gr2 Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 (bewerkt) Nu de vogeltjes fluiten laten we mede uit milieuoogpunt de bolide wat vaker staan om de fiets te nemen. Een verrassende ontwikkeling. We zijn dan ook overgegaan tot de aanschaf van een originele Garmin-fietssteun voor de Garmin 76S. Dit bevalt - afgezien van de torenhoge prijs voor de fietssteun - prima allemaal. Maar onlangs volgden wij een in de gps ingevoerde route door de stad Utrecht. De routefunctie bleek in de bebouwde kom niet goed te werken. Het automatisch verversen van de gps-kaart (MapSource MetroGuide) bleek in dat fijnmazige stratenstelsel zoveel rekencapaciteit te vergen, dat het aangeven van de rijrichting erbij inschoot. Bij elk routepunt deed zich een time-out van zeker een minuut voor. Erg lastig. Weet iemand of dit normaal is? 24 april 2006 bewerkt door gr2
Nightfire Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 Zou het misschien kunnen liggen aan de detaillering waarop je de kaart hebt staan. Ik had de detaillering (ook mapsource metroguide) op mijn GPS op "high" staan en had hetzelfde probleem (traag laden van de kaarten). Onlangs de detaillering van de kaarten op "medium" gezet en de kaarten worden een stuk sneller geladen! Zeker in de wijken met de vele straatjes scheelt dit een hoop
gr2 Geplaatst 24 april 2006 Auteur Geplaatst 24 april 2006 De detaillering stond op normaal. ik heb hem nu op minst gezet. Eens kijken of dat scheelt. Dank voor deze waardevolle suggestie, Nightfire.
Watjes Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 Wij zien met de 76S een vergelijkbaar probleem. Wat we gemerkt hebben is dat dit mede komt door een hoog detail nivo (lager detail geeft veel vlottere respons). Maar ook de batterijen hebben merkbare invloed. Verse (volle) batterijen geven een betere respons dan bijna lege batterijen. Ook het -veranderen- van zoom-nivo (in of uitzoomen maakt dan niet veel uit) geeft veel vertraging. Tot slot geeft werken met backlight aan ook een merkbare verslechtering van de respons (heeft natuurlijk te maken met de batterijspanning).
gr2 Geplaatst 24 april 2006 Auteur Geplaatst 24 april 2006 Het batterijniveau was dan misschien ook van invloed. Ze waren bijna leeg. We gaan binnenkort met lage detaillering en volle batterijen de stad in, eens kijken hoe dat afloopt.
Erben Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 Het automatisch verversen van de gps-kaart (MapSource MetroGuide) bleek in dat fijnmazige stratenstelsel zoveel rekencapaciteit te vergen, dat het aangeven van de rijrichting erbij inschoot. Bij elk routepunt deed zich een time-out van zeker een minuut voor. Erg lastig. Een van de weinige zeer irritante eigenschappen die mijn 60cs ook heeft. Ik had dit probleem ook al eens in dit draadje aangekaart. Vooral als ik zelf op de kaart van de GPS een fietsroute op basis van routepunten heb gemaakt. Op zich een handig foefje, dat de 76 ook wel zal kunnen. Maar het kaartscherm wordt traag opgebouwd. Ik las ergens op het forum (weet zo gauw even niet meer waar) een link naar een website van een Duitser die de 60cs en 60csx met elkaar vergeleken heeft en een van de uitkomsten was dat de x versie een veel snellere beeldschermopbouw had. Voor wat je eraan hebt....
gr2 Geplaatst 24 april 2006 Auteur Geplaatst 24 april 2006 (bewerkt) Het probleem doet zich trouwens ook voor als je op het pijltje rijdt in plaats van op de kaart. De gps is dan kennelijk toch bezig met de kaartopbouw, terwijl de kaart helemaal niet hoeft te worden getoond. Tijdens het rekenen wordt het pijltje niet weergegeven, zodat je niet weet welke kant je op moet. Bij een rit vorige week door Utrecht had ik het probleem niet. Maar toen stond zowel MapSource als de basiskaart uitgeschakeld. 24 april 2006 bewerkt door gr2
arie Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 Het batterijniveau was dan misschien ook van invloed. Ze waren bijna leeg. We gaan binnenkort met lage detaillering en volle batterijen de stad in, eens kijken hoe dat afloopt. <{POST_SNAPBACK}> Je kunt volgens mij aangeven wat voor batterijen je gebruikt, alkaline of accu's. Kan dit nog van invloed zijn bij bijna lege batterijen, niet dat ze beter gaan werken, maar wel dat ie eerder waarschuwt als de spanning te veel daalt?
gr2 Geplaatst 24 april 2006 Auteur Geplaatst 24 april 2006 Ai, wij doen maar wat, qua batterijen. Misschien geen wonder dat we dan problemen krijgen. Eens even naar die instelling kijken.
