Spring naar bijdragen

Vossenjacht in nederland


Hoeveel vossen heb jij al gezien in je leven?  

86 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel vossen heb jij al gezien in je leven?

    • Ik heb nog nooit een vos gezien
      16
    • Ik heb 1 vos gezien
      18
    • Ik heb 2 vossen gezien
      6
    • Ik heb 2 tot 5 vossen gezien
      20
    • Ik zie regelmatig vossen
      14
    • Ik wil graag vossen zien want ik heb ze nooit gezien
      12


Aanbevolen berichten

Minister Veerman heeft besloten om de vos met ingang van 1 april weer vogelvrij

te verklaren. Heb jij als geocacher, dus iemand die veel in de natuur vertoefd, al

veel vossen gezien?

 

Wil je wel ooit eens een vos zien kijk dan op deze non-commercieële link:

http://www.faunabescherming.nl/

 

Als je een beter tegen lugubere en helaas echte verhalen kan klik je hier:

http://www.stopdevossenjacht.nl/

 

Ook drijfjacht en het gebruik van vangkooien en honden en het bejagen van dieren in

rui-, zoog- en broedtijd wordt door minister Veerman (CDA) van LNV weer

wettelijk toegestaan!

 

Vossen mogen nu het hele jaar door worden bejaagd, zowel overdag als 's nachts

met lichtbakken op auto's gemonteerd, evenals door middel van drijfjacht. Het

uitgraven en doodslaan van jonge vosjes en het uit hun holen halen door

honden mag allemaal. Gebruik van vangkooien is toegestaan. Om het voedsel van

vossen te minimaliseren mogen jagers het hele jaar door overal konijnen

schieten, wat tot nu toe verboden was.

 

Ik heb hier echt geen woorden voor ;)

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik had vanavond al gereageerd op Bytheway's reactie in het topic van ReintjedeVos toen ik deze poll tegenkwam. Ik begrijp je nu iets beter en ja, ik vind het ook zielig om beesten te doden. Ik ga er inmiddels van uit dat jij dat ook vindt. Toch ben ik niet direct tegen de jacht, ook niet tegen de jacht op vossen. Hoewel het me in eerste instantie vrij zinloos overkomt, vossen zijn vrij mobiele beesten en zullen een gebied dat is 'gereguleerd' heus wel weer opnieuw bevolken. Als brabantse kippenboeren nu last hebben van vossen, zal jagen het probleem niet oplossen. In ieder geval hooguit tijdelijk.

 

Overigens heb ik gevoted voor 'ik zie regelmatig vossen'. Wat ik eerlijk gezegd nogal pretentieus vind, veel meer dan tien heb ik er denk ik niet gezien, wordt dit jaar 37 dus hou het gemiddeld op 1 vos per 4 jaar... Dan maakt het ook niet veel verschil met de groep 2 tot 5 vossen? Bovendien zou ik ze ook wel graag veel vaker zien, de laatste groep...

 

Wil je vossen zien, zou ik je aanraden om een aantal ochtenden achter elkaar zo vroeg mogelijk (zonsopgang dus: huisregels!) de Amsterdamse Waterleidingduinen te bezoeken. Of het Westelijk Havengebied van Amsterdam, dan moet het toch lukken dacht ik zo.

 

Groet Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie er vrijwel wekelijks als ik nachtdienst heb... over de jacht zelf kan ik geen mening geven daar ik me er nooit in verdiept heb. Ik zie er de laatste jaren alleen wel steeds meer / vaker.

edit: n-o brabant

bewerkt door TeamTobi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop niet dat deze poll als wordt gebruikt voor het vormen van een mening van dezen of genen over de rechtvaardigheid van de vossenjacht.

 

Het is volkomen niet representatief. Wanneer er veel mensen uit een grootstedelijke omgeving komen, en zich melden op dit forum (wat waarschijnlijk zo is, want in een grootstedelijke omgeving wonen veel mensen) zal de uitkomst aangeven dat er weinig vossen worden gespot. De meningvormer zal dat stellen dat het slecht is dat er wordt gejaagd.

