weedboer Geplaatst 19 december 2006 Geplaatst 19 december 2006 Heb je al eens geprobeerd om je firmware up te daten? Ik heb deze onlangs op de magellan gps site gevonden. Er zijn trouwens een heel pak leuke onderdelen toegevoegd. De moeite om te doen! hier de link voor de E210 - Europa. Groetjes, Hans
franka en pim Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 (bewerkt) Uiteindelijk van sat niks meer vernomen, maar wel via mail Jowise de afgelopen dagen geholpen om MapSend 2.00C aan het werk te krijgen met de eXplorist 210... en met Succes. Ik heb besloten om daar de komende dagen een handleiding voor te schrijven en deze hier neer te zetten. Tevens zal ik dan ook de reset toets combi hier plaatsen om de eXplorist weer terug te brengen in fabrieks instelling. @weedboer: update van de firmware is niet noodzakelijk. MapSend 2.00C werkt ook met de oudere firmware. 2 januari 2007 bewerkt door franka en pim
weedboer Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Om even terug te komen op MapSend 2.00c. Ik heb deze versie ook, maar ik heb daar een probleem mee: Als ik deze tracht op te starten, dan lukt die niet. Ik krijg één of twee seconden het zandlopertje en daarna niets... Wanneer ik echter een paar services (maakt niet uit welke) uitschakel, dan lukt het soms. Voorbeelden van services die ik uitschakel zijn winamp, printkey, copernic desktop search,... Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Groetjes, Hans
Ruud4d Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Om even terug te komen op MapSend 2.00c. Ik heb deze versie ook, maar ik heb daar een probleem mee: Als ik deze tracht op te starten, dan lukt die niet. Ik krijg één of twee seconden het zandlopertje en daarna niets... Wanneer ik echter een paar services (maakt niet uit welke) uitschakel, dan lukt het soms. Voorbeelden van services die ik uitschakel zijn winamp, printkey, copernic desktop search,... Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Groetjes, Hans Lijkt erop dat je te weinig RAM hebt.
Team Gelaen Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Om even terug te komen op MapSend 2.00c. Ik heb deze versie ook, maar ik heb daar een probleem mee: Als ik deze tracht op te starten, dan lukt die niet. Ik krijg één of twee seconden het zandlopertje en daarna niets... Wanneer ik echter een paar services (maakt niet uit welke) uitschakel, dan lukt het soms. Voorbeelden van services die ik uitschakel zijn winamp, printkey, copernic desktop search,... Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Groetjes, Hans Dat laatste heb ik ook (nog stteds). Ik weet nog niet aan welke services dat ligt. Of dat het geheugen soms een probleem is. Soms gebeurt er zelfs helemaal niets. Ik heb hierover contact gehad met Magellan, maar niet echt een oplossing gekregen. Op de yahoo group over Magellan wel gelzen dat een nieuwe versie van MSN het probleem zou oplossen. Gedeeltelijk leek dit ook zo. O ja, e.e.a. speelde ongeveer een jaar geleden. Jan knip.. Lijkt erop dat je te weinig RAM hebt. Dat heb ik ook gedacht en is waarschijnlijk ook een soort van oorzaak (denk ik), maar dan meer omdat er in de windows geheugen manager iets niet helemaal goed zit. Er zullen wel programma's met memory leaks zijn die dit niet meer (goed) vrij geven. En Directroute zal hier wel niet helemaal goed mee om kunnen gaan. De hoeveelheid geheugen die in de taakmanager beschikbaar is lijkt niet helemaal in relatie te staan met het al dan niet starten van Directroute. Jan
