Spring naar bijdragen

Welk GPS apparaat?


TeGaHo

Aanbevolen berichten

Ik heb al eerder een vraag op Kassa.Vara's forum gezet (omdat mijn account nog niet was geactiveerd) en nu vraag ik het dus hier: (Link Kassa forum hier)

Ik ben van plan een GPS apparaat te kopen en deze voornamelijk te gebruiken voor Geocaching, Wandelen en eventueel op de fiets.

 

Heb al eens met een Garmin GPS60, Gecko 201 en een eTrex gewerkt.

 

Over de GPS60 en de Gecko 201 heb ik dezelfde mening; maar bij de (goedkope variant) eTrex was er geen pijltje maar een map en dit vond ik minder prettig werken.

 

Op internet heb ik al informatie gezocht over de GPS60, Gecko 201 en de eTrex Legend HCx (andere dan waarmee ik had gewerkt en deze heeft wel een Kompas-modus; lees pijltje) en dergelijke...

 

Uit mijn onderzoek lijken de GPS60 en eTrex Legend HCx er het beste vanaf te komen...

 

Maar wat raden jullie mij aan? (Maakt niet uit welk apparaat/merk)

Hallo wij doen al 4 jaar aan geocaching.

Ik zou eens rondkijken op www.geocaching.nl

Ik zelf heb de garmin etrex euro en etrex legend gehad, maar daar ging het rubber van de zijkanten vaak los.

Nu heb ik een garmin gps 60CSX en ik ben daar zeer tevreden over. In deze gps kun je optionele kaarten laden, zoals de topokaarten. Gedetailleerde wandelkaarten. Ook kun je ermee navigeren in de auto.

Kijk eens op ebay. Daar kun je al een garmin 60 csx kopen in de VS, de prijzen zijn daar bijna de helft van die in Nederland.

Tip:

Meld je aan bij www.geocaching.nl en stel daar dezelfde vraag. Je zult zien dat je daar een bevredigend antwoord zult krijgen.

Ik zie nu zo véél termen...

 

Aan welke aspecten moet een geocaching GPS apparaat voldoen?

 

-hoog-gevoelige GPS-ontvanger?

 

-Hoeveel waypoints?

 

-Hoeveel routes?

 

-elektronisch kompas?

 

-geocaching modus?

 

-barometrische hoogtemeter?

 

-oppervlakte berekening?

 

En dergelijke? (Wat moet het hebben? Zie garmin.nl specificaties elk apparaat)

 

Ik kan jammer genoeg nog géén vragen stellen op het forum van www.geocaching.nl ; want mijn account is nog niet geactiveerd...

 

Alvast Bedankt,

 

TeGaHo

Met iedere gps kun je geocachen. Sommige toestellen zijn basistoestellen. Zoals de gps60. Deze hebben alleen een grove kaart. De ontvangst onder bladerdek is onvoldoende. Het wil wel eens voorkomen dat het signaal wegvalt. De 60csx of cx hebben een nieuw soort chip (sirf3) deze ontvangers hebben zelfs ontvangst in huis. De 60 csx heeft een kompas de 60cx die nagenoeg hetzelfde is heeft geen kompas.

De x betekent dat er een micro sd kaartje in kan. Op het sdkaartje kun je kaarten laden. Handig voor op de fiets of tijdens het cachen. Is niet een must.

Alle gpsen hebben een pijltje, maar dat is niet een kompas.

Het ligt aan je budget hoeveel je uit wil geven. Voor nog geen 100 euro heb je een basisontvanger. Je kunt doorgaan tot minstens 300 euro.

Mijn broer gebruikt op dit moment de gps60 maar overweegt nu ook de gps60csx aan te schaffen vanwege de zuiverdere ontvangst van satellieten.

 

Bij geocaching geven de meesten de voorkeur aan de Garmin gpsmap 60 csx.

Het aantal waypoints is niet zo van belang. zo'n 500 is standaard. Alle gps'en zijn geschikt voor geocaching zoals ik net geschreven heb.