 

Ook wordt niet duidelijk of mensen die in hun hele leven (dat kan veel jaren beslaan) vossen hebben gezien in het wild of in gevangenschap. Stel: ik woon in Amsterdam (wat niet het geval is), en ik heb een abonnement op Artis. Daar zie ik wekelijks vossen. Ik zou dan invullen 'ik zie regelmatig vossen'. Iemand die aan de hand van dit onderzoek zijn mening vormt, stelt dan: vossenjacht is ok, want het stikt van de vossen in Nederland.

 

Zelf heb ik ingevuld: ik zie regelmatig vossen. Ik heb geen abonnementen op een dierenpark, maar ben geboren en getogen in het buitengebied van prachtig Waspik, Brabant. Daarnaast ben ik meerdere malen per jaar in de Ardennen te vinden, en zoek ook in mijn vakanties natuurlijke omgevingen op. Vossen alom dus. Oh ja, ik geocache ook regelmatig, wat ook 'sightings' bevordert...

 

Groeten,

Rolf, hopelijk niet te sceptisch...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle duidelijkheid: er is geen natuur in Nederland! Alles is hier tot in de puntjes aan regeltjes gebonden. Er is dus sprake van "kunstmatige natuur", waar overigens niets mis mee is. Als er helemaal niets meer geregeld zou worden wordt het pas echt een zooitje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is volkomen niet representatief. Wanneer er veel mensen uit een grootstedelijke omgeving komen, en zich melden op dit forum (wat waarschijnlijk zo is, want in een grootstedelijke omgeving wonen veel mensen) zal de uitkomst aangeven dat er weinig vossen worden gespot. De meningvormer zal dat stellen dat het slecht is dat er wordt gejaagd.

 

Ik denk dat je hier zeker een punt hebt, maar hier om Winterswijk zie ik ze

niet veel. Ook in de schemering niet. Andere beesten zat. Dus wellicht dat er

concentraties vossen zijn in andere niet stedelijke gebieden, maar hier dan niet.

Of ik kan ze echt niet vinden :-)

 

Uiteraard wist ik wel dat er een discussie zou komen over de jacht. Mijn mening

is duidelijk en ik respekteer ook andere meningen maar het komt bij mij allemaal

zo dubbelzinnig over: Aan de ene kant staat heel Nederland op zijn kop bij de

zeehondenjacht in Canada en Noorwegen, aan de andere kant mogen hier

vossenwelpjes die net geboren zijn doodgeslagen worden.

 

Als die jacht dan "moet" doe het dan alleen op volwassen vossen en buiten het

geboorte/zoogseizoen.

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is volkomen niet representatief. Wanneer er veel mensen uit een grootstedelijke omgeving komen, en zich melden op dit forum (wat waarschijnlijk zo is, want in een grootstedelijke omgeving wonen veel mensen) zal de uitkomst aangeven dat er weinig vossen worden gespot. De meningvormer zal dat stellen dat het slecht is dat er wordt gejaagd.

 

 

Ga 's nachts maar eens kijken bij vuilnisplekken in een stad waar vooral voedselresten worden weggegooid. :cry:

Kans dat je een vos ziet is dan erg groot.

Zandvoort is zo'n mooie plek, de vossen komen uit de duinen en plunderen bakken op zoek naar voedsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle duidelijkheid: er is geen natuur in Nederland! Alles is hier tot in de puntjes aan regeltjes gebonden. Er is dus sprake van "kunstmatige natuur", waar overigens niets mis mee is. Als er helemaal niets meer geregeld zou worden wordt het pas echt een zooitje.

 

YEP, een gecultiveerd park mag je het ook noemen. Gelukkig dat wij in een voormalig veenmoeras wonen wat vrij laat is ontgonnen. Dus enkele plukjes hier en daar zijn nog redelijk autenthiek. Daar lopen dan ook vossen rond :cry:

We zien ze regelmatig hier maar nog meer in Duitsland. Meer ruimte en minder mensen.

