Spring naar bijdragen
  • 0

Welke kaarten voor OziExplorer?

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Goedendag,

sinds kort heb ik een Etrex Legend aangeschaft (zie een andere post) en daar zat ook de TopoNL kaart bij die ik kan gebruiken ism met de Etrex.

Nou is mijn oog ook gevallen op OziExplorer. Ik heb daar diverse kaarten voor gedownload (idd: legaal, via de Ozi site en via de geocaching be site (http://www.geocaching.be/web/nl/download.php#nederland indexkaart van Nederland)) maar die zijn ontzettend "grof".

Is er een mogelijkheid om de kaarten van de TopoNL die ik voor de Etrex gebruik ik Ozi te gebruiken?? Ik heb "importeren" geprobeerd in Ozi maar die kan de .img bestandjes van TopoNL niet gebruiken.

Als dit niet mogelijk is, welk alternatief is er dan??

Bedankt alvast weer voor de hulp!!

bewerkt door Joppnl

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Even zoeken had je al een antwoord opgeleverd.

had ik (zelfs uitgebreid) gedaan.....Ik kom nergens tegen dat iemand de TopoNL kaart in OzI heeft kunnen gebruiken, misschien kan dat ook niet (of wel of doe ik iets niet goed).

Wat ik wel tegenkom is dat er kaarten van de carthografische dienst te koop zijn maar erg duur. Verder lees ik dat je zelf wel kaarten kan inscannen maar dat je die weer moet calibreren etc etc etc.

Verder vraag ik me af of je mbv google earth ook kaarten kan gebruiken in OzI kortom, als newbie leek me deze vraag gerechtvaardigd maar goed, kan zijn dat ik ergens overheen lees....... :-)

Thanks

bewerkt door Joppnl
  • 0
Geplaatst

PS PS:

ik begrijp (ook uit vorige posts die ik met de zoekfunctie heb gelezen) dat dit een gevoelig onderwerp kan zijn.

Ik vraag dus ab-so-luut niet naar kaarten waar welke rechten dan ook op zitten, alleen dus of het mogelijk is met de kaarten die ik gekocht heb bij mijn Etrex (de topo-NL) dan wel dat er legaal een andere, handige methode is bv met google earth of misschien nog een andere of.....whatever.

Lijkt me toch een legitieme vraag??? Misschien wel een beetje new-bie maar daar is dit topic toch voor? Correct me if I'm wrong... :D

• 0
Geplaatst

met al jouw vragen en nog veel meer kan je terecht in de yahoo groep

http://tech.groups.yahoo.com/group/Ozi-UsersNL/

Ook daar is een zoek-functie en ik weet wel zeker dat men daar diep heeft nagedacht over de door jouw aangekaarte zaken.

Even kort: garmin Topo NL kan niet Ozi in. Google kaarten/foto's wel maar dan zit je met calibratieproblemen en onbekende mapprojectie om maar een paar probleempjes aan te kaarten. :D

• 0
Geplaatst
Even zoeken had je al een antwoord opgeleverd.

Het had mijn antwoord kunnen zijn.

Had ik het echter gezegd of een ander "normaal" lid van het forum dan had hij / zij de halve geocache gemeenschap over zich heen gekregen vanwege het "newby"onvriendelijke antwoord. Nu het echter een team.giflid is die het zegt hoor je niets.

Het blijkt maar weer, er zijn meer schijnheilgen dan zij die het alleen onder hun naam hebben staan :thumbup:

Ruud :beerchug:

• 0
Geplaatst
PS PS:

ik begrijp (ook uit vorige posts die ik met de zoekfunctie heb gelezen) dat dit een gevoelig onderwerp kan zijn.

Ik vraag dus ab-so-luut niet naar kaarten waar welke rechten dan ook op zitten, alleen dus of het mogelijk is met de kaarten die ik gekocht heb bij mijn Etrex (de topo-NL) dan wel dat er legaal een andere, handige methode is bv met google earth of misschien nog een andere of.....whatever.

Lijkt me toch een legitieme vraag??? Misschien wel een beetje new-bie maar daar is dit topic toch voor? Correct me if I'm wrong... :beerchug:

Een vraag stellen, of een vraag herhaald stellen, kan een gevoeling onderwerp zijn voor wat het wel of niet gebruiken van de zoekfunctie betreft. Zolang de vraag legitien is, zul je geen problemen krijgen voor wat legaal of illegaal is.

Je verwart volgens mij de totaal verboden babbel over illegale kaarten en software met het stellen van een vraag dat al tig keer gesteld is.

Als men zegt dat je de zoekfunctie wel mag gebruiken, dan kun je er gif op innemen dat de brandende vraag van jou al meerdere keren gesteld is. De "Oldies" gaan zich daar aan storen. Om de zoveel weken komen iedere keer dezelfde vragen langs. Logisch dat er dan eens iemand nors of korzelig reageert, na de zoveelste keer dezelfde vraag voorbij zien komen, dat je wel de zoekfunctie mag gebruiken.

Is misschien niet echt aardig, maar wel begrijpelijk,net zo begrijpelijk dat het bij jou onvriendelijk over komt. Misschien dat we ooit nog eens een superzoeksysteem kunnen krijgen/maken, maar voor bijna iedere forum geldt dat het daarbij horende zoeksysteem brak is.

Een optie is, nag het misschien niet zeggen, om dezelfdce vraag eens in google te stellen. Dan loop je geheid de kans dat je via google wel in de juiste topic terecht komt, mits er op dit forum al over geschreven is.

Natuurlijk weet een newby precies hoe het hier werkt, maar je opmerking daarover: "wel een beetje bew-bie maar daar is dit topic toch voor?" is niet helemaal correct. dat zou betekenen dat iedere newby ieder keer weer dezelfde vraag zou mogen stellen in deze topic. Nee, iedere forum heeft een beroerd zoeksysteem die je best eerst mag gebruiken.

Dit staat ook in de forumregels die je gelezen en geaccepteert heb toen je lid werd. Toch?

Als Heirbaut Hunters je het antwoord kan geven door zelf voor je te gaan zoeken, had je dat ook zelf gekund. :thumbup:

Let wel, dit is geen uitbrander maar gewoon een uitleg.

@Biertjuh: Ik denk eerder dat zij die weer reageren op de forumgebruikers die "gebruik de zoekfunctie" als eerste in de mond hebben, het eerder niet meegekregen hebben dan dat ze niet reageren uit respect voor Heirbaut Hunters of het woordje TEAM onder zijn avatar :blush:

Daarbij vind ik de opmerking: "Even zoeken had je al een antwoord opgeleverd." inclusief een url, toch veel netter, zelfs correct, overkomen dan een "Gebruik de zoekfunctie". Toch?

• 0
Geplaatst (bewerkt)

PS PS:

Lijkt me toch een legitieme vraag??? Misschien wel een beetje new-bie maar daar is dit topic toch voor? Correct me if I'm wrong... :beerchug:

Een vraag stellen, of een vraag herhaald stellen, kan een gevoeling onderwerp zijn voor wat het wel of niet gebruiken van de zoekfunctie betreft. Zolang de vraag legitien is, zul je geen problemen krijgen voor wat legaal of illegaal is.

Je verwart volgens mij de totaal verboden babbel over illegale kaarten en software met het stellen van een vraag dat al tig keer gesteld is.

Als men zegt dat je de zoekfunctie wel mag gebruiken, dan kun je er gif op innemen dat de brandende vraag van jou al meerdere keren gesteld is. De "Oldies" gaan zich daar aan storen. Om de zoveel weken komen iedere keer dezelfde vragen langs. Logisch dat er dan eens iemand nors of korzelig reageert, na de zoveelste keer dezelfde vraag voorbij zien komen, dat je wel de zoekfunctie mag gebruiken.

Is misschien niet echt aardig, maar wel begrijpelijk,net zo begrijpelijk dat het bij jou onvriendelijk over komt. Misschien dat we ooit nog eens een superzoeksysteem kunnen krijgen/maken, maar voor bijna iedere forum geldt dat het daarbij horende zoeksysteem brak is.

Een optie is, nag het misschien niet zeggen, om dezelfdce vraag eens in google te stellen. Dan loop je geheid de kans dat je via google wel in de juiste topic terecht komt, mits er op dit forum al over geschreven is.

Natuurlijk weet een newby precies hoe het hier werkt, maar je opmerking daarover: "wel een beetje bew-bie maar daar is dit topic toch voor?" is niet helemaal correct. dat zou betekenen dat iedere newby ieder keer weer dezelfde vraag zou mogen stellen in deze topic. Nee, iedere forum heeft een beroerd zoeksysteem die je best eerst mag gebruiken.

Dit staat ook in de forumregels die je gelezen en geaccepteert heb toen je lid werd. Toch?

