Atlas Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 Eindelijk is het zover,maandag kan ik mijn GPS ophalen van het postkantoor. in totaal heeft mij deze GPS 340 euro gekost. Ik wou het even hebben wat de beste manier is om mijn gps gebruiksgereed te maken: Firmware updaten Talen pakket(nl) installeren. europeesche basemap installeren. Topo NL kaart downloaden. kaart instellingen naar WGS 84 zetten. Heeft iemand hier aanmerkingen of tips voor me ,of is er een betere manier om mijn nieuwe gps tot leven te laten komen,hoor ik dat Graag..alvst bedankt voor de tips.. Atlas
Peetee Geplaatst 18 november 2007 Geplaatst 18 november 2007 Denk ook aan de graden instelling: ddºmm.mmm'. En vergeet vooral niet de handleiding goed door te lezen.
Atlas Geplaatst 21 november 2007 Auteur Geplaatst 21 november 2007 Thanks,ja dat was het eigenlijk wel alles werkt perfect fantastish!!
Scrat Geplaatst 20 januari 2008 Geplaatst 20 januari 2008 Ik hoop binnenkort ook mijn 60CSx vanuit de VS te ontvangen. Ik ben nog maar een beginner en heb via de zoekfunctie nagezocht hoe de 60CSx gereed gemaakt moet worden om hem hier in Europa te kunnen gebruiken. Ik kwam o.a. bij dit draadje uit. Ik zit met een beetje apart probleem en heb daarom maar besloten dat hier te posten. Het probleem is dat ik zelf geen PC's met kaartlezer heb om uiteindelijk de kaarten op een microSD kaart te kunnen zetten, die ik dan in de 60CSx kan stoppen. Daarnaast heb ik ergens gelezen (maar weet niet meer waar) dat kaarten (CN NT v9, TOPO NL) slechts één keer op een PC zouden mogen worden geïnstalleerd. Ik zoek dus een oplossing waarbij ik ook na de installatie van de software en het vullen van de microSD kaart nog gebruik kan maken van de software en mijn 60CSx kan koppelen aan een PC waar deze software op staat. Ik denk zelf aan de volgende oplossing: Ik heb thuis 3 PC's. Een oude (6 jaar) waar ik nog veel op doe, maar die niet helemaal betrouwbaar meer is. Deze heeft geen kaartlezer. Verder een laptop die het nog goed doet, maar ook geen kaartlezer heeft. En tenslotte een nieuwe desktop PC met kaartlezer, maar deze is van mijn zoon. Hij gebruikt die zelf erg veel voor zijn studie, internetten enz. Ik denk erover om een portable harddisk te kopen, zodat ik hier de patch om de 60CSx om te zetten naar Nederlands en de Europese basismap op kan zetten. Verder wil ik de software van CN NT v9 en van TOPO NL, die ik inmiddels heb aangeschaft, hier ook opzetten. Mijn idee is dan om de portable harddisk en de GPS 60CSx op de PC van mijn zoon aan te sluiten zodat ik de taal op de 60CSx op Nederlands kan zetten en daarna de verschillende kaarten op de microSD kaart kan zetten. Ik heb een 2 GB microSD kaart, dus dat moet lukken. Volgens mij kan ik zo de 60CSx gebruiksklaar maken en kan ik daarna de portable harddisk met alle software op mijn laptop aansluiten, zodat ik daarna nog steeds bij de software kan en niet afhankelijk ben van de PC van mijn zoon. Ja, ja, ik weet, een nieuwe laptop mét kaartlezer kopen, is ook een optie, maar dat moet nog even wachten (eerst weer wat geld sparen hiervoor). Weet iemand of dit zo gaat lukken? Kan ik op deze manier later de software van de portable harddisk ook nog naar de harddisk van de nieuwe laptop kopieren? Of heb ik dan een nieuwe unlockcode nodig om dit te kunnen doen? Verder nog een paar vragen. 1. Ik heb begrepen dat alle kaarten (Europese basemap, CN NT v9 en TOPO NL) in één keer op de microSD kaart gezet moeten worden en niet één voor één. Is dat juist? 2. Wat gebeurt er eigenlijk met de Amerikaanse basemap als de Europese er op gezet wordt? Wordt die dan overschreven of blijft die er ook gewoon op staan? 3. Ik heb ook het nodige gelezen over ozie Explorer. Wat mij nou nog niet echt duidelijk is, als ik nou vanaf dit forum info over caches die ik wil gaan lopen op mijn GPS zet (of van andere internetsites) heb ik dan ozie nog nodig of hoeft dit niet omdat ik al Mapsource gebruik? M.a.w. welke software kan ik het beste allemaal installeren zodat ik fijn kan geocachen? Ik hoop dat er geocachers op dit forum zijn die mij willen helpen met deze vragen. Alvast reuze bedankt.
