Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Iets in mij zegt mij..... dat het hele Jansen/Pietersen verhaal niet was gekomen als de cache van Lein gewoon bij GC.com/nl  online was gekomen..

Regel was aangepast, Lein is ermee accoord gegaan.. dan is hiermee toch de kous af?

Lein heeft MET toestemming de cache geplaatst.. dus waarom er ineens koffiedik gekeken moet worden?

Want... boswachter Ko kan ineens boswachter Piet worden, die ineens grote problemen heeft dat midden in zijn natuurgebied een koffertje ligt waardoor er allerlei mensen gewapend met GPS door zijn rustige bosje beginnen te huppelen, paar meter van pad af, bosje wordt omgewoeld, boswachter Piet wordt boos.. dus hoppa.. ook zonder die ene regel kan je dus met kistje en contract buiten staan...

En zo kan je hier tot in den treure scenario's blijven bedenken waarom iemand ineens zou besluiten "illegaal" een cache te gaan plaatsen..

We hebben nu eenmaal te maken met stichtingen.. zowel GL als SBB als nog tig andere lokale beheerders...

Het is aan de cachelegger om wel of niet accoord te gaan met de bepalingen.. in dit geval wel accoord.. dus klaar.

En wil je geen regeltjes hebben??? Feel free en drop de cache in je voortuin... zal je ineens zien hoe snel je regeltjes opstelt, als weer die met zorg geplante plantjes van moeders de vrouw zijn platgetrapt door maatje 43 met een GPS.

En ja, dan is die alleen bij terracaching te vinden.. so be it.. ook hier kan je lang en kort over doorhameren... wie het leuk vind die tocht te lopen, loopt hem, en wie het jammer vind dat die niet hier te loggen is, logt hem niet... zoals kruimel al zei.. 3000 andere caches die wel te doen zijn.

Ik ben bang dat de strekking van mijn verhaal niet helemaal overkomt.

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat GC.NL (en in deze Mumzle) een lans heeft gelagen richting beheerders (SBB, GL). Deze beheerders hebben hier duidelijke afspraken mee en overgemaakt met GC.NL. De cache wordt gepubliceerd op GC.COM want dat heeft GC.NL hun gezegt. Als je een afdruk maakt van een cache staat hier duidelijk op dat je akkoord gaat met de regels van GC.COM welke ook door GC.NL zijn gepresenteerd bij SBB en GL.

Nu blijkt de cache ineens gepubliceerd te gaan worden bij TC.COM. Een club met andere regels als GC.COM. Een club die bij SBB en GL misschien helemaal niet bekend zijn en daarmee ook hun regelgevingen.

Een volgende stap is misschien dat een lid van TC.COM een cache plaats op het terrein van SBB, GL zonder toestemming.

Voor SBB en GL is een cache een cache en een cache is van GC.NL want daarmee hadden ze zulke goede kontakten. GC.NL krijgt het straks het beleg van TC.COM op zijn brood.

En al zou er een 'fusie' plaatsvinden tussen GC.COM en TC.COM dan nog zal SBB of GL zich nog eens achter de oren krabben om met dit cluppie in zee te gaan.

Misschien nu wat duidelijker.

Ger@ld

Geplaatst

Ik denk dat we allemaal zorg hebben om het behoud van de natuur en onze gezamenlijke hobby.

En eerlijk is eerlijk: als er wat meer controle is op naleving van de afspraken die met de natuurbeheerders zijn gemaakt is de kans groter dat we onze hobby nog in lengte van jaren kunnen blijven uitoefenen.

Maar garanties geven kan niemand. GC.com niet, TC.com niet, OpenCaching.com niet. Maar met zijn allen kunnen we er voor proberen te zorgen dat we zorgvuldig met de natuur en de gemaakte afspraken omgaan. En dan maakt het volgens mij niet uit bij welke club je de cachebeschrijving plaatst of logt.

En denk ook vooral niet dat de leden van TC.com hier anders over denken. Dat die onzorgvuldig hun cache plaatsen, of dat die minder verzorgd zijn. Of dat ze al hun caches zonder toestemming hebben geplaatst.

Ik heb er nu een stuk of vijf gelopen, en allemaal waren ze zeer de moeite waard.

De controle op naleving van de afspraken moet van ons komen. GC.com controleert namelijk enkel op het moment van plaatsen of e.e.a. binnen het kader van de gemaakte afspraken is gebeurd. Daarna verliezen zij de cache ook min of meer ook uit het oog. Ze blijven niet controleren.

Als wij zien dat bij caches bepaalde zaken niet kloppen, dan moeten we elkaar daar op aan durven spreken.

Geplaatst

Ik denk dat als er op een of andere manier melding komt dat er niet volgens de door de legger geplande route gelopen wordt, de legger twee keuzes heeft: route aanpassen of zelf opdoeken om te voorkomen dat in de toekomst er geen toestemming meer komt voor een volgende cache.

Dus alle verantwoordelijkheid ligt bij de legger.

Geplaatst

Het punt bij GC.com is dat deze site zeer veel belangstelling en bekendheid geniet.

Caches worden via een zeer goed in elkaar zittende website haast op een presenteerblaadje gepresenteerd.

De uitdaging ...