Quaerens Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 De instelling alkaline/ nikkel-cadmium is volgens mij puur voor het opladen. Als je instelt dat er nikkel cadmiums inzitten laadt het ding volgens mij op via de USB. Dus als er alkalines in zitten is het niet zo handig om 'm op nikkel cadmium te zetten. Alkalines opladen is niet zo handig. Zeker niet als het in een gruwelijk dure GPS gebeurt. Q
gr2 Geplaatst 24 april 2006 Auteur Geplaatst 24 april 2006 Opladen noch usb is van toepassing bij een 76S.
Quaerens Geplaatst 24 april 2006 Geplaatst 24 april 2006 Opladen noch usb is van toepassing bij een 76S. <{POST_SNAPBACK}> Vandaar het herhaalde "volgens mij". Nu heb ik ook totaal geen verstand van GPS'en, maar mijn trial & error (vooral het laatste dus) wil nog wel eens werken.
Tornado Bram Geplaatst 25 april 2006 Geplaatst 25 april 2006 Wij zien met de 76S een vergelijkbaar probleem. Wat we gemerkt hebben is dat dit mede komt door een hoog detail nivo (lager detail geeft veel vlottere respons). Maar ook de batterijen hebben merkbare invloed. Verse (volle) batterijen geven een betere respons dan bijna lege batterijen. Ook het -veranderen- van zoom-nivo (in of uitzoomen maakt dan niet veel uit) geeft veel vertraging. Tot slot geeft werken met backlight aan ook een merkbare verslechtering van de respons (heeft natuurlijk te maken met de batterijspanning). <{POST_SNAPBACK}> Dit heb ik meegemaakt met de Legend. Nog geen signaal van batterijen leeg maar toch geen ontvangst satellieten meer. Na uit en aan doen geen resultaat. Pas bij verwisselen van batterijen voor volle weer ontvangst satellieten.
knijn2 Geplaatst 28 april 2006 Geplaatst 28 april 2006 (bewerkt) Even een domme vraag (want ik neem aan dat de daar wel aan hebt gedacht?): als je NimH oplaadbare batterijen gebruikt, heb je dat dan ook ingesteld op je GPS? Anders verwacht hij een hogere batterijspanning. Verder krijgt de GPS in de stad wel eens problemen door een slechte ontvangst in nauwe straten e.d. Als je al ontvangst krijgt is die (ook door reflecties) zo onvast, dat de kaart dan steeds heen en weer wil draaien. En dan krijg je problemen: voor hij klaar is met schermopbouw, begint hij al weer opnieuw. Als het te gek wordt kun je eventueel Noord boven (ipv koers boven) zetten, dan is er veel minder kaartopbouw nodig. Ook te ver inzoomen zorgt voor veel kaartopbouwactiviteit. Voor fietsen zet ik hem op 200 m, voor wandelen op 120 en voor de auto op 500 m. Succes! 28 april 2006 bewerkt door knijn2
gr2 Geplaatst 28 april 2006 Auteur Geplaatst 28 april 2006 (bewerkt) Even een domme vraag (want ik neem aan dat de daar wel aan hebt gedacht?): als je NimH oplaadbare batterijen gebruikt, heb je dat dan ook ingesteld op je GPS? Anders verwacht hij een hogere batterijspanning. Verder krijgt de GPS in de stad wel eens problemen door een slechte ontvangst in nauwe straten e.d. Als je al ontvangst krijgt is die (ook door reflecties) zo onvast, dat de kaart dan steeds heen en weer wil draaien. En dan krijg je problemen: voor hij klaar is met schermopbouw, begint hij al weer opnieuw. Als het te gek wordt kun je eventueel Noord boven (ipv koers boven) zetten, dan is er veel minder kaartopbouw nodig. Ook te ver inzoomen zorgt voor veel kaartopbouwactiviteit. Voor fietsen zet ik hem op 200 m, voor wandelen op 120 en voor de auto op 500 m. Succes! <{POST_SNAPBACK}> Ja de batterijinstelling kan een rol spelen, ik zal eens kijken als ik weer eens door de stad fiets. Al het overige had ik al voor elkaar. Tnx. 28 april 2006 bewerkt door gr2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden