Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Een nieuw jaar brengt ook nieuwe dingen met zich mee, zo willen we ook dit jaar een Dutch Geocoin uitbrengen. Het ontwerpen laten we aan jullie over, iedereen mag zelf een coin ontwerpen. KarelKraak zal achteraf het winnende ontwerp klaar maken voor productie, en de productie in gang zetten

Uiteindelijk wordt er d.m.v. een stemming de definitieve Dutch Geocoin 2009 gekozen.

Inzendingen kan je in dit topic posten met een eventuele toelichting, vervolgens zullen wij deze op de site plaatsen. De site is hier te vinden.

Inzenden kan tot 28 februari, dan zullen we gaan stemmen.

Stemmen en bestellen kan nog niet, dus liever geen berichten als: "Die en die is mooi" en "Ik wil er wel 5 hebben, waar kan ik bestellen”. Al het andere is natuurlijk van harte welkom.

Heb je wel een goed idee maar is ontwerpen niet je sterkste kant dan kan je hier terecht. Daar kan je al je ideeën kwijt.

Een template in jpg formaat kan je hier vinden en de psd is hier te vinden.

Hier nog een bericht van KarelKraak over het ontwerpen van een coin.

Bij deze dan ;)

In principe zijn er twee basisopties voor een coin: 2D of 3D. De coin van 2 jaar geleden maakt gebruik van beide opties. De kant met Michiel de Ruyter is in 2D, de kant met de schepen is in 3D.

Voor 3D geldt hoe groter, hoe beter. Grote plaatjes bevatten meer detail en dus kan er een meer gedetailleerde munt van gemaakt worden. 300 DPI kan je wel als minimum aanhouden, maar een hogere resolutie is beter. Voor een ronde munt van 42 mm betekent dat dus een ontwerp van minimaal 496 pixels breed en hoog. Als je plaatjes verkleind voor je ontwerp, bewaar dan het origineel.

Vrijwel alles kan afgebeeld worden op een 3D munt. Houdt er alleen wel rekning mee dat alles scherp wordt. Diepte nabootsten door objecten op de achtergrond minder scherp te maken is dus niet mogelijk. Zaken als wolken en golven leveren ook niet altijd het gewenste eindresultaat.

Voor 2D geldt in principe hetzelfde: hoe groter hoe beter. Als je echter de mogelijkheid hebt om met vectoren te werken heeft dat de voorkeur (desnoods in MS Powerpoint of Word en opslaan als wmf bestand).

Een 2D ontwerp bestaat uit afgesloten vlakken. Een vlak kan een kleur bevatten of uit metaal bestaan. Voor het metaal is daarbij nog onderscheid tussen 'raised' ofwel ter hoogte van de rand van de munt of 'recessed', een lager niveau. Delen die 'recessed' zijn, kunnen voor alternatieve versies wel een kleur bevatten. De lijnen die de vlakken omsluiten zijn altijd 'raised'.

Vlakken kunnen in principe maar één kleur bevatten. Twee kleuren in elkaar over laten lopen kan dus niet, of je moet het in stapjes doen met tussen elke stap een lijntje. Erg kleine oppervlakten kunnen ook geen kleur meer bevatten. Een maat is daar niet echt voor te geven.

Verder is er veel mogelijk :) Probeer wel een beetje rekening te houden met de verhoudingen. Een munt in de vorm van een peilschaal, zoals in een ander draadje werd voorgesteld, klinkt misschien leuk maar is niet echt praktisch. Al gebruik je maar een klein stukje, als de tekst die erop staat leesbaar moet blijven, krijg je in verhouding een erg lange munt. Daar zijn dan wel andere oplossingen voor.

En voor iedereen die met het bovenstaande geen rekening kan of wil ( ;) ) houden: probeer je idee zo goed mogelijk over te brengen. Al krabbel je het op een servetje en scan je die in. Er is altijd wel iets van te maken...

bewerkt door smeule
Geplaatst
Hierbij onze inbreng voor 2009 ;)

nl%20rondVK.jpgnl%20rondAK.jpg

Dit is ons eerste idee.

Inmiddels zijn we al bezig et achterhalen of we het wapen van Nederland zo mogen gebruiken.

