De Eekies Geplaatst 12 december 2006 Geplaatst 12 december 2006 Hallo, Ook ik ben nu een zéér trotse bezitter van een GPS60. De GPS heb ik al flink binnenste buiten gekeerd qua functies en dergelijke, geweldig! Ik heb nog een vraag. Bij de hoofdpagina van KAART en KOMPAS, kan je verschillende datavelden toevoegen (3 of 4). Er zijn ontzettend veel keuze mogelijkheden. Maar welke zijn nu echt handig om te laten zien? Bedankt, De Eekies
franka en pim Geplaatst 12 december 2006 Geplaatst 12 december 2006 Dat is maar net waar je mee bezig bent. Bij het cachen is het aantal meters tot de volgende waypoint altijd wel makkelijk. Maar ik denk dat het hier vooral op persoonlijke voorkeur aan komt.
De Eekies Geplaatst 12 december 2006 Auteur Geplaatst 12 december 2006 Uiteraard ga ik hem gebruiken voor geocachen. Ik heb nu het volgende er in staan: -Snelheid -Afstand tot volgende -Miswijzing -Tijd Geen idee of dit nou echt de belangrijkste zijn. THEX sorry, maar wat bedoel je met epe?
Ruud4d Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 Ik heb bij de kaart twee datavelden: Afstand tot bestemming en miswijzing (wat Thex als EPE noemt). Bij het kompas staan: Snelheid, Afstand tot volgende, Tijd en ETE tot volgende (hoewel ik met die laatste eigenlijk nooit iets doe). Dat zijn dus mijn persoonlijke instellingen. Je zal voor jezelf eigenlijk na moeten gaan wat je (het liefste) wilt gebruiken.
thex Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 Uiteraard ga ik hem gebruiken voor geocachen. Ik heb nu het volgende er in staan: -Snelheid -Afstand tot volgende -Miswijzing -Tijd Geen idee of dit nou echt de belangrijkste zijn. THEX sorry, maar wat bedoel je met epe? Miswijzing
SN@G Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 (bewerkt) Bij kompas heb ik: -ETE tot bestemming -Afstand tot bestemming -Voorliggende koers -Miswijzing Op de kaart heb ik: -Snelheid -Afstand tot bestemming -Afstand tot volgende -ETE tot volgende 13 december 2006 bewerkt door SN@G
flatfisher Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 Ik heb mijn GPS60 eens naast de laptop gelegd om te kijken wat ik zelf eigenlijk had ingesteld. Op de map-pagina (kaart als je NL-taal selecteert) heb ik slechts 2 velden geselecteerd, vaak zet ik zelfs die uit, dan heb ik een groter beeld beschikbaar voor mijn kaart. Niet dat er veel op staat maar het is toch iets makkelijker orienteren. Als ik wel datavelden gebruik is dat blijkbaar "Dist to Dest" en "Accuracy". Beide velden spreken voor zich denk ik?! Op de Compass-pagina (ja: kompas...) heb ik eigenlijk altijd 4 datavelden, met daarin "Bearing", "Accuracy", "Dist to Dest" en "ETA at Dest". In eerste instantie kan ik dan met mijn horloge vergelijken en inschatten of het nog lang duurt... Daarna kan ik zien of ik in de buurt kom, vooral ook door te vergelijken tussen de nog af te leggen afstand en de nauwkeurigheid. Het wil wel eens gebeuren dat de miswijzing groter is dan de nog af te leggen afstand. He? Ja. Dan is de GPS helaas tot 15 m betrouwbaar, maar ben je 5 m van de cache vandaan. (Voorbeeldje..) Wat moet je dan he? Vaak loop ik dan een stukje verder, waar de ontvangst beter is en de miswijzing 5 m of minder is geworden. Dan pak ik mijn kompas, stel het draaischijfje in op de Bearing die mijn gps aangeeft en ik tel mijn stappen totdat ik ongeveer de afstand heb afgelegd die net nog in het veld "Dist to Dest" stond. Vooral in het bos vlakbij de cache (<40 m!) werkt dit wel goed! En soms stel ik één van de velden in op de berekende tijd van de zonsondergang, er zijn gebieden in Nederland waar je dan niet meer mag zijn... Groet Flatfisher
