Spring naar bijdragen

Slecht of geen ontvangst in het bos


Petra

Aanbevolen berichten

Als ik in een bos loop op dit tijdstip van het jaar komt het veel voor dat het ontvangst weg valt wat ik ervaar als zeer storend :D

Wij hebben een GPS V.

Wie heeft advies of is dit normaal??

Andre en Petra incl kids.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat is normaal en wordt veroorzaakt door de stuwing van sappen in de bomen en bladeren. De ene GPS heeft er wel meer last van dan de andere.

 

Toevallig valt dat dit jaar samen met een periode waarin vanaf vroeg in de middag tot vroeg in de avond de constellatie van de satelieten voor NL ongunstig is. Deze dagelijkse periode verschuift langzaam naar voren in het etmaal. Het slechtse tijdstip lag vandaag zo rond 13:45 uur, over een week is dat om ca 13:15 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ergens op dit forum, ongetwijfeld een reactie van Prof staat een link naar de donwload pagina van Mission Planner. Daarmee valt de availability en nauwkeurigheid te berekenen.

 

 

 

 

Toch nog iets gevonden.

MP_WIN.zip kun je ophalen bij:

 

ftp://ftp.ashtech.com/software/utils/

 

de almanac data bij:

 

ftp://ftp.ashtech.com/almanacs/

 

of

 

ftp://ftp.thalesnavigation.com/pub/almanacs/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reakties maar als ik een van de linken wil openen loopt dus mijn computer vast dus daar heb ik niet zo veel aan. :D Maar staat als het wel zou lukken het in een duidelijke taal op de site? Want echt technisch aangelegd zijn wij niet. Bij ons moeten dit soort dingen als computers en gps het gewoon doen en niet te vaak vastlopen of stoppen.

groetjes Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee niet echt duidelijk.

 

Nee er zit geen installatie routine bij. In het ZIP file wel een read.me

Het betreft een zip file wat je eerst moet downloaden en vervolgens uitgepakt naar een directory met een utility als winzip. Eventueel zelf snelkoppelingen maken.

Ook moet je dan nog de laatste almanac downloaden naar die directory.

 

Eenmaal geinstalleerd is het programma voldoende gedocumenteerd.

 

 

Maar je computer zou niet vast mogen lopen op een ftp-stite.

 

Als je IE gebruikt en achter een proxyserver zit dan kan het zijn dan je in IE, extra, internet opties, geavanceerd, het vinkje bij "mapweergave voor FTP-sites" moet uitschakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik een van de linken wil openen loopt dus mijn computer vast

 

Als je met Internet Explorer een FTP-site opent moet je soms een paar minuten geduld hebben. Het lijkt dan of de pc vast is gelopen maar na een paar minuten laat Internet Explorer de ftp-map zien.

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het effect van bomen (met of zonder opstijgende sappen) op de sterkte van het GPS signaal en zodoende op de positie, is heel wat gezegd. Maar niet zo veel echt gemeten. Dus wil je meetresultaten te weten komen dan kan je dat hier lezen :

Performance Testing of the Garmin eTrex, Garmin GPSIII Plus, Magellan GPS 2000XL, and Magellan Blazer Recreation Type Global Positioning System Receivers

 

Op maar liefst 12 plekken met wisselende condities (van 'vrij uitzicht' tot 'door de bomen het bos niet meer zien (en dus de satellieten)' is uitgebreid gemeten; plekken waarvan tevoren op vakkundige (landmeter!) manier de echte positie was bepaald. De gevonden afwijkingen zijn netjes in grafieken gezet.

 

Heb je goed uitzicht dan is een GPS III beter dan een Etrex. Onder bomen wordt het voor allemaal hopeloos maar: kan je GPS de positie middelen dan heb je een enorm voordeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zat ik even te kijken hoe het staat met onze GPS satellietjes op het moment. En ik ontdekte dat ik voor super-ontvangst vanochtend vroeg had moeten opstaan: om 8 uur waren er maar liefst 17 satellieten boven de horizon!

Maar het 'gat' zit nog steeds in de dag. Tussen 12.00 en 14.00 zijn er net 7 stallieten die ook nog heel laag staan dus gauw geblokkeerd worden. De GPS nauwkeurigheid daalt naar noppes.

Aangezien mijn Mission Planner klaagde over 'oude almanac' haalde ik een nieuwe op. En tot mijn verbazing: het gat is er nog wel maar de nauwkeurigheid is stukken minder verschrikkelijk slecht.

De USA military doen er dus wel wat aan. Gaan ze hier iets uitvreten binnenkort?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Als je de reclame moet geloven is er een oplossing voor het 'door de bladeren aan de bomen de satellieten niet meer zien'.

Ik pikte n.l. op:

"FoliageLock for weak signal tracking " en dit in de prospectus van een product dat ook in de Kijkshop te vinden zou zijn voor 150 euro. Ik heb bij mij in de buurt gekeken maar niks gezien in mijn Kijkshop.

Het staat in het verhaal over een GPS-ontvanger die net zo groot is als een externe actieve antenne maar die wel alles ingebouwd heeft (een Sirf chipset o.a.a) zodat die via RS-232 dan wel USB de data (NMEA) naar je handheld computertje (met Ozi Explorer CE natuurlijk!!) stuurt.

 

Is een gevoeligheid van -170dBW iets opmerkelijks? Zonee, dan zal die het onder bomen net zo slecht doen als alle andere GPS-en, wat de reclame ook anders mag suggereren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Als ik de ronkende reclametekst van de firma SIRF Technologies Inc. mag geloven dan is ons 'door de bomen de satellieten niet meer zien' probleem voorbij. Tenmiste als we hun HOLUX GM-270 Ultra GPS kopen.

Het ding is insteekbaar in PDA's met het juiste slot.

In het ding zit de SiRFXTrac chipset en beweren ze van:

1. high-speed signal acquisition

2. weinig stroom

3. snelle time-to-first-fix (koude start)

4. bruikbaar op plekken die vroeger onmogelijk waren zoals:

a. stedelijke ravijnen (urban canyons)

b. parkeer garages

c. dicht bladerdak

d. multi-level freeways (onder viaducten door)

e. soms zelfs binnenshuis

Lees e.e.a over de chipset en over de test van GM Ultra waarin beweerd wordt: binnenshuis lukt van geen kanten.

En de waarde van de andere aanprijzingen: de waarheid daarover zullen we binnenkort wel horen bij andere praktische vergelijk-testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze Lowrance GlobalNav 212 en de Clarion navigator in de auto hebben tot nu toe heeeellll weinig last van de omgeving,

en inderdaad, de GlobalNav doet het regelmatig binnenshuis, als ik dan aan het programmeren ben krijg ik ineens

te zien 'position aquired', hij doet er dan wel even over, maar het lukt dus wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...