Rappe Rinner Geplaatst 20 januari 2008 Geplaatst 20 januari 2008 (bewerkt) Als je probleem "dat ik zelf geen PC's met kaartlezer heb om uiteindelijk de kaarten op een microSD kaart te kunnen zetten, die ik dan in de 60CSx kan stoppen." is, lijkt het me handiger om een "los" kaartlezertje te kopen met een draadje en een usb aansluiting. Die zijn niet zo duur en werken in de praktijk prima. 20 januari 2008 bewerkt door Rappe Rinner
kalkendotters Geplaatst 20 januari 2008 Geplaatst 20 januari 2008 1. Ik heb begrepen dat alle kaarten (Europese basemap, CN NT v9 en TOPO NL) in één keer op de microSD kaart gezet moeten worden en niet één voor één. Is dat juist? Dat klopt.. Zodra je een kaart bewaard op de GPS60 dan worden alle kaarten die er al instaan gewist. Overigens verdwijnen de kaarten daarna niet van de PC; dus je kunt het later nogmaals doen. 2. Wat gebeurt er eigenlijk met de Amerikaanse basemap als de Europese er op gezet wordt? Wordt die dan overschreven of blijft die er ook gewoon op staan? De Basemap is een speciale kaart die in de GPS staat, daar kan er maar een tegelijkertijd van aanwezig zijn, dus verdwijnt de amerikaanse basemap tijdens het plaatsen van een andere basemap. 3. Ik heb ook het nodige gelezen over ozie Explorer. Wat mij nou nog niet echt duidelijk is, als ik nou vanaf dit forum info over caches die ik wil gaan lopen op mijn GPS zet (of van andere internetsites) heb ik dan ozie nog nodig of hoeft dit niet omdat ik al Mapsource gebruik? M.a.w. welke software kan ik het beste allemaal installeren zodat ik fijn kan geocachen? Nee, OziEplorer heb je niet perse nodig. Wel wordt het vaak gebruikt in combinatie met de Topo kaarten om thuis op de PC te kijken waar de cache precies ligt (of zou kunnen liggen) PS kaartlezer: voor het plaatsen van kaarten op de GPS is het niet noodzakelijk om een kaartlezer te gebruiken. Je kunt het ook via de GPS60 doen, alleen is dat een stuk langzamer. PPS externe schijf Je kunt mapsource niet op een externe schijf zetten, omdat Mapsource in het register van de PC bijhoudt waar de kaartinformatie staat. Deze info staat niet op de harde schijf, en dus zal mapsource op een andere PC niet (goed) werken.
tehaka Geplaatst 29 januari 2008 Geplaatst 29 januari 2008 Heb zelf ook een Garmin, gekocht in amerika. Als je de basemap van Europa in je Garmin zet, blijft de Amerikaanse basemap gewoon in Garmin staan. Deze basemap is door de fabriek aangebracht en kan niet worden verwijderd of vervangen. 1. Ik heb begrepen dat alle kaarten (Europese basemap, CN NT v9 en TOPO NL) in één keer op de microSD kaart gezet moeten worden en niet één voor één. Is dat juist? Dat klopt.. Zodra je een kaart bewaard op de GPS60 dan worden alle kaarten die er al instaan gewist. Overigens verdwijnen de kaarten daarna niet van de PC; dus je kunt het later nogmaals doen. 2. Wat gebeurt er eigenlijk met de Amerikaanse basemap als de Europese er op gezet wordt? Wordt die dan overschreven of blijft die er ook gewoon op staan? De Basemap is een speciale kaart die in de GPS staat, daar kan er maar een tegelijkertijd van aanwezig zijn, dus verdwijnt de amerikaanse basemap tijdens het plaatsen van een andere basemap. 3. Ik heb ook het nodige gelezen over ozie Explorer. Wat mij nou nog niet echt duidelijk is, als ik nou vanaf dit forum info over caches die ik wil gaan lopen op mijn GPS zet (of van andere internetsites) heb ik dan ozie nog nodig of hoeft dit niet omdat ik al Mapsource gebruik? M.a.w. welke software kan ik het beste allemaal installeren zodat ik fijn kan geocachen? Nee, OziEplorer heb je niet perse nodig. Wel wordt het vaak gebruikt in combinatie met de Topo kaarten om thuis op de PC te kijken waar de cache precies ligt (of zou kunnen liggen) PS kaartlezer: voor het plaatsen van kaarten op de GPS is het niet noodzakelijk om een kaartlezer te gebruiken. Je kunt het ook via de GPS60 doen, alleen is dat een stuk langzamer. PPS externe schijf Je kunt mapsource niet op een externe schijf zetten, omdat Mapsource in het register van de PC bijhoudt waar de kaartinformatie staat. Deze info staat niet op de harde schijf, en dus zal mapsource op een andere PC niet (goed) werken.
