Spring naar bijdragen

Quoten


ECM

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Tijd voor nieuw draadje? Spelfouten :-)

 

Nee hoor...alsjeblieft niet.....

 

We zijn nou eenmaal niet allemaal even taalkundig onderlegd. Dus een paar foutjes, daar ligt niemand wakker van.

 

Maar als je meent een stukje te moeten schrijven waarin je de passie preekt over het gebruik van niet Nederlandse woorden en de al dan niet juiste spelling daarvan enz. zorg er dan op z'n minst wel voor dat je je eigen taal ook een beetje beheerst. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijd voor nieuw draadje? Spelfouten :-)

 

Nee hoor...alsjeblieft niet.....

 

We zijn nou eenmaal niet allemaal even taalkundig onderlegd. Dus een paar foutjes, daar ligt niemand wakker van.

 

Maar als je meent een stukje te moeten schrijven waarin je de passie preekt over het gebruik van niet Nederlandse woorden en de al dan niet juiste spelling daarvan enz. zorg er dan op z'n minst wel voor dat je je eigen taal ook een beetje beheerst. :P

 

Hier komt de nederlandse arogantie om de hoek kijken. Kennelijk gaan zij er van uit dat buitenlanders niet in staat zijn om de Nederlandse taal te hanteren. Ok. Die spelling die is meer aselect dan logisch...en die rare zinsconstructies.

 

Maar het doorspekken van de taal met engelse woorden maakt het geheel onbegrijpbaar en soms weet je zelfs niet eens of het een grapje is. Wat ik wel weet is dat men vaak niet eens weet wat ze zeggen, maar ik blijf altijd beleefd.

 

Kortom: Nederlands het is een mooie taal. Het kost alleen wat tijd om de grammatica helemaal uit te pluizen om het perfect te krijgen. Afijn. Hoeveel fouten ik al niet tegen kom in de krant en nieuwslezers op de TV die publiekelijk demonstreren de taal niet meer machtig te zijn. Ik doe mijn best en het is niet eens mijn moedertaal!

 

Conclusie: Gebruik nederlands of schaf de taal en de cultuur af.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...ik ben hier op familiebezoek. Maar dat zal ik aan Ketelbinkje doorgeven. Die heeft wat met Meneer van Dalen. :P

 

Hmmm...is je gastheer / -vrouw op de hoogte van het feit dat je zijn / haar account "gebruikt" om hier je mening te ventileren?

 

Wellicht een idee / wel zo sportief / wel zo duidelijk voor iedereen, om dat onder een eigen account te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...ik ben hier op familiebezoek. Maar dat zal ik aan Ketelbinkje doorgeven. Die heeft wat met Meneer van Dalen. :P

Dus als ik het goed begrijp is het hier niet Ketelbinkje maar iemand anders met een quote-frustratie? :lol1:

Correct. In de vakanties loop ik regelmatig mee. Ik ben gast cacher;-)

 

Ketelbinkje bestaat op volle sterkte: uit twee heren, twee dames, en in de vakantie versterkt met mijn persoontje Reginald en mijn vrouw Giselle. Wat opvalt mij opvalt na een jaar weg geweest te zijn is dat het ieder jaar de kennis van het nederlands met exponentioneel afneemt. Turf maar eens een TV programma op engelse woorden (vaak ook nog onjuist gebruikt!) of een gezellig gesprekje met iemand.

 

 

 

Hmmm...ik ben hier op familiebezoek. Maar dat zal ik aan Ketelbinkje doorgeven. Die heeft wat met Meneer van Dalen. :lol1:

 

Hmmm...is je gastheer / -vrouw op de hoogte van het feit dat je zijn / haar account "gebruikt" om hier je mening te ventileren?

 

Wellicht een idee / wel zo sportief / wel zo duidelijk voor iedereen, om dat onder een eigen account te doen?

Ja dat weten ze.