franka en pim Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Inmiddels stromen de eXplorist gerelateerde vragen binnen in mijn PM en Mail box. Hahahaha. Ik ben wat aan het stoeien gegaan met mijn eXplorist 210 en ben er achter dat je er verdomd leuke dingen mee uit kan halen. Zo gaande weg bedacht ik me..... De BaseMap op de eXplorist gebruik ik nooit. Ik gebruik namelijk altijd de detail kaarten uit MapSend (2.00C) Toch neemt die basmap 10MB geheugen weg, waardoor er maar 22MB overblijft. Hup, weg met die BaseMap. DAT is dus geen goed idee. De eXplorist heeft de BaseMap nodig om goed te kunnen functioneren. Vermoedelijk staat de BaseMap zelfs in relatie tot de FirmWare (daar kom ik zo op terug, want dat bied mogelijkheden) Mijn experiment gaat nu worden om een lege (of zeer beperkte) BaseMap te maken, die maar een paar Kb van het geheugen gebruikt. Ontvanger blij omdat hij toch een basemap heeft, ik blij omdat ik dan een kleine 10MB extra ruimte heb om detail kaarten op te slaan (scheelt toch weer 50%) Samen met "Twin Peaks" die een eXplorist uit Canada heeft, zijn we ook aan het kijken of we de ontvanger volledig europees kunnen maken. Hij had per vergissing de EU firmware op de ontvanger gezet, ipv de US firmware. Dat ging goed, zonder problemen. Dat betekend dus dat de EU en US harware gewoon hetzelfde is. Ook wel logisch natuurlijk, anders heb je dubbele ontwikkel en productie kosten. Goed.... EU firmware staat er dus op, maar hij wilde niet lekker opstarten. Ik heb toen bij wijze van test de US basemap op mijn ontvanger gezet (met EU firmware) dat gaf dezelfde problemen. Nu verwacht ik, dat als Twin Peaks de EU BaseMap op zijn ontvanger zet, de ontvanger wel gewoon goed opstart, en hij dus een volwaardig EU model heeft gekregen. Ik houd jullie op de hoogte van onze bevindingen. Als een en ander met succes is afgerond zal ik daar een document over schrijven en op mijn website publiceren. Dan hebben we er namelijk allemaal wat aan Oh... nog even de twee handig toets combinaties: Als je eXplorist gedurende het gebruik is vast gelopen, en gaat hij niet meer uit met de uit knop, doe het dan zo: NAV + MENU + POWER Dit komt op hetzelfde neer als het verwijderen van de batterijen, maar dan op een voor de hardware iets vriendelijkere manier. Loopt je eXplorist vast tijdens het opstarten (Tijdens het controleren van het filesystem: "Checking Media..." of "Media Controleren") dan is de kans groot dat er een bestand op het filesystem is gekomen waar hij niet mee overweg kan. Op dat moment is het ook niet meer mogelijk om het filesystem via de USB kabel te bereiken en op te schonen. Op zo'n moment kan je de ontvanger weer terug zetten in de fabrieks instelling door de ontvanger aan te zetten met de volgende toets combi: GOTO + OUT + POWER Je zal dan wel de taal en persoonlijke info opnieuw in moeten stellen. De beschreven situaties doen zich eigenlijk nooit voor. Alleen als je zelf diep in het speeltje gaat zitten rommelen, door 0Kb BaseMaps te laden of handmatig kaarten te laden uit een oude versie van MapSend. Tenminste.... dat zijn de enige momenten dat ik doe toets combi's nodig heb gehad. Het is ook mogelijk om speciale service menu's tevoorschijn te halen. Daar kan je nog veel heftiger dingen mee. Zoals volledig formateren van de filesystem. Dan haal je dus echt ALLES uit de onvanger weg. Het enige wat achter blijft is de firmware, maar meer ook niet. Ook kan je er allerlei instellingen wijzigen voor o.a. NMEA koppeling naar de PC (zodat de ontvanger kan communiceren met andere apparatuur en programma's zoals Ozi etc.) Maar die zal ik voor de veiligheid maar even achterwegen laten, omdat je er meer kwaad dan goed mee kan doen!
