Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De INSPIRE richtlijn zal tot gevolg hebben dat de vrije toegang tot geografische informatie die met belastinggelden zijn gemaakt, onmogelijk wordt.

Lees maar de pdf tekst op http://inspire.jrc.it/proposal/NL.pdf

(in het Nederlands)

De clou is: het eigendomsrecht van de geodata van de overheid wordt bevestigd en uitgebreid: tot voor kort mocht je er met het blote oog gratis naar kijken (zie de copyright vermelding op onze papieren topografische kaarten) maar nu moet de burger er ook voor gaan betalen. Dat kan n.l. zo geregeld worden als de hele boel digitaal is en het internet gebruikt wordt. Licenties, copyright en pay-per view, dat moet het allemaal worden.

Ik ben van mening dat kaartmateriaal tegen kostprijs beschikbaar moet zijn: de data is met ons belastinggeld al een keer betaald.

Laat je niet misleiden door de tekst in het begin: "...een voorstel in te dienen om interoperabele ruimtelijke informatie op grote schaal beschikbaar te maken ter ondersteuning van het nationale en communautaire beleid en om het publiek toegang te verschaffen tot deze informatie."

Het centrale punt is de aanname "dat geografische data die verzameld zijn door nationale topo-diensten in europa eigendom zijn van die organisaties en niet van het publiek." Zodoende blijven er dus monopolies bestaan met bijbehorende absurde prijzen en restricties.

Meer uitleg over wat er aan de hand is kan je lezen bij http://publicgeodata.org/Home

Teken de petitie!!!!

Geplaatst
De INSPIRE richtlijn zal tot gevolg hebben dat de vrije toegang tot geografische informatie die met belastinggelden zijn gemaakt, onmogelijk wordt.

Lees maar de pdf tekst op http://inspire.jrc.it/proposal/NL.pdf

(in het Nederlands)

De clou is: het eigendomsrecht van de geodata van de overheid wordt bevestigd en uitgebreid: tot voor kort mocht je er met het blote oog gratis naar kijken (zie de copyright vermelding op onze papieren topografische kaarten) maar nu moet de burger er ook voor gaan betalen. Dat kan n.l. zo geregeld worden als de hele boel digitaal is en het internet gebruikt wordt. Licenties, copyright en pay-per view, dat moet het allemaal worden.

Ik ben van mening dat kaartmateriaal tegen kostprijs beschikbaar moet zijn: de data is met ons belastinggeld al een keer betaald.

Laat je niet misleiden door de tekst in het begin: "...een voorstel in te dienen om interoperabele ruimtelijke informatie op grote schaal beschikbaar te maken ter ondersteuning van het nationale en communautaire beleid en om het publiek toegang te verschaffen tot deze informatie."

Het centrale punt is de aanname "dat geografische data die verzameld zijn door nationale topo-diensten in europa eigendom zijn van die organisaties en niet van het publiek." Zodoende blijven er dus monopolies bestaan met bijbehorende absurde prijzen en restricties.

Meer uitleg over wat er aan de hand is kan je lezen bij http://publicgeodata.org/Home

Teken de petitie!!!!

Andere kant van de medaille is dat het ongewenst is als commerciele bedrijven voor niets goede sier kunnen maken met topogegevens die met belastinggeld zijn verworven. Betalen voor gegevens van de overheid is ook op andere gebieden gebruikelijk: voor statistieken en wetenschappelijke onderzoeksrapporten bijvoorbeeld.

Complicerende factor is dat de grenzen tussen overheid en private partijen vervagen. In hoeverre kun je zelfstandige bestuursorganen als Kadaster/Topografische Dienst nog overheid noemen? Ik stel me voor dat een dergelijke geprivatiseerde club op zo grote schaal gegevens verwerft en beheert, dat dit niet meer binnen de taakstelling van de overheid valt. Zo'n organisatie zou zelf de bescherming van zijn copyright moeten regelen, zonder Europese richtlijnen.

Geplaatst

Andere kant van de medaille is dat het ongewenst is als commerciele bedrijven voor niets goede sier kunnen maken met topogegevens die met belastinggeld zijn verworven. Betalen voor gegevens van de overheid is ook op andere gebieden gebruikelijk: voor statistieken en wetenschappelijke onderzoeksrapporten bijvoorbeeld.

Complicerende factor is dat de grenzen tussen overheid en private partijen vervagen. In hoeverre kun je zelfstandige bestuursorganen als Kadaster/Topografische Dienst nog overheid noemen? Ik stel me voor dat een dergelijke geprivatiseerde club op zo grote schaal gegevens verwerft en beheert, dat dit niet meer binnen de taakstelling van de overheid valt. Zo'n organisatie zou zelf de bescherming van zijn copyright moeten regelen, zonder Europese richtlijnen.

