Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Bij mij in de buurt liggen enorm veel mystery caches.

Hartstikke leuk om je een paar uur in vast te bijten, en soms wordt in de inleiding al een hint gegeven in welke richting je de oplossing moet zoeken.

Vaak ook echter niet en dan ga ik op zoek naar diverse mogelijkheden. Iik betrap mezelf erop dat ik bij het googelen naar een methode om een oplossing te vinden enorm veel manieren van coderen tegenkom. In de haast de goede manier te vinden, noteer ik deze sites dan niet, en later kom ik dan een mystery tegen waar ik juist deze manier van decoderen herken.

Nu is mijn vraag: is er al een lijntje waar dit soort sites genoemd staan, en zou hier nog meer behoefte aan zijn? Het is natuurlijk niet de bedoeling om een directe link tussen bepaalde mysteries en websites te leggen, maar een kleine algemene database zou natuurlijk best handig zijn.

En... in het kader van de decembermaand: heeft iemand nog leuke tips voor boeken over dit onderwerp?

Ik ben benieuwd!

Groet,

Sandra

Team Helmpies

Geplaatst

Ik probeer bij het plaatsen van mysterie caches altijd origineel te zijn. Dit houdt automatisch in, dat je aan wat voor handboek of handleiding niks hebt. Ik doe namelijk per definitie iets wat daar NIET in staat, zou zo'n boek of handleiding trouwens überhaupt bestaan. Als ik om mij heen kijk is het bij andere mysterie-caches niet veel anders. Dus van mij mag je puzzel-oplos-databases bouwen bij de vleet, ik zal ze altijd proberen te glad af te zijn... :) Voor mij is dat nou juist de lol. Voor anderen denk ik ook. :thumbup:

Geplaatst

Ik ben (was) daar ook mee bezig. Het bookmarken van alle sites die ik nodig heb (gehad) voor het oplossen van een mystery. Ik ben echter bang dat je daar niet zoveel aan heb want het is inderdaad zoals Willy zegt. Iedere keer net weer een beetje anders. En dat probeer ik zelf ook.

Geplaatst
Ik ben (was) daar ook mee bezig. Het bookmarken van alle sites die ik nodig heb (gehad) voor het oplossen van een mystery. Ik ben echter bang dat je daar niet zoveel aan heb want het is inderdaad zoals Willy zegt. Iedere keer net weer een beetje anders. En dat probeer ik zelf ook.

Ok,

ik denk dat ik wellicht mijn eigen database maar moet aanleggen, en moet accepteren dat ik inderdaad gewoon zelf die ervaring moet opbouwen. (misschien gewoon net als ieder ander accepteren dat de puzzels met veel sterretjes ook voor mij wat lastiger zijn?)

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Sandra

Team Helmpies

Geplaatst (bewerkt)

Ok,

ik denk dat ik wellicht mijn eigen database maar moet aanleggen, en moet accepteren dat ik inderdaad gewoon zelf die ervaring moet opbouwen. (misschien gewoon net als ieder ander accepteren dat de puzzels met veel sterretjes ook voor mij wat lastiger zijn?)

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Sandra

Team Helmpies

Uiteraard zou een knowlage base handig zijn. Maar ik denk dat daarmee ook de fun van het oplossen weghaald.

bewerkt door LTeunis
Geplaatst

Waar je misschien wel iets aan hebt is www.convertworld.com/nl

Hier kun je de verschillende eenheden in valuta talstelsels ed snel omrekenen.

Wij hebben daar al een aantal mystery`s mee opgelost.

Succes!!

Geplaatst

Volgens mij hebben de meeste cache eigenaren wel eens een bezoekje aan Wikipedia gebracht :P Ik heb nog niet zoveel caches gevonden, maar Wikipedia .nl .com .org hebben vaak uitkomst gebracht :beerchug: Verder vond ik op Google nog wat sites van padvinders die mooie beschijvingen haddden over hoe je routes weer kunt geven en het gebruiken van codes of geheimtaal. Hoe anderen de ontcijfering of de oplossing van de puzzel in Excel gebruiken :thumbdown:

Geplaatst

Wij vonden de volgende site wel informatief: http://geheimeberichten.be/

Het geeft een kijkje in de wereld van de cryptografie en het geheimschrift. De onderwerpen worden vanuit een viertal invalshoeken bekeken: het digitaal voorstellen van informatie; het versleutelen van informatie; het verbergen van informatie en een meer maatschappelijke invalshoek. De wetenschap achter de codes is hier en daar in vereenvoudigde vorm voorgesteld.

Geplaatst

Verder zijn er nog de geotools van onze belgische cache collega's.

Daar zit ook een beperkte set met functies in voor het helpen.

www.ronsoft.nl/geotools (zie: "ver-/ontsleutel teksten")

o.a. morse, stapeltellen, "encrypty" in A=>N en A=>Z

Plan is om deze ook nog verder uit te breiden met romeinse cijfers en spiegelbeeld coordinaten.

Maar op dit moment ben ik vooral bezig met de plot op de kaartjes van een coordinaat en/of postcode

http://www.ronsoft.nl/geotools/cpc.php

Geplaatst (bewerkt)
Wij vonden de volgende site wel informatief: http://geheimeberichten.be/

Het geeft een kijkje in de wereld van de cryptografie en het geheimschrift. De onderwerpen worden vanuit een viertal invalshoeken bekeken: het digitaal voorstellen van informatie; het versleutelen van informatie; het verbergen van informatie en een meer maatschappelijke invalshoek. De wetenschap achter de codes is hier en daar in vereenvoudigde vorm voorgesteld.

Hij is zeker informatief, maar volgens mij redelijk oppervlakkig.

Afgelopen zaterdag heb ik me met een puzzeltje beziggehouden wat nog steeds niet is opgelost. In sommige gevallen is Brute Force dan ook veruit het makkelijkst als het om crypt gaat. :(

Edit: Wikipedia wil soms wel eens helpen. :yes:

bewerkt door gpsgek
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...