Spring naar bijdragen

Batterijen testen


ds-polleke

Aanbevolen berichten

De lader en adapter moeten altijd bij elkaar passen, een te hoge of te lage laadstroom, laat je batterijen te lang of juist te kort laden en worden ze erg heet.

 

Door het heet worden veranderd de samenstelling van de chemische massa en verliest de batterij zijn kracht.

Bij te lang laden gebeurt ongeveer het zelfde, alleen wordt de massa nu een lage tijd aan een te lage stroom bloot gesteld, de massa in de batterij neemt wel lading aan, maar zal nooit volledig opladen, aangezien niet alle massa wordt geactiveerd.

Beiden met als resultaat; een batterij waarvan de lader Vol aangeeft maar die na een paar minuten leeg is.

 

Dus gaat je adapter stuk, koop dan een compleet nieuwe lader als je de juiste adapter niet los kunt kopen, anders ka je makkelijk je batterijen slopen.

 

Tegenwoordig wordt er gelukkig steeds meer NiMH verkocht ( Nikel metaal Hybride) in plaats van NiCad (Nikkel Cadnium) het voordeel is dat een NiMH batterij veel minder last heeft van het geheugen effect dan een NiCad. ze zijn nauwelijks duurder maar je hebt er veel meer plezier van.

 

Denk er ook aan iedere oplaadbare batterij eens in de 2 a 3 weken helemaal leeg te trekken, ik gebruik al jaren met veel tevredenheid Varta batterijen met een dis-charge - re-charge lader, die trekt na insteken van de batterij deze dus eerst leeg dmv een lampje, daarna gaat hij laden.

 

Let ook op met het gebruik van snelladers, je batterijen zijn dan wel lekker snel vol, maar sturen soms en 2 X zo hoge laadstroom door de batterij, de gevolgen heb ik in de eerste zin al uitgelegd.

 

Overigens is de enige juiste manier om een batterij te meten, deze Belast te meten, prak je op de losse batterij een multimeter, dan zal deze ongetwijfeld 1.5 of 1,2 Volt aangeven, continu en stabiel, echter wat je wilt meten is de werkstroom!, deze kan je alleen meten door de batterij te belasten, neem een 2 Volt lampje of bouw een printje met een LED en een weerstand, sluit de batterij aan en kijk of het lampje gaat branden, meet nu over de batterij en je zal zien dat de spanning opeens een stuk lager is geworden, meet je met de meter in de Ampére stand, dan maak je de batterij achter de LED los en zet je de meter tussen de LED uitgang en de drad die naar de minpool van de batterij gaat.

 

Suc6

bewerkt door Crow & Éowyn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bedankt,

 

Ik heb mijn oude batterijen leeggetrokken middels de decharge functie of een zaklampje.

Daarna laad ik ze op, de lader kan alleen laden op tijd die je zelf moet instellen. Doe ik dat dan zijn ze toch niet vol. En het is geen snellader. Is dan de batterij of de lader kapot? Batterijen worden verkocht bij de lader.

 

Maar eigenlijk vroeg ik mij af of ik de laadfunctie van het laadapparaat kan controleren met een multimeter. Die zal dan toch een laadstroom moeten weergeven op het schermpje?

 

Ik ben benieuwd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig wordt er gelukkig steeds meer NiMH verkocht ( Nikel metaal Hybride) in plaats van NiCad (Nikkel Cadnium) het voordeel is dat een NiMH batterij veel minder last heeft van het geheugen effect dan een NiCad. ze zijn nauwelijks duurder maar je hebt er veel meer plezier van.

Denk er ook aan iedere oplaadbare batterij eens in de 2 a 3 weken helemaal leeg te trekken, ik gebruik al jaren met veel tevredenheid Varta batterijen met een dis-charge - re-charge lader, die trekt na insteken van de batterij deze dus eerst leeg dmv een lampje, daarna gaat hij laden.

De meningen zijn daarover wat verdeeld bij de NiMH accu''s... Deze hoeft je in principe niet meer leeg te trekken; en als je ze tever ontlaad gaan ze zelfs stuk. Waar je bij NiMH ook om moet denken is dat ze een grote zelfontlading hebben, tot zo'n 1% per dag. Laad je de opgeladen batterijen een maandje liggen dan zit er nog maar 100%-30*1%= 70% van de lading in.

Bij NiCd batterijen is het wel aan te raden deze af en toe leeg te trekken, maar ook hier niet helemaal naar 0-lading...