Buzzardseye Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Ik snap het ff niet goed. Ik heb dus ook een 210. Ik draai mapSendDitrect route europe 2.00 en de nieuwe firmware. Ik cache zelden door het hele land. ( dus voorlopig alleen ruim NH als detailkaart) Draait als een spreekwoordelijke tierelier. Geen problemen. Zo denkend, ben maar een leek, gewoon doen en het werkt het beste. Maar van de andere kant aldoende leer je. Ben blij dat je met je eigen 210 stoeit
franka en pim Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 (bewerkt) Ik heb een standaard pakketje met detail kaarten gemaakt. Ik zet er op welke ik nodig heb en klaar. Op zich dus ook nooit problemen hoor. Maar ben toevallig afgelopen december voor het eerst tegen de beperkingen van het geheugen op gelopen toen ik Parijs en omgeving in het geheugen wilde zetten. Toen kwam ik dus een paar MB ruimte te kort. Zonde zonde. Nou ja... jammer dan. Afgelopen weekend kreeg ik mail van iemand die zijn 210 niet met MapSend kon laten praten. Na wat hulp van mijn kant, en wat geknutsel van zijn kant is het wel gelukt. Twin Peaks heeft per ongeluk een verkeerde firmware/basemap combi op zijn eXplorist gezet, en schreef mij ook een mail voor wat hulp. Ik ben toen gaan snuffelen en spelen om te zien wat ik voor hem kon betekenen. En al doende komt er vaak wel wat inspiratie, zo ook de ruimte besparing door de basemap kleiner te maken. Jij zal het misschien niet gebruiken, ik gebruik het ook niet dagelijks, maar ben wel al een keer tegen de ruimte beperking aan gelopen. En waarom zouden anderen daar dan geen last van hebben of kunnen krijgen? Er zijn immers mensen die hun eXplorist meer en zwarder gebruiken dan jij en ik. Het zal misschien niet vaak gebeuren, maar als het eens zo voorkomt, is het toch makkelijk om te weten DAT er een mogelijkheid is om het geheugen op te rekken, en hoe dat dan moet. Het zijn allemaal kleine weetjes die niet in de eXplorist documentatie staan, maar die van tijd tot tijd wel heel handig kunnen zijn. Stoeien met basemaps kan geen kwaad. Via de achter deur zijn ze altijd weer te verwijderen en te vervangen door een anderen. Hoe meer je weet van zo'n ontvanger, hoe meer plezier je er van hebt. Als ik vor mezelf spreek tenminste. Ik ben ook lekker met de NMEA koppeling aan het spelen. Er zijn talrijke programmatjes die NMEA kunnen ontvangen en verwerken. Ook ik ben wat aan het schrijven, puur om meer te leren over GPS en NMEA. Het is niet eens overdreven moeilijk. Tja... ieder doet zijn ding met een GPSr. De een fietst er routes mee, andere gaan een stukje vliegen met een ultra light, wij gaan wandelen en geocachen en ik experimenteer er ook nog een lekker op los om ook wat meer technische en IT gerelateerde kennis van dit alles op te doen. Uiteindelijk help ik er ook weer andere mensen mee. En dat is inmiddels al een paar keer gebleken. En daar ben ik blij om. Ook heb ik de GeoTools (beroemd excel sheetje) omgebouwd naar een webversie en een uitgekleedde versie voor de mobile browsers, zodat ook mensen zonder PDA (met Excel) in het veld de nodige dingen na kunnen kijken. Ik vind het gewoon leuk om daar mee bezig te zijn. Ik kom uit de OSS (Open Source Software) gemeenschap. Het is daar heel gewoon om kennis met elkaar te delen op deze manier. Ieder kan er zijn voordeel mee doen, en zo niet, dan is het altijd nog beschikbaar voor op een later moment als het toevallig wel eens één keer handlig blijkt te zijn. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, hahaha. Ik ga richting huis. (Zit nog op mijn werk) 2 januari 2007 bewerkt door franka en pim
Buzzardseye Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Ik heb een standaard pakketje met detail kaarten gemaakt. Ik zet er op welke ik nodig heb en klaar. Op zich dus ook nooit problemen hoor.Maar ben toevallig afgelopen december voor het eerst tegen de beperkingen van het geheugen op gelopen toen ik Parijs en omgeving in het geheugen wilde zetten. Toen kwam ik dus een paar MB ruimte te kort. Zonde zonde. Nou ja... jammer dan. Afgelopen weekend kreeg ik mail van iemand die zijn 210 niet met MapSend kon laten praten. Na wat hulp van mijn kant, en wat geknutsel van zijn kant is het wel gelukt. Twin Peaks heeft per ongeluk een verkeerde firmware/basemap combi op zijn eXplorist gezet, en schreef mij ook een mail voor wat hulp. Ik ben toen gaan snuffelen en spelen om te zien wat ik voor hem kon betekenen. En al doende komt er vaak wel wat inspiratie, zo ook de ruimte besparing door de basemap kleiner te maken. Jij zal het misschien niet gebruiken, ik gebruik het ook niet dagelijks, maar ben wel al een keer tegen de ruimte beperking aan gelopen. En waarom zouden anderen daar dan geen last van hebben of kunnen krijgen? Er zijn immers mensen die hun eXplorist meer en zwarder gebruiken dan jij en ik. Het zal misschien niet vaak gebeuren, maar als het eens zo voorkomt, is het toch makkelijk om te weten DAT er een mogelijkheid is om het geheugen op te rekken, en hoe dat dan moet. Het zijn allemaal kleine weetjes die niet in de eXplorist documentatie staan, maar die van tijd tot tijd wel heel handig kunnen zijn. Stoeien met basemaps kan geen kwaad. Via de achter deur zijn ze altijd weer te verwijderen en te vervangen door een anderen. Hoe meer je weet van zo'n ontvanger, hoe meer plezier je er van hebt. Als ik vor mezelf spreek tenminste. Ik ben ook lekker met de NMEA koppeling aan het spelen. Er zijn talrijke programmatjes die NMEA kunnen ontvangen en verwerken. Ook ik ben wat aan het schrijven, puur om meer te leren over GPS en NMEA. Het is niet eens overdreven moeilijk. Tja... ieder doet zijn ding met een GPSr. De een fietst er routes mee, andere gaan een stukje vliegen met een ultra light, wij gaan wandelen en geocachen en ik experimenteer er ook nog een lekker op los om ook wat meer technische en IT gerelateerde kennis van dit alles op te doen. Uiteindelijk help ik er ook weer andere mensen mee. En dat is inmiddels al een paar keer gebleken. En daar ben ik blij om. Ook heb ik de GeoTools (beroemd excel sheetje) omgebouwd naar een webversie en een uitgekleedde versie voor de mobile browsers, zodat ook mensen zonder PDA (met Excel) in het veld de nodige dingen na kunnen kijken. Ik vind het gewoon leuk om daar mee bezig te zijn. Ik kom uit de OSS (Open Source Software) gemeenschap. Het is daar heel gewoon om kennis met elkaar te delen op deze manier. Ieder kan er zijn voordeel mee doen, en zo niet, dan is het altijd nog beschikbaar voor op een later moment als het toevallig wel eens één keer handlig blijkt te zijn. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, hahaha. Ik ga richting huis. (Zit nog op mijn werk) Ik bedoelde het niet kwaad hoor. Wie zal het zeggen, misschien maak ik straks nog het meest gebruik van jouw stoeierijen met de 210.
Le Comte Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Franka en Pim, blijf vooral lekker experimenteren. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en ga snel eens kijken naar de basemaps op je website. Ik vindt het allemaal razend interessant, maar ook eng om uit te proberen. Ik ben blij dat jij er vertrouwd mee bent en je ervaringen met ons wil delen. Top
franka en pim Geplaatst 2 januari 2007 Geplaatst 2 januari 2007 Goed... uitkomst van de lege basemap test. Ja het kan... maarrrrrr... Zoom je verder uit dan 700m dan wordt alles blanko. Niet echt prettig dus. Een ander alternatief wat ik nu heb gedaan is een basemap met alleen NL er in. Deze is 1,7MB. Een stuk kleiner dan de originele BaseMap, en dus toch bijna 8,5 MB extra ruimte. En op de oude 22MB is dat toch mooi 38% Met MapSend WorldWide 1.30C kan je de BaseMap zelf maken. Zet hem vervolgens als BASEMAP.MGI in de directory "Background Maps" De directory lijkt leeg (OOK als je verborgenbestanden WEL laat weer geven), maar windows zal toch vragen het bestand te overschrijven, gewoon doen.