 

Ga 's nachts maar eens kijken bij vuilnisplekken in een stad waar vooral voedselresten worden weggegooid. 

Kans dat je een vos ziet is dan erg groot.

Zandvoort is zo'n mooie plek, de vossen komen uit de duinen en plunderen bakken op zoek naar voedsel.

 

Zo ook op de Brocken, granietberg van 1142m +NAP, in de Harz, Duitsland. De hele dag is het daar erg druk met wandelaars, maar na 17.00 is het feest voor de vossen. Menig prullenbak moet eraan geloven. En dan loopt er momenteel ook een actie om de Lynks terug te krijgen in het wild aldaar.

Germany: The lynx was exterminated in 1850. It was reintroduced to the Bavarian Forest and the Harz in the 1990s. In 2002 the first birth of wild lynxes on German territory was announced: a couple of lynxes in the Harz National Park had given birth to the young.

Vreemd nietwaar, op de ene plek wordt de boel opgeruimd en 500 km verderop is er plek zat.

 

En wat betreft de jacht. Tja, dan kom je weer op het eerste verhaal. We leven in een park, dus we willen naast vossen ook vogeltjes kijken. Er worden ook preventief wilde zwijnen geruimd als er teveel komen. Het blijft lastig hier, 16 miljoen rechters zullen we maar zeggen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste vos heb ik gezien, zo'n 15 jaar geleden toen wij op fietsvakantie waren in Nederland. Midden op de dag. Dat was een hele mooie ervaring die bijna niet overtroffen kon worden. Dat deed het dus wel toen ik 's nachts weer een vos tegenkwam die werd gevolgd door een drietal jongen.

Tegenwoordig kom ik zo nu en dan een vos tegen.

 

Z.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook drijfjacht en het gebruik van vangkooien en honden en het bejagen van dieren in

rui-, zoog- en broedtijd wordt door minister Veerman (CDA) van LNV weer

wettelijk toegestaan!

 

Ik heb nog nooit een vos gezien en zou er graag eentje in het wild willen tegen komen. Ik ben in principe tegen elke vorm van drijfjacht, doodknuppelen en vangsten van dieren. Maar soms moet het, omdat een dier schadelijk kan zijn voor het natuurlijk evenwicht. Die afweging is nu kennelijk gemaakt bij de vossen in Nederland. Ander voorbeeld speelt hier in de regio heel erg, nl. de jacht op Muskusratten. Deze beestjes hebben de vervelende gewoonte om holen en gangen te graven in dijken, die zijn bedoeld om de mens te beschermen tegen overstromingen van de grote rivieren. Een dijkdoorbraak zal een enorme schade veroorzaken op flora, fauna en materieel. Vandaar de intensieve jacht op de Muskusrat.

 

Ik vind het trouwens jammer dat BTW een afkorting van drie letters in zijn berichtje heeft opgenomen, wat dit bericht een politieke lading geeft. Volgens mij is het niet de bedoeling om hier over politiek te schrijven :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar soms moet het, omdat een dier schadelijk kan zijn voor het natuurlijk evenwicht.

Blijft de vraag: Wie verstoort het natuurlijk evenwicht? Uitbreiding van landbouwgronden, steden etc. verkleinen het leefgebied van de dieren, waardoor er te veel idg vossen op een te beperkte ruimte bij elkaar zijn.

 

Het leefgebied wordt kleiner en er komen meer kippenhokken/fokkerijen. Dan moet de vos daar wel zijn eten gaan halen.

 

Ik weet ook wel dat we moeilijk weer woonwijken kunnen gaan afbreken en het terrein weer aan de natuur terug te geven (wel meer cache ruimte).

 

Maar ik denk dat het natuurlijk evenwicht door de mens is verstoord en dat idg de vos er de dupe van is.

 

Een pasklare oplossing heb ik niet, volgens mij is het kiezen tussen twee slechte opties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...