Spring naar bijdragen

Instellingen / projecteren


The Cachehunters

Aanbevolen berichten

Mijn zoon en ik zijn ook begonnen met deze mooie hobby en sins enkele weken hebben wij een Garmin ertrex H gekocht. Simpel doch werkt fantastisch.

 

Laatst werden wij tijdens het lopen van een cache geconfronteerd met projecteren. Inmiddels heb ik uitgevonden hoe dit werkt doch ik heb nog een vraag mbt instellingen.

 

Tijdens het ingeven van de afstand (projecteren) kan ik deze alleen ingeven tot 1 cijfer achter de komma en de eenheid is km. (vb 0,5 km.) Indien ik een afstand van 452 meter moet ingeven is 0,4km mijns inziens te onnauwkeurig. Kun je deze instelling veranderen. (PS: Ik heb viua instellingen, eenheden, metrisch ingesteld.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mijn zoon en ik zijn ook begonnen met deze mooie hobby en sins enkele weken hebben wij een Garmin ertrex H gekocht. Simpel doch werkt fantastisch.

 

Laatst werden wij tijdens het lopen van een cache geconfronteerd met projecteren. Inmiddels heb ik uitgevonden hoe dit werkt doch ik heb nog een vraag mbt instellingen.

 

Tijdens het ingeven van de afstand (projecteren) kan ik deze alleen ingeven tot 1 cijfer achter de komma en de eenheid is km. (vb 0,5 km.) Indien ik een afstand van 452 meter moet ingeven is 0,4km mijns inziens te onnauwkeurig. Kun je deze instelling veranderen. (PS: Ik heb viua instellingen, eenheden, metrisch ingesteld.)

 

Je kunt de eenheden ook veranderen in meters...

 

Er is een keer in een topic een screenshotje (van de GPS)van geweest, maar deze kan ik zo snel niet weer vinden. In het kort komt het er op neer, dat je in hetzelfde dataveld doorklikt naar de eenheid kilometers, je deze met Enter aanklinkt en vervolgens kun je dit veranderen in de eenheid de je wenst...

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de eenheden ook veranderen in meters...

Of dat bij de Etrex H ook mogelijk is, betwijfel ik. Het kon tenminste bij de Etrex Euro niet. Daar kon je nooit nauwkeuriger projecteren dan op 100 meter nauwkeurig. Daar is op zich best mee te werken, alleen moet je een beetje creatief met deze beperking om weten te gaan. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn zoon en ik zijn ook begonnen met deze mooie hobby en sins enkele weken hebben wij een Garmin ertrex H gekocht. Simpel doch werkt fantastisch.

 

Laatst werden wij tijdens het lopen van een cache geconfronteerd met projecteren. Inmiddels heb ik uitgevonden hoe dit werkt doch ik heb nog een vraag mbt instellingen.

 

Tijdens het ingeven van de afstand (projecteren) kan ik deze alleen ingeven tot 1 cijfer achter de komma en de eenheid is km. (vb 0,5 km.) Indien ik een afstand van 452 meter moet ingeven is 0,4km mijns inziens te onnauwkeurig. Kun je deze instelling veranderen. (PS: Ik heb viua instellingen, eenheden, metrisch ingesteld.)

Lijkt me niet zo moeilijk.

Als je GPS niet nauwkeuriger kan als 1 cijfer achter de komma (en dat zal in de beschrijving staan) dan heb je vlgs mij 'in het veld' maar 1 optie:

Gewoon die 0.4km kiezen en vanaf dat punt met een kompas dezelfde richting peilen en vanuit daar lopen.

 

Let wel: Geocaching is een NAVIGATIEspel waarbij een GPS een HULPmiddel is. En er zijn meerdere hulpmiddelen waarvan je gebruik kunt maken. Gebruik van een (plaat)kompas is er 1 van. Zorgen dat je ALTIJD weet waar je bent op een (papieren)niet digitale kaart is #2.

Veel caches (en WP's) zijn te vinden zónder GPS als je ze op een kaart op papier (of een gedigitaliseerde vesie ervan :) ) uit kunt zetten.

