BigBird Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Het valt me de laatste tijd op dat caches het predikaat Traditional (of Regular) meekrijgen, terwijl het in mijn ogen Multi caches zijn. Enkele voorbeelden: - De Breehoef by dutch-locutus: Na geparkeerd te hebben moet eerst het eindcoord uitgerekend worden. - De onderduiker by Team Dusty: Parkeren, 2x rekenen, naar eind van de laan lopen en zoeken. - Hoge Veluwe Grofwild Cache by GR / Cairnteam: Na eerste coord, 2 volgende coords opzoeken en de laatste uitrekenen. Ik heb ook wat Multi caches bekenen en daar zijn ook dit soort 'reken caches' bij. Maar ook caches waar op elk tussenstation daadwerkelijk een cache te vinden is die de volgende aanwijzing bevat (bijv Hoge Veluwe Witte Fietsen Cache by GR / Cairnteam). Wanneer is het nu een Traditional cache en wanneer een Multi? Ik heb gezocht op de gc.com site, maar heb geen duidelijke omschrijving kunnen vinden. Ik zou het prettig vinden al een Traditional enkel en alleen het cache coordinaat bevat (evt met in de tekst een suggestie voor de Parkeer-plek). En alle caches die meerdere stappen bevatten zouden in mijn ogen Multi's moeten zijn. Op die manier kan je op basis van de kleur van de punten op de kaart (of cache-type in de GPX file) een selectie kunnen maken. Nu loopt het nogal door elkaar en moet je eerst de cachebeschrijving lezen. 'Blind cachen' (alleen de coords in je GPS) is alleen mogelijk als de cachecoords ook de eind coords zijn.
Twumi Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Volgens mij staat op deze pagina precies wat je zoekt. Traditionele Cache Dit is het meest voorkomende type cache, vaak bestaand uit een tupperware/rubbermaid doos, munitie kist, of een emmer met deksel gevuld met hebbedingetjes en een logboek. De algemene regel voor deze cache is ,"neem iets uit de cache, laat iets achter en schrijf in het logboek". Sommige caches hebben een bepaald thema, wees er dus zeker van dat je de beschrijving goed hebt gelezen voor je op jacht gaat. Multi Cache / Offset Cache Een meervoudige cache - multi- kan bestaan uit 2 of meer caches. Er zijn vele variaties mogelijk, maar meestal bevat de eerste cache een hint om de tweede te vinden, de tweede bevat een hint voor de derde, enzovoorts, tot de eindcache gevonden is. Hier is dus, in tegenstelling tot de traditionele cache, sprake van een tocht langs meerdere coordinaten. Een variant is de offset cache. Hierbij moet je naar één of meerdere locaties gaan om hints - bijvoorbeeld een huisnummer - te zoeken voor de locatie van de echte cache. Hoewel er bij deze vorm geen sprake is van meerdere caches op rij, wordt binnen geocaching deze cache toch gezien als een multi cache Groeten, Twumi.
Kruimeldief Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 BigBird, exact zoals vorige schrijver heeft aangehaald . ik denk dat het probleem ligt bij degene die de cach aanmeldt. Tijdens het anmelden wordt gevraagd wat voor een cache is en kun je een keuze maken. Regular is gewoon een stop en go voor mij, de eindcoördinaten van de cache zijn bekend. Multicache is een cache waarvan je de startcoördinaten hebt gekren en van daaruit een of meerdere opdrachten moet vervullen om de uiteindelijke coördinaten te krijgen van de cache Maar, dat wist je natuurlijk al. GRTZ Kruimeldief die nu zijn afschrift pas zag en denkt dat dit niet was afgesproken met BigBird omdat het teveel is en de titel was sowieso al leuk en wordt continue gebruik van gemaakt .....
