Spring naar bijdragen

Coördinatenstelsels in puzzels; hoe ga ik er mee om?


Venniper Cache-zoekers

Aanbevolen berichten

Beste mede-geocachers,

 

Wij zijn met het nieuwe jaar met deze hobby begonnen en omdat deze: GEOCACHE in de buurt lag en omdat twee mensen van ons team die puzzel wel interessant vonden begonnen we dus hier aan. De puzzel was vrij makkelijk maar we konden niets met de coördinaten.

 

Een vriend van ons (piloot) en geen geocacher kon er in eerste instantie ook niets mee totdat hij de getallen herkende en zo op de RD coördinaten kwam. De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was :blink:

 

Precies! Dat is vrijwel elke keer ook mijn gevoel als ik bezig ben een puzzelcache op te lossen. Je krijgt er wel iets uit, maar wat moet je daar dan mee?

 

Zodra je trouwens alles weet van RD-coördinaten, maak dan de borst maar nat want dan krijg je gegarandeerd een puzzel voor je neus met weer andere coördinaten, waar je eerst ook niks van kunt bakken. En zo gaat dat maar door. ;)

 

Hoewel ik al redelijk veel caches heb gevonden, kan ik driekwart van de puzzelcaches niet oplossen. (Ik kan overigens wel heel gemene puzzelcaches maken, hahahaha). Ik treur daar niet om. Caches genoeg vandaag de dag. :lol1:

 

Besef dus dat puzzels oplossen een tamelijk frustrerend onderdeel van het geocachen kan zijn. :D

 

 

Om mensen enigszins te helpen heb ik in caches van mij waarin RD-coordinaten een rol spelen, een denkbeeldige cacher geïntroduceerd met de fraaie naam Ruurd Draaisma. Dat is dan dus een belangrijke aanwijzing.

In één van mijn caches komt trouwens ook een figuur voor die Ulbe Teake Monsma heet...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

 

Wat ik nog wel graag zou willen weten is hoe ik een coordinaat in Google in kan voeren zodat ik kan zien waar iets precies ligt, na bijv het berekenen van iets of om de parkeerplaats te vinden.

Als ik iets invoer kom ik nooit goed uit en ik weet ook niet meer hoe ik de "graden" in moet typen :lol1:

Kan iemand me dat nog vertelllen??

 

Groetjes Peet

Heilo Heilo je krijgt het niet kado.

(naar een vrije interpretatie van de 7 Dwergen)

 

Ik weet niet precies wat je met Google bedoelt maar in Google Earth voer je dit coordinaat N 52° 06.357 E 005° 39.731 gewoon in als:

N 52° 06.357 E 005° 39.731

Het werkt echter ook als je het gradensymbool weglaat dus zo:

N 52 06.357 E 005 39.731

 

Het resultaat is gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Wat ik nog wel graag zou willen weten is hoe ik een coordinaat in Google in kan voeren zodat ik kan zien waar iets precies ligt, na bijv het berekenen van iets of om de parkeerplaats te vinden.

Als ik iets invoer kom ik nooit goed uit en ik weet ook niet meer hoe ik de "graden" in moet typen :lol1:

Kan iemand me dat nog vertelllen??

 

Groetjes Peet

 

Iemand geeft al aan dat je de coordinaten in google earth in kunt voeren.

Je kunt het ook met dit doen. Een fijne erfenis van Reintje de Vos:

Zoek een locatie

 

Veel cacheplezier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Wat ik nog wel graag zou willen weten is hoe ik een coordinaat in Google in kan voeren zodat ik kan zien waar iets precies ligt, na bijv het berekenen van iets of om de parkeerplaats te vinden.

Als ik iets invoer kom ik nooit goed uit en ik weet ook niet meer hoe ik de "graden" in moet typen :lol1:

Kan iemand me dat nog vertelllen??

 

Groetjes Peet

Heilo Heilo je krijgt het niet kado.

