AppieEnJoke Geplaatst 12 juni 2007 Geplaatst 12 juni 2007 (bewerkt) Eerst even voor stellen ik ben Joke woon in Delft al een tijdje aan het lezen over dit gebeuren en heb mijn man deze Garmin kado gedaan voor zijn verjaardag ,want dit leek mij zo leuke hobby We fietsen en wandelen al veel dus dit is een leuke combie Mijn man vond het toch teveel lees werk dat ben ik nu maar gaan doen Ik ben veel aan lezen op het forum en wat aan het spelen met met Garmin 60cx. Ik wil het graag leren hoe cache te vinden ,ik heb al eentje gevonden (Woudtse kunst) Ik heb de optie send to gps gebruikt is dat goed ,het vreemde is dat het niet in de groep geocache komt wel in recent gevonden punten .Dus als ik op find druk en dan geocache staat er is niks gevonden Dus Kan er uit de handleiding ook geen wijs uit worden word niet veel over dit onderwerp uit gelegt En ik wil ook graag weten als als ik een muti cache na Garmin zend staan dan alleen de begin Waypoints erin gaat over Oranje boven! in delft. Ik doe deze om het te begrijpen hoe het moet is misschien temoeilijk voor beginner .Maar om dat ik in Delft woon kon ik de volgende punten vinden ,maar hoe doe je dat als je er niet de weg kent Pffff een hele belevenis voor een beginner zo op het forum excuus voor als ik het fout doe Maar van leren worden we wijs hoop ik maar groetjes van Joke uit Delft 12 juni 2007 bewerkt door jojo44
smeule Geplaatst 12 juni 2007 Geplaatst 12 juni 2007 En ik wil ook graag weten als als ik een muti cache na Garmin zend staan dan alleen de begin Waypoints eringaat over Oranje boven! in delft. Ja alleen de begin waypoints staan er in, je kan wel alle waypoints in je GPS laden maar daar ben je GSAK voor nodig, en daarvoor moet je weer betalen. En voor je daar aan begint zou ik eerst het cachen een beetje onder de knie krijgen. Het is misschien makkelijk dat je een al wat evaren cacher mee vraagt om een keer een cache te lopen, er wonen in Delft genoeg cache'ers, dat moet wel gaan lukken denk ik.
draculix Geplaatst 12 juni 2007 Geplaatst 12 juni 2007 hoi joke, oranje boven is een beetje een apart geval. het heeft ook alleen een begin punt. de rest van de punten moet je vinden door de fotos te herkennen en goed te lezen. de eerste punten bevinden zich allemaal op zicht afstand van elkaar. daarna wordt er gegeven hoeveel meters je in welke richting moet lopen om de volgende foto te vinden. het is inderdaad makkelijker als je uit delft komt. voor deze cache gebruik je alleen coordinaten om het beginpunt te vinden en om het verstoppunt te kunnen vinden. misschien dat Terrasje in Delftse Hout? iets makkelijker is om mee te beginnen als multicache, of Fun Toys. helaas heb ik het momenteel heel druk en kom ik even nauwelijks aan cachen toe. anders had ik je een keertje mee kunnen nemen. maar misschien is er wel een andere delftenaar waar je een keer samen mee kunt gaan cachen. dit kan heel leuk en leerzaam zijn. dan is het misschien iets makkelijker om het cachen te ontdekken. bij veel multi caches is overigens alleen het eerste punt gegeven. vaak moet je onderweg met de gevonden informatie het volgende punt uitrekenen en dat dan intikken en daar heen gaan om weer nieuwe info voor het daaropvolgende waypoint te vinden. zelf typ ik eigenlijk altijd alle waypoints zelf in mijn gps dus met de vraag over het uploaden naar je gps kan ik je niet zo goed helpen. groetjes draculix (uit delft)
gpsgek Geplaatst 12 juni 2007 Geplaatst 12 juni 2007 Eerst even voor stellen ik ben Joke woon in Delft al een tijdje aan het lezen over dit gebeuren en heb mijn man deze Garmin kado gedaan voor zijn verjaardag ,want dit leek mij zo leuke hobby We fietsen en wandelen al veel dus dit is een leuke combie Mijn man vond het toch teveel lees werk dat ben ik nu maar gaan doen Ik ben veel aan lezen op het forum en wat aan het spelen met met Garmin 60cx. Ik wil het graag leren hoe cache te vinden ,ik heb al eentje gevonden (Woudtse kunst) Ik heb de optie send to gps gebruikt is dat goed ,het vreemde is dat het niet in de groep geocache komt wel in recent gevonden punten .Dus als ik op find druk en dan geocache staat er is niks gevonden Dus Kan er uit de handleiding ook geen wijs uit worden word niet veel over dit onderwerp uit gelegt En ik wil ook graag weten als als ik een muti cache na Garmin zend staan dan alleen de begin Waypoints erin gaat over Oranje boven! in delft. Ik doe deze om het te begrijpen hoe het moet is misschien temoeilijk voor beginner .Maar om dat ik in Delft woon kon ik de volgende punten vinden ,maar hoe doe je dat als je er niet de weg kent Pffff een hele belevenis voor een beginner zo op het forum excuus voor als ik het fout doe Maar van leren worden we wijs hoop ik maar groetjes van Joke uit Delft Delft!!! Je kunt waypoints/caches ook handmatig in je GPS zetten. Druk daarvoor op "mark" en beweeg met de pijltjestoetsen het gele vlak naar daar waar de coördinaten staan. Druk op "enter" en vul met behulp van de pijltjes een bepaald coördinaat in. Als je klaar bent ga je met het gele vlakje naar "OK" en druk je op enter. Bovenin het scherm staat een naam. Dit is vaak een getal, bijvoorbeeld "001". Wanneer je op OK (rechtsonderin) drukt wordt het coördinaat onder deze naam opgeslagen. Met behulp van "FIND" kun je dan naar het waypoint wat je zojuist ingevoerd hebt op zoek gaan!
geo_taz Geplaatst 12 juni 2007 Geplaatst 12 juni 2007 Ik ben ook Delftenaar. En ik heb een GPS60CX. Stuur maar een PM als je een keer wilt gaan cachen in Delft of omgeving.
Ruud4d Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 Eerst even voor stellen ik ben Joke woon in Delft al een tijdje aan het lezen over dit gebeuren en heb mijn man deze Garmin kado gedaan voor zijn verjaardag ,want dit leek mij zo leuke hobby We fietsen en wandelen al veel dus dit is een leuke combie Mijn man vond het toch teveel lees werk dat ben ik nu maar gaan doen Da's wel leuk om te lezen Geocaching lijkt jou een leuke hobby dus geef je je man een GPS cadeau
flatfisher Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 Hoi Jojo Joke en team! Welkom bij deze leuke hobby! Ik wilde je even wijzen op de mogelijkheid om extra software op je pc te gebruiken. Als het goed is heb je bij de GPSmap 60 Cx een cd met Mapsource meegekregen. Als je dat programma installeert, kan je daar eenvoudig waypoints in aanmaken, bekijken, rubriceren enzovoort. Ook kan je die waypoints dan eenvoudig naar je GPS versturen, maar ook de andere kant op. Met mapsource kan je nog veel meer en dat is zeker de moeite waard. Helemaal als je ooit nog extra digitale kaarten gaat kopen. Bijvoorbeeld Topo-Nederland, die geven heel veel detail. Bovendien kan je die kaarten ook naar je GPS sturen, zodat je beter kunt inschatten waar je loopt! Veel plezier!
Lex Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 Een kleine preciesering: Bij het toestel hoort niet MapSource, maar Trip&Waypoint Manager. Dat is ongeveer hetzelfde als MapSource, maar dan zonder de mogelijkheid kaarten in het toestel te zetten. Bij de topokaarten krijg je wel MapSource. Voor Geocaching voldoet T&W M.
flatfisher Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 Een kleine preciesering: Bij het toestel hoort niet MapSource, maar Trip&Waypoint Manager. Dat is ongeveer hetzelfde als MapSource, maar dan zonder de mogelijkheid kaarten in het toestel te zetten. Bij de topokaarten krijg je wel MapSource. Voor Geocaching voldoet T&W M. Hmmm, volgens mij heet het programma (de kapstok) Mapsource. Het kaartmateriaal dat je bij het toestel meegeleverd krijgt, heet dan Trip&Waypoint Manager. Aan Mapsource kan je dan nog veel meer kaartmateriaal toevoegen, sommigen kosten geld, maar er zijn ook gratis producten. Overigens kan je de kaarten van Trip&Waypoint Manager inderdaad niet in je GPS zetten. Maar los van deze terminologische fijnslijperij, de bijgeleverde software (ik noem geen naam ) is zeer geschikt om je geocaching avonturen in voor te bereiden en ook nog eens na te beleven. Zeker als je dit uitbreidt met met name Topo-Nl. Die kaarten zijn zoveel gedetailleerder dan Trip&Waypoint Manager.
World-Wind Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 ... kleine aanvulling op al het geschrevene... Volgens mij moet je in een G-GPSMAP60CX in het hoofdmenu (aanzetten, 2x op menu drukken) en dan onder icoontje 'geocaching' oid dit ook wel degelijk inschakelen. Dán maakt het GPS onderscheid tussen (al dan niet gevonden) caches en al het overige. Kan het fout hebben maar meen me iets te herinneren. Check evt. je handleiding. Anyway; welkom & 'happy hunting'. World-Wind
Lex Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 (bewerkt) Het kaartmateriaal dat je bij het toestel meegeleverd krijgt, heet dan Trip&Waypoint Manager.Nee, T&W M is volkomen vergelijkbaar met MapSource, het is MapSource zonder de mogelijkheid om kaarten naar je toestel te sturen. Het is om trips en waypoints op te slaan, te maken en te wijzigen. De kaart is vergelijkbaar met de basiskaart in het toestel en is slechts een hulpje bij het oriënteren. MapSource wordt meegeleverd met kaartmateriaal, dat als gedetailleerde schermachtergrond dient, en dat je ook in het toestel kunt plaatsen. Van dit kaartmateriaal is ook een grove versie beschikbaar, zodat bij ver uitzoomen in MapSource het scherm sneller kan worden getekend. Dat is vergelijkbaar met het tekenen op het toestel, daar wordt dan de basiskaart gebruikt. Ik ben het helemaal met Flatfisher eens, T&W M is voldoende voor Geocaching, maar een topokaart maakt het wel veel mooier. Zowel op het toestel als op de computer. ======== Op de Garmin 60-serie kun je in een menu twee waypoint-pictogrammen instellen, een voor een ongevonden en een voor een gevonden geocache. Standaard zijn dat een gesloten en een open kistje. Je kunt makkelijk naar een van beide soorten zoeken (FIND/Geocache). Als je een ongevonden vindt wordt hij automatisch veranderd in een gevonden cache, en kun je naar de nieuwe dichtsbijzijnde ongevonden cache gaan zoeken. Het is vooral voor oprapers, voor multi's heb je er niet zoveel aan. 13 juni 2007 bewerkt door Lex
Ruud4d Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 Je kunt makkelijk naar een van beide soorten zoeken (FIND/Geocache). Als je een ongevonden vindt wordt hij automatisch veranderd in een gevonden cache, en kun je naar de nieuwe dichtsbijzijnde ongevonden cache gaan zoeken.Het is vooral voor oprapers, voor multi's heb je er niet zoveel aan. Ik geef bij multi's de waypointen ook het gesloten kistje als symbool. Als ik het punt gevonden heb, geef ik eerst het volgende punt in in de GPS en markeer dan het huidige punt als gevonden. Dan pakt hij (normaal gesproken) meteen het volgende wp om te vinden. Zo kan die functie dus ook handig zijn bij multi's
knijn2 Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 De meeste caches in Delft zijn veel te moeilijk voor mij....
flatfisher Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 De meeste caches in Delft zijn veel te moeilijk voor mij.... Je zou bijna denken dat het een goed idee is om een soort mini-event in Delft te organiseren. Met een groepje cachers is het vaak wel een stuk makkelijker om moeilijke caches te vinden dan in kleine groepjes. Bovendien is zoiets een uitgelezen moment om minder ervaren cachers een aantal kneepjes bij te brengen. Zou daar animo voor zijn? Misschien wel een mooie gelegenheid om wat wortel te trekken, Delft is immers zijn woonplaats . @ lex: na je laatste uitleg begrijp ik wat je bedoelt. En wellicht valt de herkomst van mijn materiaal wel een beetje door de mand . Overigens wilde ik nog wat uitleg geven over het geocache-symbool, met het risico de boel ingewikkelder te maken . Je kunt aan elk waypoint een symbool toekennen en ten alle tijden weer wijzigen. Dat bepaal je zelf. Net zoals je kunt instellen welke symbool gebruikt moet worden om een geocache weer te geven. En welk symbool dat moet worden als je een found op je GPS bevestigt. Dus ook die symbolen kies je in zekere zin zelf. Tuurlijk is het logisch om daar het dichte en open schatkistsymbooltje voor te gebruiken, maar net zo goed is mogelijk om daar een huisje en een auto voor te kiezen. Bijvoorbeeld. Onthou dat AL je waypoints die in je GPS staan altijd te vinden zijn onder de find-menu optie Waypoints. Slechts die waypoints met het door jou bedoelde symbooltje voor een niet gevonden geocache staan onder de optie geocache. Maar die staan dus ook onder waypoints. Is er nog iemand die dit gelezen heeft? Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat de groep "Geocache" een subgroep is van "Waypoints".
Team Firefox Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 (bewerkt) Da's wel leuk om te lezen Geocaching lijkt jou een leuke hobby dus geef je je man een GPS cadeau Ja Ruud, die zinsnede viel mij ook direkt al op. Nou wil het toeval dat de Foxvrouw binnenkort een jaartje ouder wordt, dus ik heb maar even gezocht naar een leuk kadotje: (het zal er wel eentje worden van schaal 1:24) Ontopic: hier wordt het subgroepje Geocaches in de 60CSx niet eens gebruikt. Alles gaat direkt in het waypoints mapje en aan het einde van de dag gaan ze er weer net zo hard weer uit. In de handleiding wordt er inderdaad vrij weinig over geschreven. Net als het maken van een kruispeiling. Het woord komt in de handleiding niet eens voor, maar als je kijkt onder waarschuwingszone is er met wat denkwerk wel weer uit te komen. 13 juni 2007 bewerkt door Team Firefox
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden