Spring naar bijdragen

Cachen met beperkingen


Happy Rabbit

Aanbevolen berichten

Al geruime tijd zit ik met een aantal vragen, eventueel om een nieuwe cache te beginnen dan wel om mijn huidige caches van opzet uit te breiden.

Wat ik nu zou willen weten is welke beperkingen in wat voor zin dan ook komen de huidige geocachers tegen.

Ik kan nu denken aan geestelijke of lichamelijke beperkingen.

Is een cache voor bijv. een hartpatient anders en waar onderscheid dit zich van anderen, of kleuren/lees/woord - blindheid etc. etc.

De beperkingen zullen zeer groot zijn maar bij sommige zal ik normaal gesproken niet gauw genoeg opkomen.

En hoe los je die dan op als je aan het cachen bent of laat je die caches dan liggen...kan dit makkelijk bij een cache opzet opgelost worden dan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vraag me af of iedereen met een beperking wel een cache wil hebben die aangepast is.

Normaal hebben we al de icoontjes in de Attributes waar veel info uit gehaald kan worden.

Ik weet niet of iemand met bij wijze van spreken een hartkwaal nu echt zit te springen om en cache voor hartpatienten.

Ik heb zelf een aantal beperkingen en als ik een cache om die beperkingen niet kan doen, sla ik hem over.

 

 

Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of iedereen met een beperking wel een cache wil hebben die aangepast is.

Het gaat er mij nu niet om een cache die speciaal voor die personen is gemaakt. :no:

Maar er zijn maar al te veel dingen waar je normaal niet op komt als je een beschrijving maakt.

Ik noem maar kleurenblindheid...vaak kom je in de beschrijving tegen "zoek het rode paaltje met een witte kop, die hoort bij cijfer *hupeldepup*.

Iemand met kleurenblindheid zou deze cache nooit kunnen doen..of de cache beschrijving zou op een andere manier geschreven "kunnen"worden.

Ik weet het het gaat niet altijd op maar als het zou kunnen is het voor die personen toch ook mooi om toch die tochten te lopen.

Normaal hebben we al de icoontjes in de Attributes waar veel info uit gehaald kan worden.

Ja..klopt ook...maar die zijn toch ook vrij beperkt naar mijn mening.

Ik weet niet of iemand met bij wijze van spreken een hartkwaal nu echt zit te springen om en cache voor hartpatienten.

:crybaby: ..nee ..ok..ik gebruikte dit maar als een voorbeeld..sorry als dit verkeerd gezien word.

Maar ik kan me legio voorbeelden bedenken waar je normaal niet bij nadenkt bij een beschrijving maken.

Ik heb zelf een aantal beperkingen en als ik een cache om die beperkingen niet kan doen, sla ik hem over.

Ok...Right !!!!!

Dus je slaat hem over...is die wel eventueel te doen met extra aandachtspunten in de omschrijving, let wel met een andere manier van beschrijven. :crybaby:

Dat zou natuurlijk ook altijd kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, een schot voor open doel dan maar Fred :) Doel je hier bijv. op:

 

http://www.koc.be/info/gps_blinden/info_gps.html

 

Shit..ja...daar gaan ze met m'n idee aan de haal. :)

Dank voor het linkje.

 

He, he, je klets soms teveel, heb ik ook wel eens last van :D

 

Hier nog een linkje van een wandeling in de buurt van Hoog Catharijne:

 

http://www.xs4all.nl/~jvleliev/trekker/trekker_centrum.mp3

 

Doe voor de gein je ogen eens dicht bij het beluisteren van de demo!

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok...Right !!!!!

Dus je slaat hem over...is die wel eventueel te doen met extra aandachtspunten in de omschrijving, let wel met een andere manier van beschrijven. :)

Dat zou natuurlijk ook altijd kunnen.

Ja, ik haal normaal mijn info uit de beschrijving en de icoontjes. Als men daar geen gebruik van gemaakt heeft en ik ben dan bij een cache die ik dan niet kan doen, dan vind ik dat wel eens vervelend.

Maar hetzelfde geldt ook voor geen icoontjes plaatsen dat een hond niet welkom is en ik heb altijd een hond bij me. Vind ik net zo vervelend.

 

natuurlijk zit er wel iets in je verhaal. Een kleurenblinde zou het moeilijk hebben met de paaltjes met rode kop als er ook nog paaltjes met een blauwe kop zijn :)

Maar als hij uit de listing al kan halen dat hij gekleurde paaltjes moet zoeken, dan weet hij al dat deze cache niets voor hem is.

 

Zo ook met wel of niet kindvriendelijk of wel of niet rolstoelvriendelijk.

 

 

Als je moet blazen bij een alcoholcontrole, zet dan je bril af; dat scheelt twee glazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft de caches voor mensen met beperkingen en dan in het bijzonder kleurenblindheid: voor hen hoef je een cache NIET aan te passen. Dit uit ervaring, mijn zoon is kleurenblind en dan niet zomaar het verschil niet kennen tussen oranje en donkergeel of paars en donkerblauw. Hij ziet alleen wit, zwart, geel, groen en bruin. ALLE andere kleuren worden bij hem gefilterd naar groen, dus die groep is erg groot. Toch kan hij 99 van de 100 kleuren goed benoemen, dit is pure getraindheid. Hij is nu 20 en een (kleurenblind)kind van 10 gaat echt nog niet alleen cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha weer wat geleerd (kleurenblindheid)

 

En niet iedereen met een "handicap" wil zijn handicap laten meetellen in zijn leven.