(naar een vrije interpretatie van de 7 Dwergen)

 

Ik weet niet precies wat je met Google bedoelt maar in Google Earth voer je dit coordinaat N 52° 06.357 E 005° 39.731 gewoon in als:

N 52° 06.357 E 005° 39.731

Het werkt echter ook als je het gradensymbool weglaat dus zo:

N 52 06.357 E 005 39.731

 

Het resultaat is gelijk.

 

hallo,

Dat is wel zo maar onderaan staan de coordinaten wel in decimale notering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

Dat is wel zo maar onderaan staan de coordinaten wel in decimale notering.

Nee de coordinaten staan aangegeven in minuten en seconden, niet decimaal.

En wat dan nog. Je wilt toch weten waar je uitkomt. Nou daar dus.

Op de kaart/satelietfoto staat het als hddd mm.mmm

ge02.jpg

Onderaan staat het als hddd mm ss

ge01.jpg

 

En dat is een kwestie van het aan de onderzijde vermelde coordinaat de minuten en seconden te delen door 60.

 

21.44 : 60 = 0.357

43.92 : 60 = 0.732

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

Dat is wel zo maar onderaan staan de coordinaten wel in decimale notering.

Nee de coordinaten staan aangegeven in minuten en seconden, niet decimaal.

En wat dan nog. Je wilt toch weten waar je uitkomt. Nou daar dus.

Op de kaart/satelietfoto staat het als hddd mm.mmm

ge02.jpg

Onderaan staat het als hddd mm ss

ge01.jpg

 

En dat is een kwestie van het aan de onderzijde vermelde coordinaat de minuten en seconden te delen door 60.

 

21.44 : 60 = 0.357

43.92 : 60 = 0.732

En ook dat laatste is gewoon een instelling in Google Earth.

 

Ga in Google Earth naar "Options" en op het tabblad 3d-view kun je onder show lat/long instellen hoe het getoond moet worden. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ook dat laatste is gewoon een instelling in Google Earth.

 

Ga in Google Earth naar "Options" en op het tabblad 3d-view kun je onder show lat/long instellen hoe het getoond moet worden. :lol1:

 

Alleen beetje jammer dat 'onze' notering graden/minuten er niet tussen staat.

Dat zou het helemaal perfect maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen beetje jammer dat 'onze' notering graden/minuten er niet tussen staat.

Vroeger stond hij er niet bij, in mijn 4.2. versie van aug 2007 wel.

Of hij in de nieuwste versie nog steeds staat weet ik niet, maar ik vermoed van wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mede-geocachers,

 

Wij zijn met het nieuwe jaar met deze hobby begonnen en omdat deze: GEOCACHE in de buurt lag en omdat twee mensen van ons team die puzzel wel interessant vonden begonnen we dus hier aan. De puzzel was vrij makkelijk maar we konden niets met de coördinaten.

 

Een vriend van ons (piloot) en geen geocacher kon er in eerste instantie ook niets mee totdat hij de getallen herkende en zo op de RD coördinaten kwam. De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was :blush:

 

Als reactie op alle andere reacties omtrent omzetten van coordinaat A naar B en omgekeerd.

Kijk eens op de volgende site : http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/index.html

Zorg dat je popup 'even' enabled.

Omrekenen is een fluitje van een cent...

 

Succes!

MarcovB (De GEO Ridders)

bewerkt door MarcovB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omrekenen is een fluitje van een cent...
Maar je moet wel fluiten.....

 

Omschakelen (indien mogelijk) heeft twee voordelen boven omrekenen.

1. het is nog minder werk.

2. Je werkt met de oorspronkelijke coördinaten. Als het niet klopt kun je direct met de oorspronklijke gegevens vergelijken om te zien of je een invoerfout hebt gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als reactie op alle andere reacties omtrent omzetten van coordinaat A naar B en omgekeerd.

Kijk eens op de volgende site : http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/index.html

Zorg dat je popup 'even' enabled.

Omrekenen is een fluitje van een cent...