weedboer Geplaatst 3 januari 2007 Geplaatst 3 januari 2007 Leuk om nog een eXplorist 210 gebruiker tegen te komen die wat "prult" met z'n toestel. Voorlopig ken ik enkel de basis, maar hier en daar beginnen toch al een aantal handigheidjes naar boven te komen. Blijft wel caramba dat mijn MapSend DirectRoute zo moeilijk opstart. Dit ligt zeker niet aan het geheugen: Ik heb namelijk 1Gb ram steken... Groetjes, Hans
franka en pim Geplaatst 3 januari 2007 Geplaatst 3 januari 2007 Ik bedoelde het niet kwaad hoor.Wie zal het zeggen, misschien maak ik straks nog het meest gebruik van jouw stoeierijen met de 210. Oh.. nee, zo had ik het ook helemaal niet op gevat. De basis functionaliteiten zijn ook zeker wel toereikend genoeg. Dus voor normaal gebruik weten we alles. Ik ben alleen zo'n nerd (ja echt) die op zoek gaat naar die andere mogelijkheden van zo'n speeltje. Mogelijkheden die maar zelden worden gebruikt, of die zelden van dienst zouden kunnen doen. In december ben ik naar parijs geweest. Echter komt mijn TomTom niet verder dan Belgie. Dus wilde ik vanaf de belgische grens tot en met parijs in mijn ontvanger zetten. Tja... dat werd wat te veel. Laptop wilde ik niet meenemen. Dus dan maar alleen de omgeving van Parijs erin. Als je de Periferie van Parijs als kader gebruikt kom je op een kaartje van maar 1.6MB Rek je de omgeving in het vierkant (met hartje parijs in het midden) op tot Charles de Gaulle, dan zie je de bestands grote snel oplopen.... 8.8MB Dit om even aan te geven dat de 22MB in onze gevallen wel voldoende is, maar dat er dus zeker gevallen zijn te bedenken waarin het (net) niet genoeg is. Dan is het makkelijk om te weten dat (en hoe) je een verkleinde BaseMap op de eXplorist kan zetten om zo ruimte te sparen.
McMelloW Geplaatst 4 januari 2007 Geplaatst 4 januari 2007 Oh... nog even de twee handig toets combinaties:Als je eXplorist gedurende het gebruik is vast gelopen, en gaat hij niet meer uit met de uit knop, doe het dan zo: NAV + MENU + POWER Dit komt op hetzelfde neer als het verwijderen van de batterijen, maar dan op een voor de hardware iets vriendelijkere manier. Loopt je eXplorist vast tijdens het opstarten (Tijdens het controleren van het filesystem: "Checking Media..." of "Media Controleren") dan is de kans groot dat er een bestand op het filesystem is gekomen waar hij niet mee overweg kan. Op dat moment is het ook niet meer mogelijk om het filesystem via de USB kabel te bereiken en op te schonen. Op zo'n moment kan je de ontvanger weer terug zetten in de fabrieks instelling door de ontvanger aan te zetten met de volgende toets combi: GOTO + OUT + POWER Je zal dan wel de taal en persoonlijke info opnieuw in moeten stellen. De volgende link is van een Engels/Russische site met lijst van alle slimme toets combinaties. Gebruiken op eigen risico, je kan je hele GPS er mee om zeep helpen. http://rhamphorinkx.newmail.ru/sf.htm Weet jij misschien een truuk om al je instellingen en persoonlijke info te saven in een filetje op je PC. Zodat je na het nodige rommelen je GPS weer kan restoren naar je oorspronkelijke settings?
blooper65 Geplaatst 4 januari 2007 Geplaatst 4 januari 2007 Oh... nog even de twee handig toets combinaties: Als je eXplorist gedurende het gebruik is vast gelopen, en gaat hij niet meer uit met de uit knop, doe het dan zo: NAV + MENU + POWER Dit komt op hetzelfde neer als het verwijderen van de batterijen, maar dan op een voor de hardware iets vriendelijkere manier. Loopt je eXplorist vast tijdens het opstarten (Tijdens het controleren van het filesystem: "Checking Media..." of "Media Controleren") dan is de kans groot dat er een bestand op het filesystem is gekomen waar hij niet mee overweg kan. Op dat moment is het ook niet meer mogelijk om het filesystem via de USB kabel te bereiken en op te schonen. Op zo'n moment kan je de ontvanger weer terug zetten in de fabrieks instelling door de ontvanger aan te zetten met de volgende toets combi: GOTO + OUT + POWER Je zal dan wel de taal en persoonlijke info opnieuw in moeten stellen. De volgende link is van een Engels/Russische site met lijst van alle slimme toets combinaties. Gebruiken op eigen risico, je kan je hele GPS er mee om zeep helpen. http://rhamphorinkx.newmail.ru/sf.htm Weet jij misschien een truuk om al je instellingen en persoonlijke info te saven in een filetje op je PC. Zodat je na het nodige rommelen je GPS weer kan restoren naar je oorspronkelijke settings? Hoi, Ik heb even op de site gekeken en wat misschien voor sommigen zeer interessant kan zijn is indien men een explorist 100,200 of 300 bezit deze toch op een pc aan te sluiten is. Duidelijke knutsel uitleg op de site. Doe er je voordeel mee. Groeten, blooper65
Aanbevolen berichten