andemo Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Er zijn in Nederland al behoorlijk wat caches, de eigenaren moeten soms in de tochten veranderingen brengen doordat er iets in de omgeving verandert of doordat aanwijzingen vervagen, verdwijnen. Wat vinden jullie van het idee om caches een houdbaarheidsdatum (oké, gek woord) te geven, bijv. voor drie of vijf jaar. Na die drie/vijf jaar gaat die cache weg en kan je in de omgeving een nieuwe leggen of je past de oude tocht gewoon een beetje aan, waardoor er toch weer een nieuwe cache komt. De cachers die al jaren actief zijn kunnen op deze manier toch op zoek naar nieuwe caches, je krijgt misschien een andere kijk op de omgeving en de nieuwe cachers kunnen ook op zoek. Alleen voor de eigenaren is dit misschien niet zo leuk, extra werk, weer overleg of toestemming vragen etc. Afijn, ik zat er gewoon eens aan te denken en was benieuwd hoe jullie er over denken. Groeten Andemo
dutch-locutus Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 MMH, nog meer regels? Neen bedankt, ik denk dat het aan de plaatser moet blijven of hij een cache verwijderd of veranderd. Al lijkt het me voor een cache die echt bijna nooit meer bezocht wordt een idee, maar hoe lang duurt dat?Kijk naar first dutch ligt al jaren op dezelfde plek maar wordt nog steeds regelmatig bezocht. Maarhu een vast regel zie ik niet zitten , dat is mijn mening. Locutus
Peetee Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Nee, regels moet je er niet voor maken. Maar daar staat tegenover, dat ik best bereid zou zijn om een of meer caches te ontmantelen om zo ruimte te creëren voor anderen met nieuwe ideeën. Ik heb het merendeel van mijn caches geplaatst omdat er in onze omgeving nog maar weinig waren.
Kruimeldief Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Alsjeblieft niet zeg. Laat dat even aan de eigenaar over. Er is nog geen cache in nederland dat al 3 jaar ligt en de meest bezochte cache is goed 160x keer geweest. Stel er zijn 1500 cachers in Nederland, pak je met deze maatregel even 1340 cachers de kans af om deze cache te bezoeken. Als de eigenaar beslist dat de cache weg moet dan is het zo en niet anders. Zou leuk worden zeg. Stel dat ik voor 2005 een bezoekje heb gepland aan de Zuidelijke Nederlanden. Limburg en zo toch? Ik meende dat Brabant daar ook nog bij hoort. met jou idee wordt ik ineens verplicht om eerder die kant op te gaan. Waarschijnlijk is jouw omgeving vergeven met caches. Wij hebben nu ruim 100 caches gedaan, maar dat is op een paar na wel heel Groningen, Friesland, Drenthe en een groot deel van Overijssel. We zitten gewoon te wachten hier in het noorden op nieuwe caches en dan wil je beginnende Noorderlingen de kans ook nog afpakken door een einddatum aan een cache te geven? Nee, slecht idee. Ik zou zeggen, denk nog maar ff door op weer eens wat anders. Er zijn maar goed 500 caches in nederland. Dat is zo goed als niets. Volgens de jojo's uit Amerika die ons hun wetten opleggen mag er op iedere 150 meter een cache geplaatst worden. GRTZ Kruimeldief Als je tienerzoon tegen je zegt dat je maf bent, zeg dan dat hij degene was die vroeger altijd erwten in zijn neus duwde.
8BG Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Ik sluit me aan bij Dutch-Locutus. Laat de verantwoordelijkheid bij de plaatser. Als deze merkt dat er na een bepaalde periode geen bezoekers meer komen zal die zich achter oren moeten krabben met de vraag waarom. Dan kan ie zelf besluiten om de cache al dan niet aan te passen of te verwijderen. Wat ik ook wel interessant vind is de 'houdbaarheidsdatum' van temp. unavailable caches. Hoe lang kunnen deze de database bevuilen voordat ze worden gearchiveerd? Zo heb ik een vijandig mailtje gekregen van iemand nadat ik hem vriendelijk had verzocht een cache die op 19 oct 2002 de status temp. unav. had gekregen toch maar eens zo langzamerhand misschien te gaan archiveren. Moet ik hier maar een 'needs archive' note voor aanmaken?
Kruimeldief Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Zo heb ik een vijandig mailtje gekregen van iemand nadat ik hem vriendelijk had verzocht een cache die op 19 oct 2002 de status temp. unav. had gekregen toch maar eens zo langzamerhand misschien te gaan archiveren. Moet ik hier maar een 'needs archive' note voor aanmaken? Tja, wat je niet zoekt vind je niet. Ik weet niet wat je moet doen. misschien is de cache wel seizoen gebonden. Mijn Schans cache krijgt ook een winterplek. De eigenaar zal er wel een bedoeling mee hebben om de cache in leven te houden. . Meestal blijft zo'n cache bestaan om eventuele loggers de kans te geven om na te lezen of nog te loggen. Een cache van mij is een paar maanden geleden ook opgeheven maar .com laat het stan voor de eventuele loggers die nog steeds moeten/willen loggen. GRTZ Kruimeldief Het is onverstandig om domme dingen te doen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Ik ben het begrip houdbaarheidsdatum in verband met caches eerder tegen gekomen. En wel op webpages met richtlijnen voor geocaching van diverse Amerikaanse natuurbeheerders. Ik las dat eentje wenst dat ieder jaar de eigenaren van een cache komen opdraven om een nieuw toestemmingsbewijs te krijgen en gezamelijk met een beheerder de cache en omgeving te bekijken op mogelijke probleempjes. Een houdbaarheidsdatum van een jaar dus. In het tweede geval gaat het over een bepaling dat in een Nature Reserve de caches geregeld verplaatst moeten worden om padvorming e.d. te voorkomen. Een genoemde gemiddelde houdbaarheid was: een seizoen.
Kruimeldief Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Ok Lupardi, dat is misschien wel iets voor de Amerikanen. Mar kijk eens naar het verschil. Hoe vaak is de meest bezochte cache in Amerika bezocht en in Nederland? GRTZ Kruimeldief "Impossible" is just another word for "I haven't found the solution yet".
dutch-locutus Geplaatst 13 november 2003 Geplaatst 13 november 2003 Zo heb ik een vijandig mailtje gekregen van iemand nadat ik hem vriendelijk had verzocht een cache die op 19 oct 2002 de status temp. unav. had gekregen toch maar eens zo langzamerhand misschien te gaan archiveren. Moet ik hier maar een 'needs archive' note voor aanmaken? Dat is toch niet te geloven wat 8BG overkomt. Je stuurt iemand een mailtje hoe het er mee staat, en je krijgt zo'n reactie ?? Alsof je het 'needs archive' note al geplaatst hebt. Ik vind het ook storend dat de kaart bevuild wordt met cache's die al maande op temp unav, staan. Iemand moet de kans hebben om iets te herstellen maar als je er in een aantal maanden geen tijd voor maakt is het schijnbaar voor hem of haar niet meer interessant genoeg. Maak dan gewoon plaats voor een nieuwe cache door een ander. We moeten het elkaar niet moeilijk maken met 'needs archive' note's maar ik vind dat je het netjes aanpakt door eerst een gewone mail te sturen. Waar ik alleen weer huiverig voor ben is dat zo iemand wraak neemt door op zijn beurt een 'needs archive' note plaats op een cache van degene die zijn cache heeft laten sluiten ? Dus dan blijft de vraag wat verstandig is om hiermee te doen? Grtz, Locutus. ( Je kan natuurlijk "namens een groep Nederlandse geocacher" een meel naar "Yeti S"sturen, maar wat je dan over ons Nederlanders afroept kan je in dat beruchte toestemmings draadje nog na lezen. Ik geloof dat Remco nog steeds bij slachtoffer hulp zit! )
andemo Geplaatst 14 november 2003 Auteur Geplaatst 14 november 2003 Tjee, we krijgen toch geen complex door al het gedoe . Ik zie al enorme rode doeken, zodra iemand het R-woord gaat noemen/schrijven. MMH, nog meer regels? Volgens de jojo's uit Amerika die ons hun wetten opleggen Nee, regels moet je er niet voor maken Ik voel me toch ook een beetje verkeerd begrepen We zitten gewoon te wachten hier in het noorden op nieuwe caches en dan wil je beginnende Noorderlingen de kans ook nog afpakken door een einddatum aan een cache te geven Beginnende noorderlingen, een vriend van mij hier is ook zo'n noorderling , kan je heerlijk mee discuseren, maar kom niet aan het hoge noorden, want dan zijn de rapen gaar . Sorry, heeft hier niks mee te maken, maar moest ik gewoon aan denken. Maar NEE, tuurlijk wil ik beginnende noorderlingen hun kans niet afnemen, ik schreef dan ook om de cache aan te passen, de route misschien iets te veranderen zodat het een nieuwe cache zou worden. dan kan een beginnende noorderling hem vinden, maar ook die ervaren rot uit het westen die de cache al in 2002 had gevonden. Toch wel grappig, doe je iets voor iedereen en tuurlijk, we hoeven er geen R(sorry, durf het niet te schrijven) van te maken, je kan het gewoon op eigen iniatief doen.
Aanbevolen berichten