Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Er is bij mijn weten geen enkele GPSr die nauwkeuriger is met een projectie dan 10 meter.

Voor een afstand die kleiner is dan 1 km, kan dat met vrijwel elke (Garmin?) GPSr. Het is alleen iets meer werk.

In het kaartscherm kan je namelijk de cursor verplaatsen. Ergens in beeld komt dan de afstand en richting te staan van de cursor t.o.v. het punt waar je je bevindt (bij mij rechtsboven). Zolang je onder de kilometer blijft, staat de afstand in meters.

Het is even werk om de cursor op de goede plaats te zetten, maar daarna is het slechts een kwestie van op 'enter' drukken om een nieuw waypoint aan te maken.

Geplaatst (bewerkt)
Heb trouwens gemerkt dat als  je gaat projecteren, dat je geen afstanden kleiner dan 10 meter kunt invoeren in het instelscherm. Dus 756 meter wordt 750 meter, en 1436 meter wordt dan 1430 meter!

Klopt helemaal als een bus. Er is bij mijn weten geen enkele GPSr die nauwkeuriger is met een projectie dan 10 meter.

Ehmmm... nee dus!

Klein maar relatief onbekend feitje van diverse Garmin modellen is dat je wel degelijk nauwkeuriger dan 10 meter kan projecteren. Doe het volgende:

wanneer je projecteert moet je bij Garmin eerst de koers en daarna de afstand invoeren. Bij de afstand staat initiëel "0.00 km". Daar voer je de afstand in kilometers in. Toch? Ja, maar het kan ook anders! Je kunt met de cursor namelijk niet alleen op de "0.00" zetten maar ook op de "km". Druk daar op ENTER, OK of whatever bij jouw model die functie vervult en je kunt de eenheid van kilometers veranderen in onder andere miles, meters, yards, en feet. En aangezien je nog steeds twee cijfers achter de komma kunt invoeren kun je dus zelfs op een centimeter nauwkeurig projecteren. Of zelfs op 0,31 cm, als je voor feet kiest....

Dat het in de praktijlk natuurlijk onzin is om te denken dat je GPSr zó nauwkeurig werkt is weer een ander verhaal. Maar handig blijft het!

Dit werkt in ieder geval op de 60 serie, en de eTrex Colors :D . Een "ouderwetse" Vista kan het echter niet op dit moment. Of het op een 76 ook werkt weet ik niet, Kruimel: ik heb er geen in huis op dit moment. Snel zelf proberen maar...

@all: Maar we mogen toch zelf ook nog wat doen? Eigenlijk geldt hetzelfde voor de EPE van een GPSr. Als je op de centimeter nauwkeurig naar je doel wordt gestuurd is er een stukje avontuur verloren gegaan.

Het mooiste is toch nog steeds om in de buurt te zijn van een waypoint of cache en dan gaan bedenken, wat zou ik gedaan hebben? Welke plek zou ik uitkiezen voor een waypoint of een cache?

Meestal lukt het dan wel. Een groot deel van de caches kun je al vinden door een ietwat onnatuurlijke bij elkaar gestapelde takjes of bladeren.

Geheel mee eens! Wat zou het saai zijn als je tot op de centimeter nauwkeurig kon lopen en vervolgens de cache precies tussen je grote tenen zou kunnen vinden :thumbdown:

bewerkt door leokrabbendam
Geplaatst
Hm, het voegt niet echt iets toe denk ik, als je er vanuit gaat dat het laatste cijfer van een coordinaat al 1,8 meter verschil geeft (toch?), maar op mijn Magellan Meridian Gold kan ik zelfs op de cm projecteren bij projectie kleiner dan 100 meter.

Jan

Met de Sportrak Pro zijn projecties mogelijk op 30 cm (feet) nauwkeurig en op ca. 0,06 graden (USA mils). Op kilometers afstand is een nauwkeurige projectie dan mogelijk :thumbdown:

Geplaatst
wanneer je projecteert moet je bij Garmin eerst de koers en daarna de afstand invoeren.  Bij de afstand staat initiëel "0.00 km".  Daar voer je de afstand in kilometers in.  Toch? Ja, maar het kan ook anders!  Je kunt met de cursor namelijk niet alleen op de "0.00" zetten maar ook op de "km". Druk daar op ENTER, OK of whatever bij jouw model die functie vervult en je kunt de eenheid van kilometers veranderen in onder andere miles, meters, yards, en feet.  En aangezien je nog steeds twee cijfers achter de komma kunt invoeren kun je dus zelfs op een centimeter nauwkeurig projecteren.  Of zelfs op 0,31 cm, als je voor feet kiest....

Weer wat geleerd. Dat gaat toch een stuk gemakkelijker :thumbdown:

Geplaatst

Bij mijn GPS (Etrex Venture) kun je hem niet op de km zetten en dan wijzigen naar m :D

De truc met het kaartje kan wel en lijkt me best handig, dat gaan we zeker een keer proberen :thumbdown:

Geplaatst
Klein maar relatief onbekend feitje van diverse Garmin modellen is dat je wel degelijk nauwkeuriger dan 10 meter kan projecteren.  Doe het volgende:

wanneer je projecteert moet je bij Garmin eerst de koers en daarna de afstand invoeren.  Bij de afstand staat initiëel "0.00 km".  Daar voer je de afstand in kilometers in.  Toch? Ja, maar het kan ook anders!  Je kunt met de cursor namelijk niet alleen op de "0.00" zetten maar ook op de "km". Druk daar op ENTER, OK of whatever bij jouw model die functie vervult en je kunt de eenheid van kilometers veranderen in onder andere miles, meters, yards, en feet.  En aangezien je nog steeds twee cijfers achter de komma kunt invoeren kun je dus zelfs op een centimeter nauwkeurig projecteren.  Of zelfs op 0,31 cm, als je voor feet kiest....

Meteen even geprobeerd, maar met een Garmin Legend (BW :thumbdown:) kun je niet op het km veldje komen, wat te verwachten was aangezien de Vista (BW) het ook niet kan.

Geplaatst

Klein maar relatief onbekend feitje van diverse Garmin modellen is dat je wel degelijk nauwkeuriger dan 10 meter kan projecteren. Doe het volgende:

wanneer je projecteert moet je bij Garmin eerst de koers en daarna de afstand invoeren. Bij de afstand staat initiëel "0.00 km". Daar voer je de afstand in kilometers in.....

Helaas :thumbdown: de Garmin Geko 201 trapt er niet in

Geplaatst

Het lijkt er inderdaad op dat alleen de nieuwere modellen van Garmin (overigens... ik zie nou pas dat we in 't Magellan forumdeel zitten :D ) de mogelijkheid kennen om de afstandseenheid bij projectie te wijzigen.

Desondanks: de Geko's, oudere eTrexen (eTrex Euro, Summit, Venture, Legend, Vista) en de 7serie (wil iemand even proberen of het daar werkt) worden nog steeds geproduceerd en gemarket. Ze staan allemaal nog steeds in de catalogus van 2006.

Een welgemeend advies voor een ieder die er belang bij heeft: mailen aan Garmin dat je dit graag wilt :thumbdown: . Het zou echt niet voor het eerst zijn dat ze daadwerkelijk naar hun klanten luisteren. En erg veel werk kan het niet zijn: de software is er al, min of meer...

• 1 month later...
Gast gerritje
Geplaatst

Een beetje wiskunde met sinus en cosinus en invoeren in RD kan ook

Gerrit

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...