Spring naar bijdragen

Verschillende coordinatensystemen


m4rgriet

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Twee dagen geleden over geocaching gehoord en ik ben erg enthousiast. Maar ik heb ook een probleem.

Ik wil op zoek naar de cache Little WolfPack #2 (GCYFX3). De coordinaten hiervoor zijn: N 52° 42.238 E 005° 44.930.

Ik heb een Garmin Geko 201. Als ik van dit adres een waypoint maak, kan ik 005.44 gewoon invullen, maar als ik dan 930 wil invullen, krijg ik als hoogste cijfer een 5. Ik kan de goede coordinaten dus niet toevoegen.

Wat ik ook heb geprobeerd is om de cache naar mijn GPS te sturen. Dat lukt ook, maar als ik dan kijk naar de coordinaten van het waypoint, staat er N 52.42.143 E 005.44.558.

 

Zo kan ik de cache toch nooit vinden, als het adres niet correct ingevoerd kan worden?

 

Kan iemand mij misschien helpen?

 

Alvast bedankt,

Margriet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kijk bij de instellingen of het coordinatensysteem goed ingesteld staat:

Positieformaat = hdd mm.mmm'

Kaartdatum = WGS84

 

De meest gemaakte beginnersfout is dat de kaartdatum op "Dutch" gezet wordt. Naar de kaartdatum hoef je normaal gesproken niet eens te kijken, die wordt automatisch ingesteld als je voor een bepaald positieformaat kiest. "Dutch" hoort bij het Nederlandse positieformaat "Rijksdriehoeksmeting (oftewel "RD", of "Nederlands grid"), maar dit formaat wordt alleen bij sommige geocaches gebruikt waarbij enige kennis en ervaring verondersteld wordt.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Positieformaat = hdd mm.mmm'

Mijn apparaat staat op H D.M'S.S maar ik kan ook kiezen voor HDDD.DDDDD of H D.M.M. Heb ik dan het goede?

 

Kaartdatum = WGS84

Dat staat inderdaad zo ingesteld.

 

Ik snap het verder nog niet....

 

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Margriet,

 

Als je met LittleWolfpack bezig bent, ben je in mijn woonplaats aan het cachen.

Ik heb deze cache ook als één van de eerste caches gedaan en hij is goed te vinden hoor! Ligt eigenlijk precies op de coördinaten.

Als ik je met iets kan helpen of je wilt een keer samen op pad, dan laat je het maar weten.

Succes met het vinden van deze cache ... volgens mij zit er ook een nano (superklein kokertje!) bij.

De bonus ligt echt erg leuk en is een mooie afsluiting van deze serie.

 

Groetjes,

 

Lighthouse777

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Positieformaat = hdd mm.mmm'

Mijn apparaat staat op H D.M'S.S maar ik kan ook kiezen voor HDDD.DDDDD of H D.M.M. Heb ik dan het goede?

 

Kaartdatum = WGS84

Dat staat inderdaad zo ingesteld.

 

Ik snap het verder nog niet....

 

Alvast bedankt.

Hallo m4rgriet.

Hij moet inderdaad staan op H D.M.M.

Kijk even naar de uitleg van Peetee in dit draadje en je zult het wellicht wat beter snappen.

Greetz en welkom bij deze leuke hobby, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS stond op graden-minuten-seconden : DD° MM' SS"

Minuten en seconden gaan niet verder dan 60, net als op de klok.

 

Geocaching houdt eigenlijk vrijwel altijd de notatie DD° MM.MMM' aan: graden, minuten en duizendsten van minuten. Daarbij gaat die laatste van .000 t/m .999.

 

Daarnaast zijn er verschillende manieren om het aardoppervlak in een wiskundig model weer te geven. Het voor geocaching gebruikte model heet WGS84 en moet je zien als een net-niet-bolvormig lichaam met een bekende formule, vrijwel zo groot als de aarde. De coördinaten zoals hierboven zijn aanduidingen op dat lichaam.

 

Een ander model wordt in Nederland gebruikt: een plat vlak (Dutch Grid) met daarop het Rijksdriehoeksstelsel. Voordeel is dat de x,y-coördinaten hierop in meters worden weergegeven; nadeel is dat de aarde niet plat is en er dus een afwijking ontstaat. In Nederland is die afwijking klein genoeg voor de meeste toepassingen.

 

Happy caching!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...