Spring naar bijdragen

Earth Caches


knifemen

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

En dan nog een vraag van mij!

 

Heb eens zitten kijken waar de meeste earth caches over gaan, voornamelijk over infoborden valt me op.

 

Kan het niet van gebouwen, bruggen etc.

 

Wat zijn een beetje de richtlijnen, heb op de bewuste site gelezen maar mijn engels is niet zo heel best??

 

Knifemen

Nou, als ik het zo lees dan heb je het niet over earthcaches maar over de al een jaar niet meer toegestane locationless caches. Ik kan me niet indenken dat een infobord bedoeld is voor een earthcache.

Gelukkig hebben de Nederlandse Reviewers geen bemoeienis met earthcaches. Dat zijn caches die door een speciaal eathcachedsekundig team in Seatlle worden gereviewed.

Wat de voorwaarden of de regels voor een earhcache zijn? Ik zou het niet weten.

Ik weet dat ik een aantal jaren terug ooit een poging heb gedaan om een earthcache te plaatsen. Het antwoord dat ik kreeg was dat we in Nederland niet in aanmerking komen voor een earthcache. Nederland in zijn geheel voldeed niet aan de voorwaarden.

Dat ze er nu toch zijn, en dus ook nog infobordencaches, onderstreept mijn gedachte of men bij geocaching.com zelf nog wel weet wat de bedoeling is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd gedacht dat de basis van een Earthcache een geologische verschijnsel moest zijn. Groeves en wielen, in principe door de mens direct of indirect veroorzaakt, vallen daar niet onder dacht ik. Breuken zoals de Peelrandbreuk en de Roerdalbreuk, ja die van de aardbeving, en misschien de kliffen bij Gaasterland. Dat waren de Earthcaches van nl.

 

Volgens de guidelines is dat niet zo. Het gaat om de vorming van het landschap en (ver)vormingen van aardlagen ed. Dat is natuurlijk behoorlijk ruim gesteld. Je mag er overigens ook een multi van maken. Dat lijkt mij een stuk aantrekkelijker dan een enkelvoudige die je nu vaak ziet.

 

De organisatie die hier achter zit, The Geological Society of America, heeft ook nog zoiets bedacht als de bronze, silver, gold and platinum earthcachemaster met bijbehorende pin om het geheel aantrekkelijker te maken. Of dit nou de succesformule voor earthcaches is weet ik niet.

 

Nadat wij in 2005 de earthcache tagebau Inden bij Aken gedaan hadden kreeg ik toch een beetje een triest gevoel van wat daar gebeurt.

 

Als we toch de aandacht willen richten op de toestand of historie van deze aardkloot waarom dan geen caches die misstanden voor het milieu aankaarten. Environment- of pollutioncaches oid. Maar ja! Dat zal wel weer niet mogen volgens de richtlijnen.

 

 

Mvg,

De Wolvjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we toch de aandacht willen richten op de toestand of historie van deze aardkloot waarom dan geen caches die misstanden voor het milieu aankaarten. Environment- of pollutioncaches oid. Maar ja! Dat zal wel weer niet mogen volgens de richtlijnen.

Als ze al moeite hebben met het Kyoto verdrag dan zullen ze dit al helemaal niet fijn vinden (om het maar zachtjes uit te drukken)

 

Ook ik was altijd van mening dat Earth caches iets van doen hadden met onze aardkloot en alles wat daar in zit. Als je het icoontje bekijkt is dit ook zo. Slochteren zou bijvoorbeeld in aanmerking kunnen komen en ook de St. Pietresberg en alles wat daaronder zit/zat.

 

Maar als ze in de Ustateted Nights of America Nederland gewoon uitsluiten. :huh:

 

rare jongens die Americanos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan nog een vraag van mij!

Heb eens zitten kijken waar de meeste earth caches over gaan, voornamelijk over infoborden valt me op.

Kan het niet van gebouwen, bruggen etc.

Wat zijn een beetje de richtlijnen, heb op de bewuste site gelezen maar mijn engels is niet zo heel best??

Ga eens kijken bij de Bifurkatie.

