johny cache Geplaatst 9 april 2003 Geplaatst 9 april 2003 Interessante "meetbout" gevonden door Team Johny Cache en Team EEG op het Benedenste Jannezand in de Brabantse Biesbosch tijdens het hunten naar de Biesbosch Beaver Cache Revival op 14 maart 2003. De tekst luidt: RIJKSWATERSTAAT - MEETKUNDIGE DIENST - LUCHTKAARTERING - TEKEN IN DE ZIN VAN - art.9 WATERSTAATSWET ???0 - VERBODEN AAN - TE RAKEN Meer over deze meetbout op Johny Cache's Geocaching Page (kijk onder "benchmarks"). Meer informatie welkom. Groeten, Johny Cache
dolphinleap Geplaatst 9 april 2003 Geplaatst 9 april 2003 Staat er in de duinen op Schouwen ook zo één, ik dacht net achter de domeinen. Zou dit trouwens een "Boddeplaat" zijn??? >Kees<
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 april 2003 Geplaatst 9 april 2003 WATERSTAATWET 1900 En aangezien ik als burger de wet moet kennen ben ik gaan zoeken. Niets te vinden aan wetteksten. (ook niet bij overheid.nl) Maar ja, in 1900 hadden ze nog geen internet. Maar dit is het eerste voorbeeld van een meetpunt met een 'verbod' erop. Ik dacht dat ze dat alleen in Amerika hadden: '...will be prosecuted... max 1 year jail....'. Dan is zo'n (niet terug te vinden) vermelding van art.9 maar slap gedoe. En dit is geen boddeplaat (denk ik). Daar is er misschien maar 1 van (op Schier). Dit is zo'n ding dat je meer vindt in plekken waar zand stuift of afkalft.
elsinga Geplaatst 10 april 2003 Geplaatst 10 april 2003 Dit is denk ik de metalen variant van de op asfalt of klinkers geschilderde punten die de topografische dienst gebruikt om de luchtfoto's mee te calibreren. Het schilderd wat lastig op gras of zand namelijk. Ik heb dat proces van nabij mogen meemaken tijdens mijn militaire diensttijd bij de topod (1990, was er programmeur). Die cirkeltjes zijn groot genoeg en met voldoende contrast om ze op de luchtfoto's te herkennen. En ze hebben nauwkeurige coordinaten.
dolphinleap Geplaatst 10 april 2003 Geplaatst 10 april 2003 Deze los opgestelde paspunten genaamd opstelpunten of spiegeleieren zijn flink wat groter. Ik heb er hier namelijk 2 vlak voor me, lichtgrijs gekleurde kunststofplaat met daarop een donkergrijze stip. Morgen zal ik eens bij de dienstkring informeren naar de kleine metalen plaatjes. Moet toch gelijk nog eens navraag doen of de boddeplaat hier in het zuiden misschien onder een andere naam voorkomt. De waterstaatswet is te bestellen bij de staatsdrukkerij tegen boel (euro)centjes. Zal eens kijken of ik die hier ook nog ergens heb. >Kees<
Wally Geplaatst 10 april 2003 Geplaatst 10 april 2003 Zo'n zelfde plaat met tekst erop is ook te vinden op de hellegatsdam.
dolphinleap Geplaatst 11 april 2003 Geplaatst 11 april 2003 Paspunten, vliegschijven en boddeplaten T.b.v. luchtkartering die overigens plaatsvind op verschillende hoogten, gebruikt RWS AGI (voorheen meetkundige dienst) paspunten zoals op de wegen zijn geschilderd en als opstelpunten zijn aangebracht op de strandpalen. Waar deze niet kunnen worden geschilderd of aangebracht en waar i.v.m. vlieghoogte een klein doel volstaat worden deze witte plaatjes van 30 cm diameter (zogenaamde vliegschijven) aangebracht. Wat betreft de boddeplaat, deze komt ook voor op enige andere plaatsen in Nederland, bijv. in Willemstad bij RWS AGI en in Vuren, het betreft hier een messing plaat met daarop een draadeind waarop direct de meetantenne van de GPS kan worden bevestigd. Denk dat deze met name zijn terug te vinden op de eigen RWS lokaties. Overigens hebben deze punten een andere nummering dan de standaard RD lijst. Ze beginnen allemaal met een 9, daarna 3 cijfers die het 1:25.000 kaartsegment aangeven, dus bijv. 43D wordt 434 en dan het 3 cijferig volgnummer. De RD cijferreeks bestaat uit de 3 cijfers die het 1:50:000 kaartsegment aangeeft dat je kunt vinden op http://rdnap.kadaster.nl/rd/images/rd.gif , vervolgens ook een 3 cijferig volgnummer. De stationsnummering waar al eerder over is gesproken heb ik nog geen uitsluitsel over maar daar wordt ook aan gewerkt. De paspuntnummering (niet te verwarren met de hectometer nummering) van de strandpalen zit ook een zekere logica in maar ook daar heb ik nog geen absolute zekerheid over. >Kees<
stada Geplaatst 11 april 2003 Geplaatst 11 april 2003 De paspuntnummering (niet te verwarren met de hectometer nummering) van de strandpalen zit ook een zekere logica in maar ook daar heb ik nog geen absolute zekerheid over. Wat houdt die paspuntnummering in? Toch niet de kilometernummering? Op het strand van de waddeneilanden staan van die grote platte borden op palen. Nog groter dan Johny Cache' plaat. Bedoel je die?
