dagger38 Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 zoals de titel al zegt , ik zoek een tool die projecties kan berekenen met graden na de comma. Ik werk reeds met mapsource , gctools.xls en gctool.exe , maar geen van deze tools kunnen een richting met graden na de komma aan. Ik weet dat OZI dit kan maar ik heb dat niet .(kun je dat met een testversie zonder kaarten?) dagger38 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gpsgek Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 Buiten OZI kan ik zo snel niet veel programma's bedenken die dat kunnen. De vraag is ook of het nodig en nuttig is om hoeken met getallen achter de komma te bepalen. Die nauwkeurigheid is alleen zinvol als de hoekberekening zèlf ook zo nauwkeurig mogelijk is en er zo min mogelijk benaderingen worden gedaan. Voorbeeld: in GCTool wordt - om het sommetje eenvoudiger te maken - een versimpeling gedaan, waardoor de hoekbepaling zèlf iets onnauwkeuriger wordt. Dat is - zolang de projectieafstand maar niet te groot wordt - voor geocache-doeleinden helemaal geen probleem, maar het is dus absoluut niet zinvol om dan cijfers achter de komma te tonen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dagger38 Geplaatst 31 augustus 2008 Auteur Share Geplaatst 31 augustus 2008 spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken... dagger38 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gpsgek Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 (bewerkt) Matlab kan ook overweg met hoeken die getallen achter de komma hebben. Maar, ik weet niet of je daar beschikking over hebt? 31 augustus 2008 bewerkt door gpsgek Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mars Express Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken..Kan je eens een voorbeeld geven van zoeen cache? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
technetium Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 zoals de titel al zegt , ik zoek een tool die projecties kan berekenen met graden na de comma. Een scriptje op m'n website kan dat: http://geocaching.technetium.be/project.php Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Malyenki Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 [Kan je eens een voorbeeld geven van zoeen cache? Deze bijvoorbeeld. Daar moet je een keer 0,5 graden en een keer 0,2 graden bij een hoek optellen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dagger38 Geplaatst 31 augustus 2008 Auteur Share Geplaatst 31 augustus 2008 werkt mooi! de rhumb methode? projectie over +- 300 km dagger38 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Krijgertjes Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken... dagger38 Een projectie met graden na de komma kun je heel goed benaderen door twee projecties. De eerste met hele graden (dichtsbijzijnde waarde) en echte afstand. De tweede loodrecht daarop (naar rechts als de resthoek positief is, anders naar links) en de afstand hierbij wordt dan echte afstand maal absolute waarde v.d. resthoek maal 3.14159 / 180. Krijgertjes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nemec Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 spijtig genoeg zijn er hier in belgie verschillende mysterys die met projectie na de comma werken... dagger38 Ik kan mij niet indenken dat dit ergens voor nodig is. De fout ligt in dat geval echt wel bij de legger die geen idee van foutberekening heeft. Geocachers zijn tenslotte geen landmeters en een projectie waarvoor je zelfs op een graag nauwkeurig moet werken heeft volgens mij ook geen zin. Zelf gebruik ik regelmatig projecties wanneer ik gewild de locatie een beetje "onzuiver" wil opgeven zonder dat men mij iets kan verwijten. Lig dus niet wakker van die cijfertjes na de komma. De meeste projecties kan je zelfs "op het zicht" doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jowi Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 Je hebt helemaal geen nauwkeurigheid van 0.2 graden nodig. De hoeken die je meet zijn een veelvoud van 4 en 10 graden, en dan moet je dus die term erbij optellen. Die nauwkeurigheid is gemakkelijk te behalen met mijn Recta kompas, daarvan is de nauwkeurigheid 2 graden. Wel vind ik het raar dat er over een hoek gesproken wordt terwijl er volgens mij een richting bedoeld wordt, en moet ik dan het magnetische of het echte noorden gebruiken. Het voordeel is dat dat in Nederland weinig scheelt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dagger38 Geplaatst 31 augustus 2008 Auteur Share Geplaatst 31 augustus 2008 Je hebt helemaal geen nauwkeurigheid van 0.2 graden nodig. De hoeken die je meet zijn een veelvoud van 4 en 10 graden, en dan moet je dus die term erbij optellen. Die nauwkeurigheid is gemakkelijk te behalen met mijn Recta kompas, daarvan is de nauwkeurigheid 2 graden. Wel vind ik het raar dat er over een hoek gesproken wordt terwijl er volgens mij een richting bedoeld wordt, en moet ik dan het magnetische of het echte noorden gebruiken. Het voordeel is dat dat in Nederland weinig scheelt. Helemaal niet raar , ik ga hier niet de cache noemen waar het over gaat maar de bedoeling is om met een driehoeksmeting de ligging van de cache te bepalen . En dan heb je dus duidelijk het WEL over hoeken! En als je dan een hoek moet berekenen tussen punten die verschillende honderd kilometer uit mekaar liggen komt het al snel op een halve graad aan om flink mis te zitten! Intussen heb ik de berekeningen gemaakt met de eerste link hierboven en dat gaat prima Bedankt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Team Sweetlake Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 PGCT kan het... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dessaur Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 Helemaal niet raar , ik ga hier niet de cache noemen waar het over gaat maar de bedoeling is om met een driehoeksmeting de ligging van de cache te bepalen . Wat is er zo geheim aan die cache? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
@rend Geplaatst 31 augustus 2008 Share Geplaatst 31 augustus 2008 Misschien FTF Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden