Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mensen, die gevoelsmatige argumenten ken en onderschrijf ik ook, maar de feiten liggen in NL anders.

Daarover is al genoeg geschreven en uit de doeken gedaan: het was stikken of slikken.

Ik meen dat in het onderwerp natuur ergens uitgebreid beschreven staat hoe het is.

Ga daar nu niet tegenin drammen en toch bij NM, landschappen ed. routes uitzetten, want het resultaat kan zijn dat die gebieden dan definitief gesloten worden voor geocachen.

"We" hebben het overigens aan onszelf te danken!

Geopatra.

Geplaatst (bewerkt)

Voor mij als newbie, die ideën heeft voor zijn eerste cache, is het op het eerste gezicht onzin om toestemming te vragen aan SBB, omdat de route door hun stukje openbaar terrein loopt. Ook als de cache in mijn eigen voortuin verstopt zou liggen.

Als ik de reacties van Kruimeldief en Geopatra lees (mensen met behoorlijk wat ervaring in dit wereldje) hebben die organisaties blijkbaar hun redenen hiervoor en zijn er afspraken gemaakt met geocaching.nl/com. Wij als cachers dienen ons, hoe carambalig het soms ook lijkt, daaraan te houden. Laten we ons netjes gedragen en die organisaties te vriend houden voor ons eigen hobby.

Helaas houdt het mij voorlopig ervan om de eerste cache te leggen. Ik zal daarvoor aan 5 verschillende instanties toestemming moeten vragen.

edit: Carambalig?? Dat heb ik niet geschreven...Bedankt voor de vertaling..Zal er volgende keer op letten.

bewerkt door CC1451
Geplaatst (bewerkt)
Mensen, die gevoelsmatige argumenten ken en onderschrijf ik ook, maar de feiten liggen in NL anders.

Dacht ik toch niet Geopatra. De feiten liggen in NL niet anders. Leg deze feiten één keer voor aan een rechter en de landschappen gaan op hun bek.

En, wij hebben het gedaan? Zij, aan overkant van de grote plas stellen hun eisen, op straffe van het anders hun database niet meer mogen gebruiken. De landschappen ontlenen hun "macht" in dezen dan ook niet aan de Nederlandse wetgeving, maar aan de samenwerking met .com.

CC1451 is blijkbaar bereid om op de langere duur aan 5 organisaties toestemming te vragen. Ik ben dat niet.

Het is ook om deze bureaucratische rompslomp te danken dat er zoveel carpool- en wegberm-oprapertjes online komen. .Com is m.i. al enkele jaren bezig het door hen geëxploiteerde spelletje ernstig te devalueren.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Ehh? Als ik in mijn hoedanigheid van wandelaar een gebied vrij in mag, zou ik dat dan ineens niet mogen in mijn hoedanigheid van geocacher? Nou moet het toch niet gekker worden... :beerchug:

Zucht. wat een eindeloze discussie. Lezen is waarschijnlijk heel erg moeilijk. Wat staat er nou? Er staat dat een organisatie graag wil weten als er een route over hun terein aangemaakt wordt. Als jij dat meteen leest alsof je er dan 'ineens' niet meer mag lopen, dan wordt het waqarschijnlijk eens tijd voor een (andere) bril of een cursus begrijpend lezen.

En dank je wel voor je opbouwende kritiek...

Ik sta achter mijn uitspraak: als je je aan de regels houd dan mag je hetzelfde als de rest van Nederland. Het zou werkelijk te idioot voor woorden zijn als het niet zo was. Geocachers zijn niet zo'n grote groep dat er speciale regels nodig zijn; het aantal founds van een beetje multi is misschien een paar honderd na enkele jaren, dus laten we zeggen honderd per jaar. Dat is erg weinig in vergelijking met de rest van de recreanten.

En misschien is dit inderdaad, zoals andere posters al hebben opgemerkt, wel de reden voor het grote aantal mindere caches? Als je al toestemming moet hebben om over de publieke weg te lopen dan is het inderdaad niet makkelijk om nog een leuke route uit te zetten...

Hans

Geplaatst
Leg deze feiten één keer voor aan een rechter en de landschappen gaan op hun bek.

Leg het eens voor zou ik zeggen. Dat maakt het voor een hoop cachers makkelijker en worden er meer kwaliteitscaches neergelegd. Vraag me alléén af of de relatie tussen SBB/NM en geocachers er beter op wordt. Dan mag je op termijn géén caches meer neerleggen in hun gebied, alleen er doorheen wandelen.

En de cache? Die zal wel bij iemand in de voortuin liggen. :beerchug:

Geplaatst (bewerkt)
En de cache? Die zal wel bij iemand in de voortuin liggen. :beerchug:

Precies mijn punt. Ik ben ervan overtuigd dat er steeds meer voortuin-, carpool- en berm-caches komen als direct gevolg van de regels die door Jan en allemaal worden bedacht en door .com worden afgedwongen.

Daarnaast denk ik dat veel in potentie leuke cache-ideeën de prullenbak in gaan vanwege alle toestemmingsregels.

Leg deze feiten één keer voor aan een rechter en de landschappen gaan op hun bek.

Leg het eens voor zou ik zeggen. Dat maakt het voor een hoop cachers makkelijker en worden er meer kwaliteitscaches neergelegd. Vraag me alléén af of de relatie tussen SBB/NM en geocachers er beter op wordt. Dan mag je op termijn géén caches meer neerleggen in hun gebied, alleen er doorheen wandelen.

Ik vind dat de enige waarmee je werkelijk te maken hebt bij het plaatsen van een cache, dat is de lokale boswachter/opzichter van het gebied waar jij je eindcache gepland hebt. Dat is de enige die de situatie ter plekke kent en als een van de weinigen kan beoordelen of het kistje op een kwetsbare plek ligt of niet.

Over de route: verder heeft iedereen (geocacher of niet-geocacher) zich gewoon aan de regels van het gebied te houden: niet van de paden als dat niet strikt noodzakelijk is, niet na zonsondergang meer in het bos. niet in verboden gebied, etc. etc. etc.

De groep cachers is naar verhouding zo klein, dat aanvullende regelgeving voor alleen die groep volslagen onnodig is, en waarschijnlijk onwettig. Bovendien loop je kans dat zelfs boswachters afhaken vanwege de toestanden eromheen. Ik heb in het verleden meer te maken gehad met boswachters die het allemaal wel prima vonden, dan met boswachters die alles officieel geregeld wilden zien.

Regels komen in de regel van boven af, praktisch nooit van onderop. Ze komen van managers die denken de dagelijkse praktijk in een aantal voorschriften te kunnen regelen. De uitvoerbaarheid krijgt over het algemeen minder aandacht.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Interessante discussie. Een paar opmerkingen om e.e.a. te verhelderen:

• De cache zal zeker niet in mijn voortuin liggen. Ik heb niet eens een voortuin. Ik ben juist op zoek naar een mooi plekje in de buurt van, maar niet op, de grond van de natuur-organisatie.
  • Volgens mij zijn we er juridisch wel uit: als geocacher mag je hetzelfde als als gewone passant, nl. (onder bepaalde voorwaarden) over het terrein lopen, en je daar goed gedragen.
  • Een terecht punt is de relatie tussen gc.nl en de landbeheerder, met wie al dan niet afspraken zijn gemaakt. Die beheerder denkt misschien (terecht of niet) dat hij toestemming kan vereisen. Het kan om deze reden handig zijn de toestemming bij hem te vragen. Zelfs al denkt de beheerder dat niet, dan nog kan het handig zijn voor een goede relatie.

Dan rest mij de vraag of het aanvragen van wandel-toestemming een regel van gc.com is. Ik denk het niet, omdat je dan voor elke lange multi aan verschillende grondeigenaren toestemming zou moeten vragen.

Geplaatst
Die afspraken zijn er met een aantal partijen. Ik dacht dat die vermeld stonden hier, maar ik vind er even niets over terug. Misschien dat Kruimeldief ze een keer kan opsommen, en dan moet die pagina maar eens aangepast worden.

Daar staan ze inderdaad. Onder het kopje Afsprakenlijst Nederland. :beerchug:

Geplaatst (bewerkt)

Die afspraken zijn er met een aantal partijen. Ik dacht dat die vermeld stonden hier, maar ik vind er even niets over terug. Misschien dat Kruimeldief ze een keer kan opsommen, en dan moet die pagina maar eens aangepast worden.

Daar staan ze inderdaad. Onder het kopje Afsprakenlijst Nederland. :beerchug:

Ik heb de indruk dat die Afsprakenlijst enigszins gedateerd is ! ?

Overigens heeft meen ik Mumzle (of Hawkeyes) onderhandeld met de grote eigenaars. Onderhandelen was - meen ik - een te groot woord. Dwz.: slikken of stikken.

Ook is het niet zo dat alles uit de koker van .com komt, want ook .com is in de USA gedwongen geworden door oa. de US variant van SBB om beperkende voorwaarden te stellen aan het toelaten van caches. Het enige verschil is natuurlijk dat in de USA het idiote claimsysteem bestaat.

Persoonlijk ervaar ik de bestaande regeltjes toch echt niet als een belemmering tot het plaatsen van kwaliteitscaches. Mogelijkheden zat, maar je moet er oog voor hebben. Kan zijn dat het niet voor heel Nederland zo geldt, maar dat is geen enkel excuus voor de massaliteit van flutcaches en netniet flutcaches.

@Peetee: leuke en ferme uitspraken, maar ik zou het maar niet proberen bij de rechter. Dan weet je zeker dat geocachen in NL afgelopen is: alle deuren gaan dicht.

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Geplaatst (bewerkt)
@Peetee: leuke en ferme uitspraken, maar ik zou het maar niet proberen bij de rechter. Dan weet je zeker dat geocachen in NL afgelopen is: alle deuren gaan dicht.

Geopatra.

Ik denk dat je hier de zaken omdraait, Geopatra. Niet ík wil iets, de beheerder wil iets.

Maar ik kan je verzekeren: zo gauw ik door een boswachter word bekeurd, omdát ik een geocacher ben, c.q. met een gps door het bos wandel met een cachebeschrijving in mijn handen, dan laat ik het beslist voor komen. En dan mag de beheerder aan de rechter uitleggen waarom... En dan zullen we zien wie er gelijk heeft.

Maar aan de andere kant geloof ik niet dat het ooit zo ver gaat komen. Ik heb zelf het gevoel dat de beheerders steeds meer in de gaten krijgen dat het een storm in een glas water is. :beerchug:

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)
In plaats van zo nodig de conflicten willen zoeken,

...

Ik zou dat graag voorkomen, als je het niet erg vindt.

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt? Ik vind het nogal aanmatigend dat je me nu voorhoudt dat ik een persoon zou zijn die het conflict zoekt.

Ik banjer hier nou al een jaartje of 6 op het forum rond, en meen mezelf toch goed genoeg te kennen om te weten dat ik zó niet in elkaar steek.

Daarnaast zijn al mijn contacten met natuurbeheerders m.i. naar mijn én hun tevredenheid verlopen.

Dus graag in de toekomst iets genuanceerder ..., als je het niet erg vindt. :beerchug:

bewerkt door Peetee
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...