 

Welkom in ons spel en suk6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik deed het altijd zo:

 

Je hebt wp1, vanwaaruit je projecteert. En na projectie heb je dus ook wp2, door projectie verkregen. In dit geval zou ik dan niet wp2 projecteren op 0,4 km, maar op 0,5 km. Te ver dus.

 

Nu maak je met je gps een route van wp1 naar wp2. Dit is dan dus een route met maar één routelijn, ofwel een rechte lijn van wp1 naar wp2.

Je kunt deze route zichtbaar maken door door te bladeren naar het plot-schermpje. Je ziet daar een grafische weergave van deze routelijn en jouw positie t.o.v. die route.

 

Je weet nu één ding zeker: de cache (of het volgende waypoint?) ligt ergens op deze routelijn! Volg nu de route. Tijdens het volgen van de route houdt je gps precies bij hoeveel meter je je vanaf wp2 bevindt.

 

Je weet dus nu twee dingen:

- hoever je af bent van wp2 én

- dat de cache op de lijn ligt.

 

En dan moet je de goede plek toch kunnen vinden? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik deed het altijd zo:

 

Je hebt wp1, vanwaaruit je projecteert. En na projectie heb je dus ook wp2, door projectie verkregen. In dit geval zou ik dan niet wp2 projecteren op 0,4 km, maar op 0,5 km. Te ver dus.

 

Nu maak je met je gps een route van wp1 naar wp2. Dit is dan dus een route met maar één routelijn, ofwel een rechte lijn van wp1 naar wp2.

Je kunt deze route zichtbaar maken door door te bladeren naar het plot-schermpje. Je ziet daar een grafische weergave van deze routelijn en jouw positie t.o.v. die route.

 

Je weet nu één ding zeker: de cache (of het volgende waypoint?) ligt ergens op deze routelijn! Volg nu de route. Tijdens het volgen van de route houdt je gps precies bij hoeveel meter je je vanaf wp2 bevindt.

 

Je weet dus nu twee dingen:

- hoever je af bent van wp2 én

- dat de cache op de lijn ligt.

 

En dan moet je de goede plek toch kunnen vinden? ;)

Klopt natuurlijk helemaal!

 

Wil je thuis raken in navigatie? Doe dan deze: GC7C2C (Op wacht ... ).

Een aanrader voor iedereen die ons (navigatie) spel wil begrijpen!

Ik heb er erg veel van geleerd.

Niks forum-vragen, gewoon jezelf verdiepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Ik heb een Venture HC, en dacht eerst ook niet dat het kon.

Ik doe het op de volgende manier.

maak waypoint aan waarvanaf je wilt projecteren.

Zoek het wp op.

Ga naar projecteren, bij mij is dat via het menu knopje linksonderin.

vul de aantal graden in.

Wijzig Km naar m

vul nu het aantal meters in bv 0123

klik op Ok en de niuewe coordinaten verschijnen.

 

Je kan dat ook in Mapsourse controleren dmv een bekende punt te nemen en dmv menu Extra, Afstand/Peiling te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga naar projecteren, bij mij is dat via het menu knopje linksonderin.

vul de aantal graden in.

Wijzig Km naar m

Ehh... bij de modellen van Garmin die ik ken, staat de 'm' voor miles.

Dat klopt niet voor de Cx. Daar staat m voor meters, mi voor miles. Nm staat volgens mij voor nautical miles. :thumbdown:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt niet voor de Cx. Daar staat m voor meters, mi voor miles. Nm staat volgens mij voor nautical miles. ;)

:D:thumbdown::gossip::D

Je hebt gelijk. Dat is in m'n 60C ook zo zie ik nu.

Ik trek me terug en ga me heel erg diep zitten schamen.

bewerkt door nachtbraker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt niet voor de Cx. Daar staat m voor meters, mi voor miles. Nm staat volgens mij voor nautical miles. ;)

:eek::D:blush:

Je hebt gelijk. Dat is in m'n 60C ook zo zie ik nu.

Ik trek me terug en ga me heel erg diep zitten schamen.

 

Ik denk dat je maar weer eens een stevige wandeling moet gaan maken. :offtopic:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...