 

Nee ik maak geen eigen account het is leuk om met de familie in de vakantie eens te cachen en dat is voor mij genoeg. Mijn vrouw Giselle heeft wel een eigen account en die is of was redelijk fanatiek. Totdat ze haar GPS vorige week verloor...in het bos..ergens bij Tull(?). Zie log.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

please don't :(

 

De spelvauten waar jullie het over hebben, addreply en dergelijke zit in het originele IPB software van de makers :)

 

En alsjeblieft niet opnieuw een topic over spelvauten. Die is er al zeer lang, er is zelfs een subforum voor, maar als "we" ooit met de spelvauten bezig gaan dan is dat op een moment dat echt alles klaar is en er zich iemand verveeld.... Het heeft dus een prioriteit van 0,0. Spelvauten hebben hun charme en de grootste taaopuristen maken ze ook. Als je voor iedere woord, letter, punt, komma iedere keer driedubbel over moet nadenken voordat je post dan wordt je volgens mij ook mesjogge. We hebben hebben bezoekers uit alle lagen van de bevolking en laat zowel software als mens een beetje in zijn waarde.

 

Dit is een forum over geocaching, voor geocachers door geocachers en geen forum over de Nederlandse spelling of over spelvauten in het software, in het Engels, gemaakt door een Engelstalig bedrijf.

 

Als men valt over de Engelstalige forum woord Quoten, maak er dan voor mijn part kwoten van, dan zijn we al weer lekker op zijn Nederlands bezig.

 

Quote is op ieder forum een normaal woord voor het aanhalen van een STUK tekst van een vorige schrijver, en dan alleen dat kwoten waar je op wilt reageren, alle andere kwoten is overbodige informatie en maakt het alleen maar moeilijker leesbaar.

 

Maar zoals ik al eerder schreef, fout kwoten is (bij mij) niet zo irratant als dat er steeds iemand tussendoor komt die zegt dat je fout kwoot.

Idem met spelvauten. Een spelvaut is niet zo irritant als dat er steeds een gesjeesde schoolmeester tussendoor komt die je wil verbeteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

please don't :(

 

De spelvauten waar jullie het over hebben, addreply en dergelijke zit in het originele IPB software van de makers :(

 

En alsjeblieft niet opnieuw een topic over spelvauten. Die is er al zeer lang, er is zelfs een subforum voor, maar als "we" ooit met de spelvauten bezig gaan dan is dat op een moment dat echt alles klaar is en er zich iemand verveeld.... Het heeft dus een prioriteit van 0,0. Spelvauten hebben hun charme en de grootste taaopuristen maken ze ook. Als je voor iedere woord, letter, punt, komma iedere keer driedubbel over moet nadenken voordat je post dan wordt je volgens mij ook mesjogge. We hebben hebben bezoekers uit alle lagen van de bevolking en laat zowel software als mens een beetje in zijn waarde.

 

Dit is een forum over geocaching, voor geocachers door geocachers en geen forum over de Nederlandse spelling of over spelvauten in het software, in het Engels, gemaakt door een Engelstalig bedrijf.

 

Als men valt over de Engelstalige forum woord Quoten, maak er dan voor mijn part kwoten van, dan zijn we al weer lekker op zijn Nederlands bezig.

 

Quote is op ieder forum een normaal woord voor het aanhalen van een STUK tekst van een vorige schrijver, en dan alleen dat kwoten waar je op wilt reageren, alle andere kwoten is overbodige informatie en maakt het alleen maar moeilijker leesbaar.

 

Maar zoals ik al eerder schreef, fout kwoten is (bij mij) niet zo irratant als dat er steeds iemand tussendoor komt die zegt dat je fout kwoot.

Idem met spelvauten. Een spelvaut is niet zo irritant als dat er steeds een gesjeesde schoolmeester tussendoor komt die je wil verbeteren.

Ketelbink himself :) Ben het roerend met je eens. Het ging/gaat over onjuist citeren. Waarom daar een halszaak van te maken? Het is een forum over ons ding geocaching dat is onspanning en het is geen wetenschappelijk forum! Dit keer zonder citaat of te citeren.

