Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Heb een idee, maar weet niet hoe ik de benodigde info kan berekenen.

Misschien is er wel een formule voor?

Wie heeft verstand van dit soort dingen en wil mij helpen?

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Vast wel; maar dan zul je iets precieser moeten zijn :P

Gewichten, maten, dichtheid etc; daar kun je nog steeds heel veel kanten mee op.

Nou, roep maar eens wat je denkt te willen... desnoods via een PM

Geplaatst

groetjes GeoVlinder

In het SI is de basiseenheid van massa de kilogram. De dichtheid rho van een bepaalde stof is de massa gedeeld door het volume. Je krijgt dan bijvoorbeeld kg/m3 of g/cm3.

Watbetreft volumes: 1 liter is 10 bij 10 bij 10 cm, oftewel 1 dm3. 1 bij 1 bij 1 cm is 1 cm3, oftewel 1/1000 van een liter = 1 ml. Etc.

Geplaatst (bewerkt)

groetjes GeoVlinder

Malyenki is wiskunde leraar . Die wil je vast wel helpen.

even een PB naar hem lijkt me een goed idee

bewerkt door team explorers
Geplaatst

Google heeft verstand van een hele hoop! Bijvoorbeeld liters omrekenen in ounces, voer maar eens in:

convert 10 liter to ounces

Misschien heb je daar wat aan?

Geplaatst (bewerkt)

Oké ik heb nu al dingen gezien die ik niet meer snap, dus er is in ieder geval iemand met kennis over de zaken.

Ik wil weten met hoeveel lucht je bijv. 10 kilo op kan tillen vanuit het water.

Even vanuit mijn leken-oogpunt bekeken:

Als ik een bal onder water duw komt ie omhoog, dus neem aan dat je dan ook met een luchtzak onder een voorwerp, door de lucht erin en eruit te pompen, je het voorwerp kan laten zakken en omhoog kan laten komen, in het water.

Nu wil ik weten in welke verhouding, lucht iets van een bepaald gewicht uit het water kan tillen.

Moet ik ook het gewicht van de lege zak tellen?

Is er ander gas, dan de lucht die wij inademen, die meer kan tillen?

Ik denk bijv. aan een ballon met lucht die niet opstijgt en een ballon met helium die wel opstijgt.

Hoop dat mijn aannames kloppen en iemand iets kan met mijn verhaal.

groetjes GeoVlinder

bewerkt door GeoVlinder
Geplaatst
Oké ik heb nu al dingen gezien die ik niet meer snap, dus er is in ieder geval iemand met kennis over de zaken.

Ik wil weten met hoeveel lucht je bijv. 10 kilo op kan tillen vanuit het water.

Even vanuit mijn leken-oogpunt bekeken:

Als ik een bal onder water duw komt ie omhoog, dus neem aan dat je dan ook met een luchtzak onder een voorwerp, door de lucht erin en eruit te pompen, je het voorwerp kan laten zakken en omhoog kan laten komen, in het water.

Nu wil ik weten in welke verhouding, lucht iets van een bepaald gewicht uit het water kan tillen.

Moet ik ook het gezicht van de lege zak tellen?

Is er ander gas, dan de lucht die wij inademen, die meer kan tillen?

Ik denk bijv. aan een ballon met lucht die niet opstijgt en een ballon met helium die wel opstijgt.

Hoop dat mijn aannames kloppen en iemand iets kan met mijn verhaal.

groetjes GeoVlinder

Dat is ongeveer gelijk aan het gewicht van het verplaatste water. Dus je moet 10 kilo water verplaatsen en omdat water 1 kilo per liter weegt heb je 10 liter nodig. Het maakt niet veel uit of je lucht of helium gebruikt.

Geplaatst

Even voor de zekerheid:

als ik een afsluitbare bak heb waar precies 10 liter water in kan en ik sluit die bak (zonder water erin, dus met lucht) luchtdicht af.

Dan kan die bak, een voorwerp van 10 kilo uit het water omhoog krijgen?

Hoe diep die bak met dat voorwerp ook ligt?

groetjes GeoVlinder

ps moet ik het gewicht van die bak zelf dan ook rekenen als te tillen gewicht, dus optellen bij het gewicht van het voorwerp wat uit het water moet komen?

Geplaatst
Even voor de zekerheid:

als ik een afsluitbare bak heb waar precies 10 liter water in kan en ik sluit die bak (zonder water erin, dus met lucht) luchtdicht af.

groetjes GeoVlinder

ps moet ik het gewicht van die bak zelf dan ook rekenen als te tillen gewicht, dus optellen bij het gewicht van het voorwerp wat uit het water moet komen?

Misschien net of net niet: Waarschijnlijk het laatste... Met een 10 liter bak verplaats je ook ongeveer 10 liter water. De dichtheid van water is 1 kg/liter. Je kunt dus maximaal 10 kg optillen volgens de Wet van Archimedis. Alleen de bak weegt ook nog iets, dus het is iets zwaarder dan 10 kg en zal zinken of iets onder het wateroppervlak blijven zweven. (als de bak niet kantelt...)

Geplaatst
Even voor de zekerheid:

groetjes GeoVlinder

Klopt. De diepte maakt niet uit.

Omdat plastic iets lichter is dan water hoeft je het gewicht van het plastic niet mee te tellen.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...