Spring naar bijdragen

Gezocht:projectie tool (met cijfer na de comma)


dagger38

Aanbevolen berichten

zoals de titel al zegt , ik zoek een tool die projecties kan berekenen met graden na de comma.

 

Ik werk reeds met mapsource , gctools.xls en gctool.exe , maar geen van deze tools kunnen een richting met graden na de komma aan.

 

Ik weet dat OZI dit kan maar ik heb dat niet .(kun je dat met een testversie zonder kaarten?)

 

dagger38

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Buiten OZI kan ik zo snel niet veel programma's bedenken die dat kunnen. De vraag is ook of het nodig en nuttig is om hoeken met getallen achter de komma te bepalen. Die nauwkeurigheid is alleen zinvol als de hoekberekening zèlf ook zo nauwkeurig mogelijk is en er zo min mogelijk benaderingen worden gedaan.

 

Voorbeeld: in GCTool wordt - om het sommetje eenvoudiger te maken - een versimpeling gedaan, waardoor de hoekbepaling zèlf iets onnauwkeuriger wordt. Dat is - zolang de projectieafstand maar niet te groot wordt - voor geocache-doeleinden helemaal geen probleem, maar het is dus absoluut niet zinvol om dan cijfers achter de komma te tonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken...

 

dagger38

 

Een projectie met graden na de komma kun je heel goed benaderen door twee projecties. De eerste met hele graden (dichtsbijzijnde waarde) en echte afstand. De tweede loodrecht daarop (naar rechts als de resthoek positief is, anders naar links) en de afstand hierbij wordt dan echte afstand maal absolute waarde v.d. resthoek maal 3.14159 / 180.

 

Krijgertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken...

 

dagger38

Ik kan mij niet indenken dat dit ergens voor nodig is. De fout ligt in dat geval echt wel bij de legger die geen idee van foutberekening heeft. Geocachers zijn tenslotte geen landmeters en een projectie waarvoor je zelfs op een graag nauwkeurig moet werken heeft volgens mij ook geen zin. Zelf gebruik ik regelmatig projecties wanneer ik gewild de locatie een beetje "onzuiver" wil opgeven zonder dat men mij iets kan verwijten.

 

Lig dus niet wakker van die cijfertjes na de komma. De meeste projecties kan je zelfs "op het zicht" doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal geen nauwkeurigheid van 0.2 graden nodig. De hoeken die je meet zijn een veelvoud van 4 en 10 graden, en dan moet je dus die term erbij optellen. Die nauwkeurigheid is gemakkelijk te behalen met mijn Recta kompas, daarvan is de nauwkeurigheid 2 graden.

 

Wel vind ik het raar dat er over een hoek gesproken wordt terwijl er volgens mij een richting bedoeld wordt, en moet ik dan het magnetische of het echte noorden gebruiken. Het voordeel is dat dat in Nederland weinig scheelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal geen nauwkeurigheid van 0.2 graden nodig. De hoeken die je meet zijn een veelvoud van 4 en 10 graden, en dan moet je dus die term erbij optellen. Die nauwkeurigheid is gemakkelijk te behalen met mijn Recta kompas, daarvan is de nauwkeurigheid 2 graden.

 

Wel vind ik het raar dat er over een hoek gesproken wordt terwijl er volgens mij een richting bedoeld wordt, en moet ik dan het magnetische of het echte noorden gebruiken. Het voordeel is dat dat in Nederland weinig scheelt.

 

Helemaal niet raar , ik ga hier niet de cache noemen waar het over gaat maar de bedoeling is om met een driehoeksmeting de ligging van de cache te bepalen .

En dan heb je dus duidelijk het WEL over hoeken!

 

En als je dan een hoek moet berekenen tussen punten die verschillende honderd kilometer uit mekaar liggen komt het al snel op een halve graad aan om flink mis te zitten!

 

Intussen heb ik de berekeningen gemaakt met de eerste link hierboven en dat gaat prima

 

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...