team_vog Geplaatst 16 februari 2006 Geplaatst 16 februari 2006 Hallo, Ik ben bezig met het maken van een cache bij mij in de buurt. Ik heb de beheerder van de locatie gevonden en mondeling toestemming gekregen. Ik heb echter bij voorkeur schriftelijke toestemming, aangezien dat later tot minder onduidelijkheid leidt. Daarom zou ik graag een voorbeeld van zo'n brief om toestemming te krijgen hebben, dat maakt het makkelijker voor mij omdat ik niet weet wat je er zo ongeveer in moet zetten. Heeft iemand een voorbeeld dat hij mij wil toezenden (of weet iemand er ergens eentje op het internet te staan) ? Alvast bedankt, Wim.
Team Gelaen Geplaatst 16 februari 2006 Geplaatst 16 februari 2006 Wellicht een beetje off-topic gezien de vraag, maar heb je ook gevraagd of de beheerder schriftelijk toestemming wil geven? In mijn geval wilde die dat nl pertinent niet. Jan
team_vog Geplaatst 16 februari 2006 Auteur Geplaatst 16 februari 2006 Wellicht een beetje off-topic gezien de vraag, maar heb je ook gevraagd of de beheerder schriftelijk toestemming wil geven? In mijn geval wilde die dat nl pertinent niet. Jan <{POST_SNAPBACK}> Ja, dat heb ik gevraagd Hij dacht in eerste instantie dat het een lokaal spelletje was. Toen duidelijk werd dat het meer een internationaal iets is, was hij het er wel mee eens dat het beter schriftelijk kon. Wim.
Twinlife Geplaatst 16 februari 2006 Geplaatst 16 februari 2006 (bewerkt) Het is dan wel geen voorbeeld maar misschien heb je hier iets aan. En als het SBB gebied is kan je deze invullen. Gr Twinlife 16 februari 2006 bewerkt door Twinlife
team_vog Geplaatst 17 februari 2006 Auteur Geplaatst 17 februari 2006 Het is dan wel geen voorbeeld maar misschien heb je hier iets aan. En als het SBB gebied is kan je deze invullen. Gr Twinlife <{POST_SNAPBACK}> Twinlife, bedankt voor je reactie. Deze links heb ik allebei al uitgebreid bekeken. Ook heb ik al op diverse andere sites gekeken waaronder geocacher-u.com, geocaching.be ed. Ik vind het wel jammer dat er wel op gehamerd wordt op het verkrijgen van toestemming, maar dat er weinig staat over wat je allemaal moet vermelden in de brief om toestemming te verkrijgen. Ik denk dat de brief met als enige tekst, "Mag ik op die en die plaats een cache voor het geocaching spel verbergen" een beetje kort is..... Het is overigens geen SBB gebied, het is van een recreatie maatschappij. Wim.
BigFurryMonster Geplaatst 17 februari 2006 Geplaatst 17 februari 2006 Ik heb onlangs erg goed contact (en toestemming!) gehad met SBB. Dit was mijn brief: Geachte [beheerder gebied], Hebt u wel eens gehoord van de hobby 'geocachen'? Het is een activiteit waarbij mensen met een GPS op zoek gaan naar een geocache, zeg maar een verborgen "schat", vaak na cryptische aanwijzingen. Het is een leuk en ontspannend tijdsverdrijf, waarbij aandacht voor de natuur hoog in het vaandel staat. Meer info hierover vindt u op http://www.geocaching.nl. Er zijn in Nederland zo'n 5000 geocachers actief en al ruim 2000 geocaches verborgen. Dit is te zien op een stippenkaart: http://www.geocaching.nl/maps/seek.php?action=nederland. Nu wil ik graag een geocache willen verbergen, met bijbehorende puzzeltocht. Ik heb hiervoor [gebied], vlakbij mijn huis, op het oog. Geocachers vragen altijd toestemming voor het plaatsen van een geocache, en hiervoor wend ik mij tot u, als beheerder van [gebied]. Geocaches worden altijd zo verborgen, dat zij niet opvallen voor de toevallige passant, maar wel kunnen worden gevonden door geocachers. Hier hoort ook bij dat geocachers nooit hoeven te graven of schade aan de natuur hoeven te berokkenen. Geocaching en natuur gaan juist vaak samen. Bij deze verzoek ik u toestemming te verlenen voor het plaatsen van een geocache in [gebied]. Indien gewenst of nodig kan en wil ik u meer informatie hierover verschaffen, bijvoorbeeld over de precieze locatie. Het zal gaan om maximaal enkele bezoekende geocachers per week. Ik denk dat deze activiteit een goede aanwinst voor dit gebied is! In afwachting van uw reactie verblijf ik, [ondertekening]
team_vog Geplaatst 19 februari 2006 Auteur Geplaatst 19 februari 2006 Ik heb onlangs erg goed contact (en toestemming!) gehad met SBB. Dit was mijn brief: ... <{POST_SNAPBACK}> Hartelijk dank voor het voorbeeld. Hier kan ik wat mee Wim.
