Spring naar bijdragen

Mag je een cache verstoppen op een begraafplaats  

129 leden hebben gestemd

1. 1. Mag je een cache verstoppen op een begraafplaats

• - Nee nooit.
      59
    • - Geen cache maar wel hints zoeken bij niet meer in gebruik zijnde begraafplaatsen.
      16
    • - Cache en hints zoeken bij niet meer in gebruik zijnde begraafplaatsen.
      9
    • - Geen cache maar wel hints zoeken bij in gebruik zijnde begraafplaatsen.
      2
    • - Cache en hints zoeken bij in gebruik zijnde begraafplaatsen.
      4
    • - Alleen hints zoeken: Zowel op niet, als wel, in gebruik zijnde begraafplaatsen.
      11
    • - Ja, alles mag, geen probleem.
      19

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mag je een cac he verstoppen op een begraafplaats? En dan wel op zo'n manier dat er niet via een pad naar de cache gezocht kan worden maar dat je over grafstenen e.d. heen moet lopen??

Geplaatst

Ik mis in deze poll het enige voor mij acceptabele alternatief namelijk dat van de virtuele cache. Of een begraafplaats nu wel of niet (meer) in gebruik is, het verstoppen van een cache en het achterlaten van hints lijkt mij op zo'n plaats ongepast. Dat heeft onder andere met respect voor overledenen, nabestaanden en andere bezoekers te maken. Maar een begraafplaats kan wel een bijzondere, mooie, bezienswaardige of om andere reden bezoekwaardige plaats zijn. Door een virtuele cache kan je mensen daar heen leiden zonder dat er ter plaatse geprikt, gegraven of gespeurd hoeft te worden. Daar lijkt me niets mee mis. Zoals in de andere draad al is opgemerkt kan de plek natuurlijk ook als onderdeel van een route, als waypoint, worden opgenomen.

Geplaatst

Ik mis ook een acceptabele optie. Cache wel toegestaan zolang er met respect wordt gehandeld.

Ik bedoel dat er dus niet over graven gelopen hoeft te worden en dat de hint en/of cache gevonden kan worden ZONDER dat iets of iemand er enige overlast van heeft. Een struik langs een pad kan een perfecte plaats zijn voor een cache.

Geplaatst

Vinden jullie het ook een probleem als een van de vragen in de cache iets is als: "Wat is de derde cijfer van het jaar dat huppeldepup is gestorven? Ik kan me voorstellen dat zoiets ook nog weer verschil kan maken in een recentelijke graf of een oud graf, of van een ouwe taart of van een kind, een wel in gebruik zijnd kerkhof of niet.

Dan kun je weer verschil maken tussen eeen echt graf of een gedenksteen. Wanneer is de pieteit met de dode voorbij? ;)

Er zijn graven zat die door ladingen mensen bezocht worden, mogen die dan wel weer, ik denk aan iets als Elvis of meer van dat soort gasten. Hebben we wel eens zoiets in Nederland?

Dan heb je nog de graven van een enkele oorlogsheld. Ik zou het geen probleem vinden als zo'n graf bezocht zou moeten worden als infomateriaal voor een cache.

Tis moeilijk. Ik denk dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken.

GRTZ

kruimeldief

Geplaatst

HEt klopt dat er geen acceptabele optie tussenzit die ben ik dus vergeten kan gebeuren. het is ook mijn eerste poll die ik opzet dus ik mag iets vergeten ;)

Kijk ook eens naar het andere lijntje wat ik heb uitgezet dan zie je wat de bedoeling is van deze poll

Geplaatst

Als het nou zo ingewikkeld is, waarom beslissen we nou gewoon met z'n allen dat we het gewoon niet doen?

Er blijven toch nog genoeg andere leuke plekken over op de wereld?

Geplaatst
Tis moeilijk. Ik denk dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken.

Ik denk dat Kruimeldief hier de spijker op de kop slaat, of is het de nagel in de kist ;)

Voor de één heeft een begraafplaats iets lugubers voor een ander iets spannends en dan is er ook nog een groep (waartoe ik behoor, mannelijke helft van team Biertjuh) die het absoluut niets doet, hetgeen niet wil zeggen dat zij geen respect hebben.

Misschien is het mogelijk bij de beschrijving te melden dat er in de route een situatie c.q. plaats voorkomt waar niet iedereen zich prettig zal voelen, zodat éénieder kan beslissen of ze deze cache willen doen.

Groetjes veel cache plezier ;)

Geplaatst
[...]

Er zijn graven zat die door ladingen mensen bezocht worden, mogen die dan wel weer, ik denk aan iets als Elvis of meer van dat soort gasten. Hebben we wel eens zoiets in Nederland?

[...]

Ik dacht even aan Lou de Palingboer maar die is in België begraven waar hij nog steeds ligt, naar men zegt onder een zeer grote dikke plaat gewapend beton.

Geplaatst
Ik dacht even aan Lou de Palingboer maar die is in België begraven waar hij nog steeds ligt, naar men zegt onder een zeer grote dikke plaat gewapend beton.

Citaat uit het Leven en sterven van Lou de Palingboer:

"Alleen wie in Lou was, zou behouden worden"

Als je dit verhaal leest dan wil je toch juist een hele serie caches bij begraafplaatsen, met als kado'tje elke keer zo'n verhaal!

Geplaatst
... Er zijn graven zat die door ladingen mensen bezocht worden, mogen die dan wel weer, ik denk aan iets als Elvis of meer van dat soort gasten. Hebben we wel eens zoiets in Nederland?...

