Spring naar bijdragen

Waas - Nauwkeurig zoeken


Gast sven55

Aanbevolen berichten

Waas is de americaanse versie van EGNOS! En dat werkt gewoon. Alleen je GPS moet WAAS enabled zijn. Het signaal van de geostationaire EGNOS satelieten is identiek aan dat van de waas satelieten, maar wordt op dit moment nog met een test leader uitgezonden. Dit accepteren de meeste garmins niet als een echt signaal...

 

Op mijn Magellan Meridian Gold wordt dit signaal standaard opgepikt als het er is. En dat is dus bijna altijd. In Nederland kan ik hiermee meestal twee van de EGNOS satelieten locken. De positie wordt dan binnen een nauwkeurigheid van ca. 3m weergegeven (gechecked met een landmeet systeem).

 

Een probeem bij het geocachen is dat de meestemensen Garmin gebruiken, waarbij waas niet standaard wordt herkend dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
ReizenReizen

EGNOS - eerste testresultaten

In het vakblad Geo Informatics van dec. jongstleden kwam ik een artikel tegen (in het Engels) van Rien Kramers van de DUT (Delft University of Technology) over de verbetering van de veiligheid bij vliegen in Europa.

 

We moeten niet vergeten dat primair het EGNOS systeem bedoeld is om veilig landen van vliegtuigen mogelijk te maken. De rest van de goodies is een leuk extraatje. We weten allemaal dat de hoogte die onze GPS aangeeft niet veel soeps is. Voor wandelende geocachers in ons landje met hoogteverschillen van max. 100 meter hoeven we ons niet bezig te houden met die door de GPS aangegeven hoogte. Bergbeklimers kopen een GPS met ingebouwde (luchtdruk) hoogtemeter.

En uit metingen blijkt de fout in de hoogte in ieder geval tussen de -60 en de +40 meter te liggen.

In Delft hebben ze een monitor station en daar zijn het afgelopen jaar metingen verricht. En alhoewel er nog van alles verbeterd moet worden aan de techniek is de proefopstelling geschikt gebleken. Er komt voor de landende piloot een waarschuwing als het GPS hoogte/positiesysteem geen betrouwbare resultaten geeft. En het is betrouwbaar op het 99,6 procent niveau voor een nauwkeurigheid van binnen de 50 meter. En dat is binnen eisen die gesteld worden. Hoera!

 

Maar voor ons is het leuker om te weten of de extra's iets te bieden hebben. Die zijn in de eerste plaats: de geostationaire satelliet (nu Imarsat AOR-E) geeft ook een gewoon GPS signaal af. Dus je hebt er een GPS-satelliet extra bij. Dat is altijd welkom. Maar verder zijn er ook pseudorange correcties en ionosfeer correcties. Zeker die laatste geeft een grote bijdrage in de fout en gezien de resulaten lukt het nu al om die goed uit te rekenen voor boven Europa.

En wat is het resultaat voor ons? Dat maar liefst 95 procent van de tijd de horizontale positie fout (HPE) beter is dan 2 meter. (en de verticale 3 meter).

 

Nu is hier gemeten met professioneel spul. En men schat dat onze huidige hand-held GPS-en technisch gezien een foutmarge hebben van zeker 3 meter. Dus bij gebruik van EGNOS komt de huidige generatie GPS-ontvangers aan zijn limiet.

 

Iets heel anders is de impact die dit zal hebben op geocaching over een jaar als EGNOS er is. Dan wordt het mogelijk om caches bijna tot op de meter precies te plaatsen en kunnen hunters tot op de 2 meter precies de plek benaderen. Zal er dan nog echt gezocht hoeven worden? Gezien het aantal caches dat nu al voorzien wordt van een puzzel-wandeling oid. denk ik dat het steeds meer die kant op zal gaan.

 

En verder: het heeft denk ik best wel zijn charme om - als mijn GPS in het RD-grid staat - te weten dat het laatste cijfer dat de meters aangeeft ook daadwerkelijk klopt.

