Spring naar bijdragen

Onsmakelijke cache


corvus

Aanbevolen berichten

Misschien een vreemd onderwerp cq vraag voor dit forum maar toch maar even.

 

Ik ben op vakantie geweest in Ierland en kwam hier een zeer onsmakkelijke cache tegen. Wat vinden jullie hiervan??

Op mijn vakantie ben ook ik op zoek gegaan naar een cache tot mijn gruwel had ik er 1 uitgezocht die op een oud en verlaten kerkhof lag vinden jullie dat dit zou mogen??

Om bij de cache te komen moest je of de ruine met gevaar voor eigen leven beklimmen of over grafstenen lopen. Ik ben hier op tegen dat er op deze manier caches neergelegt worden. De koude rillingen liepen over mijn rug toen ik pas vijf stappen op het terrein had gedaan ik ben dan ook niet verder gegaan. Mijn mede hunters wilde eventueel wel verder maar die zijn gestopt op het moment dat er over graven gelopen moest worden omdat er geen pad was. Het pad dat er was is waarschijnlijk ook door mede hunters gemaakt. Een aantal stenen van graven waren gebroken door waarschijnlijk het eroverheen lopen. Dit is toch grafschennis?? dit moet toch niet kunnen?? Worden de caches in Ierland ook gecontroleerd of ze daar wel mogen liggen??

Graag jullie reacties

 

Groetjes Corvus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind ook dat dit niet moet kunnen. Zowiezo al vanwege het feit dat het op een kerkhof lag. Hoe oud en verlaten ook: het is en blijft nog een plek waar mensen ooit een eerbiedwaardige rustplaats is gegeven. Er is ook eens een discussie geweest over een lokatie waar ooit eens een kerkhof is geweest maar dat geruimd was. Dan vind ik het wat anders, maar in het Ierse geval is het duidelijk: moet niet mogen, verzin maar wat anders zou ik de maker aanraden.

De alternatieve 'naderingsroute' over een ruïne is ook niet o.k. Je moet hunters wel een veilige hunt geven. Vandaar dat sommige plekken hier ook niet goedgekeurd worden. Logisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het mag duidelijk zijn dat bepaalde dingen 'not done' zijn, en dat geldt natuurlijk ook bij het plaatsen van een cache.

 

Het plaatsen van een cache op een begraafplaats vind ik dus ook niet kunnen.

 

Ik heb op de .com site even gezocht naar regels hieromtrent, en ik kwam terecht op de pagina "Guide to Creating and Hiding a Cache".

Daar lees je o.a.:

- Please be respectful of the areas you are thinking about placing the cache.

en

- Please do not place caches on archaeological or historical sites. In most cases these areas are highly sensitive to the extra traffic that would be caused by vehicles and humans. If you find a cache in one of these areas please remove it and replace it a safe enough distance from the site to ensure that the site will not be impacted by people searching for the cache and unknowingly traveling over or through a site.

 

De plaatsing van deze cache lijkt me dan ook duidelijk in strijd met deze regels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feit is het is een graveyard. Het is aan je zelf of je het gepast vind of niet. Het is aan je zelf of je over graven heen loopt of niet. Je kunt het ook anders bekijken. De makers wilde de cachers een mooie plek laten zien. Persoonlijk vindt ik oude begraafplaatsen het mooiste wat er is.

Als dat de bedoeling is geweest van de makers is mijn persoonlijk mening dat ik het niet erg vind.

 

Bepaal zelf of je het wilt of niet. Houd het daarbij. Als iedereen het niet gepast vindt komt de boodschap na verloop van tijd wel over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De makers wilde de cachers een mooie plek laten zien. Persoonlijk vindt ik oude begraafplaatsen het mooiste wat er is.

Om erlangs te lopen, of om over de graven heen te denderen???

 

In zo'n geval had de cachelegger de cache beter aan de rand van het kerkhof kunnen leggen, en zo de cache-zoeker zelf de keuze laten om het kerkhof te bekijken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De makers wilde de cachers een mooie plek laten zien.

Wij hebben een aantal weken geleden Wahn in Duitsland gelopen. Deze cache gaat oa over een verlaten kerkhof, maar op een respectvolle manier. De cache ligt buiten het kerkhof. Er moeten alleen wat getallen opgezocht worden op het kerkhof. Zeker gezien de context van de cache, een voor de 2e wereldoorlog door Hitler zelf van de aardbodem verdwenen dorpje, vinden wij dit een van de mooiere cache die wij gedaan hebben.

 

Wij zijn dus van mening dat onder bepaalde voorwaarden een verlaten kerkhof in een route opgenomen kan worden. Mits een bijzonder, mooi én verlaten kerkhof op een respectvolle en waardige manier (dus zeker nooit de cache OP het kerkhof verstoppen en niks beschadigen). Wahn kan dus, die in Ierland dus niet.

 

Team Wij Drie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is nou in hemelsnaam weer een verlaten kerkhof?

Rovel, je hebt gelijk. Slechte woordkeuze. Een niet meer ingebruikzijnde kerkhof. Er word niemand meer begraven en de laatste begraving een flink aantal jaren geleden. Op Wahn is al ruim 65 jaar niemand meer begraven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook dat als we ons daar in laten gaan, dat het van kwaad tot erger gaat. Stel dat een fanatieke cacher dood gaat en als wens heeft dat zijn begrafenis een te loggen event wordt met een multicache na de event?

Ik eerste instantie denk ik ook: "Dat kan niet". Als ik er nu over nadenk, denk ik: "Waarom niet?"

