Spring naar bijdragen

Wat is het verschil tussen terracaching en geocaching?


cirkel

Aanbevolen berichten

Hoe meer geocaches en geocaching-sites, hoe beter. Dat maakt het spel alleen maar gevarieerder en interessanter.

 

Nu volgt geen aardig bericht, helaas :(

Die menig deel ik niet met je. Het cachen is (nog) geen dikbetaalde activiteit waarbij concurrentie aantrekkelijk zou kunnen zijn. Ik log graag alleen bij .com en wil graag kwaliteitscaches bij .com. Het is klink-klare-onzin om al of niet met een chagrijnig hoofd bij .com weg te lopen en je caches bij de buren neer te leggen om dan op die manier wel "iedereen" het naar de zin te maken. Het is juist een uitdaging om juist bij .com te zorgen voor goed uitgewerkte en mooie caches. Geocachen is geocachen en is bij een ander ABSOLUUT niet beter. De variatie en interesse bij andere splintergroepen beperkt zich tot wazige afspraken en het illegaal bezig zijn aanprijzen. En dat komt de hobby op den duur niet ten goede. Een wandelaar met een GPS is voor een terreinbeheerder een....geocacher. En onder welke vlag hij of zij wandelt maakt op dat moment geen biet uit.

Maar het is typisch menselijk en vooral Nederlands; ben je het ergens niet mee eens dan ga je voor jezelf beginnen of je ertegen afzetten. Ook hebben enkele figuren geprobeerd mee te liften op het succes van .com. Helaas....ALLE alternatieven die ik ken en gezien heb verdwijnen weer even snel als dat ze opkomen. Terracaching stelt nog steeds geen fluit voor in Nederland en dat mag best zo blijven. Waarom leg je je caches niet bij .com neer? De meerwaarde bij Terra is 0 :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nu volgt geen aardig bericht, helaas :(

Die menig deel ik niet met je. Het cachen is (nog) geen dikbetaalde activiteit waarbij concurrentie aantrekkelijk zou kunnen zijn. Ik log graag alleen bij .com en wil graag kwaliteitscaches bij .com. Het is klink-klare-onzin om al of niet met een chagrijnig hoofd bij .com weg te lopen en je caches bij de buren neer te leggen om dan op die manier wel "iedereen" het naar de zin te maken. Het is juist een uitdaging om juist bij .com te zorgen voor goed uitgewerkte en mooie caches. Geocachen is geocachen en is bij een ander ABSOLUUT niet beter. De variatie en interesse bij andere splintergroepen beperkt zich tot wazige afspraken en het illegaal bezig zijn aanprijzen. En dat komt de hobby op den duur niet ten goede. Een wandelaar met een GPS is voor een terreinbeheerder een....geocacher. En onder welke vlag hij of zij wandelt maakt op dat moment geen biet uit.

Maar het is typisch menselijk en vooral Nederlands; ben je het ergens niet mee eens dan ga je voor jezelf beginnen of je ertegen afzetten. Ook hebben enkele figuren geprobeerd mee te liften op het succes van .com. Helaas....ALLE alternatieven die ik ken en gezien heb verdwijnen weer even snel als dat ze opkomen. Terracaching stelt nog steeds geen fluit voor in Nederland en dat mag best zo blijven. Waarom leg je je caches niet bij .com neer? De meerwaarde bij Terra is 0 :lol1:

 

Hmmm, daarmee ben ik het toch niet voor 100% eens, en bovendien denk ik dat wat je zegt niet voor 100% klopt.

 

Ergens in dit draadje heb ik al geschreven dat het mij gaat om de wandeling en dat het me worst zal wezen waar de beschrijving staat. Dat is maar één kant van het verhaal. Want cachen kun je doen als zoeker, maar ook als plaatser.

 

Ongeveer de helft van mijn geplaatste caches ligt bij buren dus ik kan ook het plaatsen van de andere kant bekijken - d.w.z. bij meerdere cachingsites. Nee, geen caches bij de Terra-buur, er zijn meer buren. Alle caches liggen er overigens met toestemming.