Als Heirbaut Hunters je het antwoord kan geven door zelf voor je te gaan zoeken, had je dat ook zelf gekund. :thumbup:

Let wel, dit is geen uitbrander maar gewoon een uitleg.

@Biertjuh: Ik denk eerder dat zij die weer reageren op de forumgebruikers die "gebruik de zoekfunctie" als eerste in de mond hebben, het eerder niet meegekregen hebben dan dat ze niet reageren uit respect voor Heirbaut Hunters of het woordje TEAM onder zijn avatar :blush:

Daarbij vind ik de opmerking: "Even zoeken had je al een antwoord opgeleverd." inclusief een url, toch veel netter, zelfs correct, overkomen dan een "Gebruik de zoekfunctie". Toch?

even zoeken leverde op:

http://forum.geocaching.nl/index.php?showt...hl=kabouterbond

http://forum.geocaching.nl/index.php?showt...hl=kabouterbond

waarbij hl= voor de zoekterm in dit voorbeeld staat

je ziet ook dat deze topics zijn gesloten

bewerkt door TeamTobi
  • 0
Geplaatst (bewerkt)

Beste mensen,

ook al heeft mijn vraag toch wel een behoorlijke lawine van reacties veroorzaakt (waar ik wel een beetje van geschrokken ben...) wil ik hierbij iedereen bedanken die gereageerd heeft, weer het 1 en ander van geleerd.

Overigens wil ik graag nog 1 dingetje toevoegen op het :"had je zelf ook kunnen vinden" verhaal.

Vergeet niet dat iemand die langer in de materie zit ook weet waarnaar hij moet zoeken. Ik heb puur op het woord ozi gezocht en de posts die ik daar van kreeg doorgelezen (4 pagina's). (en daar niets in gevonden in combinatie met de TopoNL kaarten vs OZI...)

Als je precies weet waarnaar je zoekt (en de trefwoorden kent die in het geocachejargon gebruikelijk zijn) zal je ook beter kunnen vinden wat je zoekt.

Op een ander forum wat ik regelmatig bezoek hebben ze per subgebied een vrij uitgebreide FAQ geschreven zodat je door het doorlezen daarvan al een heel eind gevorderd bent (zie bv tweakers.net)

Nogmaals, een ieder bedankt voor de reacties,

groet,

Jurgen

bewerkt door Joppnl
  • 0
Geplaatst (bewerkt)
Overigens wil ik graag nog 1 dingetje toevoegen op het :"had je zelf ook kunnen vinden" verhaal.

Vergeet niet dat iemand die langer in de materie zit ook weet waarnaar hij moet zoeken. Ik heb puur op het woord ozi gezocht en de posts die ik daar van kreeg doorgelezen (4 pagina's). (en daar niets in gevonden in combinatie met de TopoNL kaarten vs OZI...)

Als je precies weet waarnaar je zoekt (en de trefwoorden kent die in het geocachejargon gebruikelijk zijn) zal je ook beter kunnen vinden wat je zoekt.

Op een ander forum wat ik regelmatig bezoek hebben ze per subgebied een vrij uitgebreide FAQ geschreven zodat je door het doorlezen daarvan al een heel eind gevorderd bent (zie bv tweakers.nl)

Ik ben het helemaal met je eens, Jurgen. De zoekfunctie van het forum is niets minder dan een CRIME!! :)

En, ondanks de lawine die je (en inmiddels vele anderen!) over je uitgestort hebt gekregen, weten de meeste "oudgedienden" dat heel goed! :lol1: (hoewel ze soms een heel andere indruk wekken! :P)

bewerkt door Peetee
  • 0
Geplaatst

Nou, als je hier al van geschrokken bent... :lol1:

Weet je, we weten heus wel dat een newby niet alles weet. geeft ook niets.

Zoeken op diverse fora is veelal gelijk. Ozi AND Topo of zoiest ahad weer meer gegeven. Vraag anders ff aan die HH hoe hij gezocht heeft.

En ja, Tweakers? Is toch iets anders als dit hier.

Maar ook wij zijn van zins de zoekmachine enz te "moderniseren". Het wachten is op de man die het kan. :)

Daarbij vind ik dat er eigenlijk niemand verkeerd heeft gereageerd. HH heeft je dan wel gewezen op de zoekmachine, maar wel daarvoor al voor je aan het zoeken geweest en de url geplaatst.