 

Latere toevoeging:

ik kan er achter dat op het net ook e.e.a. in detail te lezen is:

EGNOS TESTBED

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een magellan sporttrack pro, en waas werkt gewoon. Op het ' Satallite Status Screen' krijg je dan evt. 1 a 2 'w'-tjes i.p.v. nummers voor satallieten.

De Sporttrack geeft ook de geschatte nauwkeurigheid aan, met WAAS is dat 3 meter, anders geeft hij 6 a 7 meter aan).

 

grts Nevyn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag aan het stoeien geweest met 2 identieke GPS'en : Garmin Etrex Legend.

Op beide GPS'en is de "waas" functie ingeschakeld.

 

GPS 1 heeft alleen sateliet 35 en GPS 2 heeft sateliet 33 en 44.

GPS 1 krijgt ook een lock op sateliet 35 en krijgt ook een "D" te zien bij sateliet 35 en sommige andere satelieten.

GPS 2 heeft alleen maar een signaal van sateliet 33 en 44, maar doet er verder niks mee.

 

Sateliet 35 staat in het WZW tegen de buitenste ring.

Sateliet 33 staat in het ZWZ tegen de binnenste ring en sateliet 44 staat in het OZO tegen de buitenste ring.

 

Nu heb ik de volgende vragen :

 

- Waarom heeft GPS 1 maar 1 waas-sateliet terwijl er toch meerdere zichtbaar zijn (volgens GPS 2)?

- Welke sateliet is nu van het Europese systeem en welke van het Amerikaanse systeem?

 

Overigens werd de nauwkeurigheid er niet beter door, op beide GPS'en bleef de nauwkeurigheid rond de 5 meter.

 

 

Grtx, Jacala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Waarom heeft GPS 1 maar 1 waas-sateliet terwijl er toch meerdere zichtbaar zijn (volgens GPS 2)?

- Welke sateliet is nu van het Europese systeem en welke van het Amerikaanse systeem?

Sat 35 is de amerikaanse, waar je niks aan hebt. 33 is de europese en die gaat binnenkort live, 44 is de aziatische en dat duurt nog even.

 

Als je de eerste GPS wat langer aan laat staan, kom hij vanzelf met sat 33 als alles goed is. Tenzij sat 35 niet doorgeeft dat 33 aktief is (doet hij nu nog niet, zal pas hoeven als hij live is).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de eerste GPS wat langer aan laat staan, kom hij vanzelf met sat 33 als alles goed is. Tenzij sat 35 niet doorgeeft dat 33 aktief is (doet hij nu nog niet, zal pas hoeven als hij live is).

Als 33 niet doorkomt lijkt het me zinvol om 'New Location' en dan 'Auto' te proberen.

De normale satellietentabel wordt dan opnieuw opgebouwd, en vermoedelijk zal de beschikbaarheid van WAAS-satellieten ook wel opnieuw worden bekeken.

Mocht hij toch weer eerst met 35 op de proppen komen, probeer dan eens Warschau of Moskou als 'New Location', zodat die %=+$$/ satelliet buiten bereik valt. Wellicht dat hij dan een andere gaat zoeken.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een magellan meridian gold, daar hoef je niets te doen. Als er EGNOS of WAAS satelieten zijn, en die geven signaal, dan locked die ze vanzelf. Deze satelieten herken je aan het w-tje in het sateliet scherm. Als ze signaal geven, dan worden ze automatisch gebruikt. Dat doen die EGNOS satelieten het aatste half jaar bijna coninue... Alleen gisteren even niet. Nu weet ik wat mensen doormaken met een ontvanger die dit niet heeft. Het koste me daardoor zeker 10 minuten extra om de safaricache precies te lokaliseren. En de satelietontvangst was daar nog erg mager ook... Dit heb ik zelfs nog nooit meegemaakt terwijl de bladeren wel aan de bomen zitten... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er EGNOS of WAAS satelieten zijn, en die geven signaal, dan locked die ze vanzelf. Deze satelieten herken je aan het w-tje in het sateliet scherm. Als ze signaal geven, dan worden ze automatisch gebruikt.

Er is verschil tussen locken en correctiesignaal ontvangen.