Geplaatst
Heb ook nog een geodaalder gemaakt

geodaalder1.jpggeodaalder2.jpg

Warbij ik kwijt wil:

- Ik als voorbeeld een rijksdaalder heb genomen maar hij wel groter zal worden

- Het geocaching logo dezelfde kleuren moet hebben als de rest van de munt.

- De kant van bea en het 2009 ook in dezelfde stijl moet als de originele rijksdaalder

Dit is ons tweede idee / ontwerp

OOk hier zijn we bezig met het achterhalen wat wel en niet mag

Geplaatst

Aha, een nieuw draadje, dan nog ene keertje de achterkant nav het ontwerp welke eerder is getoond door een medecacher...

Zoiets als hieronder bedoel ik ;)

1)

De plaatsnamen IN HET FRIES ! langs de zijkant van de schaats zelf; en dan evt. trackable etc. op het scharniergedeelte...

2) Of de plaatsnamen op het scharniergedeelte en dan evt. trackable etc. op het scharniergedeelte aan de andere kant

De Friese plaatsnamen van de elf steden: (lekker korte namen, dus tekst besparing tevens !

Ljouwert – Snits – Drylts - Sleat - Starum – Hylpen - Warkum – Boalsert - Harns - Frjentsjer - Dokkum - (Misschien de eerste plaats (start en finish) VETGEDRUKT oid.

EN : Evt, ook eindigen met de eerste plaats, omdat het start EN finish is...

EN : Natuurlijk de route "voelbaar", hoe noem je dat 3D ?? Misschien de schaats zelf aan de voorkant ook echt bollend.... ??

Bron WiKi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht

OF

Âlvestêdetocht op het klapgedeelte onderaan, wanneer de plaatsnamen WEL op de zijkant gaan …

Het leukste zou zijn, als middels een scharniertje dan ook echt het onderkantje “geklapt”kan worden :)

f8b2f930-a490-4d67-b9db-beb6c6f5914c.jpgc2085da1-e12a-4d86-9125-24a4fbffbbec.jpg

That's all folks ;)

Geplaatst

b08ca3a1-98a5-4b49-a9f7-80b0fe0c39d3.jpg

Zoiets had ik in gedachten, maar dan de tekst schuin in het wit. Krijg ik niet voor elkaar met alleen paint.

Achterzijde dan trackable at blablabla en het nummer. En misschien nog een aangepast tekstje als "skating the caches in wintertime".

Geplaatst

Net nog 2 ontwerpen binnen gekregen.

55b286bc-608c-40b4-8022-501a97385841.jpg

437834a8-9fa8-4230-bda1-03db91760a1f.jpg

De ontwerper is team: De Kikkers

Geplaatst

Een geocoin 2009 met de Elfstedentocht erop zou ik alleen kiezen als er dit jaar ook daadwerkelijk een Tocht komt. Anders is het niet relevant. Een schaats daarentegen is natuurlijk wel typisch Nederlands. O jee, straks komt er een voetbal op.....nee laat maar :thumbup:

Geplaatst
knipperdeknip

Uiteindelijk wordt er d.m.v. een stemming de definitieve Dutch Geocoin 2008 gekozen.

knipperdeknip

Ehm... het gaat hier toch om een Dutch Geocoin 2009 ??

Geplaatst

Voor: de eerste friesche nl coin; alleem nog wat van die bladen er in verwerken

Geplaatst (bewerkt)
Net nog 2 ontwerpen binnen gekregen.

55b286bc-608c-40b4-8022-501a97385841.jpg

Om een knipoogje naar het geocachen te maken, zou ik ze dan een keykoord met GPS om hun nek laten hangen :no: !

Of een badge met het geologo op de ijsmuts :)

En Dokkum zie ik idd niet tussen de namen staan nee ?! Vast weggevallen in de photoshop...

bewerkt door IkbenMamma
Geplaatst
Een geocoin 2009 met de Elfstedentocht erop zou ik alleen kiezen als er dit jaar ook daadwerkelijk een Tocht komt. Anders is het niet relevant. Een schaats daarentegen is natuurlijk wel typisch Nederlands. O jee, straks komt er een voetbal op.....nee laat maar :)

Het schijnt NOG kouder te gaan worden, laten we het hopen, dan is ie idd erg toepasselijk !

Geplaatst (bewerkt)

Een eerste schets van mij, nu nog met wwfm tekst die gaat natuurlijk veranderd worden, nogmaals tis slechts een schets

coin.jpg

bewerkt door Ervani
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...