Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik woon op een mooie plek in Nederland ingeklemd tussen recreatieschap Spaarnwoude en het NP Zuid-Kennemerland. Twee mooie natuurgebieden met voor ieder wat wils. Spaarnwoude is een aangelegd recratiegebied en het Nationaal Park is "echte natuur". Beide gebieden zijn geschikt en groot genoeg om er een aantal caches te leggen.

Dit was dan ook mijn bedoeling en dan begint het probleem. Je moet toestemming hebben van de eigenaar.

Spaarnwoude heeft een prachtig kantoor van waaruit het beheer gevoerd wordt dus daar langs gegaan om te vragen hoe een en ander te regelen.

Moest schriftelijk aangevraagd worden bij recreatieschap Nrd-Holland waar dit gebied weer onder viel. Richtlijnen over in te dienen gegevens waren er niet. Brief geschreven over mijn ideeën en een gesprek aangevraagd om e.a. door te nemen. Na een maand nog geen reactie. Uiteindelijk na veel bellen en van het kastje naar de muur gestuurd te worden het hoofdkantoor maar weer eens gebeld waarom er niet gereageerd wordt op een brief.

Zelfde avond om 18:30 (!) gebeld door een medewerker die totaal niet wist wat geocaching in hield. Een afspraak geprobeerd te maken om e.a. door te spreken maar dit vond hij niet nodig. Als ik me maar aan hun regels hield kon ik mijn gang gaan. Op mijn verzoek om een schriftelijke bevestiging kreeg ik een mailtje waarin hij dit bevestigde.

De planning was een fietsroute met 9 á 10 trads als micro en een bonuscache op het eind als regular.

Bij het plaatsen van de eerste micro kregen we gelijk een boze inwoner op ons dak die vlak bij dit punt woonde. Deze man bleek dus al jaren een conflict met het recreatieschap te hebben. Dus zinloos om hier wat neer te leggen. Bij het voorgestelde gesprek had dit misschien voorkomen kunnen worden.

Resultaat: de route zit nog wel in de planning maar is even in de ijskast beland.

Eerst het NP Zuid- kennemerland dan maar proberen:

Een voorlichtingsavond van PWN over het NP (waarbij n.b. ook een stand over het gebruik van GPS bij recreatie aanwezig zou zijn) leek mij een goede gelegenheid. Op deze avond geprobeerd een afspraak te maken om e.a. door te spreken. Een uitdraai van de geplande cache die avond ingeleverd en een telefoonnummer gekregen van de persoon die dit zou behandelen. Zowel een kantoornummer als mobiel. Op kantoor was hij nooit aanwezig en mobiel werd niet opgenomen. Na 3 weken nog steeds geen contact ondanks inspreken van voicemail. Het hoofdkantoor gebeld met de vraag waarom men niet reageerde. Binnen een half uur werd ik teruggebeld dat men het uit ging zoeken en ik teruggebeld zou worden. De volgende dag kreeg ik excuses en toestemming voor deze cache met de mededeling wat PWN zeer terughoudend stond tegenover het plaatsen van caches in dit gebied en dat het beleid hierin ter discussie stond.

Op mijn vraag voor een schriftelijke bevestiging werd verteld dat dit wel even kon duren omdat ze er eerst intern regels over wilden opstellen.

Omdat ik het een zeer mooi gebied vind en andere hier graag kennis mee wil laten maken nog maar een Earthcache gepland. Ingestuurd en inmiddels al 4 maanden actief maar van PWN totaal geen reactie gehad op de ingediende aanvraag.

Moraal van dit verhaal:

Ik gebruik micro's om geen 10 kistjes langs de route te hoeven leggen.

Ik gebruik tussenpunten om de route in delen te kunnen doen.

Ik heb een micro gelegd op een pad om zomin mogelijk schade aan de natuur toe te brengen.

Hierdoor kreeg ik wel toestemming

Ik heb een Earthcache gemaakt om de zelfde reden.

Mijn doel om geocahers dit mooie stukje natuur in te krijgen is gelukt.