De WAAS-satellieten fungeren tevens als navigatiesatelliet. In die functie kan de ontvanger de signalen locken, d.w.z. dat de ontvangen signaallus geheel isochroon loopt met de zelfopgewekte lus.

Los daarvan staat het correctiebericht voor het navigatiesignaal van een aantal satellieten waaronder dat van de satelliet zelf. Dit kan niet gelockt worden. Het lijkt me echter niet onmogelijk dat sommige ontvangers het ontvangen van het correctiesignaal op dezelfde wijze aangeven als het locken van normale satellietsignalen.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de magellan het signaal oppikt, dan is de w gemarkeerd. Als ie ook een correctiesignaal krijgt, zegt ie waas of waas averaging. Volgens de documentatie mag je er dan van uitgaan dat het correctie signaal wordt gebruikt. Het klopt inderdaad dat niet altijd de genoemde boodschap wordt gegeven, als toch de w op de plaats van de sateliet wordt gemarkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Er was prake van dat in januari de EGNOS weer wat voor Magellan GPS-en bruikbare info zou gaan uitzenden. Dat heeft niet zo mogen zijn. Een bericht van de helpdesk van ESTB zegt er vandaag over:

"...ESA is now glad to confirm that the ESTB transmissions will be in SBAS mode 0/2 (DO 229C format) from 1 April 2003 onwards."

Te vinden op: http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos/es...tb/schedule.htm

Nog even een paar maandjes geduld hebben en dan: "This revised ESTB signal format will allow for a significantly better interoperability between GPS/SBAS receivers at global level. "

Heden was het archief op http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos/es...stb/archive.htm nog niet voorzien van de data van afgelopen januari.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Op mijn vraag aan Garmin of we in Europa WAAS nou wel of niet aan moesten zetten kreeg ik het volgende antwoord:

 

 

Although most of our units are WAAS compatible, there are a number of marked

differences between WAAS and the current ESTB systems which is why Garmin

units do not use the EGNOS System Test Bed signal. I would like to point out

that the ESTB is only a pre-EGNOS signal and will bare little similarity to

the actual signal once fully operational in mid 2004. Until such time the

ESTB signal reaches a stage where it's format is that or similar to the WAAS

signal will Garmin make, if any, the necessary changes to our units

software.

 

Those companies which advertise EGNOS compatibility at this time, and I

don't believe there are many, do so at there own risk and the risk of their

users.

 

The ESTB release this warning on every email they send with regards to

EGNOS:

 

 

WARNING:

---------------

This ESTB Signal-in-Space may produce misleading information.

It is used in EGNOS testing and is NOT an approved or certified source of

navigation or aircraft guidance information.

 

UPDATE:

 

Following an announcement at the 3rd ESTB workshop held in Nice (France)

last November 2002, ESA is now glad to confirm that the ESTB transmissions

will be in SBAS mode 0/2 (DO 229C format) from 1 April 2003 onwards. This

revised ESTB signal format will allow for a significantly better

interoperability between GPS/SBAS receivers at global level.

 

The testing during end 2002 produced already truly satisfactory results.

However, some earlier planned demonstrations during the month of March 2003

need to be carried out with the original DO 229B signal format. For

additional information please do not hesitate to contact the ESTB Helpdesk

(ESTB@esa.int ).

 

When replying to emails, please include any previous email correspondence

(AOL users should select the email before clicking Reply).  Any

correspondence not directly related to this email should be sent to

techsupp.europe@garmin.com

 

Regards,

Russ Watts - Service Support & MIS

Garmin (Europe) Ltd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het mailtje van EGNOS TESTBED van gisteren:

 

=====================================================================

IMPORTANT INFORMATION : THE ESTB TRANSMISSIONS WILL BE IN SBAS (*) MODE 0/2

(DO229B dated October 06, 1999 with contents of a type 2 message in each

type 0 message) FROM TOMORROW (from 1 April 2003 onwards).

Your feedbacks and comments concerning this broadcasting in SBAS mode 0/2

are welcome and are to be sent to the ESTB Helpdesk : ESTB@esa.int

(*) SBAS : Satellite Based Augmentation System.

=====================================================================

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...