Opvallend verschil is natuurlijk dat je je 'elders' moet instellen op een lager aantal bezoekers. Alhoewel, zo ontzettend veel scheelt het niet. Bij toeval heb ik prachtig vergelijkingsmateriaal, in het Leenderbos (onder Eindhoven) ligt namelijk een duocache van me waarvan slechts één helft bij gc.com staat. Twee flinke wandelingen, en daarom waarschijnlijk niet super populair bij de gemiddelde cacher.

De gc.com cache is ongeveer twee keer zo vaak bezocht als de andere wat gedeeltelijk verklaart waarom ik in die ammobox meer extra goodies heb moeten stoppen. It's all in the game. Wat me meer stoorde is het volgende: enkele gc.com cachers heb ik op hun vingers moeten tikken omdat uit de logs duidelijk bleek dat ze na zonsondergang in het bos waren geweest terwijl op de cachepagina (net zo duidelijk) staat dat dat niet toegestaan is. Jaja, gc.com en de cachers die erbij zweren het braafste kindje van de klas?? Bij de andere helft van het cacheduo heb ik niemand vermanend hoeven toemailen ...

 

Het is al veel vaker geschreven, gc.com is geïnfecteerd met het prestatievirus. Ik weet er alles van, heb er zelf ook aan meegedaan. Het gaat veel mensen niet om een mooie route, de cache moet vooral snel te loggen zijn. Mijn caches zijn niet snel te loggen en kosten meestal een halve dag en soms meer. Waarom zou ik bij gc.com nog mijn caches zetten als het gros ze daar toch niet waardeert? Dan liever op een plek waar geestverwanten bij elkaar komen. Het komt het 'ouderwets cachen' absoluut wèl ten goede.

 

Groetjes, Fangorn.

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is al veel vaker geschreven, gc.com is geïnfecteerd met het prestatievirus. Ik weet er alles van, heb er zelf ook aan meegedaan. Het gaat veel mensen niet om een mooie route, de cache moet vooral snel te loggen zijn. Mijn caches zijn niet snel te loggen en kosten meestal een halve dag en soms meer. Waarom zou ik bij gc.com nog mijn caches zetten als het gros ze daar toch niet waardeert? Dan liever op een plek waar geestverwanten bij elkaar komen. Het komt het 'ouderwets cachen' absoluut wèl ten goede.

 

Groetjes, Fangorn.

 

OK, snap ik, maar kan het dan toch niet naast elkaar bestaan binnen één systeem? Ik vind afhankelijk van tijd, humeur, situatie, gezelschap beiden leuk: een snel te vinden cache of een langere route met een cache. Aan de hand van de beschrijving en de logs kan ik redelijk goed selecteren. Het gaat er toch niet om of 'het gros' ze waardeert? Als de mensen die jouw cache daadwerkelijk gelopen hebben hun waardering uitspreken in hun log maakt het toch niet uit of dat kennelijk kleine aantal jouw cache vindt tussen vele andere caches of op een aparte site met veel minder caches? Je krijgt dan de waardering die je verdient van de mensen die jouw voorkeur delen.

 

Misschien mis ik als relatieve nieuwkomer iets? Of ben ik net als Prof X ook teveel tegen die typisch Nederlandse neiging tot afsplitsen in splinters? Hou het lekker bij elkaar, probeer binnen die grote gemeenschap mensen de diversiteit te laten beleven en draag de basale waarden uit (je 24/7 ergernis, terecht!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben een nieuwkomer (mei 2007), maar heb absoliuut nog niet de behoefte gehad op buurmans gras te lopen. Ik vind dat best alles bij gc.com geplaatst zou kunnen worden als centrale plek. Maar mogelijk zou er wat meer info op een cache pagina gezet kunnen worden. Zo dacht ik eens een "stadscache" te gaan lopen, want daar houd mij vrouw meer van dan een "natuurcache". Soms is dat niet echt duidelijk te vinden op de cachepagina, en dus kun je je daarin vergissen. Zo kun je misschien voor jezelf het onderscheid tussen jou voorkeuren van caches, en dan is het juist van belang dat ze centraal te vinden zijn.

