Spring naar bijdragen

Coördinaat transformatie's; RD <-> WGS


gpsgek

Aanbevolen berichten

Precies. Daarom mijn vraag.

 

Juist omdat ik in de perceptie ben dan WGS84 vast is tov de aardbol zelf, terwijl RD vast is tov het continent.

Echter ligt het continent niet vast tov van de aardbol, waardoor er dus tussen WGS84 en RD een verschuiving zou kunnen op treden.

 

En juist omdat die verschuiving er zou kunnen zijn, leek het mij dat er aan het RD vast word gehouden. Anders zou je elk jaar je huis twee centimeter moeten verplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alles op de aardkorst schuift. Maar gelukkig schuiven alleen grote stukken aardschol in hun geheel. Zo blijkt heel Europa zich als 1 stuk te gedragen. Tussen meetstations in Europa zijn de onderlingen bewegingen geringer dan die van allen tesamen ten opzichte van de gehele wereldbol.

Vandaar dat we RD hebben gekoppeld aan ETRF89 (European Terrestrial Reference Frame waar die lag op onze aardkloot in 1989).

Voor de hele aarde gebruikt men de ITRF (International etc.) en de beweging van ETRF ten opzichte van ITRF wordt voordurend gemeten. Dus in 2006 weten we precies hoeveel de beweging was tov. de positie (in ITRF) in 1989. Dit is alleen van belang voor geodeten want onze RD blijft gewoon wat die altijd al was in ETRF.

Wetenschappers willen niet afhankelijk zijn van de grillen van de militairen. Vandaar dat die geen WGS84 gebruiken want waar ligt die aan vast? Het lijkt mij dat de WGS84 posities op het vasteland van de USA gelijk worden gehouden. Maar ik weet het niet. Ik ben geen USA-terrestrial Refrence Frame tegen gekomen.

Landmeters met GPSr meten richting/afstand tov. hun basistation. Relatief dus. Zodoende hebben ze niets te maken met WGS84 posities. Onze kernnetbouten (speciaal voor GPS) zijn bekend in RD en kunnen zeer precies omgerekend worden naar coördinaten in ETRF.

Het Galileo systeem zal posities geven in ITRF en niet WGS84!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op verzoek van gpsgek.

 

WGS84 naar RD

Dim SomX
Dim SomY
Dim dF
Dim dL
Dim InputF
Dim InputL
Dim X
Dim Y


dF = 0.36 * (InputF - 52.15517440)
dL = 0.36 * (InputL - 5.38720621)

SomX= (190094.945 * dL) + (-11832.228 * dF * dL) + (-144.221 * dF^2 * dL) + (-32.391 * dL^3) + (-0.705 * dF) + (-2.340 * dF^3 * dL) + (-0.608 * dF * dL^3) + (-0.008 * dL^2) + (0.148 * dF^2 * dL^3)

SomY = (309056.544 * dF) + (3638.893 * dL^2) + (73.077 * dF^2 ) + (-157.984 * dF * dL^2) + (59.788 * dF^3 ) + (0.433 * dL) + (-6.439 * dF^2 * dL^2) + (-0.032 * dF * dL) + (0.092 * dL^4) + (-0.054 * dF * dL^4)

X = 155000 + SomX
Y = 463000 + SomY

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op verzoek van gpsgek.

 

WGS84 naar RD

Dim SomX
Dim SomY
Dim dF
Dim dL
Dim InputF
Dim InputL
Dim X
Dim Y


dF = 0.36 * (InputF - 52.15517440)
dL = 0.36 * (InputL - 5.38720621)

SomX= (190094.945 * dL) + (-11832.228 * dF * dL) + (-144.221 * dF^2 * dL) + (-32.391 * dL^3) + (-0.705 * dF) + (-2.340 * dF^3 * dL) + (-0.608 * dF * dL^3) + (-0.008 * dL^2) + (0.148 * dF^2 * dL^3)

SomY = (309056.544 * dF) + (3638.893 * dL^2) + (73.077 * dF^2 ) + (-157.984 * dF * dL^2) + (59.788 * dF^3 ) + (0.433 * dL) + (-6.439 * dF^2 * dL^2) + (-0.032 * dF * dL) + (0.092 * dL^4) + (-0.054 * dF * dL^4)

X = 155000 + SomX
Y = 463000 + SomY

 

Dank :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Alles op de aardkorst schuift. Maar gelukkig schuiven alleen grote stukken aardschol in hun geheel. Zo blijkt heel Europa zich als 1 stuk te gedragen. Tussen meetstations in Europa zijn de onderlingen bewegingen geringer dan die van allen tesamen ten opzichte van de gehele wereldbol.

Vandaar dat we RD hebben gekoppeld aan ETRF89 (European Terrestrial Reference Frame waar die lag op onze aardkloot in 1989).

Voor de hele aarde gebruikt men de ITRF (International etc.) en de beweging van ETRF ten opzichte van ITRF wordt voordurend gemeten. Dus in 2006 weten we precies hoeveel de beweging was tov. de positie (in ITRF) in 1989. Dit is alleen van belang voor geodeten want onze RD blijft gewoon wat die altijd al was in ETRF.

Tot zo ver is het duidelijk, en was het eigenlijk al duidelijk.

 

De kneep zit hem voor mij... hier...

Wetenschappers willen niet afhankelijk zijn van de grillen van de militairen. Vandaar dat die geen WGS84 gebruiken want waar ligt die aan vast? Het lijkt mij dat de WGS84 posities op het vasteland van de USA gelijk worden gehouden. Maar ik weet het niet. Ik ben geen USA-terrestrial Refrence Frame tegen gekomen.

Landmeters met GPSr meten richting/afstand tov. hun basistation. Relatief dus. Zodoende hebben ze niets te maken met WGS84 posities. Onze kernnetbouten (speciaal voor GPS) zijn bekend in RD en kunnen zeer precies omgerekend worden naar coördinaten in ETRF.

Het Galileo systeem zal posities geven in ITRF en niet WGS84!

Door dit laatste stukje wordt naar mijn idee redelijk duidelijk gemaakt dat een RD<->WGS84 conversie rekening moet houden met een verschuiving. De verschuiving, die ook wel de continentendrift of platentektoniek wordt genoemd en door Alfred Wegener werd ontdekt (en pas 30 jaar later werd geaccepteerd)

 

De absolute verschuiving is niet heeeel erg groot. Te klein om onze geocaching hobby op de korte termijn te verstoren, maar hij is er wel. Bij on conversie naar van WGS84 naar RD, waar RD in meters wordt gegeven, is er geen probleem. Dus GPSGEK... geen nood aan de man. (je moet alleen over 50 a 60 jaar even opnieuw kijken :blush:)

 

Maar het is wel slim om even in het acterhoofd te houden dat bijvoorbeeld Apeldoorn tussen 2000 en 2003, en verschuiving door maakte van 1,4 tot 1,7cm/jaar in oost richting, en tussen de 1,6 en 1,8 cm/jaar in noord richting.

 

Dat komt neer op 2,2 a 2,4 cm verplaatsing per jaar, richting het noordoosten.

 

 

Bron: http://www.rdnap.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat komt neer op 2,2 a 2,4 cm verplaatsing per jaar, richting het noordoosten.

Nog een paar eeuwen, en we wonen allemaal in Groningen ... ;)

En de stad Groningen is een eiland, voor de kust van Denemarken! En de caches van SN@G kunnen we gaan zoeken in noord Denemarken. :blush:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...