dutch-locutus Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Het zal toeval zijn dat Bigbird o.a. mijn Breehoef als voorbeeld neemt, er zijn er veel meer. Een reactie moet ik er nu wel op geven, dus hierbij mijn motivatie om hem traditional cache te noemen. Ik heb niet per ongeluk mijn Breehoef en ook Hoogspanning als Traditional cache aangemerkt. Veel cachers maken gebruik van kabouterkaarten, een leuk en goed hulpmiddel, maar ze kunnen thuis vanuit hun bureaustoel al kijken in welk deel van een gebied (of dat nou bos heide polder ...wathever is) de cache ligt . Daarom bak ik in mijn cache een eenvoudig rekensommetje in , waardoor ik op mijn cache pagina nog geen eind coördinaat geef. Moet de zoeker toch gewoon terplekke zijn creativiteit er op los laten. Ik (en ieder mag daar natuurlijk anders over denken) vind het pas een multie cache als de plaaster meerder items verstopt met info/hints voor elke volgende locatie. Dus als je een tussen punt mist kom je meestenal niet meer verder. Dan hoor ik sommige roepen: maar bij Hoogspanning heb je 2 punten, ja maar van beide punten geef ik het coördinaat, je hebt dus niet de eerste nodig om de tweede te vinden. Daar deed de gelegenheid zich voor omdat er op 2 plekken vaste objecten met nummers waren, en de cacher zo wat meer van het mooie stukje bos zag. Greetz, Locutus .
Kruimeldief Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Dtuch Locutus, maak het nu niet te moeilijk... Ze hebben net op GC.com alle icoontjes veranderd en nu kom jij met een tussenvariant op een stop & go combi met multi. Uitgebreide stop en go of een minimulti? Zoals je ze beschrijft heb ik er eer gevonden hoor. Gewoon ff lekker naar toe, leuke omgeving, ff zoeken en dan weg of blijven genietn van omgeving.... Maar je hebt gelijk. het is jouw cache en jouw mening Stel je voor dat daar ook al weer iemand anders in ging zitten regelen GRTZ kruimelontregeld
Gotcha! Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Dutch-Locutus heeft gewoon de traditional-ofset cache uitgevonden
Kruimeldief Geplaatst 22 oktober 2003 Geplaatst 22 oktober 2003 Dutch-Locutus heeft gewoon de traditional-ofset cache uitgevonden Tja, dan moeten daar weer icoontjes voor uitgevonden worden, toch? Geen vraagteken, die is er al en die moet ook weg. een vraagteken is ook net alsof het icoontje nog niet bekend is GRTZ Kruimeldief Vandaag weer file gereden... en ik op kop!
dutch-locutus Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Stel je voor dat daar ook al weer iemand anders in ging zitten regelen NEEN!!! KRUIMEL HOU OP, BRENG ZE NIET OP EEN IDEE VOOR MEER REGELS!! Je weet toch dat ze meelezen aan de andere kant van die plas water.
BigBird Geplaatst 23 oktober 2003 Auteur Geplaatst 23 oktober 2003 Het zal toeval zijn dat Bigbird o.a. mijn Breehoef als voorbeeld neemt, er zijn er veel meer. Een reactie moet ik er nu wel op geven, dus hierbij mijn motivatie om hem traditional cache te noemen. Ik heb niet per ongeluk mijn Breehoef en ook Hoogspanning als Traditional cache aangemerkt. Veel cachers maken gebruik van kabouterkaarten, een leuk en goed hulpmiddel, maar ze kunnen thuis vanuit hun bureaustoel al kijken in welk deel van een gebied (of dat nou bos heide polder ...wathever is) de cache ligt . Inderdaad toeval dat ik jouw caches als voorbeeld nam. Wil binnenkort in die buurt gaan cachen, maar doe met de kids het liefst traditionals omdat je dan in kan schatten hoe ver het lopen is enzo. Met multi / traditional offset is dat bijna niet te doen. Maar er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden te vinden. De reden dat het gebruikers van kabouterkaarten moeilijk gemaakt moet worden deel ik niet. Het is toch aan eenieder om te bepalen of ze dit soort hulpmiddelen willen gebruiken? Ik gebruik de kabouterkaarten ook om juist een langere tocht te lopen door een parkeerplek te zoeken op redelijke afstand van de cache.
dutch-locutus Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Inderdaad toeval dat ik jouw caches als voorbeeld nam. Wil binnenkort in die buurt gaan cachen, maar doe met de kids het liefst traditionals omdat je dan in kan schatten hoe ver het lopen is enzo. Met multi / traditional offset is dat bijna niet te doen. Maar er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden te vinden. De reden dat het gebruikers van kabouterkaarten moeilijk gemaakt moet worden deel ik niet. Het is toch aan eenieder om te bepalen of ze dit soort hulpmiddelen willen gebruiken? Ik gebruik de kabouterkaarten ook om juist een langere tocht te lopen door een parkeerplek te zoeken op redelijke afstand van de cache. @ bigbird Je brengt mijn nu toch aan het twijfelen.... Met die afstand inschatten ben ik het met je eens, zo had ik hem niet bekeken. Ik kan je in dat geval over mijn caches verklappen dat je in beide gevallen een korte wandeling zal hebben. Bij de Breehoef is het eerste punt ook parkeren daarna is het een korte boswandeling zoals ook al uit de diverse logs blijkt. Evengoed heb je wel wat aan de kabouterkaart. Er is een rondje wandelen mogenlijk waarbij je de cache vanzelf tegenkomt . Hoogspanning is heen en terug net 2 km lopen. Ik heb dus de begin en eind bewust punten niet ver uit elkaar gezocht, zodat ze allebei in maximaal een half uur te doen zijn. Ik ben de laatste die vind dat je geen kabouter kaarten mag gebruiken. Ik meende mijn caches een kleine extra moeilijkheidsgraad te geven, en zo een klein beetje invloed te hebben op de route van de bezoeker. Ik ga in ieder geval in de teksten van mijn beide cache pagina’s aanvullen met de geschatte lengte van de tocht. Ook denk ik er over ze alsnog multi te noemen. Ben toch nog benieuwd wat de verder reactie’s op dit topic worden. Greetz, Locutus
Wij Drie Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Met die afstand inschatten ben ik het met je eens, zo had ik hem niet bekeken. Ik kan je in dat geval over mijn caches verklappen dat je in beide gevallen een korte wandeling zal hebben. Bij de Breehoef is het eerste punt ook parkeren daarna is het een korte boswandeling zoals ook al uit de diverse logs blijkt. Evengoed heb je wel wat aan de kabouterkaart. Er is een rondje wandelen mogenlijk waarbij je de cache vanzelf tegenkomt .Hoogspanning is heen en terug net 2 km lopen. Ik heb dus de begin en eind bewust punten niet ver uit elkaar gezocht, zodat ze allebei in maximaal een half uur te doen zijn. Ik ben de laatste die vind dat je geen kabouter kaarten mag gebruiken. Ik meende mijn caches een kleine extra moeilijkheidsgraad te geven, en zo een klein beetje invloed te hebben op de route van de bezoeker. Ik ga in ieder geval in de teksten van mijn beide cache pagina’s aanvullen met de geschatte lengte van de tocht. Ook denk ik er over ze alsnog multi te noemen. Ben toch nog benieuwd wat de verder reactie’s op dit topic worden. Greetz, Locutus Het vooraf bekend zijn van bijvoorbeeld de lengte van de wandeltocht is ook voor ons zeer belangrijk. Wij kunnen geen lange afstanden lopen als ons jongste teamlid meegaat. Bij een traditional is dat vooraf goed in te schatten, maar wij doen liever multies. Als het niet op de cachepagina staat, sturen wij soms vooraf mailtjes aan de cache-eigenaar om na te gaan of de route te doen is voor ons. Zo is bijvoorbeeld ook erg belangrijk te weten welk terrein wij tegen gaan komen. Zand maakt de wandeling met de wandelwagen onmogelijk. Maar dit is erg off-topic hier. Erg handig zijn de iconen van Femke en Sandor. Wij hebben geen aandelen. tot cache, Team Wij Drie