 

Inderdaad, dat is ook de reden dat ik toch vaak eigenwijs ben en ga cachen. Het komt alleen achteraf vaak dubbel zo hard aan. Dat is altijd weer jammer. Maarja, ik heb nu eenmaal reuma en zal daarmee om moeten gaan. :)

 

Wat ik heb geleerd, is dat je (als je een beperking hebt), graag zo veel mogelijk zèlf wilt doen. Alleen als het echt niet anders gaat, vraag je om hulp. Daarom lijkt het mij ook dat je in de meeste gevallen bij een cache wel zèlf kunt uitmaken of ie geschikt voor je is. En zelfs al zou hij niet helemaal geschikt zijn, ik durf te wedden dat 90% hem dan nog loopt.

 

Ik zie het vinden van een cache, die bij een route hoort waarover ik (ivm mijn beperkingen) van te voren twijfels had, altijd een enorme overwinning. :) Dat zal voor mijn mede-cachers met beperkingen ook zo zijn.... Dat weet ik zeker.

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een lichte vorm van reuma en bekkeninstabiliteit. Dit betekent voor mij dat lange afstanden, maar vooral het lopen op oneffen, ruw terrein niet altijd even makkelijk is. Ik selecteer dus altijd op afstand en terrein. Alhoewel ik laatst 3 uur over de hei door mul zand heb gelopen. Terrein zou 2 sterren zijn, na het lopen zou ik zeggen, zeker 3 sterren.

Mijn probleem komt meestal pas de volgende dag. Dan heb ik pijn, en moet dus een rustdag inlassen. Gelukkig kan ik dan meestal wel nagenieten van een mooie tocht en de voldoening dat ik het gered heb.

 

Een totaal andere "beperking" is dyslexie. Ik heb hier tijdens het cachen eigenlijk nooit last van (zo wie zo niet vaak in het dagelijks leven) maar het is voor mij lastiger om beschrijvingen te lezen die erg achter elkaar door geschreven zijn, dan bedoel ik vooral op de vragen waar je een getal bij een bepaalde letter moet zoeken. Als het netjes op aparte regels staat gaat het goed.

Ik denk dat mensen met een zwaardere vorm van dyslexie er veel baat bij kunnen hebben als het overzichtelijker geschreven wordt.

(gelukkig komt het niet vaak voor dat het te veel op elkaar gepropt zit).

 

Groetjes, Lydia

 

die zich niet beperkt voelt in welk opzicht dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er niet om wat je niet kunt, het gaat er wel om wat je wel kunt. :)

Inderdaad, dat probeerde ik aan te geven in mijn post! Alles wat je dacht niet te kunnen en wel is gelukt is een overwinning!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Het gaat er niet om wat je niet kunt, het gaat er wel om wat je wel kunt. ;)

 

Ja..klopt..helemaal mee eens. :yes:

Maar het zou mischien wel eens leuk zijn om een cache op te zetten waar een aantal aspecten aan bod komen waar anderen zich in beperkt voelen.

Daar ben ik nieuwsgierig naar, niets meer . ik ben niet uit op "persoonlijk leed" .

Het is wellicht wel eens aardig om met een cache stil te staan bij bepaalde beperkingen waar je zelf nooit bij stil zou staan dat dat in andermans dagelijkse leven parten speelt. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er niet om wat je niet kunt, het gaat er wel om wat je wel kunt. ;)

 

Ja..klopt..helemaal mee eens. :yes:

Maar het zou mischien wel eens leuk zijn om een cache op te zetten waar een aantal aspecten aan bod komen waar anderen zich in beperkt voelen.

Daar ben ik nieuwsgierig naar, niets meer . ik ben niet uit op "persoonlijk leed" .

Het is wellicht wel eens aardig om met een cache stil te staan bij bepaalde beperkingen waar je zelf nooit bij stil zou staan dat dat in andermans dagelijkse leven parten speelt. :blush:

 

Ik zou zelf wel graag als extraatje in de cache beschrijvingen wat meer info over bereikbaarheid van de cache-plek willen toegevoegd zien.

Met name als je geen auto hebt of zelf geen auto rijdt dan is het soms handig om te zien of caches die verder van je woonplaats verwijderd zijn bv met een OV voorziening (welke met met enige frequentie wordt aangedaan...ook in de weekenden... ahum) op loop of voor mijn part fiets-/of skate afstand van de cache-plek voorhanden is.

 

Kan heel kort zijn, gewoon iets van dichtsbijzijnde bushalte of treinstation op .... meter van cache-lokatie. Vergelijkbaar met vakantiegidsen ("strand op .. meter loopafstand"..maar dan wel een eerlijke opgave hehehe)

 

Zoiets vang je net niet helemaal in een ikoontje en kan toch waardevolle info bieden. Voor de rest zou ik niet veel kunnen verzinnen dat niet in de bekende ikoontjes al medegedeeld wordt.

 

Wel een relevant en leuk aangesneden topic overigens, goed om eens over na te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...