Ko en de catman Geplaatst 26 februari 2008 Geplaatst 26 februari 2008 1. Ik heb begrepen dat alle kaarten (Europese basemap, CN NT v9 en TOPO NL) in één keer op de microSD kaart gezet moeten worden en niet één voor één. Is dat juist? Dat klopt.. Zodra je een kaart bewaard op de GPS60 dan worden alle kaarten die er al instaan gewist. Overigens verdwijnen de kaarten daarna niet van de PC; dus je kunt het later nogmaals doen. [ Kan iemand mij uitleggen wat het bovenstaande nu precies betekent voor het praktisch handelen. Ik ga nu nl twijfelen of ik het allemaal wel goed heb gedaan. De vraag is dus: wat moet ik dan precies doen om te zorgen dat mijn City Navigator en TOPO NL samen goed werken op mijn Garmin 60 Csx. Alvast bedankt.
Peetee Geplaatst 26 februari 2008 Geplaatst 26 februari 2008 (bewerkt) Kan iemand mij uitleggen wat het bovenstaande nu precies betekent voor het praktisch handelen. Ik ga nu nl twijfelen of ik het allemaal wel goed heb gedaan. De vraag is dus: wat moet ik dan precies doen om te zorgen dat mijn City Navigator en TOPO NL samen goed werken op mijn Garmin 60 Csx. Alvast bedankt. 1. Je start Mapsource op, schakelt naar de City Navigator kaarten en je selecteert de kaarten die je op je gps wilt hebben. Denk er aan dat je een vinkje zet bij "Gegevens bij routeberekening opnemen" (linksonder), want kan je gps later geen routes berekenen. 2. Schakel nu in Mapsource over naar de Topo NL kaarten, en selecteer de kaarten die je op je gps wilt hebben. Je hebt nu dus kaartdelen van beide typen kaarten geselecteerd. 3. Verstuur nu de kaartgegevens in één keer naar je gps door in Mapsource op de verzend-knop te klikken. 26 februari 2008 bewerkt door Peetee
Ko en de catman Geplaatst 26 februari 2008 Geplaatst 26 februari 2008 Kan iemand mij uitleggen wat het bovenstaande nu precies betekent voor het praktisch handelen. Ik ga nu nl twijfelen of ik het allemaal wel goed heb gedaan. De vraag is dus: wat moet ik dan precies doen om te zorgen dat mijn City Navigator en TOPO NL samen goed werken op mijn Garmin 60 Csx. Alvast bedankt. 1. Je start Mapsource op, schakelt naar de City Navigator kaarten en je selecteert de kaarten die je op je gps wilt hebben. Denk er aan dat je een vinkje zet bij "Gegevens bij routeberekening opnemen" (linksonder), want kan je gps later geen routes berekenen. 2. Schakel nu in Mapsource over naar de Topo NL kaarten, en selecteer de kaarten die je op je gps wilt hebben. Je hebt nu dus kaartdelen van beide typen kaarten geselecteerd. 3. Verstuur nu de kaartgegevens in één keer naar je gps door in Mapsource op de verzend-knop te klikken. Heel veel dankvoor het antwoord . Ik ga dit proberen want volgens mij heb ik het niet goed gedaan. Ik laat de afloop nog weten. Ko van Ko en de Catman
Ko en de catman Geplaatst 24 maart 2008 Geplaatst 24 maart 2008 Ik heb citynavigator en topo nl a.d.h.v. onderstaande tips nu inderdaad tegelijk op mijn Garmin staan. Heel veel dank voor de info en happy caching! Kan iemand mij uitleggen wat het bovenstaande nu precies betekent voor het praktisch handelen. Ik ga nu nl twijfelen of ik het allemaal wel goed heb gedaan. De vraag is dus: wat moet ik dan precies doen om te zorgen dat mijn City Navigator en TOPO NL samen goed werken op mijn Garmin 60 Csx. Alvast bedankt. 1. Je start Mapsource op, schakelt naar de City Navigator kaarten en je selecteert de kaarten die je op je gps wilt hebben. Denk er aan dat je een vinkje zet bij "Gegevens bij routeberekening opnemen" (linksonder), want kan je gps later geen routes berekenen. 2. Schakel nu in Mapsource over naar de Topo NL kaarten, en selecteer de kaarten die je op je gps wilt hebben. Je hebt nu dus kaartdelen van beide typen kaarten geselecteerd. 3. Verstuur nu de kaartgegevens in één keer naar je gps door in Mapsource op de verzend-knop te klikken. Heel veel dankvoor het antwoord . Ik ga dit proberen want volgens mij heb ik het niet goed gedaan. Ik laat de afloop nog weten. Ko van Ko en de Catman
Buzzardseye Geplaatst 27 maart 2008 Geplaatst 27 maart 2008 Ik ben sinds een week in bezit van een 60 CSx. Gepatcht en eurobasemap erop. De eerste keer cachen ging nog wat onwennnig, maar de tweede keer een stuk beter. Maar toen gebeurde iets raars. De batterijen waren op en GPS viel uit. Batterijen vervangen, maar toen was de europe basemap verdwenen. Ook de pijl in het kompas werkte niet. De cahces die ik ingevoerd had warfen wel zichtbaar. Thuis gekomen kon ik maar niet de europe basmap terugplaatsen. Toen ander SD kaartje erin ( 1 gb) aanvankelijk zonder succes. Maar uiteindelijk wel gelukt na een paar maal herplaatsen van het kaartje. Is het normaal dat als je de batterijen in je GPS leeg laat gaan, dat het dan het geheugen verliest ? Of was ik misschien wat onzorgvulig met terug plaatsen van de batterijen, zodat de sd card mogelijk iets verschoven is ? En wat kan ik daar eventueel aandoen ? bvd.