Eerst ea gelezen bij wikipedia, daarmee kon ik de vraag als oplossen en toen er gegeven moment heen.

Geweldig!

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

'voornamelijk over infoborden'. Mjah daar begint het wel op te lijken.

 

Earthcaches zouden je moeten 'dwingen' iets te leren over de geologische eigenschappen van de aarde. Dingen als breuken, lagen van de aarde etc. Op de een of andere manier schijnt het belangrijk te zijn om veel earthcaches te hebben, dus nu kom je uit op allerlei dingen die je op infoborden moet lezen maar waar ik van zou zeggen dat het alleen maar erbijgesleurde vragen zijn om aan 'de opdracht' te voldoen (de opdracht is dat je vragen moet hebben om de vinder aan te laten tonen dat hij er iets van geleerd heeft, en een foto).

 

Je hebt helemaal gelijk Xaa :blush:

 

Ik zie allerlei nieuwe Earthcaches verschijnen met alleen maar 'fototje maken' en 'bordje bekijken', terwijl er in het landschap eigenlijk niets te zien is.

 

Bedoeling is dat de bezoekers ook daadwerkelijk iets te zien krijgen wat in het landschap aanwezig is, zoals plaatsen met fossielen of natuurverschijnselen die vroeger hebben plaatsgevonden.

 

Jammer dat ook dit icoontje binnen een paar maanden gedegradeerd is tot een puntje-erbij-icoontje in de GC-statistieken en totaal niet bijzonder meer is :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit geval vraag ik me af of je de 'rapers' veel kan verwijten. Ik heb het idee dat een aantal van die Earthcaches beter gewoon een traditional had kunnen zijn (enige voordeel van een earthcache boven een traditional: je hoeft geen cache neer te leggen en geen toestemming te vragen, zou dat een verschil zijn?)

 

Dat zou heel goed kunnen, hoewel een bordje ook zomaar vervangen kan worden door een ander exemplaar met een andere tekst, waardoor de vraagstelling niet meer klopt. Ik had dat met het Wheel of Bassa. Moet je toch een keer zelf langs om te kijken wat voor bordje er staat en daar de vraagstelling op aanpassen.

 

Wellicht speelt het ook mee dat je er allerlei dingen mee kunt 'verdienen'? Titels, speldjes, whatever? Zodat kwantiteit toch van belang wordt en zo?

 

Absoluut Xaa, die kwantiteit is al wat langer belangrijker dan de kwaliteit, kijk naar aantalllen logs bij oprapers en het aantal discover logjes dat je ziet op trackables terwijl ze daardoor geen meter meer verder reizen. Het is een trend en daar zullen we mee moeten leren leven; ik lig er niet wakker van :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Je kan moeilijk jezelf of de foto zetten.

 

Koud kunstje. Je fototoestel met gestrekte armen vasthouden.

Dan met de lens naar je toe richten en proberen te lachen.

Een digitale camera helpt hierbij dat je meteen kunt kijken of het gelukt is.

Het enige dat me op deze manier nog niet gelukt is, is een leuke foto maken.

Je komt er altijd een beetje sloompjes op ... maar het is wel een foto!

 

En anders roep je gewoon "go go gadget arms" dan lukt het wel. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De earthcaches zijn er wel in verschillende gradaties. Van een drive-in infobord tot een urenlange wandeltocht langs allerlei natuurverschijnselen zoals deze :thumbup:. Het verschijnsel infobord komt natuurlijk voort uit het feit dat er steeds meer natuurhistorische plekjes bijkomen. Nederland wordt/is een groot museum. Overal naar kijken en nergens aan mogen komen ;).

 

Oja, on topic....toestel met zelfontspanner en statief (en dan plaats nemen voor het infobord ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij opvalt bij Earth Caches is dat als je niet aan een bepaalde foto voldoet dat je log verwijdert wordt.

Hoe wil je nu loggen als je alleen gaat cachen en je dus zo`n Earth Cache wilt loggen??

Je kan moeilijk jezelf of de foto zetten.

 

Jawel hoor, met een fototoestel met afstandsbediening gaat dat prima. Da's nog handiger dan een zelfontspanner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...