Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Voor een brief (toestemming plaatsen cache) aan de gemeente ben ik op zoek naar informatie over geocaching in Nederland. Kan iemand mij vertellen hoeveel deelnemers (teams) er in Nederland zijn en hoeveel caches er in Nerderland geplaatst zijn.

bewerkt door De Watergeuzen
Geplaatst

Volgens mij zoek je dit: Grafiek

Te benaderen via statistiek op de voorpagina van geocaching.nl.

Zoek en gij zult vinden.

Forumleden lijkt me wat veel.

Daarbij, een wandelcache van meer dan 5 km, wordt volgens mij niet veel vaker dan 1 keer per week gevonden. In het begin wat vaker natuurlijk, maar dat zal snel minder worden.

Wellicht kun je in je brief ook verwijzien naar de .nl site, maar modeling toelichten voorkomt mi veel mogelijke verwarring.

Jan

Geplaatst

wees voorzichting met deze cijfers, het schrikt mensen nog al af. zoals hier boven al is gezegd het aantal bezoeken hangt af van de type cache. OOk kun je medewerking van de gemeente vragen icm de cache. Voor het MZLE2007 in Juni hebben we 2 caches gemaakt met input van de gemeente Lopik. Vonden ze te gek en de toestemming was appeltje eitje.

Cijfers zijn vaak zwart wit dus moet je ze een beetje aankleden

TL

Geplaatst

Ik benadruk in een verzoek om toestemming ook altijd dat de geocaching organisatie de toestemming van de behherder/eigenaar van het gebied vereist en hierop ook toezicht houd (steekproef gewijs, toch Kruimel? :thumbup: )

Een gemeente of andere beheerder/eigenaar weet dan dat het niet een ongecontroleerd iets is en zal overhet algemeen met wat links van de NL en COM site en een duidelijke en eerlijke uitleg wat makkelijker instemmen.

Succes, Edwin

Geplaatst
Voor een brief (toestemming plaatsen cache) aan de gemeente ben ik op zoek naar informatie over geocaching in Nederland. Kan iemand mij vertellen hoeveel deelnemers (teams) er in Nederland zijn en hoeveel caches er in Nerderland geplaatst zijn.

Je bent een kei als je kunt voorspellen hoeveel cachers erop afkomen! Ligt aan gebied, soort cache (traditionals trekt veel meer aan dan een multi), aantal cachers in de omgeving, aantrekkelijkheid van de cache, moment van plaatsing enz enz.

Ik stel altijd dat per weekend misschien 1 of 2 teams bezoeken. Bij een langere is dat zeker minder, en dan geldt dit voor mijn woongebied. Kijk eens naar caches in jouw omgeving. De eerste weken is het drukker.

En over actueel aantal caches zou ik ook voorzichtig zijn, zijn het er meer dan verwacht, dan schrikken ze zich rot! En bij 3000 zou ik als boseigenaar denken dat het er genoeg zijn.

Suc6 :thumbup:

Geplaatst
Je bent een kei als je kunt voorspellen hoeveel cachers erop afkomen! Ligt aan gebied, soort cache (traditionals trekt veel meer aan dan een multi), aantal cachers in de omgeving, aantrekkelijkheid van de cache, moment van plaatsing enz enz.

<offtopic>

Hmmm, daar zeg je me wat. Dit doet me herrinneren aan een uitdaging die ik voor de vakantie ingefluisterd kreeg van ene Heer WC Wortel... :rolleyes:

</offtopic>

Gaat goedkomen dus ;)

Geplaatst (bewerkt)

Ik zou het zo niet brengen.

Er zijn per maand volgens de grafieken duizenden cachers in heel Nederland actief, als je die aantallen noemt dan krijg je gegarandeerd een nee. Maar die duizenden cachers komen echt niet allemaal op dezelfde cache af. Het zullen er eerder tientallen zijn in de eerste maand, en al snel daarna veel minder.

Zeg tegen de gemeente iets van 100 per jaar, dat is geen verkeerde schatting voor een makkelijke cache. Het zal wel minder zijn, maar niet snel meer. Mocht het echt een oppikkertje zijn langs de weg, dan kunnen het er best 200 zijn. Maar meer ook niet. En als je een heel ingewikkelde puzzel cache of multi maakt waar allerlei hogere wiskunde voor nodig is, dan haal je de 100 niet eens in 5 jaar.

Een voorbeeldje: mijn eerste eenvoudige wandelcaches met een flink stuk lopen, WWW 1 en WWW 2, hebben in twee jaar iets meer dan 100 bezoekers gehaald. Kortere caches uit een serie, zoals de EKP, gaan vooral in het begin hard en halen in een paar maanden iets van 50 founds. Maar het gaat al een stuk langzamer nu.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst

Het is al gezegd, maar ik wil het graag nog eens benadrukken.