Je moet gewoon kijken wat je budget is. En nogmaals de etrex serie heeft veel problemen met de rubberen rand. Die laat na een aantal jaar los. Het internet staat er vol mee. De overige gps'en van Garmin hebben dit probleem niet.

En wat is de beste om mee te geocachen in een prijsklasse tot 200 euro? (Merk/Serie maakt niet ui
bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dus zaken als een elektronisch kompas, oppervlakte berekening, barometrische hoogtemeter en een geocaching modus zijn niet van belang???

Een electronisch kompas is niet noodzakelijk, oppervlakte berekening heb ik nog nooit nodig gehad, barometrische hoogtemeter heb je ook niet echt nodig.

 

Geocaching modus??? ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Maar je zult echt wel achter het pijltje kunnen aanlopen. Dat kan al met de Etrex Euro (wordt niet meer verkocht), menig cacher heeft hier honderden caches mee gevonden. Met de Legend HCx zal dat ook prima willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik lees dat er een microSD ingang in het apparaat zit; is dit direct nodig? (Daar moet je dan zeker een CD/DVD van Garmin voor kopen en de kaarten erop zetten?)

 

Edit: Ik las dat het rubber snel loslaat; is dit echt zo erg?

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik lees dat er een microSD ingang in het apparaat zit; is dit direct nodig? (Daar moet je dan zeker een CD/DVD van Garmin voor kopen en de kaarten erop zetten?)

De micro SD aansluiting is voor het plaatsen van een memory kaartje.

Deze wordt normaal gesproken gebruikt om kaart informatie op te slaan voor een bepaald gebied.

Afhankelijk het type kaart die je geladen hebt kun je bijvoorbeeld de topo kaarten laden waar dan ook de wandelpaden, riviertjes e.d. op terug te vinden zijn.

Met kaarten die strateninformatie toegevoegd hebben, zogenaamde routeerbare kaarten kan je GPS die dit kan je de route aangeven naar een bestemming. (al la tom tom)

 

Als ik zo je 1e bericht lees vind je het fijner om achter een pijltje aan te lopen, daar is op zich wat voor te zeggen, maar er zal een moment zijn dat je graag had geweten dat er recht voor je een brede sloot lag, links- of rechts omlopen was bijv beter geweest. :rolleyes:

 

Net wat je wilt. :rolleyes:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus er zit standaard geen kaart op? (En geen microSD kaart erbij?)

 

Edit: Ik las dat het rubber snel loslaat; is dit echt zo erg?

 

Sommige GPS modellen hebben inwendig een stukje geheugen ingebouwd voor kaartinformatie.

Dit is over het algemeen beperkt qua grootte en je zult dus regelmatig kaarten moeten gaan laden indien je ergens anders naar toe wil om toch gebruik te kunnen maken van kaartinfo.

 

De micro SD aansluiting is in het leven geroepen om dit probleem te omzeilen, kaartje van 1 of 2 GB erin en je kunt meerdere kaarten laden bijv. autonavigatie voor de Benelux en Dld, topo kaarten van heel NL en eventueel nog een stuk over de grens, net wat je wilt.

 

Waar je waarschijnlijk mee in verwarring bent is de zogenaamde basemap, ofwel de standaard kaart die in de GPS gebakken zit. Deze kaart is eigenlijk enkel geschikt om grofweg te kijken waar je je op de wereld bevind, je zult er bijv nog wel plaatsen als Amsterdam en Eindhoven op terugvinden, maar Uden, (tja ik kan het ook niet helpen :rolleyes: ) zul je niet terugvinden.

 

Mijn advies: kies een model waar wel kaartmogelijkheden op zitten (met micro SD) zeker met de Topo kaarten zal dit een fijn iets zijn om gebruik van te maken buiten in het veld. Ook iets om op te letten is het al of niet aanwezig zijn van een verbeterde ontvanger, de modellen met de x uit de 60 serie hebben een duidelijk onderscheid met hun voorgangers zonder de x. Onder een dicht (nat) bladerdak kan dit zeker uitmaken of je nog wel ontvangst hebt of totaal "blind" aan het lopen bent omdat je GPS niets meer ontvangt.

 

Loslaten van rubber is iets wat specifiek voor de Etrex modellen speelde, via de leverancier kon dit vaak wel opgelost worden, maar je zult dan wel je GPS even kwijt zijn voor "reparatie" (opnieuw vastplakken)

 

Al met al maakt het je keuze misschien niet makkelijker, maar ja, je budget zal je grootste leiddraad zijn denk ik. :rolleyes:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus er kunnen microSD kaartjes in tot 2GB? (Niet SDHC compatible?)

 

En het budget is t/m 200 euro.

 

(Dus ik denk inderdaad dat de Garmin eTrex Legend HCx de beste keuze is???)

 

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, waar de x voor staat weet ik niet, maar de H-serie (Hcx) is uitgebracht met een veel betere ontvanger/chipset. Het fijne weet ik er niet van, maar er zijn hier altijd mensen die je daar verder mee zouden kunnen helpen.

Wat betreft de microSD kaartjes, ik kan op een 2GB kaartje west europa kwijt, dus veel groter heb je eigenlijk ook niet nodig. Voor Topo NL gebruik ik weer een 1GB kaartje. Deze gebruik ik trouwens het meest.

Had zelf ook eerst het idee dat een kaart meer voor "luie" cachers of wandelaars was, maar het is toch wel erg handig als je in de bergen (oostenrijk) staat en je weet niet goed welk bergpad je moet nemen. 1 blik op de kaart en je weet het.

 

Dus er kunnen microSD kaartjes in tot 2GB? (Niet SDHC compatible?)

 

En het budget is t/m 200 euro.

 

(Dus ik denk inderdaad dat de Garmin eTrex Legend HCx de beste keuze is???)

 

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

Nee, in de type-aanduiding staat de H voor betere ontvangst (High Sensitive), de C voor kleur (Colour) en de x staat voor het feit dat het geheugen uitbreidbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus er kunnen microSD kaartjes in tot 2GB? (Niet SDHC compatible?)

 

En het budget is t/m 200 euro.

 

(Dus ik denk inderdaad dat de Garmin eTrex Legend HCx de beste keuze is???)

 

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

 

Volgens mij betekent de "x" inderdaad dat er een nieuw type ontvangerchip inzit. Voor de GPSMAP 60CSx is dat de SirfIII, dezelfde die ook vaak in autonavigatie zit. Wij zijn vorig jaar overgestapt van een "gewone" eTrex Legend naar een 60CSx en het verschil in ontvangst is zeer groot. De 60CSx houdt moeiteloos onder een bladerdak goede ontvangst terwijl dat bij de Legend altijd een probleem was. Tegenwoordig heb ik zelfs binnenhuis ontvangst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb sinds een week de Legend HCx en ben supertevreden! De GPS ontvangst is echt supernauwkeurig, je loopt zonder problemen tot 1 meter bij de cache. Je hebt de mogelijkheid om een micro-SD kaartje te gebruiken voor kaartopslag. Ik heb nu nog geen kaarten er bij gekocht, maar ga dat misschien nog wel doen. De kaart die er in zit (basiskaart) is trouwens nog best wel uitgebreid, alle dorpen staan er wel op en ook de meeste verbindingswegen. Voor geocachen heb je sowieso niet meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus er kunnen microSD kaartjes in tot 2GB? (Niet SDHC compatible?)

 

En het budget is t/m 200 euro.

 

(Dus ik denk inderdaad dat de Garmin eTrex Legend HCx de beste keuze is???)

 

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

 

Weet iemand tot welke grootte aan microSD kaartjes erin kunnen?

 

En weet iemand misschien ook wat voor chipset er in de eTrex Legend HCx zit?

 

Alvast Bedankt,

 

TeGaHo

 

Edit: Dus het lijkt erop dat de Garmin eTrex Legend HCx voor mij (en mijn budget) de beste keus is?

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...