Overigens is de enige juiste manier om een batterij te meten, deze Belast te meten, prak je op de losse batterij een multimeter, dan zal deze ongetwijfeld 1.5 of 1,2 Volt aangeven, continu en stabiel, echter wat je wilt meten is de werkstroom!, deze kan je alleen meten door de batterij te belasten, neem een 2 Volt lampje of bouw een printje met een LED en een weerstand, sluit de batterij aan en kijk of het lampje gaat branden, meet nu over de batterij en je zal zien dat de spanning opeens een stuk lager is geworden, meet je met de meter in de Ampére stand, dan maak je de batterij achter de LED los en zet je de meter tussen de LED uitgang en de drad die naar de minpool van de batterij gaat.

De ladingstoestand meten van een oplaadbare batterij is nauwelijks mogelijk, de spanning van de batterij daalt namelijk slechts minimaal tijdens normaal gebruik, en pas als de batterij leeg is daalt deze erg. Bij NiMH is het zo goed als onmogelijk om de huidige capaciteit van de batterij te meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn oude batterijen leeggetrokken middels de decharge functie of een zaklampje.

Daarna laad ik ze op, de lader kan alleen laden op tijd die je zelf moet instellen. Doe ik dat dan zijn ze toch niet vol. En het is geen snellader. Is dan de batterij of de lader kapot? Batterijen worden verkocht bij de lader.

 

Maar eigenlijk vroeg ik mij af of ik de laadfunctie van het laadapparaat kan controleren met een multimeter. Die zal dan toch een laadstroom moeten weergeven op het schermpje?

De laadstroom kun je meten door de Multimeter in serie te schakelen met de batterij en het Amperage te meten.

lader- -batterij+ -multimeter+ +lader

De stroom zal in de meeste gevallen iets van 100mA zijn, maar kan afhankelijk van de lader tussen de 50mA en 1A liggen...

 

Ik lees hieruit overigens dat je dus een tijdgeschakelde lader gebruikt; die werken met een constante stroom en zullen deze stroom ook door de batterij sturen als deze al vol is. Dit zorgt meestal voor een vroegtijdig overlijden van de batterijen :dribble:

 

Advies: koop een goede NiMH lader en een setje NiMH-batterijen; NiCd is achterhaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de mededelingen en tips. Ik heb de multimeter erbij genomen. De lader doet het nog en geeft bij de multimeter-stand op 200m een waarde van 160.1. Zal dus wel 160 mAh zijn? De batterijen van 2100 mAh en 1,2 volt willen graag 16 uur bij 210 mAh of 4 uur bij 660 mAh. De lader geeft aan 9 uur bij AA batterijen van 2000 mAh? De lader laadt volgens mij dus eigenlijk te kort? Klopt deze beredenering? Vreemd is dan wel dat deze batterijen standaard verkocht worden bij deze lader. In het begin werkten ze prima, maar nu na 1-2 jaar wordt het dus vrijwel niets meer. Optie, langer laden of een betere lader aanschaffen? Volgens de handleiding klopt er ook niets van.

77281962_7b4885b61b_o.jpg

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de mededelingen en tips. Ik heb de multimeter erbij genomen. De lader doet het nog en geeft bij de multimeter-stand op 200m een waarde van 160.1. Zal dus wel 160 mAh zijn? De batterijen van 2100 mAh en 1,2 volt willen graag 16 uur bij 210 mAh of 4 uur bij 660 mAh. De lader geeft aan 9 uur bij AA batterijen van 2000 mAh? De lader laadt volgens mij dus eigenlijk te kort? Klopt deze beredenering? Vreemd is dan wel dat deze batterijen standaard verkocht worden bij deze lader. In het begin werkten ze prima, maar nu na 1-2 jaar wordt het dus vrijwel niets meer. Optie, langer laden of een betere lader aanschaffen? Volgens de handleiding klopt er ook niets van.

160mA is niet overdreven veel laadstroom [:dribble:] maar nu je dat weet kun je eenvoudig de laadtijd verlengen met 20% om de te lage laadstroom te compenseren. In totaal laad je dan weer evenveel capaciteit in de batterijen.

Ik ben echter bang dat gewoon de batterijen versleten zijn, mede doordat dit geen 'slimme' lader is. Als je ze te lang aan de lader laat liggen omdat ze bv nog halfvol zijn; dan slijten ze extra hard.

Mogelijk dat de batterijen nog iets capaciteit terug kunnen krijgen door ze in een goede lader te doen: dan kan door ontladen, speciaal laden soms weer iets aan capaciteit gewonnen worden.

 

Ik zie in de handleiding dat de lader ook gebruikt kan/mag worden voor NiMH batterijen. Doe dat NIET. Dat soort batterijen kunnen er heel slecht tegen als ze niet goed geladen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...