Ik heb je proberen uit te leggen hoe het allemaal een beetje werkt.

En wat de zoekmachine betreft, nogmaals al deze zoekmachines werken brak. Of je nu op een forum bent als deze met bijna 10.000 geregistreerde gebruikers, of de zoekmachine van Europa's grootste forum en nr 3 van de wereld Pocketinfo.nl met 100.000+ geregistreerde gebruikers.

Een zoekmachine waar een faq aan verbonden is,is iets anders. Is ook allemaal met de hand ingevoerd. Daar hebben we hier geen tijd voor denk ik en ik heb er geen zin aan, niet voor het salaris dat ik hier krijg :P

Ik heb je nog gezegd, google werkt beter dan de zoekmachine van diverse fora. Linkje naar de juiste posting krijg je vanzelf :)

• 0
Geplaatst

Is er al eens nagedacht over het opzetten van een zogenaamde Wiki? Dynamisch, interactief, democratisch en enorm simpel te doorzoeken.

Ook als 'niet-zo-newbee' is het zoeken nu een crime geworden in het forum. Ik kan het mensen niet kwalijk nemen als ze iedere keer met dezelfde vragen komen. Lezen en zoeken is ook een kunst, maar je kan het zoveel makkelijker maken als informatie duidelijk gestructureerd wordt aangeboden. Dan kunnen de 'maniakale gebruikers' hier, en in de chat de rest van de serverruimte volkletsen :lol1:

• 0
Geplaatst
Ik ben het helemaal met je eens, Jurgen. De zoekfunctie van het forum is niets minder dan een CRIME!! :lol1:

Dat valt nog wel mee, maar je moet het wel even weten. Overigens zit er een help-functie op het forum.

Ik heb gezocht op "OZI and kaart"; het woordje and is cruciaal, want "OZI kaart" is een impliciete 'of', en dan krijg je veel meer resultaten.

@joppnl

Je vraag is legitiem, niet illegaal, en dus niks mis mee. Voel je niet schuldig. Mijn antwoord was kort en zakelijk, niets meer of minder.

Als je nog meer vragen hebt, schroom niet en stel ze gewoon. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben het helemaal met je eens, Jurgen. De zoekfunctie van het forum is niets minder dan een CRIME!! :)

Dat valt nog wel mee, maar je moet het wel even weten. Overigens zit er een help-functie op het forum.

Ik heb gezocht op "OZI and kaart"; het woordje and is cruciaal, want "OZI kaart" is een impliciete 'of', en dan krijg je veel meer resultaten.

Nou Ronald, ik vind jou conclusie dat de zoekfunctie nogal meevalt nogal optimistisch gesteld! :lol1:

Ik heb ook even gezocht op "OZI and kaart" en wat ik voorgeschoteld krijg is een overzicht van een tig aantal draadjes waarin beide woorden voor komen. Tientallen draadjes waarvan sommige met honderden berichten die je zult moeten door spitten om te kijken of er mógelijkerwijs in staat wat je zoekt.

Vergeet niet dat als jij of ik de zoekfunctie gebruiken, dan weten we over het algemeen precies wat we zoeken. We zoeken niet naar iets waarvan we niet weten of het in het forum al of niet een keer besproken is. Neen, we zoeken naar draadjes waarvan we zeker weten dat ze bestaan, omdat we ons dat herinneren; we weten alleen niet precies wáár.

En dat is heel anders zoeken dan wanneer je níet precies weet waarnaar je zoekt.

Is er al eens nagedacht over het opzetten van een zogenaamde Wiki? Dynamisch, interactief, democratisch en enorm simpel te doorzoeken.

Lijkt mij nog helemaal zo'n gek idee niet ... :P

bewerkt door Peetee
  • 0
Geplaatst

Hoe meer er op het forum wordt gezet, des te meer er te zoeken valt. Hoe meer verschillende termen gebruikt worden, des te lastiger het zoeken wordt. Alles onder het mom van garbage in garbage out principe. Maar ik ga er in mee dat zoeken niet altijd eenvoudig is.

Voor de oldies is het dan ook altijd wijs om een oud draadje weer op te pikken als het kan :lol1:

Overigens, heel veel vragen zijn beantwoord in het menu wat is geocaching. Niet zo voor de hand liggend, die titel, pas ik ook nog eens aan :)

Wat betreft de wiki, daar hebben we het vorig jaar al eens over gehad. Dat willen we voorlopig niet.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...