Maak zelf een cache pagina op een site waarop gelogd kan worden: een weblog (blogger, ed.) of een andere gratis site waar ook een gastenboek aan toe te voegen is (geocities, ed.)

Coordinaten, beschijving, hint, kaartjes, foto's, alles erop en eraan.

Deze pagina niet bekend maken, google ea. vinden het vanzelf wel.

Gewoon afwachten wie dan deze cache zullen vinden.

Ik heb het ook gedaan en was verbaast hoeveel mensen het ding dan evengoed nog vinden.

Geplaatst

Ik volg dit draadje al een tijdje met belangstelling. Mijn cache Dleeblegeips ligt namelijk in hetzelfde gebied en ik heb overleg gehad met dezelfde beheerder.

Wat is er aan de hand:

Lein wilde een cache plaatsen op de Loenermark. Daarvoor zijn alle regeltjes gevolgd die er door GL worden verlangd voor het verkrijgen van toestemming. Iedereen blij zou ik zeggen. Uitdrukkelijk ook de beheerder van de Loenermark.

De cache wordt vervolgens gepubliceerd op tc.com. Alle Terracachers in Nederland blij.

Het enige wat er is gebeurt is dat ze o.a. via een team lid van gc.nl (Mumzle) de afspraken met GL ter discussie is gaan stelen. Indien die worden aangepast is dat ook in mijn belang.

Als Lein dit draadje niet was gestart had (bijna) niemand geweten dat er een (tc-)cache op de Loenermark was bijgekomen.

Geplaatst (bewerkt)
Als Lein dit draadje niet was gestart had (bijna) niemand geweten dat er een (tc-)cache op de Loenermark was bijgekomen.

TC cachers kunnen email krijgen als er binnen een bepaalde straal nieuwe cache geplaatst worden, net als bij GC.

Je kunt bij TC heel wat namen tegen komen die je ook bij GC tegen komt.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

TC cachers kunnen email krijgen als er binnen een bepaalde straal nieuwe cache geplaatst worden, net als bij GC.

Ik denk dat Reintje met "niemand" bedoelt dat (bijna) niemand van de geocachers het zou hebben geweten. Ik krijg als geocacher echt geen mail over terracaches.

Geplaatst

Ik denk dat Reintje met "niemand" bedoelt dat (bijna) niemand van de geocachers het zou hebben geweten. Ik krijg als geocacher echt geen mail over terracaches.

Klinkt net of dat er geen mensen tegelijkertijd bij TC en GC aangemeld zijn.
Geplaatst

Wat dan? dieren?

Pure stemmingmakerij Henk. Niet doen.

Geplaatst (bewerkt)

Wat dan? dieren?

Ik denk niet dan JdB dat doet Kruimel (tenminste, ik lees dat er niet in), maar dat hij aangeeft dat de meeste TC-members (zo niet alle) ook member bij GC.com zijn. En dat is inderdaad het geval.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Gezien de gestage overgang van de overeenkomst van GL naar de cache van Piet&Lein naar Terracaching en de gevoelens daaromtrent, lijkt me het beter te gaan kijken op Terracaching.

Er is schatzoeken met GPS; en dat spelletje kan je spelen bij geocaching.com en/of terracaching.com en vast nog andere minder bekende sites :eek:

Dit draadje is volgens mij wel beantwoord: GL geeft een schriftelijk "contract" op je verzoek tot het plaatsen van een cache of route op hun gebied. De inhoud zal niet meer wijzigen, juridisch correct of dichtgetimmerd is het niet helemaal. Maar je kunt tekenen of een andere plek zoeken. Heel simpel..... :P

Ik wil graag de zitting bijwonen van de eerste cache plaatser die aangeklaagd gaat worden door GL wegens wangedrag van een (onbekende) geocacher op hun grondgebied :wine:.

Geplaatst

Wat dan? dieren?

Ik denk niet dan JdB dat doet Kruimel (tenminste, ik lees dat er niet in), maar dat hij aangeeft dat de meeste TC-members (zo niet alle) ook member bij GC.com zijn. En dat is inderdaad het geval.

Dat zal best, maar andersom is weer een ander verhaal :) En dat is waar Reintje waarschijnlijk bedoelde. Ik engegarandeerd vele met mij hebben zelfs nog nooit gekeken op die andere sites.

Geplaatst
Dat zal best, maar andersom is weer een ander verhaal :) En dat is waar Reintje waarschijnlijk bedoelde. Ik engegarandeerd vele met mij hebben zelfs nog nooit gekeken op die andere sites.

Dat is zeker waar, Kruimel. En wie dat niet wil, moet dat ook zeker niet doen. Waar het mij in mijn verhaal vooral om is gegaan, is om te benadrukken dat een site niet per sé 'fout' is omdat deze de verantwoordelijkheid voor het goed omgaan met de omgeving helemaal bij de cache-plaatser en -zoeker neerlegt.

Het zijn niet de sites die fout zijn, maar sommige van de mensen die er gebruik van maken. Maar dat is op GC.com niet anders. Ook daar zijn cachers die er een puinzooi van maken.

Maar nogmaals: iedereen moet vooral bij die club blijven waar hij/zij zich het beste bij thuis voelt. En dat is voor mij in de eerste plaats GC.com, maar ik versmaad ook de caches op de andere sites niet.

Want een mooie wandeling is natuurlijk nooit weg ... :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...