knijn2 Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 Ik heb met verbazing dit onderwerp doorgelezen.Mijn lagere-schooltijd ligt inmiddels 50 jaar achter me, en ik weet zeker dat de volgorde van bewerken die ik daar leerde die is wat hier als de tegenwoordige wordt beschreven, dus optellen/aftrekken enerzijds en vermenigvuldigen/delen anderzijds gelijkwaardig. En dan lees ik hier dat het niet meer zo moet als 30 of 40 jaar geleden, toen optellen dus wel voor aftrekken zou zijn gegaan. Was het soms zo dat toen sommige onderwijzers zelfs de meest elementaire rekenregels niet kenden en de kinderen de grootste onzin leerden, door een verkeerde interpretatie van het krakkemikkige Meneer van Dale ezelsbruggetje? Helemaal mee eens. Mijn lagere schooltijd ligt nog langer achter me en ik heb het toen ook goed geleerd. Niemand maakt mij wijs dat er uit Einsteins berekeningen nu andere antwoorden komen dan indertijd. Om maar iets te noemen.
bertien Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 Misschien ook wel handig. http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=3765
knijn2 Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 (bewerkt) Misschien ook wel handig. http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=3765 Precies. De vraagsteller weet of niet meer wat hij echt op school geleerd heeft of hij heeft een onderwijzer gehad die er niets van begreep. Vroeger had je namelijk ook al mensen die niet konden rekenen, net als tegenwoordig. En die dan met de smoes komen dat ze het zo hebben geleerd of Mijnheer van Dale de schuld geven. En zo komt het fabeltje in de wereld dat de rekenregels veranderd zijn. Maar ik leerde bijna 60 jaar geleden al dat optellen en aftrekken gelijkwaardig waren, evenals vermenigvuldigen en delen. En evenals machtsverheffen en worteltrekken. 31 maart 2007 bewerkt door knijn2
Malyenki Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 De mooiste oplossing is deze: De "wortel"-regel wordt dan: Als er behoefte is (en dat geldt ook voor andere caches), kan ik voor èlke andere formule ook dergelijke plaatjes maken in verschillende lettertypes. Stuur even een mailtje in dat geval. Hee gpsgek, ik ben zo vrij geweest om jouw afbeeldinkjes te gebruiken voor m'n nieuwe cache. Bedankt.
Lex Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 (bewerkt) Misschien ook wel handig. http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=3765 Nou, ik heb daar eens rondgekeken, en kwam o.a. dit tegen. Als antwoord wordt 42 gegeven, terwijl het 8,1 moet zijn! Er wordt in ieder geval vergeten dat de diameter wat anders is dan de omtrek, en wat er nog meer fout gedaan wordt is me niet duidelijk, want hoe de berekening precies verloopt staat er niet bij. De mededeling in dezelfde rubriek dat optellen vroeger wel voor aftrekken ging verliest hiermee voor mij alle waarde, te meer daar de beantwoorder niet kon vinden wanneer het dan wel veranderd zou zijn. P.S. Bovenstaande link is nu ongeldig. Ik heb mijn commentaar op de wielomwentelingenberekening ingestuurd, en daarop een automatische e-mail terugontvangen. Verder nog geen reactie. Maar enige tijd later was wel de hele vraag met antwoord verdwenen van de site. 1 april 2007 bewerkt door lex
Malyenki Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 (bewerkt) Misschien ook wel handig. http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=3765 Nou, ik heb daar eens rondgekeken, en kwam o.a. dit tegen. Als antwoord wordt 42 gegeven, terwijl het 8,1 moet zijn! Er wordt in ieder geval vergeten dat de diameter wat anders is dan de omtrek, en wat er nog meer fout gedaan wordt is me niet duidelijk, want hoe de berekening precies verloopt staat er niet bij. De mededeling in dezelfde rubriek dat optellen vroeger wel voor aftrekken ging verliest hiermee voor mij alle waarde, te meer daar de beantwoorder niet kon vinden wanneer het dan wel veranderd zou zijn. De site waar je bent geweest is ook een forum (net als dit) waar OOK de helft van de deelnemers de goede regels niet weet. 31 maart 2007 bewerkt door malyenki
gpsgek Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 (bewerkt) Hee gpsgek,ik ben zo vrij geweest om jouw afbeeldinkjes te gebruiken voor m'n nieuwe cache. Bedankt. Geen enkel probleem, je hebt de stille hint begrepen... Mochten dergelijke plaatjes nog eens nodig zijn....: nav het "Meneer van Dale"-verhaal (èn de moord) is er, voor de mensen die daar behoefte aan hebben of het leuk vinden en het zelf niet kunnen, vanaf vandaag de "formule-service". 31 maart 2007 bewerkt door gpsgek
Team Krabbegat Geplaatst 31 maart 2007 Geplaatst 31 maart 2007 (bewerkt) Als antwoord wordt 42 gegeven, terwijl het 8,1 moet zijn! ff Het antwoord 42 is altijd goed volgens the hitchhikers guide through the galaxy!!!! 31 maart 2007 bewerkt door Team Krabbegat
Tinus Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 als ik even mag ineterumperen..........Meneer van Dale is niet meer. Hoe Makkelijk Was De Volgorde Ook Alweer is een logische versie. Haakjes Machtsverheffen en Worteltrekken Delen en Vermenigvuldigen Optellen en Aftrekken
ShadowXs Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 als ik even mag ineterumperen..........Meneer van Dale is niet meer. Hoe Makkelijk Was De Volgorde Ook Alweer is een logische versie. Haakjes Machtsverheffen en Worteltrekken Delen en Vermenigvuldigen Optellen en Aftrekken Ik denk niet dat er nog sprake is van interrumperen, de discussie is een kleine 2 jaar oud
Arie vis Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 volgens dat wat ik 2 weken terug bij wiskunde geleerd heb, is het antwoord gewoon 6 maar die leraren kun je ook neit altijd vertrouwen
quizspel Geplaatst 6 mei 2009 Geplaatst 6 mei 2009 (bewerkt) Bij de volgende berekening, begrijp ik iets niet. 10 - 6 + 2 = 6 Ik had verwacht dat volgens het mijnheer van Dale regeltje, het 2 zou moeten zijn Eigenlijk dus zo 10 - ( 6 + 2 ) = 2 Wordt er bij het Geocachen, ook geen gebruik meer gemaakt van Mijnheer van Dale. Met Google vond ik dit : Meneer van Dale Wacht Op Antwoord De volgorde van uitvoeren van een berekening = Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken Waarschuwing Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen. Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan. Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan Bovenstaande komt trouwens van http://members.chello.nl/r.kuijt/nl_dale.htm gr. Arie Er staat gewoon +10 -6 +2 Het teken staat altijd voor het getal. Als je de volgorde wilt veranderen heb je bijvoorbeeld -6 + 10 +2 OF 2 +10 -6 OF 10 +2 -6 De volgorde maakt dus niets uit. Het teken voor het getal hoort altijd bij het getal. Er komt altijd 6 uit!!!! 6 mei 2009 bewerkt door quizspel
Aanbevolen berichten