 

Maar...taal is wel belangrijk om te communiceren en dat kan soms weleens wat verwarring tot gevolg hebben/

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom: Nederlands het is een mooie taal.

 

Kijk wereldverbeteraars, taalpuristen en al de andere gasten die een derde op vauten wil wijzen, is allemaal prima. Maar..... dat stukje wat ik van jou "gekwoot" heb, is dat nu echt super lekker vloeiend Nederlands? Ik wil niet vervelend doen, maar als je zo te koop loopt met je normen en waarden aangaande de Nederlandse taal, dan zou ik niet schrijven "Nederlands het is een mooie taal". Gevoelsmatig, zonder enig opleiding, denk ik dan: "In deze korte zin mis ik iets".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles wat geschreven wordt kan verkeerd uitgelegd worden. Immers, je mist de intonatie en de gezichtsuitdrukking van de schrijver. Jij ziet niet dat ik een grijns op mijn smoel heb als ik je zogenaamd een sneer geef. Jij ziet de fonkeling in mijn ogen niet. Daarbij wordt het communciren altijd al iets moeilijker als je je opponent al helemaal niet kent.

Voor een forum is om bepaalde "problemen" te ondervangen dan ook de lachebekje uitgevonden.

 

Wil ik duidelijk hebben dat ik geen enkele kwaad in de zin heb, dan gooi ik er een :) achter. Maar ja, teveel is ook niet prettig en daarom is er een maximum in elke posting. En je kunt ook weer het tegenovergestelde bereiken door je een vervelende sneer te geven en dan toch :( er achter plaatsen. Je kunt iemand ook lachend de vernieling in helpen nietwaar?

 

Maar of of het nu erachter is of er achter, boeit me dus in het geheel niet. En een iedere die het wil begrijpen, begrijpt wat ik bedoel als ik erachter schrijf of er achter. Degene die daaruit verward wordt moet misschien maar eens bij zichzelf te rade gaan en niet zo verschrikkelijk zwart/wit door het leven gaan. Het zal me een zorg zijn hoe men schrijft, zo lang ik maar begrijp wat er staat. En als ik het niet begrijp, dan vraag ik wel of ze het op een andere manier willen omschrijven omdat ik niet begrijp wat ze bedoelen.

 

Ik heb meer problemen met het vergeten van punten en komma's en hoofdletters. Dat is geen taalpurisme of gesjeesde schoolmeester gevoel maar het belemmerd mijn opname vermogen om te begrijpen wat er staat. Of is het nu opnamevermogen? Who cares? Lekker ff wat Engels erbij en mijn overheerlijke ff als ik even bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

My two bits:

 

Velen klagen dat er zo veel Engelse woorden worden gebruikt in de hedendaagse Nederlandse taal. Echter, deze mensen hoor ik niet klagen dat er zo veel Franse woorden worden gebruikt in de hedendaagse Nederlandse taal. Trottoir, Portemonee, Paraplu etc. etc.

 

Gezien het belabberde kwaliteit van ons onderwijs is het ook niet vreemd dat er veel taal- en spellingsfouten worden gemaakt.

 

Wat is er eigenlijk mis met taal- en spellingsfouten in een chat of forum? Toch helemaal niks? We begrijpen elkaar toch? En anders lees je gewoon nog een keer wat er staat.

 

Zo, dat ik dat dus gewoon ff kwijt wou dus heb ik 't maar ff in dit forum gedumpt :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu de grenzen praktisch weggevallen zijn, de techniek voortschrijdt, komen er mijn inziens ook meer invloeden van buitenaf, waaraan de Nederlandse taal en cultuur aan onderhevig zijn. Ik denk dat onze drang naar 'oude, vertrouwde' Nederlandse gewoonten verklaard. Maar goed, de internationalisering valt niet meer te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...