Geopatra Geplaatst 19 februari 2006 Geplaatst 19 februari 2006 Ik heb onlangs erg goed contact (en toestemming!) gehad met SBB. Dit was mijn brief: Geachte [beheerder gebied], Hebt u wel eens gehoord van de hobby 'geocachen'? Het is een activiteit waarbij mensen met een GPS op zoek gaan naar een geocache, zeg maar een verborgen "schat", vaak na cryptische aanwijzingen. Het is een leuk en ontspannend tijdsverdrijf, waarbij aandacht voor de natuur hoog in het vaandel staat. Meer info hierover vindt u op http://www.geocaching.nl. Er zijn in Nederland zo'n 5000 geocachers actief en al ruim 2000 geocaches verborgen. Dit is te zien op een stippenkaart: http://www.geocaching.nl/maps/seek.php?action=nederland. Nu wil ik graag een geocache willen verbergen, met bijbehorende puzzeltocht. Ik heb hiervoor [gebied], vlakbij mijn huis, op het oog. Geocachers vragen altijd toestemming voor het plaatsen van een geocache, en hiervoor wend ik mij tot u, als beheerder van [gebied]. Geocaches worden altijd zo verborgen, dat zij niet opvallen voor de toevallige passant, maar wel kunnen worden gevonden door geocachers. Hier hoort ook bij dat geocachers nooit hoeven te graven of schade aan de natuur hoeven te berokkenen. Geocaching en natuur gaan juist vaak samen. Bij deze verzoek ik u toestemming te verlenen voor het plaatsen van een geocache in [gebied]. Indien gewenst of nodig kan en wil ik u meer informatie hierover verschaffen, bijvoorbeeld over de precieze locatie. Het zal gaan om maximaal enkele bezoekende geocachers per week. Ik denk dat deze activiteit een goede aanwinst voor dit gebied is! In afwachting van uw reactie verblijf ik, [ondertekening] <{POST_SNAPBACK}> Beste mensen , ik vind deze brief te vaag! Ik zou er veel duidelijker in zetten wat ik wil , hoe en waar en onder welke voorwaarden van mijzelf. Daarnaast een kaartje erbij met de route en de startplaats(en) duidelijk in beeld gebracht. Evt.nog wat info over jezelf als plaatser en ervaringen met plaatsen(indien van toepassing natuurlijk). Verder wil men natuurlijk graag lezen/horen dat je op de paden wilt blijven en dat ook in je verhaal opneemt, alsmede iets in de zin van dat de cachelocatie max. enkele meters van het pad afligt. Laat zien dat je je daar bewust mee bezig hebt gehouden. Dit is altijd en iedere keer weer een belangrijke voorwaarde voor plaatsing => ga er dus bij voorbaat al op in ! Succes, Geopatra.
BigFurryMonster Geplaatst 20 februari 2006 Geplaatst 20 februari 2006 Daarom staat dit er ook in: Indien gewenst of nodig kan en wil ik u meer informatie hierover verschaffen, bijvoorbeeld over de precieze locatie. Deze brief was vooral bedoeld om in contact te komen; niet zozeer voor het daadwerkelijk plaatsen van een cache op een specifieke lokatie. Daarna heb ik een afspraak gemaakt en ben ik met een folder, een cache-print en een solide verhaal langsgeweest bij de beheerder. Pas daarna heb ik, in afstemming met hem, een specifieke lokatie uitgezocht. Iedereen heeft zo zijn eigen doel en eigen middelen natuurlijk.
Hiddink Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 deze brief heb ik gestuurd, en met succes: mijn eerste geplaatste cache is vanaf vandaag een feit! Ik heb eerst telefonisch contact gezocht, zodat ik deze aanvraag gericht naar iemand kon sturen. In dit telefonisch overleg kwam naar voren dat zij expliciet wilden weten hoeveel extra bezoekers zij mochten verwachten en welke overlast dit zou geven. Ik heb hier een aantal van 50 genoemd, gebaseerd op het bezoek van afgelopen jaar van een gelijkende cache in hetzelfde gebied, en verder naast overlast ook geprobeerd het voordeel van dit bezoek naar voren te brengen. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk de exacte lokatie te noemen en bijlagen in de vorm van een kaartje en uitleg van de cache aan te leveren. Datum: [datum]Onderwerp: Plaatsing Geocache “[cachenaam]” Geachte [contactpersoon], Naar aanleiding van ons telefonisch overleg van gisteren, doe ik hierbij een schriftelijk verzoek tot goedkeuring van plaatsing van een geocache genaamd [cachenaam]. Wat is geocaching? Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek en een aantal min of meer begerenswaardige voorwerpen. Met een hand-GPS worden de precieze coordinaten bepaald van de schuilplaats, die vervolgens worden gepubliceerd op de geocache-website: http://www.geocaching.com. Anderen kunnen nu aan de hand van die coordinaten op zoek naar de cache. Vinden ze hem, dan loggen ze hun bezoek in het logboek en op een speciale cache pagina, om hun bezoek kenbaar te maken. Ook mogen ze er een voorwerp uit de cache pakken, maar ze moeten er ook weer één bij doen. Inmiddels zijn er wereldwijd reeds zo'n 200.000 geocaches geplaatst, waarvan zo'n 2500 in Nederland. Er bestaan diverse soorten caches, niet alleen qua formaat, maar ook qua moeilijkheidsgraad; zo zijn er traditionele geocaches waarbij het gegeven coordinaten tevens de lokatie van de ”schat” is, maar er zijn ook caches waarvan de eindcoordinaat alleen gevonden kan worden door middel van het oplossen van een puzzel. Voor meer informatie omtrent geocaching, geplaatste caches en voorwaarden, verwijs ik u naar http://www.geocaching.com en http://www.geocaching.nl De geocache [cachenaam] [uitleg over de cache] De lokatie van de geocache [lokatie van de cache] [coordinaten van de cache in WGS84 formaat] [coordinaten van de cache in RD] Overlast als gevolg van geocaching? Omdat u mij er op attent maakte dat het gebied waarin ik de cache graag geplaatst zie, één van de weinige beschermde gebieden is, heb ik me eens verdiept in het aantal te verwachten (extra) bezoekers voor dat gebied. Geocaching is een hobby, die in Nederland zo'n 5 jaar geleden opgepakt is door een paar mensen. Door de opkomst van (goedkopere) GPS systemen en aandacht in de media, is dit aantal inmiddels gestegen naar zo'n 80.000 mensen, die allemaal lid zijn van geocaching.nl. Doordat de populariteit van deze sport nog steeds toeneemt, is het moeilijk in te schatten welk aantal deze cache werkelijk gaat bezoeken, immers er liggen reeds 2500 caches in Nederland en ook dit aantal groeit dagelijks. Ook de moeilijkheidsgraad van de cache en de lokatie bepaald natuurlijk in grote mate welk aantal en welk type geocacher deze cache gaat bezoeken; heeft de één voorkeur voor een snelle cache, liefst gelegen aan een doorgangsweg, de ander geeft voorkeur aan meer uitdagende caches waarbij je meer voorwerk moet doen en/of caches in natuurgebieden zodat hij/zij met gezin en/of hond een leuke dag kan beleven. [indicatie van het aantal bezoekers per jaar] Aangezien geocachers net mensen zijn, zullen zij af en toe hun sporen nalaten, ondanks dat er door de geocachers wereldwijd gezien, nadruk gelegd wordt op het schoon en netjes houden van de omgeving. Echter, gezien de doelgroep binnen geocaching Nederland bij wie deze cache zal aanspreken, verwacht ik dat we te maken zullen gaan krijgen met de ervaren, meer (natuur)bewuste geocacher. Daarbij zal ik zelf als eigenaar van de cache ook mijn verantwoordelijkheid nemen, door op te ruimen daar waar nodig en eventueel mensen er op aan spreken als het gebied aantoonbaar door geocachers wordt verstoord. In het uiterste geval zal ik dan, indien nodig, op vrijwillige basis de cache verwijderen. Ik verwacht echter niet dat het zover zal komen. Natuurlijk zitten er ook kleine voordelen aan het hebben van een cache in een natuurgebied. Ik denk hierbij aan extra inkomsten als gevolg van entreegeld, mensen raken bekend met het gebied en ervaren de natuur persoonlijk waardoor er meer respect ontstaat en wellicht zelfs af en toe het bezoek van een schaarse natuurliefhebber die zelfs de rommel van anderen opruimt! Aanvullende informatie Mocht u naar aanleiding van dit verzoek en/of bovenstaande informatie, behoefte hebben aan aanvullende informatie, danwel aanpassingen aan de tekst van de cache of lokatie, dan verzoek ik u contact met mij op te nemen. Met vriendelijk groet, [naam] [naam] [adresgegevens] [telefoonnummer(s)] [e-mail adres] bijlagen: Cache informatie [cachenaam] Kaart met lokatie van de cache en gebruikte waypoints
BigFurryMonster Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Heel mooi! Dit lijkt me inderdaad een brief die prima geschikt is na het hebben van telefonisch contact, en gericht op een specifieke contactpersoon.