En zo is het toch? Waarom niet? Tenminste, als het de wil is van een cacher. Een zoektocht en prikken en eventueel een beetje graven op een kerkhof vind ik persoonlijk niet kunnen. Ook niet als er al jaren niemand begraven is. De "oude" lijken liggen er toch nog steeds? Neem dan zo'n kerkhof op in de route door middel van Waypoints maar begraaf de cache buiten de kerkhof.....

 

GRTZ

 

kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Iedereen,

 

Het gaat hier om de volgende cache GC591C in de buurt van Avacon in Ierland. Ik moet heel eerlijk zijn en zeggen dat ik het kerkhof door misschien mijn eigen bijgeloof niet op ben geweest. Omdat ik om op het kerkhof te komen al over de eerste steen moest springen :cry: Mij niet gezien. Mijn mede cachers hebben dit wel gedaan maar stonden na ongeveer 10 minuten lijkbleek voor mijn neus. Er was geen normaal gegaanbaar pad en je kon niet zien waar je ging staan. Er lagen enkele gebroken grafplaten op de weg waarna ze hun pad niet hebben vervolgt.

 

Ik snap best dat je soms op een kerkhof iets moois kunt maken met een cache maar het lijkt mij oneerbiedig om daar dan te moeten zoeken prikken / graven. Ik moet er niet aan denken en de koude rillingen lopen dan ook over mijn rug. Maar er dan een virtuele cache van ofzo als je zoiets hebt van dit moeten mensen zien.

 

Maar deze cache was een verschrikking op het moment dat ik mijn auto daar parkeerde en alleen de toren al zag liepen de rillingen over mijn rug.

 

Mijn mede cachers hadden zelfs het gevoel dat (mocht je er in geloven) de doden er niet blij mee waren omdat er vanuit alle kanden windzuchten kwamen en het er erg koud werd op bepaalde plaatsen. Ik zeg al ik ben erg bijgelovig en bezoek geen enkele begraafplaats als dit niet hoef omdat ik dan het gevoel heb dat ik daar niets te zoeken heb.

 

In het geval van deze begraafplaats was alles overwoekerd door onkruid en was het onmogelijk te zien waar je liep.

 

Mijn mede cachers waren mij dan ook erg dankbaar voor deze cache

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het gemak: dit is de cache-pagina.

 

Ik begrijp uit de logjes dat het gaat om een oud klooster en omgeving?

 

Ik moet zeggen dat het me op zich wel een interessante omgeving toe lijkt. De toren vind ik juist wel mooi!

Maar dat laat onverlet dat je zo'n omgeving met respect moet behandelen en dat betekent naar mijn mening dat je caches niet op de begraafplaats plaatst of je route over de grafstenen leidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant onderwerp, waar in het gc.com forum met regelmaat discussies over oplaaien.

Ik persoonlijk heb er niet zo'n moeite mee, als je er met respekt mee om gaat. En in de omschrijving zou duidelijk moeten staan dat het om een begraafplaats gaat. Dan kan je zelf beslissen of je deze cache wilt lopen of niet. En natuurlijk moet je toestemming hebben van de eigenaar of beheerder als je een cache plaatst, maar met name bij echt oude begraafplaatsen is dat niet echt mogelijk ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt niet helemaal dat het om een oud klooster gaat, in Ierland noemen ze haast alles een Abbey dus dat brengt verwarring ik heb eventueel wel een foto van de voorkant van de rest heb ik geen foto's gemaakt omdat ik van de plek gruwelde Voor zover mijn informatie strekt van de lokale bevolking is het laatste graf ongeveer bijgelegt in de jaren 40 of 60 daarna niet meer. Het is wel zo dat hier hele oude graven liggen, dat zou dus best mooi kunnen zijn. Maar wat heb je eraan als je ze door de bramenstruiken en het hoge onkruid niet kunt zien. Daarnaast blijf ik erbij dat het niet normaal is dat een cacher zijn weg moet hakken door het onkruid zonder dat hij uitkijkt waar hij overheen loopt :ph34r: Het is en blijft een rustplaats voor hen die van ons zijn heengegaan. Hier moeten we respect voor hebben en delicaat mee omgaan omdat het daarnaast ook erfgoed is.

 

En natuurlijk moet je toestemming hebben van de eigenaar of beheerder als je een cache plaatst, maar met name bij echt oude begraafplaatsen is dat niet echt mogelijk ben ik bang.

 

Dat klopt in dit geval zal het waarschijnlijk moeilijk zijn maar met behulp van de lokale bevolking moet je toch best een eind kunnen komen lijkt mij. Als je ziet dat er een graf pas nog helemaal gerestaureerd is moet het toch niet moeilijk zijn om erachter te komen wie de sleutel heeft van het hek aan de voorkant. IPV dat je via de achterzijde binnenkomt. Dat slot hangt er niet voor niets op lijkt me. Ik kan ook eventueel een foto van de voorkant posten als iemand me verteld hoe ik dat eventueel kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar er dan een virtuele cache van ofzo als je zoiets hebt van dit moeten mensen zien.

 

Dat hebben wij ook gedaan met deze twee virtuele caches: In Flanders Fields : Tyne Cot en In Flanders Fields : Vladslo.

 

Het zijn twee oorlogskerkhoven uit de eerste Wereldoorlog waarvan we vonden dat ze zeker de moeite van het bezoeken waard zijn. We hebben er dus virtuele van gemaakt omdat het natuurlijk not done is om er een echte cache te plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...