Mogelijk dat Terracacing.nl over een paar jaar dezelfde verhouding oppikkers en multi's heeft, en dan staan ze juist weer erg verspreid.

 

Ach ja, ik denk alleen maar mee. Vind het wel een leuke discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe meer geocaches en geocaching-sites, hoe beter. Dat maakt het spel alleen maar gevarieerder en interessanter.

 

Nu volgt geen aardig bericht, helaas :(

Die menig deel ik niet met je. Het cachen is (nog) geen dikbetaalde activiteit waarbij concurrentie aantrekkelijk zou kunnen zijn. Ik log graag alleen bij .com en wil graag kwaliteitscaches bij .com. Het is klink-klare-onzin om al of niet met een chagrijnig hoofd bij .com weg te lopen en je caches bij de buren neer te leggen om dan op die manier wel "iedereen" het naar de zin te maken. Het is juist een uitdaging om juist bij .com te zorgen voor goed uitgewerkte en mooie caches. Geocachen is geocachen en is bij een ander ABSOLUUT niet beter. De variatie en interesse bij andere splintergroepen beperkt zich tot wazige afspraken en het illegaal bezig zijn aanprijzen. En dat komt de hobby op den duur niet ten goede. Een wandelaar met een GPS is voor een terreinbeheerder een....geocacher. En onder welke vlag hij of zij wandelt maakt op dat moment geen biet uit.

Maar het is typisch menselijk en vooral Nederlands; ben je het ergens niet mee eens dan ga je voor jezelf beginnen of je ertegen afzetten. Ook hebben enkele figuren geprobeerd mee te liften op het succes van .com. Helaas....ALLE alternatieven die ik ken en gezien heb verdwijnen weer even snel als dat ze opkomen. Terracaching stelt nog steeds geen fluit voor in Nederland en dat mag best zo blijven. Waarom leg je je caches niet bij .com neer? De meerwaarde bij Terra is 0 :lol1:

Berichten hoeven niet altijd aardig te zijn, maar het is wel belangrijk je op de hoogte te stellen van de feiten en je argumenten te onderbouwen. Iets dat niet aansluit op jouw visie is niet automatisch klink-klare-onzin. Allereerst worden er wereldwijd miljoenen verdiend aan geocaching en commerciële sites zoals TerraCaching.com en GeoCaching.com beconcurreren elkaar wel degelijk. Natuurlijk is het een uitdaging om bij GC.com te zorgen voor goed uitgewerkte en mooie caches, maar GC.com stimuleert dit niet. De cultuur is gericht op 'snel en simpel'. Laagdrempelig cachen betekent immers een grote markt en veel omzet. GC.com heeft geocaching uit de sfeer van 'wereldvreemde' treehuggers gehaald en geschikt gemaakt voor het brede SBS-publiek. Dat is de reden waarom TC.com vergeleken met GC.com geen fluit voorstelt.

 

Wil je serieus beweren dat bij GC.com alles 'legaal' gebeurt en dat de splintergroepen onze hobby een slechte naam bezorgen? Juist de cultuur van 'snel en simpel' trekt puntenjagers aan die het omwille van de Heilige Statistieken niet zo nauw nemen met de regels die gelden in natuurgebieden. Voorbeelden te over.

 

Gelukkig is het typisch menselijk om je af te zetten tegen zaken waar je het niet mee eens bent en eventueel voor jezelf te beginnen. Dat zorgt voor verscheidenheid en gezonde concurrentie. Consumenten moeten kunnen kiezen. Hoe zou de prijs/kwaliteit-verhouding van Albert Heijn zijn als Spar, Plus en Jumbo niet zouden bestaan? En behalve mee willen liften op het commerciële succes van GC.com zijn er ook andere redenen denkbaar om alternatieve sites op te zetten, bijvoorbeeld de wens om iets te zeggen te hebben over de mogelijkheden en de regels en richtlijnen die het geocachen bepalen. Medezeggenschap is nogal een meerwaarde, lijkt mij.

