Spring naar bijdragen

Afwijkingen GPS bij de vindplaats; Is dat normaal


Paulbo

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag weer eens op safari om een cache te vinden.

(weer niet gelukt ;-))

 

Maar op een gegeven moment geeft de gps aan dat ik nog 7 meter naar links moet.

Als ik dan 7 meter naar links ga, zegt ie nog 4 meter naar rechts.

Dan ga ik 4 meter naar rechts en dan zegt ie dat ik weer 8 meter naar links moet.

 

Het lukt dus niet om precies op het waypoint te gaan staan.

Is dat normaal??

 

Ik kan meestal de opgegeven lokaties erg goed vinden, maar als ik dan in de grond moet gaan zoeken, dan word het meestal niks.

Zijn daar nog tips voor??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik was vandaag weer eens op safari om een cache te vinden.

(weer niet gelukt ;-))

 

Maar op een gegeven moment geeft de gps aan dat ik nog 7 meter naar links moet.

Als ik dan 7 meter naar links ga, zegt ie nog 4 meter naar rechts.

Dan ga ik 4 meter naar rechts en dan zegt ie dat ik weer 8 meter naar links moet.

 

Het lukt dus niet om precies op het waypoint te gaan staan.

Is dat normaal??

 

Ik kan meestal de opgegeven lokaties erg goed vinden, maar als ik dan in de grond moet gaan zoeken, dan word het meestal niks.

Zijn daar nog tips voor??

 

 

Yep, dat is normaal. Als je zo een beetje loopt te rommelen heb je op een gegeven moment wel een indruk waar het nulpunt zo ongeveer moet zijn.

In een dicht bos vallen de genoemde afwijkingen nog mee. Heb je dit in het open veld ook, koop dan een Garmin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afwijkingen zijn normaal, heeft te maken met weersomstandigheden, de ontvangst van je GPS etc. Dan moet je "geocachingoog" gaan werken. Meestal staat er onder aan de cachetekst wel een hint waar ongeveer je moet gaan zoeken. Handig is ook te weten of het om een micro of bijv. een regular size gaat (ik spreek uit ervaring.... :thumbup: ). Als je wat ervaring hebt dan gaat het zoeken ook wat makkelijker. Lees bijvoorbeeld ook eens logs van mensen die hem al gevonden hebben, daar staat ook wel eens handige info in. En denk ter plekke na waar je hem zelf verstopt zou hebben, heel vaak kom je er dan ook wel uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben het er mee eens. Het is op zich normaal. GPS signaal heeft al een standaard afwijking van ca. 10m (met waas/egnos ca. 3m). De GPS middeld ook en 'slingerd'dus in. Wat helpt is een stukje terug gaan en dan langzaam oplopen. Dat vanuit verschillende richtingen... Maar meestal is ter plaatse de cache locatie wel logisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan meestal de opgegeven lokaties erg goed vinden, maar als ik dan in de grond moet gaan zoeken, dan word het meestal niks.

Zijn daar nog tips voor??

Mocht het visueel niet lukken, leg de GPS met kompas aan, vlak op de grond of op een boomstronk of wat dan ook en laat hem een paar minuten tot rust komen. Zeker weten dat hij dan de goede kant op wijst en dat er ook met de afstand niet veel mis is.

Succes Ruud :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook kan helpen, wanneer je er de ruimte voor hebt, is van verschillende kanten aankomen lopen. Maak dan van deze verschillende aanlooproutes denkbeeldige lijnen in het landschap. Daar waar deze lijnen elkaar kruisen moet de cache met een nouwkeurigheid van circa 10 meter liggen. Dit kan handig zijn wanneer je op de laaste 30 a 40 meter geen of slecht ontvangst heb t door wat voor reden dan ook. Bij de scouting noemen we dit een kruispeiling. Of het pad op en neer lopen kijken waar de naald 90 graden tegen over het pad staat en de afstand tot de cache aflezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad een paar rondjes gemaakt en uit verschillende hoeken aan komen waaien..

Ik heb contact gehad met de cache legger, en ik weet dus zeker dat ik op de juiste plek ben.

 

Alleen het vinden van het kistje is dan de truuk........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, en dat is nu OOK Geocaching ! Velen hebbe al een prikstok aangeschaft om in de grond te prikken om zodoende de cache te vinden. Soms zie je de plek al als de grond "anders" is dan de omgeving. Of een stappeltje hout, dat net even te "netjes" ligt om natuurlijk te zijn. Of onders iets, in iets, achter iets, of..........

Wij hebben zelf een plek, waar we absoluut zeker van de juiste eindlokatie zijn, al drie keer terug geweest en niet kunnen vinden. Daar waar anderen kennelijk probleemloos de cache vinden. Het wandelen naar de lokatie is 1, het vinden van de cache is (soms) 2 en kost soms meer tijd dan de af te leggen route :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht het visueel niet lukken, leg de GPS met kompas aan, vlak op de grond of op een boomstronk of wat dan ook en laat hem een paar minuten tot rust komen. Zeker weten dat hij dan de goede kant op wijst en dat er ook met de afstand niet veel mis is.

Succes Ruud

 

 

Moet je natuurlijk niet Ruud heten en een garmin in je handjes heben he.... :yes: Dan heb je regelmatig een 'afwijking'.... :beerchug:sorry kon t niet laten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan meestal de opgegeven lokaties erg goed vinden, maar als ik dan in de grond moet gaan zoeken, dan word het meestal niks.

Zijn daar nog tips voor??

 

Tja, en als je er eenmaal een paar gevonden hebt zie je ze veelal al vanaf een afstand liggen. (Of je weet waar ze zouden moeten liggen) Dat heet ervaring (Niet dat ik nu zo "ervaren" ben, maar zo werkt het wel) Kortom: Blijven zoeken en het komt goed. :beerchug: (Probeer ondertussen eens een andere cache. Voor het zelfvertrouwen, en keer dan terug naar deze cache.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...