Zat voorbeelden:

Delft: Nieuwe Kerk -> Familie van Oranje;

Delft: Oude Kerk -> Maarten Tromp, Anthonie van Leeuwenhoek en Piet Heyn ;

Driehuis -> Pim Fortuyn (eventjes);

Drente -> Onder de Hunnenbedden diverse Hunnen (?); ;)

Den Haag, Museon -> daar ligt een echte mummie;

Het hele land, bijvoorbeeld Grebbeberg -> Militaire begraafplaatsen uit 1e en 2e wereldoorlog;

Ook het hele land -> archeologische vindplaatsen met veenlijken.

En dan vergeet ik er vast nog een paar (die vast niet allemaal met een D beginnen)...

Team Wij Drie ;)

Geplaatst

Ik bedoelde dan natuurlijk wat recentere lijken. Alhoewel ik me besef dat Elvis ook wel al een paar eeuwen terug was ;).

In ieder zichzelf respecterend kerk ligt er wel eentje onder de vloer ;)

Tja, zie jij je het al voor je?

Voor de volgende cache moet je op de Grebbeberg zijn. Ga direct bij de ingang links naar WP huppeldepup. Ga hier 500 meter 240º, daarna 300 meter 100º en daarna 250 meter 20º en tel onderweg het aantal zerken. Trek van het totaal de gemiddelde leeftijd van alle soldaten af enz enz.

Nuh, hoeft niet voor mij. Maar dat komt omdat ik niet van rekenen houd.

GRTZ

Kruimeldief ;)

De dood, onderdeel van het leven.

Geplaatst

In België hebben we ook enkele caches die over , op of langs een begraafplaats komen. Het gaat hier wel over militaire begraafplaatsen.

Het betreft "In Flanders Fields:Tyne Cot" en "In Flanders fields:Vladslo".

Beide caches zijn virtuele caches, hiermee is dus volgens mij absoluut niks verkeerd.

Peka gebruikt deze caches om ons eventjes te doen stilstaan bij de gruweldaden die tijdens Wereldoorlog 1 gebeurden.

Maar als het over burgerbegraafplaatsen gaat...tja, dan kan ik begrijpen dat de meningen nogal wat uiteen lopen.

Greetz Cneutie ;)

Ps: Stuurt iemand eens een PB'tje over hoe je precies een URL moet toevoegen in een reply ? Thanks !!

Geplaatst

Met een virtuele cache heb ik ook geen moeite, dat moet kunnen als het geen nadelige gevolgen heeft voor de omgeving en de graven in eeren worden gehouden. Dus dat is niet het probleem. De Poll is opgesteld na mijn bezoek aan een cache in Ierland waarbij je dus over graven moest lopen om bij een cache te kunnen komen. Het gaat hier om een "verlaten" kerkhof (in zoverre je over verlaten kunt spreken natuurlijk)

Kijk naar het andere lijntje als je meer wilt weten over de situatie en de cache.

Ik weet dat er in Nederland voldoende plaatsen zijn die worden bezocht en er een eerbetoon word gebracht aan de mensen die daar liggen. Daar is ook niets mis mee en ben ik het helemaal mee eens. Maar stel je dan het volgende voor je staat in de Nieuwe Kerk in Delft en loopt over het graf van Willem van Oranje dat doe je toch ook niet. Of in de Oude Kerk over het graf van Maarten Tromp, Anthonie van Leeuwenhoek en Piet Heyn.

Wij Drie zegt:

Drente -> Onder de Hunnenbedden diverse Hunnen (?); ;)

Goede en leuke opmerking maar riskant ;) naast het geocachen houdt ik me ook bezig met het Neolithicum en natuurlijk ook nog andere dingen. Hunnebedden zijn graven uit de steentijd dat klopt en die worden met hele horden mensen tegelijk bezocht en helaas ook beklommen wat afbraak doet aan de stenen zoals ze er nu liggen. Ook deze stenen beklim ik niet omdat ik weet wat voor schade dit brengt aan het Hunnebed. Maar daar kunnen we beter een ander draad voor opzetten op waarschijnlijk ook een ander forum. Mocht je meer te weten willen komen ga dan eens op de volgende link kijken

Hunnebedden in Nederland

Terug naar het onderwerp.

Een virtuele cache is dus geen probleem zolang er geen schending is van het graf of graven.

De vraag had ik dus anders moeten stellen dat zie ik nu ook. Maar wat zouden jullie doen in het geval dat je over grafstenen moet lopen om bij een cache te komen. Met in je achterhoofd dat je ook nog over gebroken stenen moet lopen omdat er al over de graven is gelopen. Zouden jullie reacties dan anders worden??

Geplaatst
De vraag had ik dus anders moeten stellen dat zie ik nu ook.

Nee hoor, ik vind je vraagstelling heel duidelijk! Zeker met je toelichting in het eerste kadertje:

Mag je een cache verstoppen op een begraafplaats? En dan wel op zo'n manier dat er niet via een pad naar de cache gezocht kan worden maar dat je over grafstenen e.d. heen moet lopen??

Lijkt mij heel duidelijk.

Ook is m.i. wel duidelijk dat de meeste cachers het helemaal met je eens zijn, dat je geen caches moet begraven op begraafplaatsen en je ook niet ongegeneerd over graven moet gaan banjeren.

Maar ook: dat betekent niet dat je begraafplaatsen per definitie zou moeten mijden.

Ik heb in een niet ver verleden bv. een tweetal caches bezocht, waarbij onderweg een grafmonument in een bos werd aangedaan, zonder dat daar op enigerlei wijze geweld aan het graf of het monument werd gedaan. Zo een graf in je cache-beschrijving opnemen, daar heb ik persoonlijk geen enkel probleem mee. Ik heb het nu over de caches Beerze Jeneverbesroute en Op bezoek bij de freule. In beide gevallen zijn vroegere eigenaars van het betreffende bos/landgoed begraven op een voor het publiek toegankelijke plek in het bos.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...