Zoek maar eens een aantal gelijkwaardige caches op uit je omgeving en kijk hoe vaak die gevonden zijn in een tijdsbestek van ongeveer een jaar. Dan kun je zeggen dat er over een heel jaar er ongeveer zoveel bezoekers komen. Echt gelijkwaardige. Ik heb caches die in 5 jaar tijd 50x bezocht zijn, maar ook caches die een veelvoud daarvan gevonden zijn.

Als je gaat roepen dat geocaching.nl, het forum, meer dan 11.000 leden heeft, dan denken die gasten dat er in notime 11.000 man op af komen, inclusief aanhang, dus maar zo 20.000, 30.000. Moet ik dan nog zeggen dat je gegarandeerd geen toestemming krijgt?

En vertel ze dan ook maar helemaal niet dat het overgrote deel van de Nederlandse cachers niets eens forumgebruiker is....

Hoeveel caches er in Nederland liggen kan een voordeel zijn en ook een nadeel.

Als je zegt dat er ruim 4000 of 5000 liggen, kunnen ze denken, "wij willen niet achterblijven", maar ze kunnen ook denken, "dan zijn het er genoeg".

Geplaatst

Ik bespeur hier in dit onderwerp toch regelmatig enige terughoudendheid met betrekking tot het noemen van grote aantallen. Waarom wordt dan niet dezelfde terughoudendheid betracht als het gaat om reclame voor onze sport. (Dit jaar al artikel gelezen in de Kampioen(ANWB-blad) en een computerblad. )?

Geplaatst
Ik bespeur hier in dit onderwerp toch regelmatig enige terughoudendheid met betrekking tot het noemen van grote aantallen. Waarom wordt dan niet dezelfde terughoudendheid betracht als het gaat om reclame voor onze sport. (Dit jaar al artikel gelezen in de Kampioen(ANWB-blad) en een computerblad. )?

Ten eerste is het geen sport, maar een hobby. En zo kun je het ook maar beter verkopen !

Ten tweede is "men" tegenwoordig al veel te weinig terughoudend voor een hobby, die het zou moeten hebben van het "stiekeme".

Ten derde gaat al die "reclame" nog eens leiden tot de teloorgang van een prima hobby.

Dat laatste wil ik voor de afwisseling nog wel een keer toelichten: hoe meer deelnemers , des te meer "ongeleide projectielen". Ik meen bij mijn cachebestand de laatste tijd ook waar te nemen dat er steeds meer nieuwelingen zijn , die niet door hebben dat dit een stiekeme hobby is, en zich bij het zoeken van een cache dusdanig gedragen. Het gevolg laat zich raden.

Kortom: je kunt niet terughoudend genoeg zijn !

Veel cacheplezier,

Geopatra.

Geplaatst

Ik denk dat Geopatra een goed punt heeft tav de nwe deelnemers. Ikzelf probeer het altijd zo voorzichtig mogelijk te doen zeker met de kinderen en ze ook aan te leren dat het stil en stiekem moet. Misschien tijd voor een nieuwe slogan, naast "I am not lost I am geocaching" een nieuwe "Geocachers doen het voorzichtig (stiekum)" ;)

Geplaatst

Ten eerste is het geen sport, maar een hobby. En zo kun je het ook maar beter verkopen !

Ten tweede is "men" tegenwoordig al veel te weinig terughoudend voor een hobby, die het zou moeten hebben van het "stiekeme".

Ten derde gaat al die "reclame" nog eens leiden tot de teloorgang van een prima hobby.

Dat laatste wil ik voor de afwisseling nog wel een keer toelichten: hoe meer deelnemers , des te meer "ongeleide projectielen". Ik meen bij mijn cachebestand de laatste tijd ook waar te nemen dat er steeds meer nieuwelingen zijn , die niet door hebben dat dit een stiekeme hobby is, en zich bij het zoeken van een cache dusdanig gedragen. Het gevolg laat zich raden.

Kortom: je kunt niet terughoudend genoeg zijn !

Veel cacheplezier,

Geopatra.

ja, mijn ding. ;) Helemaal mee eens! Dus niet meewerken aan het "reclame" maken tenzij je bang bent dat het anders alsnog en verkeerd wordt gedaan

Geplaatst

Nu gaat de verhaallijn wel de andere kant op natuurlijk. De vraag was hoe te vermelden tijdens het vragen om toestemming. Wel of niet hoeveelheid caches en wel of niet hoeveelheid te verwachten cachers.

Dat heeft niets te maken met reclame maken voor deze sport/hobby/spel. Dat heeft niets te maken met wel of niet een beetje stiekem blijven.

Geocaching Is.... The Sport Where You Are The Search Engine

En wat het stiekem doen of blijven betreft, ik gun iedereen deze sport/spel/hobby, maar ik zou het liefst zien dat er alleen maar nieuwe eocachers bij komen doordat ze het gezien hebben in de familie of kennissenkring of dat ze er toevalling zijn opgekomen door te surfen op Inet, of zoals wij 5 jaar terug, gewoon zoeken in Google op GPS.

Alle andere manieren, zoals kranten, tijdschrijften, tv-programma's en dergelijk is voor mij vanaf dag 1 eigenlijk uit den boze en ik ben er van overtuigd dat als dit soort NONreklame eerder de ondergang voor geocaching is dan dat het een positieve werking heeft.