Kruimeldief Geplaatst 27 maart 2008 Geplaatst 27 maart 2008 Is het normaal dat als je de batterijen in je GPS leeg laat gaan, dat het dan het geheugen verliest Nee, dat is niet normaal. Dat zou ook niet best zijn. Dan zou iedere geocacher die tijdens het cachen de batterijen leeg heeft ineens naar huis moeten of de GPS even moeten aansluiten op zijn meegebrachte laptop. Of was ik misschien wat onzorgvulig met terug plaatsen van de batterijen, zodat de sd card mogelijk iets verschoven is ? Dat zou kunnen, maar ik reken erop dat dit niet gebeurd is. Je bent dan wel aardig wild tekeer gegeaan wil je tijdens het wisselen van de batterijen het SD kaartje verschuiven. Maar wat dan met de gegevens die niet op het kaartje staan maar in de GPS zijn opgeslagen? Zijn die ook verdwenen? Wan DAT is natuurlijk "zijn" echte geheugen. ook zonder een SDkaart zou de basiskaart etc gewoon aanwezig moeten zijn. Ook de ingevoerde coördinaten staan niet op het SDkaartje maar in het toestel zijn eigen geheugen. En wat kan ik daar eventueel aandoen ? Nog een aantal keren echt testen. Als het specifiek gaat om de gegevens die op het SDkaartje staan, zou je een andere SD kaartje kunnen proberen. Als het gaat om basiskaart en coördinaten, die ook na een batterijenwissel zijn verdwenen, dan het apparaat direct terugsturen omdat het gewoon kapot is. De Patch en ook de eurobasekaart staan namelijk niet op de SD kaart.
TeamTobi Geplaatst 27 maart 2008 Geplaatst 27 maart 2008 Ik ben sinds een week in bezit van een 60 CSx.Gepatcht en eurobasemap erop. De eerste keer cachen ging nog wat onwennnig, maar de tweede keer een stuk beter. Maar toen gebeurde iets raars. De batterijen waren op en GPS viel uit. Batterijen vervangen, maar toen was de europe basemap verdwenen. Ook de pijl in het kompas werkte niet. De cahces die ik ingevoerd had warfen wel zichtbaar. Thuis gekomen kon ik maar niet de europe basmap terugplaatsen. Toen ander SD kaartje erin ( 1 gb) aanvankelijk zonder succes. Maar uiteindelijk wel gelukt na een paar maal herplaatsen van het kaartje. Is het normaal dat als je de batterijen in je GPS leeg laat gaan, dat het dan het geheugen verliest ? Of was ik misschien wat onzorgvulig met terug plaatsen van de batterijen, zodat de sd card mogelijk iets verschoven is ? En wat kan ik daar eventueel aandoen ? bvd. ...En wellicht een keer een harde reset geven. Ik weet zo ff de toescombi niet meer..
Lex Geplaatst 27 maart 2008 Geplaatst 27 maart 2008 Harde reset voor de 60-serie: PAGE en ENTR ingedrukt houden terwijl je het toestel aanzet. Er wordt gesteld dat de basiskaart verdwenen is. Wordt echt de basiskaart bedoeld, of de detailkaarten? De basiskaart staat helemaal niet op het geheugenkaartje. Weet je trouwens dat het klepje dat over het geheugenkaartje klapt een grendel is? Je moet het van het scharnier af schuiven om het geheugenkaartje goed vast te zetten.
Aanbevolen berichten