 

Marco: ik ben er uit gekomen, zelfs met jouw site ook maar het gaat mij er om dat er geen enkele aanwijzing staat om op de RD coordinaten te komen. Iets wat voor zoveel mensen hier zo duidelijk is maar voor newbies niet, terwijl dit helemaal geen puzzel op zich hoeft te zijn. Zie volgende posting.

 

Geen enkele puzzel is newbie vriendelijk..

Nog een paar leuke problemen die je niet snapt als newbie:

ontbinden in factoren, snijdende cirkels, enigma decoders, rsa cryptografie, steganografie, letters tellen, woordwaardes,.. etc Zo zijn er nog vele andere trucs om een coordinaat (of een projectie, of een omschrijving) te maken die je absoluut niet zal zien als newbie, en waarbij de tekst ook geen hint geeft in welke richting je zou moeten werken.

 

Toch klopt jouw redenatie niet, als in een puzzel iets staat over projectie etc zie ik dat ik daar iets mis/niet weet en ga ik zo op zoek naar het antwoord. Als je eenmaal weet wat RD coordinaten zijn is dat geen puzzel meer. Ik zie niet in waarom we het newbies hier moeilijker moeten maken dan nodig is. Leg mij nu eens uit hoe je er zonder iemand anders achterkomt dat als je tien getallen hebt en die niet in de buurt van de locatie uitkomen dat je RD coordinaten moet gebruiken? Hoe kom je ooit op het idee? Dan denk je toch gewoon dat je een fout hebt gemaakt want er staat nergens een aanwijzing in de tekst. Ook geeft de handleiding geen uitleg over dit soort zaken. Terwijl het appeltje-eitje is voor 95% van de cachezoekers hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste keer omzetten was voor Ierse Setter ook niet logisch.

Mailtje naar de maker en probleem werd door middel van uitleg dat er ook andere coord-stelsels zijn opgelost. Wel zelf uitgepuzzeld hoe het zit.

Vragen staat vrij, en ja zo af en toe komen we weer iets nieuws tegen, ook dan wagen we er een mailtje aan. Tot nu toe altijd antwoord en de betreffende cache als nog kunnen loggen.

Groeten en veel puzzzel en cacheplezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Toch klopt jouw redenatie niet, als in een puzzel iets staat over projectie etc zie ik dat ik daar iets mis/niet weet en ga ik zo op zoek naar het antwoord. Als je eenmaal weet wat RD coordinaten zijn is dat geen puzzel meer. Ik zie niet in waarom we het newbies hier moeilijker moeten maken dan nodig is. Leg mij nu eens uit hoe je er zonder iemand anders achterkomt dat als je tien getallen hebt en die niet in de buurt van de locatie uitkomen dat je RD coordinaten moet gebruiken? Hoe kom je ooit op het idee? Dan denk je toch gewoon dat je een fout hebt gemaakt want er staat nergens een aanwijzing in de tekst. Ook geeft de handleiding geen uitleg over dit soort zaken. Terwijl het appeltje-eitje is voor 95% van de cachezoekers hier!

 

Dat probeerde ik je nu net uit te leggen in mijn postje #16 (niet gelezen?).

In aardig wat puzzels is het juist de bedoeling je voor een onbegrijpelijk blok te zetten.

Weet je bijv. wat hiermee bedoeld wordt: E 587899 N 5760149 ?

Zo niet, dan is dat je volgende probleem... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terwijl het appeltje-eitje is voor 95% van de cachezoekers hier!

 

 

En nu voor jullie ook! :blush: Welkom bij de club.....

 

Verder sluit ik me bij Wilxlii aan, ik kom ook wel eens op een onbegrijpelijke getallenbrei terwijl ik zeker weet dat ik de juiste "handeling" met de puzzel heb gedaan. Daar moet je tegen kunnen. Ik kan dat niet zo goed, dus het laat mij niet los..... en soms loop je maanden later tegen iets aan dat je denkt: "heeee..." dan pak je zo'n puzzel nog eens en valt alles op z'n plaats.

 

Of niet, en dan blijft er een geel stipje op de kaart staan. Is ook geen ramp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...