partner Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Ik vind het een goed idee om de traditionele weer traditioneel te houden. Of er een nieuwe categorie bij moet laat ik in het midden. Ik doe het geocachen veelal op en vanaf de motorfiets, mijn dagelijks vervoermiddel en dan is het niet zo prettig als ik deze een eind uit de buurt moet laten staan om een cache te zoeken. Het is voor mij dus belangrijk om, al dan niet met de kabouterkaarten, de afstand tussen de openbare weg en de cache te bepalen. En niet enkel omdat ik mijn motor niet graag alleen laat. Wat denk je er van als je iemand in motorkleding kilometersver door het bos ziet struinen?? ??? Een paar tientallen meters kan nog uitgelegd worden als een sanitaire stop. Neen, wat dat betreft dan graag de traditionele traditioneel houden, want dan zie ik in een oogopslag welke cache voor mij goed met de motor te doen is (Bakker Bas of Tisney Anders bijvoorbeeld) of voor welke ik met de auto op pad moet. Natuurlijk zijn er allerlei tussenvormen te vinden, zoals opgeven hoever van de weg de cache ligt of hoever er ongeveel gelopen moet worden, maar dat kan de maker van de multi-cache toch zelf bepalen bij het opstellen van de tekst. En anders komt het waarschijnlijk toch wel redelijk vlot in een van de logs. Nee wat dat betreft zou het mij wat waard zijn als de traditionele cache cache weer echt traditioneel was
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Zie die kaarten van de KB (=KabouterBond) niet als een belemmering maar als een manier om wat extra's aan je caches toe te voegen! Facilitering ipv. restrictie. En ja, je kan al van te voren zien bij de voorbereiding waar een cache precies ligt bij opgegeven coördinaten. En je kan ook al de hint lezen, de spoiler foto's zoeken etc. Mijn caches kan je zelfs met behulp van luchtfoto's en detailkaarten (op mijn homepage ondergebracht) heel precies virtueel benaderen. Nadat ik in vele logs opmerkingen gelezen had over hoe moeilijk het was om een plek voor het autootje te vinden heb ik parkeerplekken aangegeven met een korte wandeling. Iedereen kan zo zelf een langere wandeling plannen en heel vaak loopt men ook van mijn ene cache naar de andere. Zo zie ik en gecombineerd worden in een wandeling of fietstocht. En ja, als je met kinderen in buggies e.d gaat cachen dan is het best een goed idee on op de kaart te kijken wat je kan tegenkomen onderweg aan modder, drassigheid, zand etc. Zelfs een 4-wielige kindertransporteur met off-the-road banden, schijfremmen en muskietennet (type 'Jungle') gaat moeilijk vooruit op een zanderig pad. Om een cache 'traditioneel' te noemen als je alleen het beginpunt van de parkeerplaats opgeeft en er ter plekke een offset berekend moet worden, daar ben ik niet voor. En een multi is het zeker niet. Die vereist in mijn optiek meerdere logboekjes die je moet invullen. En met wat zorg en inventiviteit is het mogelijk om de plek van de cache toch verrassend te doen zijn voor de vinders ook al is de boel topografisch van te voren bekeken door ze. Naamgeving helpt ook. Een cache 'Moeras' te noemen zegt toch wel wat.
dutch-locutus Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Om een cache 'traditioneel' te noemen als je alleen het beginpunt van de parkeerplaats opgeeft en er ter plekke een offset berekend moet worden, daar ben ik niet voor.En een multi is het zeker niet. Die vereist in mijn optiek meerdere logboekjes die je moet invullen. Je geeft precies het dilemma weer waarom ik niet voor multiecache gekozen heb. En ik vind het net te makkenlijk als ik meteen het eind cord geef. Wat mij betreft mag iedereen hem noemmen wat hij wil, mijn caches zijn niet moeilijk, maar verdienen volgens mij nog niet het predicaat multie. Krijgen Kruimeldief & Gotcha! toch gelijk ...een nieuwe variant die nog geen echte naam heeft . Voorlopig noem ik hem gewoon Traditional, en heb inmiddels in de teks de geschatte lengte van de tocht vermeld. Greetz, Locutus
MiepMiep...Zzzoefff... Geplaatst 23 oktober 2003 Geplaatst 23 oktober 2003 Uit bovenstaande reacties blijkt wel dat iedereen een andere invulling geeft aan een traditionele/multi cache. Het zal niet veel anders worden als je nog 3 varianten (drive-inn, offset, .....) hieraan toevoegt lijkt me. Zelf vind ik het onbekende juist een leuk aspect van geocachen. De logjes van de voorgangers lees ik meestal pas achteraf. Wel kijk ik vaak of de cache nog recentelijk gevonden is of niet. Als ik echt uit ben op een bepaald type cache dan lees ik de logs wel en dit geeft dan toch wel een goed beeld. Bij caches die al wat langer liggen kun je dan ook zien dat het seizoen van hele grote invloed op de moeilijkheid/bereikbaarheid kan zijn. Maar ook dat de ene buggy bestuurder de andere niet is. Fijn toch al die diversiteit!
Aanbevolen berichten