Kijk nu alleen al maar naar de adviezen die men krijgt, en die ik ook geef, als men vraagt hoeveel bezoekers een cache kan krijgen, dit in verband met het vragen om toestemming van welke beheerder dan ook.

Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat je in de regel eerder toestemming krijgt als er 100 bezoekers per jaar komen dan 1000den.

Des te meer geocachers er komen, spijtig dat ik het zeggen moet, des te meer kaf onder het koren, des te meer die niet eens weten wat nu echt de bedoeling van geocaching is/was.

Ik merk steeds vaker dat caches moeten verdwijnen van de beheerder/eigenaar van een cacheplek. Niet omdat de eigenaar van de cache geen toestemming heeft, niet omdat de eigenaar van de cache zich niet aand e regels houdt, maar omdat de bezoekende geocacher steeds meer lak aan de voorwaarden heeft die de cache-eigenaar op zijn cachepagina heeft staan, al dan niet op de cachepagina gezet in overleg met de beheerder.

Caches die bijvoorbeeld disabled staan ivm broedseizoen en dergelijke zaken, worden tijdens deze periode gewoon gezocht, gevonden en gelogd, ook als de eigenaar in de disablednote heeft vermeld dat de cache niet bezocht mag worden ivm broedseizoen en wat al niet meer. De cache wordt zelfs als gevonden gelogd als de eigenaar deze tijdelijk verwijderd heeft.....

Het gebeurt steeds vaker dat de reviewer een boos emailtje krijgt van een boswachter met het verzoek de cache per direct te verwijderen omdat de bezoekers zich aan geen enkele regel schijnen te houden.

Met gaat over afrasteringen, van de paden af, dwarsover heideveld, laten de honden loslopen, complete kuddes schapen slaan op hol, rijden gewoon door in het bos al moet men de wegblokkering uit de grond trekken enz enz.

Meestal staat dan in de klacht ook meteen een soort dreigement dat als dit zo doorgaat alle caches op "zijn" terrein opgeruimd gaan worden en er geen nieuwe meer bij komen. Weer een plekje erbij waarvan de reviewer mag gaan uitleggen dat je in een Oranje zone zit en waarom. En wie krijgt het dan op zijn brood? Die "achterlijke regels" van geocaching.com en die vervelende reviewer die weer roet in het eten gooit en ze hadden nog wel zo'n mooie cache in de planning.

Deze bezoekers zijn geen geocachers meer. Maar allesontziende puntjesscoorders die gewoon negeren dat een cache disables staat, of zelfs tijdelijk gearchiveerd is, negeren de verzoeken op de cachepagina van de eigenaar om vooral niet van de regels af te wijken.

Maar goed, dat weer even allemaal terzijde. Dit is al 1000 keer geschreven op het forum en zal denk ik nog wel 1000 keer geschreven worden.

Wat mij betreft, geen reklame of wat dan ook, niet van de daken schreeuwen wat voor een leuke sport/spel/hobby je hebt. En wat al die artikelen betreft in diverse kranten en tijdschriften, het meeste is ook nog grote kul wat er geschreven staat.

Het mooiste van moderator zijn is dat je nu weer gewoon, straffeloos, kunt schrijven dat men vanaf nu maar weer verder ontopic moet gaan en blijven ;)

Geplaatst

Ahum.. mooie vent die reviewer ;)

Wij leggen bij de gemeente of welke instantie dan ook uit wat geocaching inhoudt.. speurtocht met gps met eind een schat ( ga je het ingewikkelder maken raken ze al snel de weg kwijt). Op de vraag hoeveel mensen komen leggen we ook uit dat als het gaat om een multi.. de eerste weken er veel mensen op af komen ( en noemen dan ongeveer 5 teams per week) en dat het daarna snel afneemt en dat het soms 1 cacher in de 1 a 2 weken is. soms iets meer, soms ook beduidend minder.

Als ze dan doorhebben dat we niet in file lopen is het tot op heden nog geen probleem geweest. Wij doen dit ook niet per brief, maar maken een afspraak en gaan er persoonlijk naartoe. Wij nemen dan ook de atributen mee, de GPS, logrolletje, fotocanister, munitiekistje. uitdraai van een cachepagina.

Hier is de gemeente er helemaal in meegegaan.. en werd zelfs enthousiaster dan wij. Kregen de kaart van Roermond met allerlei plaatsen omcirkeld met wat zij dachten leuke cacheplekken waren :)

Wij hebben nog nooit vermeldt dat 1000en mensen het doen en dat er inmiddels meer dan 3000 caches liggen. Wel vermelden we dat de "buren" bv SBB of Natuurmonumenten ook enthousiast zijn, laten paar caches zien die er al liggen en geven de bijbehorende websites erbij zodat ze de logs zelf kunnen lezen.

Tot op heden dan ook nog geen problemen gehad met toestemming te verkrijgen

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...