Spring naar bijdragen

Waas - Nauwkeurig zoeken


Gast sven55

Aanbevolen berichten

De Egnos (en Waas) satellieten zijn gewone communicatie sats. Ze gaan per 24 uur een keer rond de aarde.

Oeps, toch niet echt: In Nederland zie ik de waas-satelieten altijd op de zelfde positie. Ze draaien dus wel rond, maar met de aarde mee, zodat ze boven een vaste locatie hangen.

 

"At present there are two geo-stationary satellites serving the WAAS area (Inmarsat IIIs: POR (Pacific Ocean Region) and AOR-W (Atlantic Ocean Region-West). "

 

Inmiddels zijn het er wel meer. Zie ook de bron van de quote deze komt uit

 

http://gpsinformation.net/exe/waas.html

 

Aldaar ook een kaartje met de posities van die waas-satelieten

 

Veel meer info over WAAS kun je vinden op http://gps.faa.gov/ alwaar op de homesite een paar mooie links betreffende de WAAS-basics maar ook Real-time status

 

De meeste links kun je vinden op:

http://www.gpseducationresource.com/about_waas.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoe het zit met de huidige EGNOS signalen, daar kom ik niet uit.

In ESA Testbed document kan ik lezen dat "The information contained in the

navigation message modulated on L1, the additional ranging capability offered

by the geostationary satellites and ..." dus er is iets met 'range' voor de geostationairen. En

" EGNOS uses the same frequency (L1 1575.42 MHz) and ranging codes as GPS

does but it has a different data message format." wijst daar ook op.

Maar dit gaat over wat zal gaan gebeuren. Wat IS dat staat in broadcast schedule en daar lees ik: "At the time being, IOR ESTB mode 0, mode 2 and mode 3 broadcasting does not include the GEO ranging. ".

"The ESTB message SIS is planned to be transmitted in mode 2 or mode 0 during november 2003 as scheduled in the following table. "

Dus er komen op dit moment wel soorten posities van de geostationairen binnen in je ontvanger. Dat kan kloppen met wat Lex waarneemt als we het gedrag van zijn GPS juist interpreteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even ter verduidelijking/herinnering:

 

EGNOS is een nauwkeuriger Europese versie van het Amerikaanse GPS en daarmee compatibel

 

WAAS is een Differentieel-GPS uitbreiding op ie systemen met dien verstande dat het opdezelfde freq als de basis satelieten de correctiedata uitzend.

 

De 33 en 44 satelieten zijn resp de waas satelieten AOR-E (Atlantic Ocean Region-East) en IOR (Indian Ocean Region) of prn120 en 131

 

 

Overigens zijn de mode's 0;2 en 3 typische correctiemodus (DGPS/Waas). Wat het experiment met ranging op mode2 inhoud weet ik (nog) niet.

Ook is me nu wel duidelijk waarom ik de laatste weken (blijkbaar sinds 29 september) de beschikaarheid van Waas verminderd was. Sateliet 33 is in de afgelopen periode vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Egnos (en Waas) satellieten zijn gewone communicatie sats. Ze gaan per 24 uur een keer rond de aarde.

Oeps, toch niet echt: In Nederland zie ik de waas-satelieten altijd op de zelfde positie. Ze draaien dus wel rond, maar met de aarde mee, zodat ze boven een vaste locatie hangen.

Gotcha! doet hier aan een woordspelletje waarvan ik vind dat het niet juist is.

 

Gebruikelijk is te zeggen dat de aarde in 24 uur rondraait. Het referentiestelsel is dus wat richting betreft aan het heelal gerelateerd, niet aan de aarde.

Analoog hieraan zeg je dus ook dat een geostationaire satelliet in 24 rond de aarde draait.

 

Ik zie geen reden om voor wat de satellieten betreft de assen van het referentiestelsel ineens met de aarde te laten meedraaien, terwijl dat voor de aarde zelf niet geldt.

En dat is precies wat je doet als je stelt dat ze niet rond de aarde gaan, maar stilhangen.

 

Het zou trouwens een uiterst onlogisch stelsel zijn, want daarin zouden de satellieten stilhangen; en stilhangende satellieten zouden onmiddelijk naar de aarde vallen, wat ze juist niet doen.

 

Even goeie vrienden hoor, maar ik wilde het toch even kwijt ;)

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Vandaag  geconstateerd aan de Noordzeekust ( maasvlakte) meer dan 8 WAAS / EGNOS (D) satellieten (04,05,06, 14,17,24,25,30,44) en een nauwkeurigheid van op de kop af 1,8 m

 

Betekend dit nou dat ze toch lekker bezig zijn met EGNOS??? :thumbup:  ;)

Ik zie dit berichtje nu pas :angry:

 

Van de genoemde satellieten is alleen sat-44 een EGNOS-satelliet (europese versie van WAAS).

 

De D-tjes bij de overige satellieten betekenen dat de door sat-44 uitgezonden gegevens gebruikt worden om signaallooptijd- en klokcorrecties toe te passen op de signalen van die met D gemarkeerde satellieten.

 

Voor ons van belang zijn de EGNOS-satellieten sat-33 ten westen van Afrika (die nu kennelijk is uitgeschakeld en sat-44 ten oosten van Afrika, die voor Nederland eigenlijk net te laag staat.

Binnenkort komt de Artemis-satelliet midden boven Afrika te staan, in de voor Nederland gunstigste geostationaire positie, het nummer is mij nu nog niet bekend.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...