Spring naar bijdragen

Vragen, Tips, Adviezen Voor Geocachen Voor Minder Valide Cachers


Sivota

Aanbevolen berichten

De cache-legger en de minder valide cacher zijn allebei mensen met een gezond verstand.

Gezonde mensen weten niet altijd wat minder validen wel en niet kunnen en het is de vraag of je moet willen dat zij dat weten. Je moet als minder valide ook bedenken wat je eigenlijk wilt weten. Hoe beter de vraag hoe beter het antwoord.

Vooral je eigen situatie speelt daarbij een rol en die kan een ander niet weten.

Ik heb gisteren bijvoorbeeld gevraagd naar afstanden bij een serie en keurig antwoord gekregen. Bij een van de antwoorden stond: de cache ligt vlakbij/naast het water. Geen oordeel of ik daar dan wel of niet bij zal kunnen, wel aardig dat er aan gedacht is, want ik had het niet gevraagd.

Dat kan dus een verrassing zijn in de praktijk; eigen schuld want ik heb het niet gevraagd en niet goed gekeken want ik had het in bijv. google maps zo kunnen zien.

Verder is het aan mij om daar dan nu wel of niet iets mee te doen. Als ik er dan voor kies om de cache in mijn eentje toch te doen, wetende dat het bij sommige oevers niet geweldig toeven, voor mij, is en ik val in de plomp, dan is dat mijn inschattingsfout en niet die van degene die ik mijn vraag heb gemaild.

 

Het ideale systeem, alles sluitende lijstje etc. komt er dus niet. Een beetje extra voor cache-legger en minder valide cacher; dat gaat echt wel lukken.

Wat ik voor ogen heb is vooral een lijstje met bijvoorbeeld: breedte van het pad, hoogte van bijvoorbeeld drempels, draaicircel, reikhoogte etc. Verder wat voorbeelden van mogelijk onveilige en onhandige situaties. Dat is gewoon handig om te weten voor de maker van een cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

  • 5 weeks later...

Ik wens je erg veel succes met het opstellen van deze lijst. :thumbup:

Er zit zoveel verschil onderling in de mate van mogelijkheden en beperkingen van de verschillende cachers dat ik denk dat het lastig gaat worden.

Maar daarmee vind ik wel dat je vooral moet doorgaan. Wat ik wil aangeven is dat je je niet moet laten ontmoedigen als je niet al je doelen gaat halen die je voor ogen lijkt te hebben.

 

grtzzz

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • 11 months later...

Misschien een goed idee dat nog wat stemmen verdient:

link

 

Het gebruik van twee rolstoel attributes;

Eentje voor een geheel rolstoel toegankelijke cache en

eentje voor rolstoelcachers met begeleiding.

 

Ook in Nederland gebruiken veel cache-eigenaren het rolstoel attribute wanneer de cache niet geheel zelfstandig voor rolstoelcachers te doen is, maar wel met begeleiding.

 

Ik heb er een extra verzoek in mijn commentaar bijgezet, n.l.goede samenvatting van de toepassing in de Knowledge Books.

Verder misschien een halve ster terrein waarde voor echte rolstoel caches.

 

Ik vind dit idee i.i.g. een stuk beter dan de huidige situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bepaald niet mijn bedoeling om rolstoelgebruikers als kinderen neer te zetten.

Toch vraag ik me het volgende af:

zou het niet zo zijn dat rolstoelers met hulp de caches voor kinderwagens kunnen doen?

In dat geval hoeft er geen halve ster te komen maar kan 1 ster voor geheel zelfstandig behouden blijven.

En dan zou het atribuut voor kinderwagens wat anders getekend kunnen worden.

 

Misschien een beetje off-topic maar wel belangrijk:

hoe krijg je het voor elkaar dat CO's die atributen gaan plaatsen? Dat gebeurt nu lang niet altijd. Als ik bijvoorbeeld filter op nachtcaches dan krijg ik lang niet alle nachtcaches te zien. En dat terwijl de co's van nachtcaches zelf belang hebben bij een goede herkenbaarheid.

CO's hebben veel minder belang bij goede herkenbaarheid voor rolstoelers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bepaald niet mijn bedoeling om rolstoelgebruikers als kinderen neer te zetten.

Toch vraag ik me het volgende af:

zou het niet zo zijn dat rolstoelers met hulp de caches voor kinderwagens kunnen doen?

In dat geval hoeft er geen halve ster te komen maar kan 1 ster voor geheel zelfstandig behouden blijven.

En dan zou het atribuut voor kinderwagens wat anders getekend kunnen worden.

 

 

Ik kan met mijn (zelfs dubbele ) wandelwagen met 2 kids erin meer caches doen dan iemand met een rolstoel kan doen.

Om een paar voorbeelden te noemen:

Sterk schuin hellende paden kan ik met mijn wandelwagen doen, is wel even trekken en tegen sturen maar het lukt. Lijkt me heel eng en soms zelfs gevaarlijk ivm kans op omvallen om met een rolstoel te doen.

Blubberpaden en flink hobbelende bospaden kan ik ook met een wandelwagen doen, lijkt me met een rolstoel lastiger. ( en geloof me er zijn van dit soort caches genoeg die aangeven wandelwagenvriendelijk te zijn)

Bovendien is een wandelwagen smaller dan een rolstoel dus waar die door een hek kunnen wil nog niet zeggen dat een rolstoel dat ook kan.

Er wordt ook tevens van uit gegaan dat een wandelwagen geduwd wordt door iemand die langer is dan de baby of peuters die er in zit want de stash is bij dergelijke caches vaak genoeg niet vanuit een rolstoel te pakken.

 

Ik denk dat het in het belang van rolstoelgebruikers is dat de CO goed kijkt naar hoe en of men alleen in een rolstoel de cache kan doen, zeg maar door de ogen van de rolstoelgerbuiker heen te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef over rolstoelers MET hulp. En met hulp kan een rolstoeler behoorlijk wat aan. Ik begeleid regelmatig rolstoelers. Rolstoelen zijn inderdaad breder maar ze hebben vaak ook dikkere banden, grotere wielen. En daardoor zijn ze juist weer makkelijker te verplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk ga ik liever voor deze

(en een zak geld om hem aan te schaffen :D )

 

Het grootste probleem is wat mij betreft de onduidelijkheid.

Als het rolstoel attribute en de een ster terreinwaarde werkelijk alleen zouden worden toegepast wanneer de rolstoel cacher de cache geheel zelfstandig kan doen, dan zou er geen enkel probleem zijn.

Helaas is dat niet zo en zetten veel cache eigenaren het rolstoelicoontje ook neer wanneer de cache met begeleiding gedaan kan worden.

 

Ik heb, in periodes dat ik werd voortgeduwd, ook wel eens caches opgezocht waarbij wel het kinderwagen attribute stond en geen rolstoel attribute.

Dat bleek toch wat tegen te vallen in de praktijk.

Breedte, draaicirkel, gewicht en hellingpercentage zijn wel wat voorbeelden waardoor het e.e.a. voor begeleiders ook moeilijker kan worden dan wanneer je een kinderwagen voort duwt.

Op veiligheid wordt in beide gevallen dan vaak weer helemaal niet gelet :)

Ik heb overigens wel eens een discussie met een cache eigenaar van een voor kinderwagens geschikte cache gehad over hekjes onderweg.

Zijn antwoord was dat je een kind (en de wagen) daar redelijk makkelijk overheen kon tillen. Eh,... tja :blink:

 

Ik vrees dat alles nog onduidelijker wordt wanneer rolstoelers met begeleiding onder het attribute van kinderwagens gaan vallen.

Daarom vind ik dit toch geen goed idee.

 

Echter, zelf vind ik het veel belangrijker dat e.e.a. wat duidelijker en meer zichtbaar zou worden uitgelegd, want daar ontbreekt het, volgens mij, vooral aan.

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef over rolstoelers MET hulp. En met hulp kan een rolstoeler behoorlijk wat aan. Ik begeleid regelmatig rolstoelers. Rolstoelen zijn inderdaad breder maar ze hebben vaak ook dikkere banden, grotere wielen. En daardoor zijn ze juist weer makkelijker te verplaatsen.

 

 

Excuus, heb over het woordje MET heen gelezen.

 

Maar ondanks dat ze dikkere banden en grotere wilen hebben wil dat niet zeggen dat ze op ongelijk en/of modderig terrein makkelijker te verplaatsen zijn, ze zijn ook heel wat zwaarder dan een wandelwagen.

Dus ook met hulp blijf ik erbij dat het moeilijk is om een cache die voor een wandelwagen geschikt is ook geschikt te vinden voor rolstoelgebruikers, al dan niet met hulp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...