Je moet als cachelegger heel veel moeite en concessies doen om een cache in de natuur te kunnen leggen.

N.B. De link naar de natuursite laat mijn inziens zien dat hier de laatste tijd niet veel meer gedaan is.

Het aantrekken van contacten met natuurbeheerders door geocaching.nl zou misschien weer bij kunnen dragen aan een betere kwaliteit caches.

Geplaatst

Wat ik even niet begrijp is: waarom wil je perse 11 caches neerleggen op 1 route? Waarom niet gewoon werken met waypoints en 1 kunstig verborgen cache aan het einde? Of is de route 150 km lang? Dan nog is het gewoon een fietsroute door een mooi gebied. Of denk je meer cachers te lokken met een grote wortel van 11 puntjes voor hun neus? :P

Geplaatst

Lekker 10 caches plaatsen, daarmee ontneem je collega cache-plaatsers de mogelijkheid om in een straal van pakweg 200 meter geen caches te plaatsen rond alle caches die jij langs de route plaatst. Ik zou zeggen maak er waypoints van dan hebben andere cachers ook nog wat ruimte om in het betreffende gebied een cache te plaatsen.

Geplaatst
Moraal van dit verhaal:

Ik gebruik tussenpunten om de route in delen te kunnen doen.

Ik heb een micro gelegd op een pad om zomin mogelijk schade aan de natuur toe te brengen.

Je moet als cachelegger heel veel moeite en concessies doen om een cache in de natuur te kunnen leggen.

N.B. De link naar de natuursite laat mijn inziens zien dat hier de laatste tijd niet veel meer gedaan is.

Het aantrekken van contacten met natuurbeheerders door geocaching.nl zou misschien weer bij kunnen dragen aan een betere kwaliteit caches.

1.De vraag van Seapie is hier zeker belangrijk. Ik heb geen verstand van het hoe en waarom werken met micro's en waypoints en geen oordeel over wat het toevoegt of niet, maar..... het lijkt mij dat het neerleggen van 11 micro's soms ook zeker de wenkbrouwen bij natuurbeheerders omhoog kan doen gaan. (waarom zoveel?)

2. Wat mij opvalt in jouw verhaal is frustratie en haast. Ik lees hier dat je steeds bozer wordt om het gebrek aan begrip en weten wat geocaching is etc. Er zijn ook geocachers die met de boswachter op stap gaan, enthousiaste verhalen hebben en soms ook veel langer moeten wachten op toestemming. Het "verleiden"/ enthousiasmeren van natuurbeheerders hoort toch bij "het plezier" of "de uitdaging" van het maken van een cache???? Ik weet het niet hoor, maar het klinkt bij jou een beetje of het allemaal leed kommer en kwel is. Vind je het nog leuk allemaal?

3. Gc. nl heeft al een tijdje niets meer gedaan aan het onderhouden van het contact met natuur beheerders. Dat is waar: Mumzle heeft hier heel veel tijd en moeite ingestoken. Dat viel weg met zijn vertrek. Tegelijk is er wel al veel geregeld.

Ik wil hier best serieus op ingaan hoor, maar vertel mij dan: Wat zou Gc.nl dan kunnen doen/oppakken in deze????

Geplaatst
Moraal van dit verhaal:

Weer een helder voorbeeld van een mentaliteit waar we nou juist vanaf moeten. Ik begrijp werkelijk de lol niet waarom je in dat prachtige natuurgebied 10 micro's hebt uitgevent. Is het status verhogend dat je nu kan zeggen dat je maar liefst 10 caches hebt verstopt? Leuk voor je eigen statistieken en voor diegenen die aantallen prefereren boven een leuke wandeling. De wandelfan's en echte natuurliefhebbers had je er zeker een groot plezier mee gedaan door er één schitterende route van te maken met aan het eind een mooie kist.

Geplaatst
Ik woon op een mooie plek in Nederland ...

Ik begrijp niet zo goed dat je zegt dat je wilt dat geocachers dit gebied in gaan. Er liggen nu 2 earthcaches, 3 multi's (waaronder jouw cache en de twee van het Wish Duet), en een traditional (reclame!!) die door mij wordt onderhouden.