Maar dan ga je wel erg gemakkelijk voorbij aan het gegeven dat die bedrijven ook belasting betalen en vaak ontstaat er ook een industrie en dus werkgelegenheid. Kortom het is zeer zinvol om het belastinggeld hieraan te besteden.

Met andere woorden voor de burger en commerciële instellingen moet toegang gratis blijven. Als de BV Nederland per se alles betaald wilt hebben is dat prima onder de voorwaarde dat zij dan de belasting afgeschaft. Anders is het dubbel vangen en dat riekt volgens de huidige normen en waarde na crimineel gedrag.

Geplaatst

[

Andere kant van de medaille is dat het ongewenst is als commerciele bedrijven voor niets goede sier kunnen maken met topogegevens die met belastinggeld zijn verworven.

Van mij mogen alle bedrijven proberen er goede sier mee te maken als iedereen er tegen geen of zeer lage kosten aan kan komen. Alleen als ze een goede meerwaarde leveren zullen wij die producten kopen. Nu zouden we misschien het product wel willen hebben, maar is het zo duur doordat we (opnieuw) voor het basismateriaal moeten gaan betalen dat het voor ons economisch niet rendabel meer is.

Wim.

Geplaatst

Ik ben er ook voorstander van om alle (cartografische) data, verzamelt met ons belastinggeld, voor iedereen gratis beschikbaar te stellen. Stel het beschikbaar voor zowel de burger als voor enig ander bedrijf of instantie. (uitgezonderd informatie die militair gevoelig of privacy gevoelige informatie)

Iedereen wordt er uiteindelijk beter van als er niet protectionistisch wordt omgegaan met algemene kennis. Deel het, laat het door iedereen gebruiken, daar worden we er met z’n allen alleen maar beter van. Geef burgers gratis beschikking over accurate kaartjes van de omgeving zodat ze precies weten hoe klein hun eigendom is, het voorkomt rechtszaken. Geef routenavigatiebedrijven de nieuwste kaarten zodat verdwalen in nieuwbouwwijken tot het verleden gaat behoren.

Dus teken die petitie, misschien helpt het, zodat dat we dan onze eigendata kunnen gebruiken voor dingen die wij zelf nodig achten.

Zilvervloot.

Geplaatst (bewerkt)

wat is nu het echte probleem? Kan ik niet meer geocachen??? Of kan ik iets wel wat ik eerst niet kon.

ik denk dat het allemaal niet zo'n kwaad kan. Standardisatie en samenwerking kosten nu eenmaal geld. Lang leve Europa en de vooruitgang.

ik ben er heel nuchter in hoor, als ik lekker met de hond naar buiten kan, gps aan en een cache vinden dan ben ik gelukkig.

let op dit is mijn mening over het onderwerp en niet een mening over mensen die dit topic hebben gestart!

Zilvervloot heeft iets over kaarten die aan navigatie fabriekanten moet worden gegeven. Wat doen die er dan mee? je moet betalen voor updates en je kan de informatie niet uitwisslen :cry:

bewerkt door Track_leader
Geplaatst

Wat gemaakt is met belastinggeld, moet voor nop (of hooguit tegen kostprijs van reproductie en verzending) worden beschikbaar gesteld, vind ik. Stel je voor dat ze straks geld gaan vragen voor de software voor belastingaangifte?! Maar dan alleen het kaartmateriaal uiteraard. Viewers is een ander verhaal.

Geplaatst

Ik noemde het routenavigatiefabrikanten verhaal als voorbeeld. Stel dat gratis aan routenavigatiefabrikanten van overheidswege voorturend nieuwe kaarten worden verstrekt dan denk ik dat deze fabrikanten ons als klant vaker met up-to-date informatie in hun routesystemen verrassen. Misschien doen ze het dan wel uiteindelijk gratis (eh misschien wel naïef gedacht).

Een ander voorbeeld. Als je een huis wilt kopen dan kun je bij het kadaster opvragen wat de vorige keer het verkoopbedrag is geweest. Hiervoor vragen ze geld terwijl we als belastingbetaler het kadaster betalen om deze informatie voor ons te verzamelen. Dat is dubbel betalen. Ik zou graag gratis op kaartjes willen zien wat de waarde van de huizen in de buurt is, wat de ontwikkelingen hierin zijn. Gratis.

Standaarden in Europa zijn goed, ze brengen duidelijkheid binnen Europa en ze bevorderen samenwerking. Maar als ze gebruikt worden om te standaardiseren dat er door ons burgers dubbel moet worden betaald voor overheidsinformatie, dan ben ik er tegen. En daar is de petitie voor.

Zilvervloot.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...