 

Er is maar één alternatief dat even snel verdween als het was opgekomen en dat is GeoCaching.nu. Logisch, wat GC.nu voegde niets toe en putte uit dezelfde bron als GC.nl. Organisaties als TerraCaching.com en NaviCaching.com bestaan al bijna even lang als GC.com en hebben elk een trouwe en groeiende schare aanhangers. En nee, je hebt overduidelijk nog niet ALLE alternatieven gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Organisaties als .... NaviCaching.com bestaan al bijna even lang als GC.com en hebben elk een trouwe en groeiende schare aanhangers. En nee, je hebt overduidelijk nog niet ALLE alternatieven gezien.

 

Ik ga nieuwsgierig als ik ben naar www.navicaching.com maar dat lijkt me een site met links naar allerlei verkoop-sites?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, snap ik, maar kan het dan toch niet naast elkaar bestaan binnen één systeem? Ik vind afhankelijk van tijd, humeur, situatie, gezelschap beiden leuk: een snel te vinden cache of een langere route met een cache. Aan de hand van de beschrijving en de logs kan ik redelijk goed selecteren. Het gaat er toch niet om of 'het gros' ze waardeert? Als de mensen die jouw cache daadwerkelijk gelopen hebben hun waardering uitspreken in hun log maakt het toch niet uit of dat kennelijk kleine aantal jouw cache vindt tussen vele andere caches of op een aparte site met veel minder caches? Je krijgt dan de waardering die je verdient van de mensen die jouw voorkeur delen.

 

Misschien mis ik als relatieve nieuwkomer iets? Of ben ik net als Prof X ook teveel tegen die typisch Nederlandse neiging tot afsplitsen in splinters? Hou het lekker bij elkaar, probeer binnen die grote gemeenschap mensen de diversiteit te laten beleven en draag de basale waarden uit (je 24/7 ergernis, terecht!).

 

Natuurlijk kan alles naast elkaar bestaan binnen één systeem. Sterker, bij gc.com stáán zelfs allerlei soorten caches broederlijk naast elkaar.

 

Maar wat zie je? De 'snelle' caches worden verreweg het meest gelogd. Lang niet iedere plaatser vindt het leuk om te moeten zien dat een naburige simpele micro in een woonwijk, in een verloren uurtje geplaatst, 10 keer zoveel bezoekers trekt als zijn/haar tot in de puntjes verzorgde multi waar weken werk in zit. Er zijn genoeg cachers bekend die van het uitzetten van prachtige wandelingen overgestapt zijn op het leggen van dertien-in-een-dozijn traditionals. Om maar niet te spreken van degenen die uit frustratie helemáál gestopt zijn, met plaatsen en vaak ook met zoeken.

 

In plaats van te stoppen met plaatsen ben ik nu elders aan de leg want ik vind het nog steeds leuk. Klein publiek? Och, het kan alleen maar groter worden en de waardering meet ik allang niet meer af aan het aantal logs. Voor anderen die afgezwaaid zijn bij gc.com zal vast iets dergelijks gelden. Da's dus geluk voor jou, want als je wilt kun je - ook als relatieve nieuwkomer - caches bij de 'buren' gewoon doen!

 

Groetjes, Fangorn.

 

Edit: Het laatste bericht van Sterna niet gezien voordat ik dit postje plaatste. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de laatste zin van Vlindertje.

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Fangorn

 

Dank voor je reactie, ik snap je redenatie, het zijn allemaal individuele afwegingen die tussen mensen (gelukkig) kunnen verschillen. Ben in ieder geval blij dat je de waardering niet afleest aan het aantal logs.

 

Je sluit je aan bij Vlindertje, OK, maar ik hoop nog wel op een antwoord van iemand op mijn vraag over www.navicaching.com want ik beland echt op een site die denk ik niet bedoeld wordt?!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is al veel vaker geschreven, gc.com is geïnfecteerd met het prestatievirus. Ik weet er alles van, heb er zelf ook aan meegedaan. Het gaat veel mensen niet om een mooie route, de cache moet vooral snel te loggen zijn. Mijn caches zijn niet snel te loggen en kosten meestal een halve dag en soms meer. Waarom zou ik bij gc.com nog mijn caches zetten als het gros ze daar toch niet waardeert? Dan liever op een plek waar geestverwanten bij elkaar komen. Het komt het 'ouderwets cachen' absoluut wèl ten goede.

 

Groetjes, Fangorn.

 

OK, snap ik, maar kan het dan toch niet naast elkaar bestaan binnen één systeem? Ik vind afhankelijk van tijd, humeur, situatie, gezelschap beiden leuk: een snel te vinden cache of een langere route met een cache. Aan de hand van de beschrijving en de logs kan ik redelijk goed selecteren. Het gaat er toch niet om of 'het gros' ze waardeert? Als de mensen die jouw cache daadwerkelijk gelopen hebben hun waardering uitspreken in hun log maakt het toch niet uit of dat kennelijk kleine aantal jouw cache vindt tussen vele andere caches of op een aparte site met veel minder caches? Je krijgt dan de waardering die je verdient van de mensen die jouw voorkeur delen.

 

Misschien mis ik als relatieve nieuwkomer iets? Of ben ik net als Prof X ook teveel tegen die typisch Nederlandse neiging tot afsplitsen in splinters? Hou het lekker bij elkaar, probeer binnen die grote gemeenschap mensen de diversiteit te laten beleven en draag de basale waarden uit (je 24/7 ergernis, terecht!).

 

Tja, de quote van Sterna geeft zowel antwoord op de post van Aragorn als Vlindertje. Iets vriendelijker en dus wat beter leesbaar ;)

 

OK, we zijn het duidelijk niet eens.

 

Ik bedoel gewoon, waarom zou je alternatieven oprichten om het SBS6 publiek te ontlopen? Is trouwens een lekkere slag in het gezicht voor alle "eenvoudige" puntenjagers. Waarom moeten (voor sommigen) kwaliteitscaches bij een andere organisatie ondergebracht worden? Het SBS6 publiek loopt ze toch niet, maar er zijn genoeg Nederland 1,2 en 3 kijkers die ook bij .com loggen.

Ik begrijp de mensen werkelijk niet dat ze weglopen omdat er teveel prutcaches komen. Biedt dan tegenstand door mooie caches uit te zetten. En het verhaal dat jou caches niet gelopen worden en dus niet waard zijn om bij .com te liggen blijft in mijn ogen erg apart :o

 

En de alternatieven niet kennen? Meer dan genoeg, en het loopt storm in de opstandige gebieden :rolleyes: , de caches zijn vrijwel op twee handen te tellen na al die jaren. Geen belangstelling dus in mijn opinie.

Het draadje gaat om de verschillen met Terracaching dus laten we het daar maar bij houden.

Voor de rest even goeie vrienden en mag iedereen doen wat ie wilt.

Alhoewel, als je de gemiddelde geocacher bij .com vergelijkt met de SBS6 kijker (en je die ogenschijnlijk niet hoog inschat), waarom kom je hier dan nog :blink: ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alhoewel, als je de gemiddelde geocacher bij .com vergelijkt met de SBS6 kijker (en je die ogenschijnlijk niet hoog inschat), waarom kom je hier dan nog :rolleyes: ?

 

Ah, natuurlijk om met jou te bekvechten X :blink: !

 

Van tv-zenders weet ik trouwens niks af, ik kijk alleen beeldscherm ...

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is het verschil tussen deze 2?

 

welke is ouder, groter?

wat zijn de verschillen qua caches enz

of waren het misschien ontevreden geocachers die een eigen ding zijn opgestart????

 

aanleiding voor deze vraag is deze cacha http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC7D04

die is namelijk naar terracaching verhuist

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Harry Klomp heeft deze geadopteerd om hem na enige tijd te verhuizen naar Terracaching.

Zelf heb ik hem nog kunnen loggen toen ie nog een geocaching.com cache was.

Het is wel een erg leuke cache maar ook ik heb de verhuizing als oneerlijk ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...