wout11 Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 Hoi, Ik heb mondeling toestemming gekregen voor het plaatsen van een cache (plek samen met boswachter StaatsBosbeheer uitgezocht). Ik zou nog een schriftelijke bevestiging krijgen maar die laat nog op zich wachten, waarschijnlijk omdat de boswachter het moeilijk vindt een toestemmingsbrief te dichten. Ik zou willen helpen door een voorstel van een toestemmingsbrief kant en klaar aan te bieden. Heeft iemand misschien een voorbeeld van zo'n brief. Wout11
@rend Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 Wout11, nog één keer met de man bellen en vragen of hij per email toestemming geeft. Een email is veel sneller gedicht dan een brief. Algemeen kan ik zeggen, dat ik altijd eerst een email stuur naar de hoofdvestiging van SBB, Natuurmonumenten of een landschapsbeheerder en via hen krijg ik dan altijd de naam en telefoonnummer van de terrein beheerder. Met die man vrouw maak ik een afspraak ter plaatse en leg uit, wat ik of we wil(len). Persoonlijk contact heeft bij mij altijd geholpen.
Geopatra Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 (bewerkt) Wout11, nog één keer met de man bellen en vragen of hij per email toestemming geeft. Een email is veel sneller gedicht dan een brief. Algemeen kan ik zeggen, dat ik altijd eerst een email stuur naar de hoofdvestiging van SBB, Natuurmonumenten of een landschapsbeheerder en via hen krijg ik dan altijd de naam en telefoonnummer van de terrein beheerder. Met die man vrouw maak ik een afspraak ter plaatse en leg uit, wat ik of we wil(len). Persoonlijk contact heeft bij mij altijd geholpen. Ook ik weet altijd de lokale beheerder te vinden. Ik begin met te bellen en bied - na wat uitleg, maar de meesten kennen mij onderhand wel - aan de nodige gegevens per e-mail te sturen. De nodige gegevens: een zo goed als volledig uitgewerkte route, met kaart, wpt's , cacheplaats , voorwaarden die ik mezelf stel bij het plaatsen van een cache etc. Daarna probeer ik geduld te hebben, maar binnen 2 weken hang ik al weer aan de telefoon. Ik hoef vaker niet ter plaatse op te draven dan wel. Meestal krijg ik mondelinge toestemming, alhoewel ik tot mijn verbazing voor "Koning Ko" na telefonische toezegging ook nog eens een officiele toestemming kreeg toegemaild. Kortom: zorg dat je een kant en klaar plan hebt, dat je weet wat je wilt, maar zeker ook wat je niet wilt en wat je bewust niet zult doen. Geopatra. 27 februari 2007 bewerkt door Geopatra
ET4FR & CO Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 Hoi,Ik heb mondeling toestemming gekregen voor het plaatsen van een cache (plek samen met boswachter StaatsBosbeheer uitgezocht). Ik zou nog een schriftelijke bevestiging krijgen maar die laat nog op zich wachten, waarschijnlijk omdat de boswachter het moeilijk vindt een toestemmingsbrief te dichten. Ik zou willen helpen door een voorstel van een toestemmingsbrief kant en klaar aan te bieden. Heeft iemand misschien een voorbeeld van zo'n brief. Wout11 Bij mij ging het met SBB ook zo, samen plek uitgezocht en mondellinge toestemming. Naderhand heb ik per mail de mondelinge afspraak zelf bevestigd en hierop kwam de reactie dat het zo goed was
Aanbevolen berichten