dolphinleap Geplaatst 11 april 2003 Geplaatst 11 april 2003 yep, die palen met die grote platte borden dat zijn dus de palen die een paspunt nummer hebben. Hier in het zuiden zijn dat zover ik kan zien nummers van 4 cijfers in de 3000 serie >Kees<
postman Geplaatst 12 april 2003 Geplaatst 12 april 2003 WATERSTAATWET 1900En aangezien ik als burger de wet moet kennen ben ik gaan zoeken. Niets te vinden aan wetteksten. (ook niet bij overheid.nl) Maar ja, in 1900 hadden ze nog geen internet. Ja Ja prof,onze grootvaders hadden eens moet weten hoeveel visie ze eigenlijk hadden. Deze wet is hoewel meer dan 100 jaar oud nog steeds actueel. Wij waterschappers maken er nog altijd veel gebruik van. Het meest beruchte artiekel is 12! Daarmee kunnen we dingen die zelfs lijken op onteigening, maar het niet zijn en toch hetzelfde effect hebben. Maar voordat een waterschaps bestuur dat toepast... dan is er vaak veel waterdoor de rijn gestroomd (of het meppelerdiep zoals wij zeggen)
Gotcha! Geplaatst 12 april 2003 Geplaatst 12 april 2003 Het vandaag gefotografeerde witte oog op het macadam van een fietspad, met daaromheen twee contrasterende halve zwarte cirkels zonder meetbout of bijschrift was dan vermoedelijk z'on paspunt ? En mijn GPS ophangen aan een meetbout, mag dan zeker ook niet volgens de WATERSTAATWET 1900
chamsin Geplaatst 20 mei 2003 Geplaatst 20 mei 2003 WATERSTAATWET 1900En aangezien ik als burger de wet moet kennen ben ik gaan zoeken. Niets te vinden aan wetteksten. (ook niet bij overheid.nl) Maar ja, in 1900 hadden ze nog geen internet. Ja ik weet het, een beetje mosterd na de maaltijd, maar las niet echt dat dat iemand die Waterstaatswet 1900 nu al gevonden/verwezen had. Hij is overigens nog gewoon geldend!! Er zijn (blijkbaar) inmiddels wel artikelen of paragrafen afgevoerd. Voor de liefhebbers en (sorry) gewoon via overheid.nl: § 6. Voorzieningen ten behoeve van aanleg, onderhoud en verbetering van waterstaatswerken Artikel 9 [1.] Wanneer tot het maken van ontwerpen voor het aanleggen, onderhouden of verbeteren van een waterstaatswerk, gravingen, opmetingen of het stellen van teekens op iemands grond noodig worden geacht, moeten zoowel de eigenaren als de gebruikers van dien grond dit gedoogen, mits dit aan laatstgenoemden ten minste tweemaal vier en twintig uren te voren, hetzij door het bestuur van het publiekrechtelijk lichaam, dat het waterstaatswerk ontwerpt, aanlegt, onderhoudt of verbetert, hetzij door den burgemeester, schriftelijk zij aangezegd. [2.] Wanneer tot het uitvoeren van werken aan waterkeeringen of watergangen, rivierwerken daaronder begrepen, grondspecie en bouwstoffen, desgevorderd in vervoermiddelen, over iemands grond moeten worden vervoerd of daarop tijdelijk neergelegd, moeten de eigenaren en gebruikers dit toelaten, doch, tenzij het betreft gewone onderhoudswerken of het bestuur van het publiekrechtelijk lichaam, waarbij de werken in beheer zijn, aan den gebruiker de verklaring overlegt, dat onverwijlde voorziening noodig is, onder dezelfde voorwaarde als in het eerste lid gesteld. 3. Onder gelijke beperking moeten eigenaren en gebruikers van binnen de begrenzing van de rivier gelegen gronden toelaten dat kribben, dammen of andere rivierwerken van het rijk daaraan onderscheidenlijk daarover of daarop worden aangesloten, doorgetrokken of veranderd. [4.] De bepalingen van dit artikel kunnen door de eigenaren en gebruikers van gronden niet worden ingeroepen, wanneer het gebruikmaken van iemands grond uit eene verordening of uit eene verplichting uit anderen hoofde volgt. En ja, vind m ook helemaal mooi!!
stada Geplaatst 15 juni 2003 Geplaatst 15 juni 2003 Ik ben laatst op Schiermonnikoog geweest en heb en passant de RD-punten en snijpunten aldaar gefotografeerd. Die eerder besproken boddeplaat in het dorp op het dak van het gebouw van Rijkswaterstaat was helaas niet van nabij te fotograferen. Het terrein was afgesloten en er was niemand aanwezig. Waarschijnlijk had ik het dak op gemoeten. Het was me een beetje te link om dat zonder toestemming te doen. Van veraf heb ik nog een foto genomen van 'iets' dat op het dak stond. Was waarschijnlijk gewoon een soort schoorsteen van metaal. Ik zal binnenkort een link plaatsen om het te kunnen laten zien. Wie weet dat toch iemand zegt: dat is 'm! Zo niet, dan zal ik bij de volgende gelegenheid wat brutaler zijn. De politie kent me anders nog wel van die keer dat ik mijn eigen kampeerplaats had bedacht in de Kobbeduinen nadat ik was overgepeddeld met mijn kano.
Aanbevolen berichten