Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb al heel wat keren toestemming geregeld voor mijn caches. Op een bepaald moment ga je zelfs het regelen van toestemming zien als onderdeel van het geocachen. Het geeft een kick als je op een mooie plek een leuke cache mag maken.

Ik ben nu aan het nadenken over een nachtcache, en vroeg me af hoe ik dat qua toestemming het beste aanpak. Als ik boswachter was, en er zou iemand langskomen die vraagt of er mensen met GPS-apparaten 's nachts door 'mijn' bos zouden mogen lopen (als het bos 's nachts al toegankelijk is), dan ben ik niet geneigd daar zomaar 'ja' op te zeggen.

Welke argumenten werken goed bij het vragen van toestemming voor nachtcaches? Zijn deze anders dan voor dagcaches?

Met wat meer inzichten van geslaagde nachtcacheleggers gaat het regelen van toestemming wellicht een stuk makkelijker.

Geplaatst

Hm, ja, ik denk dat de argumenten in ieder geval wel anders zijn.

Daarnaast is het natuurlijk (meestal) zo dat je niet echt met een gps door het bos loopt, maar meer met een zaklamp, tenminste bij de nachtcaches die ik gedaan heb.

Ik zou in ieder geval een bos uitzoeken waar je gewoon ook na zonsondergang in mag. Het lijkt me niet dat je toestemming krijgt in een bos waar je in het donker niet in mag. Wordt ene erg lastige controle voor de handhavers......

Behoudens het waarschijnlijk wat kleinere aantal mensen die de tocht loopt, denk ik niet dat er heel veel andere argumenten zijn.

Jan

Geplaatst

Bij mijn cache "Boompjes" raad ik sterk het nacht cachen af.

Er wonen daar landbouwers (plattelanders)die veel wakker zijn (van de zorgen vanwege de crisis?) en zodra die een licht zien in het veld dat er niet thuis hoort dan bellen ze 's nachts de politie vanwege onraad. En er is daar de laatste tijd in die buurt echt onraad.

Geplaatst
Hm, ja, ik denk dat de argumenten in ieder geval wel anders zijn.

Daarnaast is het natuurlijk (meestal) zo dat je niet echt met een gps door het bos loopt, maar meer met een zaklamp, tenminste bij de nachtcaches die ik gedaan heb.

Ik zou in ieder geval een bos uitzoeken waar je gewoon ook na zonsondergang in mag. Het lijkt me niet dat je toestemming krijgt in een bos waar je in het donker niet in mag. Wordt ene erg lastige controle voor de handhavers......

Behoudens het waarschijnlijk wat kleinere aantal mensen die de tocht loopt, denk ik niet dat er heel veel andere argumenten zijn.

Jan

Er zijn zat nachtcaches die met toestemming in gebieden liggen waar je volgens de bordjes na zonsondergang niet mag komen.

Waardeloos is daar een voorbeeld van.

Geplaatst

Ik denk dat veel nachtcaches in Nederland geplaatst zijn in de tijd dat er over toestemming nog niet zo moeilijk werd gedaan. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat een boswachter nu onmiddellijk toestemming geeft.

Geplaatst
Ik denk dat veel nachtcaches in Nederland geplaatst zijn in de tijd dat er over toestemming nog niet zo moeilijk werd gedaan. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat een boswachter nu onmiddellijk toestemming geeft.

Dit vind ik een vooroordeel.

Geplaatst

Je vraagt toch toestemming voor het plaatsen van een cache en evt. wp's?

Alleen als gebied normaal niet toegankelijk is zal je ook toestemming moeten vragen voor het betreden van het gebied.

Als een gebied vrij toegankelijk is hoef je geen toestemming te vragen voor mensen met gps, die mogen net als mensen zonder gps als bezoeker daar gewoon komen.

groetjes en succes met je nachtcache :thumbdown:

Geplaatst

Bedoel je dat je niet zou melden dat het om een nachtcache gaat?

Ik denk dat dat mogelijk problemen veroorzaakt als er zonder medeweten van de beheerder mensen 's nachts met zaklampen gaan lopen. Ook al mag dat formeel wel, en is er toestemming voor een cache.

Geplaatst

In dat geval weet ik ook niet of ik het zou melden.

Als het gebied dag en nacht vrij toegangekelijk is en ik heb toestemming voor een cache. Het tijdstip dat mensen de cache gaan zoeken doet er dan mi niet toe.

Geplaatst
Er zijn zat nachtcaches die met toestemming in gebieden liggen waar je volgens de bordjes na zonsondergang niet mag komen.

Waardeloos is daar een voorbeeld van.

Waardeloos was zo'n waardeloze cache dat de boswachter er volledig toestemming voor heef gegeven en de laatste nacht zelf de hele nacht met de laatste zoeker heeft meegelopen. Er werd per bezoeker een vergunning geregeld zodat ze ook met eigen auto het bos in mochten. Vergunning stond op kenteken. Dat is knap waardeloos

Geplaatst

In de nacht gelden andere omstandigheden.

Niet alleen voor de mens, maar zeker ook voor veel dieren. Veel dieren gaan dan hun eten zoeken bijvoorbeeld.

Los van het gegeven of een gebied wel of niet 24 uur toegankelijk is, vind ik dat je daar rekening mee moet houden en ik vind gewoon dat je een (natuur)beheerder op de hoogte moet stellen van je plannen. Dan kunnen daar geen misverstanden over komen.

Sjoemelen en/of maar half vermelden van je plan gaat vroeg of laat problemen geven en dan mogelijk niet alleen voor jou, maar ook voor opvolgers in het gebied, die een cache willen neerleggen.

Dus; Plan voluit op tafel bij het regelen van de toestemming. Dat is trouwens ook de eis van de reviewer.

Een natuurbeheerder heeft meestal goede redenen om nee te zeggen; je kunt hooguit vragen of het op een ander stuk van het gebied, dan waar jij gepland had, wel mag.

Voor de nachtcache 'Waardeloos', die in dit topic wordt genoemd, is er heel goed overleg met de beheerders van het gebied. Zo hoort het.

Geplaatst

Als maker van Waardeloos! wil ik ook even reageren.

Ooit ben ik begonnen met een draadje over hoe je een nachtcache maakt; dat draadje was bedoeld om cachers wat warm te stoken voor mijn nieuwe nachtcache.

In dat draadje wordt door mij (in het begin) de indruk gewekt dat ik stiekum te werk wilde gaan.

Dat was absoluut niet het geval.

Bijna een jaar lang overleg en verkenning ging vooraf aan de toestemming van SBB.

De meeste terreinen in NL zijn 's nachts niet toegankelijk, dus je moet niet eerst een bos uitzoeken en dan om toestemming vragen.

Je kunt het beter andersom doen: eerst gesprekken met de beheerders van diverse terreinen, dan proberen in overleg een geschikt bos uit te zoeken.

Maar het wordt lastig!

Als je een enthousiasteling treft (en die zijn er) zijn ze zelfs trots op een nachtcache in "hun" bos.

PN

Geplaatst

Ja, en wat is het resultaat? Een waardeloze nachtcache, met waardeloze bezoekers, waardeloze zoekers en vinder en een waardeloze reviewer die een waardeloze nacht in de omgeving moest doorbrengen.

Geplaatst

het meest waardeloze van nacht was nog wel dat er maar twee helden/volhouders/kanjers tussen de zwijnen overbleven om uiteindelijk heel laat het licht in het bos te doven.

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Geplaatst

Volgens mij heb ik de ochtendzon weer aangeknipt toen jij de zaklamp uitdeed. Je hebt wel gezwijnd die nacht. Maar het is en blijft een waardeloze cache. Ik ben de enige die erbij was en hem niet eens gelogd heeft als gevonden. Dat is toch waardeloos?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...