Biertjuh Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 Op de kaart: Wijzer; altijd handig om te zien of je nog de goede kant op gaat Afstand tot bestemming; lijkt me ook niet onbelangrijk Bij Kompas: Snelheid; geen idee waarom, totaal niet interessant Afstand; nog steeds belangrijk ETA tot bestemming; geen idee waarom, totaal niet interessant Miswijzing; volgens mij heel belangrijk Ik denk echter dat je zelf moet uitzoeken wat je belangrijk vindt. Vaak let ik alleen maar op het pijltje en de afstand en zo af en toe vind ik nog een cache ook. Ruud
Peetee Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 (bewerkt) De laatste weken heb ik ook regelmatig het veld met het tijdstip van de zonsondergang in beeld. Dit om te kunnen zien hoeveel tijd ik nog heb voor het vinden van de cache. Al een paar keer heb ik moeten constateren dat ik weer te laat begonnen was. 13 december 2006 bewerkt door Peetee
Biertjuh Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 De laatste weken heb ik ook regelmatig het veld met het tijdstip van de zonsondergang in beeld. Dit om te kunnen zien hoeveel tijd ik nog heb voor het vinden van de cache.Al een paar keer heb ik moeten constateren dat ik weer te laat begonnen was. Die ga ik er meteen inzetten. Weet je als ik alleen was zou het niet belangrij zijn maar Marja loopt zo langzaam dat ik er het nut van in zie Ruud
Peetee Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 De laatste weken heb ik ook regelmatig het veld met het tijdstip van de zonsondergang in beeld. Dit om te kunnen zien hoeveel tijd ik nog heb voor het vinden van de cache. Al een paar keer heb ik moeten constateren dat ik weer te laat begonnen was. Die ga ik er meteen inzetten. Weet je als ik alleen was zou het niet belangrij zijn maar Marja loopt zo langzaam dat ik er het nut van in zie Ruud
SN@G Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 De laatste weken heb ik ook regelmatig het veld met het tijdstip van de zonsondergang in beeld. Dit om te kunnen zien hoeveel tijd ik nog heb voor het vinden van de cache. Al een paar keer heb ik moeten constateren dat ik weer te laat begonnen was. Die ga ik er meteen inzetten. Weet je als ik alleen was zou het niet belangrij zijn maar Marja loopt zo langzaam dat ik er het nut van in zie Ruud Hier moet ik toch even voor je vrouw in de bres springen, want jij loopt behoorlijk langzamer dan jouw vrouw
Biertjuh Geplaatst 13 december 2006 Geplaatst 13 december 2006 Hier moet ik toch even voor je vrouw in de bres springen, want jij loopt behoorlijk langzamer dan jouw vrouw Jij hebt het waarschijnlijk over een bepaald event waar zij en jij iets eerder de cache vonden. Je vergeet echter te melden dat jullie slechts 15 KM liepen en de echte die hards, waaronder ik, 25 KM. Ik herinner me iets over watjes en nog wel het één en ander waar ik hier verder niet op in wil gaan. Zou ik dat wel doen dan ging ik en je weet, daar hou ik niet van Ps. Ik wacht nog steeds op jullie event in het Noorden, ik heb Jolanda al benaderd en zij neemt binnenkort contact met jou en Twinlife op Ruud 1600 slag bij nieuwpoort
SN@G Geplaatst 14 december 2006 Geplaatst 14 december 2006 Och och och, wat worden de feiten weer verdraait. Ik zie je nog binnen komen na 12,5 km met een groot rood hoofd en de intensie om te stoppen, omdat je niet verwachtte voor het donker terug te zijn. Dat het je uiteindelijk gelukt is ligt eerder aan de 'mannen' die met jou mee zijn gelopen, want anders hadden je tere beentjes het niet vol gehouden
Aanbevolen berichten