Vooral voor de twee Wish Duet caches moet je een behoorlijke afstand afleggen waardoor je het gebied goed leert kennen. Door de Music cache (de traditional) kom je in een ander gebied dan je doorkruist met de multi's.

Natuurlijk zijn er nog onontgonnen gedeeltes, maar het is niet zo dat geocachers qua zoeken hier niet hun gang kunnen gaan.

Het plaatsen van 10 traditionals voor 1 bonus lijkt me in elk geval erg veel. Een mooie multi kan er natuurlijk nog best bij. In de lente zal ik jouw micromulti eens gaan lopen.

Geplaatst
Wat ik even niet begrijp is: waarom wil je perse 11 caches neerleggen op 1 route? Waarom niet gewoon werken met waypoints en 1 kunstig verborgen cache aan het einde? Of is de route 150 km lang? Dan nog is het gewoon een fietsroute door een mooi gebied. Of denk je meer cachers te lokken met een grote wortel van 11 puntjes voor hun neus? :P

De gedachte hier achter is een fietsroute van ruim 25 km die ook in gedeeltes lopend te doen is vanaf parkeerplatsen.

Niet iedere cacher heeft de mogelijkheid om met de fiets naar een cachegebied te gaan en zo is hij dus ook met de auto/lopend te doen. En ja, eerlijk is eerlijk een fietsroute met 11 puntjes wordt eerder gedaan dan een van een.

Zelf plannen we vaak fietsroutes in een bepaald gebied aan de hand van trads en we willen zoiets eigenlijk aanbieden zonder dat de cacher dit zelf hoeft te doen.

Geplaatst
Wat ik even niet begrijp is: waarom wil je perse 11 caches neerleggen op 1 route? Waarom niet gewoon werken met waypoints en 1 kunstig verborgen cache aan het einde? Of is de route 150 km lang? Dan nog is het gewoon een fietsroute door een mooi gebied. Of denk je meer cachers te lokken met een grote wortel van 11 puntjes voor hun neus? :rolleyes:

De gedachte hier achter is een fietsroute van ruim 25 km die ook in gedeeltes lopend te doen is vanaf parkeerplatsen.

Niet iedere cacher heeft de mogelijkheid om met de fiets naar een cachegebied te gaan en zo is hij dus ook met de auto/lopend te doen. En ja, eerlijk is eerlijk een fietsroute met 11 puntjes wordt eerder gedaan dan een van een.

Zelf plannen we vaak fietsroutes in een bepaald gebied aan de hand van trads en we willen zoiets eigenlijk aanbieden zonder dat de cacher dit zelf hoeft te doen.

Begrijp ik niet: is het doel dan dat je cache vaak bezocht wordt?

Geplaatst

1.De vraag van Seapie is hier zeker belangrijk. Ik heb geen verstand van het hoe en waarom werken met micro's en waypoints en geen oordeel over wat het toevoegt of niet, maar..... het lijkt mij dat het neerleggen van 11 micro's soms ook zeker de wenkbrouwen bij natuurbeheerders omhoog kan doen gaan. (waarom zoveel?)

2. Wat mij opvalt in jouw verhaal is frustratie en haast. Ik lees hier dat je steeds bozer wordt om het gebrek aan begrip en weten wat geocaching is etc. Er zijn ook geocachers die met de boswachter op stap gaan, enthousiaste verhalen hebben en soms ook veel langer moeten wachten op toestemming. Het "verleiden"/ enthousiasmeren van natuurbeheerders hoort toch bij "het plezier" of "de uitdaging" van het maken van een cache???? Ik weet het niet hoor, maar het klinkt bij jou een beetje of het allemaal leed kommer en kwel is. Vind je het nog leuk allemaal?

3. Gc. nl heeft al een tijdje niets meer gedaan aan het onderhouden van het contact met natuur beheerders. Dat is waar: Mumzle heeft hier heel veel tijd en moeite ingestoken. Dat viel weg met zijn vertrek. Tegelijk is er wel al veel geregeld.

