Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Kan iemand deze noob vertellen hoe ik vanaf waypoint 1 meters uit kan zetten en vanaf waypoint 2 het aantal graden ?

hoop dat dit duidelijk is, vanaf 1 punt projecteren met meters en graden begrijp ik, maar vanaf 2 verschillende punten ?

De antwoorden heb ik goed ook gechecked met de eigenaar... hoop dat iemand kan helpen hiermee,

ik heb geprobeerd met garmin60CXs en met Geotools via excel, beide kan ik het niet vinden hoe ik dit zou moeten doen.

Alvast bedankt :)

Geplaatst

Kun je iets duidelijker maken wat je bedoelt?

Want het aantal graden bepaalt de richting vanaf het Waypoint en het aantal meters de afstand. Uiteraard geeft de afstand vanaf de verschillende waypoints andere eindcoordinaten maar de richting (dus het aantal graden vanaf het noorden) is vanaf elk Waypoint hetzelfde.

Dus dat je bv. 300 meter vanaf WP1 moet projecteren is wel logisch maar niet dat je dat een aantal graden moet doen vanaf Waypoint 2. Want daar komt hetzelfde eindpunt uit als wanneer je het zou doen vanaf Waypoint 1.

Geplaatst
Dus dat je bv. 300 meter vanaf WP1 moet projecteren is wel logisch maar niet dat je dat een aantal graden moet doen vanaf Waypoint 2. Want daar komt hetzelfde eindpunt uit als wanneer je het zou doen vanaf Waypoint 1.

Maar is dat niet juist de puzzel? Je moet wp 2 hebben en vandaar uit wordt de richting bepaalt, dus bijvoorbeeld 90 graden. Je weet dan dat je vanaf wp 2 het te berekenen punt op 90 graden ligt maar niet hoeveel meters. Je zou dus op een kaart een lijn kunnen trekken vanaf wp 1 op 90 graden (een hele lange lijn dus LOL)

Vanaf wp 1 weet je hoeveel meters je moet lopen, daar kun je dus een cirkel mee trekken om wp 1 heen.

Daar waar de cirkel en de lijn elkaar kruisen is je te projecteren punt?

Of denk ik weer te moeilijk?

Geplaatst
Kan iemand deze noob vertellen hoe ik vanaf waypoint 1 meters uit kan zetten en vanaf waypoint 2 het aantal graden ?

hoop dat dit duidelijk is, vanaf 1 punt projecteren met meters en graden begrijp ik, maar vanaf 2 verschillende punten ?

De antwoorden heb ik goed ook gechecked met de eigenaar... hoop dat iemand kan helpen hiermee,

ik heb geprobeerd met garmin60CXs en met Geotools via excel, beide kan ik het niet vinden hoe ik dit zou moeten doen.

Alvast bedankt :)

Anders gefomuleerd betekend dat dat het gezochte waypoint op een gegeven afstand van wp1 ligt, en op een gegeven hoek vanaf wp2. Dat kun je dus bepalen door een cirkel om wp1 en een lijn door wp2, deze zullen elkaar dan in 0 (raken elkaar niet), 1 (raken elkaar precies) of 2 (lijn snijdt door de cirkel) punten raken. In de meeste gevallen zullen het er twee zijn, en heb je dus nog iets uitleg nodig om te bepalen welke van de twee je moet gebruiken.

uitwerking op de GPS:

zet om wp1 een gevarencirkel met de afstand

maak vanaf wp2 een projectie met de gegeven hoek, over bv 2 kilometer (maakt niet uit hoever, als het maar voldoende is om de cirkel te snijden); maak een 'route' van wp2 naar wp2a

kijk op de GPS waar de gevarencirkel en de net gemaakte route elkaar snijden

Geplaatst

Als je vanaf www.pgct.nl het programma PGCT (PDA) of GCT (PC) download, kan je de gewenste projectie invoeren, en lees je de nieuwe coordinaat zo af. Prima programma, ik kan niet meer zonder. Succes.

Geplaatst (bewerkt)
Hallo,

Alvast bedankt :rolleyes:

Op de 60Csx kan het zo:

stap 1, maak een alarmcirkel om WP1 met het gewenste aantal meters.

stap 2, maak een projectie vanaf WP2 met het gewenste aantal graden, kies zelf een afstand bij je richting, zodanig dat het geprojecteerde punt ver genoeg weg ligt (bv 2 km of zo, maar dat hangt af van de vraagstelling). Noem het geprojecteerde punt bijvoorbeeld WP3

stap 3, maak een route van WP2 naar WP3

stap 4, ga naar de kaartmodus en zorg dat je alarmcirkel en je route op de kaart zichtbaar zijn. In principe zijn er nu drie mogelijkheden;

A) de route raakt de cirkel en daarmee heb je 1 snijpunt dat de oplossing van de vraag is.

:) de route snjdt de cirkel, je krijgt daarmee 2 snijpunten en hebt dus 2 oplossingen.

C) de route snijdt de cirkel niet. Je hebt dan gegarandeerd iets fout gedaan (ervan uit gaande dat de cachebeschrijving juist is), bv. de projectie is niet ver genoeg, het aantal graden is verkeerd, enz.

Ben ik zo duidelijk genoeg, zo niet, let it know.

Greetz en sukses ermee, Bloodwoosj.

Edit, haha ik zie dat kalkendotters me net voor is met eenzelfde antwoord en toevallig ook nog hetzelfde aantal kilometers.

Telepathie of zo?

Edit 2: hihi, het typen van een hoofdletter B met een ) erachter blijkt automatisch te leiden tot een smiley. Het is toch wat met die BB-codes van tegenwoordig ...

bewerkt door Bloodwoosj
Geplaatst

dank je wel, ik zag deze 2 oplossingen en even aan het proberen gegaan, ik heb wel weer een punt dus ik zal later vandaag maar weer eens een kijkje nemen.

ik zag ineens dat ik van dezelfde eigenaar nog een heb die op dezelfde manier werkt, echter ook zonder suc6.. hoop dat dit de manier is, zoniet kom ik hier weer terug lol

:thumbup:

(GC1C01T)

Geplaatst

Meteen ff heen geweest op de motor en beide gevonden...

1 punt dus de gevarencircel maken met de afstand.

2 punt een lijn trekken met de graden om nabij het punt waar de cirkel en lijn samen komen heb ik ze beide kunnen vinden.

Weer wat geleerd dank jullie wel.

Dan mag hier wat mij betreft een slotje op

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...