Ik wil hier best serieus op ingaan hoor, maar vertel mij dan: Wat zou Gc.nl dan kunnen doen/oppakken in deze????

1.Op een route van van ruim 25 km valt het aantal van 10 caches toch wel mee? Zie ook de motivatie bij het antwoord op de vraag van Seapie.

2. Ik vind het nog steeds leuk om caches te bedenken en te onderhouden. Wat mij wel ergert is dat instanties gewoon geen brieven beantwoorden en niet reageren. In beide gevallen heb ik geprobeerd om een gesprek te krijgen en om inderdaad i.s.m. een verantwoordelijke de cache door te praten. Om ze enthousiast te maken moet je contact krijgen en dat was in ieder geval in deze 2 gevallen al erg moeilijk.

3. Juist nu het aantal caches en cachers enorm toeneemt lijkt mij het contact met natuurbeheerders nog belangrijker als in de "begintijd". Voorlichting aan de instanties en een vraag naar contactpersonen per instantie en/of regio zou misschien wat op kunnen lossen. Uit mijn contact met PWN weet ik in ieder geval dat ze daar intern er mee aan de slag willen.

Uit de site begrijp ik dat er tot nu toe afspraken zijn met SBB,Gelders- en Utrechts Landschap, waarbij de laatste twee het goed geregeld te lijken hebben. Misschien is dit als voorbeeld naar andere beheerders te communiceren.

Geplaatst

Waarom dan niet een mooie wandelcache van 25 km?

Wat let je om hem wandelend te doen?

Geplaatst
Ik begrijp niet zo goed dat je zegt dat je wilt dat geocachers dit gebied in gaan. Er liggen nu 2 earthcaches, 3 multi's (waaronder jouw cache en de twee van het Wish Duet), en een traditional (reclame!!) die door mij wordt onderhouden.

Vooral voor de twee Wish Duet caches moet je een behoorlijke afstand afleggen waardoor je het gebied goed leert kennen. Door de Music cache (de traditional) kom je in een ander gebied dan je doorkruist met de multi's.

Natuurlijk zijn er nog onontgonnen gedeeltes, maar het is niet zo dat geocachers qua zoeken hier niet hun gang kunnen gaan.

Het plaatsen van 10 traditionals voor 1 bonus lijkt me in elk geval erg veel. Een mooie multi kan er natuurlijk nog best bij. In de lente zal ik jouw micromulti eens gaan lopen.

De twee Wish Duet caches zijn gelegd in 2001 en zullen dus niet meer zoveel aantrekkingskracht hebben.

De Musicacache is ook al weer van 2003 en verliest dus ook aan aantrekkingskracht. ( ben trouwens benieuwd naar jouw ervaring met PWN over de toestemming)

Even een misverstand weg werken: Ben zeker niet van plan om hier 10 trads neer te leggen( was de fietsroute Spaarnwoude) maar een aantal wandelmulties in een 3800 ha groot gebied kan toch niet teveel zijn?

Geplaatst

Waarom dan niet een mooie wandelcache van 25 km?

Wat let je om hem wandelend te doen?

Het risico om om de haverklap een fiets in de nek te hebben :lol1:

Maar zonder dollen: als ik het zo begrijp gaat het best om een aardig groot gebied, waar zelfs fietspaden doorheen lopen. Dan zal het ook zeker niet ontbreken aan de nodige wandelpaden. Daar had jezelf ook nog een mooie uitzetdag aan over kunnen houden :dribble:

Geplaatst
De Musicacache is ook al weer van 2003 en verliest dus ook aan aantrekkingskracht. ( ben trouwens benieuwd naar jouw ervaring met PWN over de toestemming)

- De toestemming voor de musica cache is gegeven door de boswachters die hun kantoor niet ver van de ingang Kruidberg hebben. De mensen ter plekke derhalve.

- Over aantrekkingskracht...je hebt een punt, maar dat zou betekenen dat er een turn-over moet zijn van caches: oude eruit, nieuwe erin. Daar is wat voor te zeggen, maar werkt niet altijd even goed; Buiten het feit dat daar geen regels over zijn bij gc.com.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...