Spring naar bijdragen

CacheMaps voorbeelden


Aanbevolen berichten

Omdat het niet iedereen meteen duidelijk is waarom CacheMaps zo handig is, hierbij een paar CacheMaps gebruiksvoorbeelden.

 

Waar moet ik zijn?

Je hebt een leuke cache geselecteerd. Maar waar is dat nou precies?

De gc.nl kaarten geven wel een aardig idee en via gc.com kan je direct een detail kaart van MapQuest oproepen.

Maar de details zijn niet altijd duidelijk, dus je download de loc-file, opent deze in CacheMaps en je hebt meteen keus uit vele online kaarten waar vast de details op staan die jij zoekt. En je hebt ook nog een overzichtkaart waar je meerdere caches in één keer op kan zien.

 

Geen coordinaten meer omrekenen

Er zijn veel online kaarten sites. Deze gebruiken allemaal een andere manier van kaarten ophalen. De notatie van het coordinaat verschilt per site. Soms moet je zelfs het coordinaat op de url intypen (als je niet op een straatadres moet zijn, wat meestal zo is).

CacheMaps regelt dit allemaal voor je en haalt de kaart op op basis van de coordinaten die je van gc.com haalt.

Verder kan je de verschillende notaties van het coordinaat oproepen voor als je het toch nodig hebt. Bijvoorbeeld voor de navigatie in de auto of als je de coordinaten in RD notatie nodig hebt. En binnenkort ook in UTM, UK grid. Ook voor Japan ben ik inmiddels bezig, al heb je daar in Nederland niet veel aan.

 

Vakantie kaarten

Ga je op vakantie, dan haal je de caches in de (wijde) omgeving op. Dit kan op gc.com op basis van een coordinaat (als je die weet), via de Buxley kaarten of mbv CacheMaps. Selecteer een AreaMap van het werelddeel waar je heen wilt. Zoom in net zolang tot je het juiste gebied in kaart hebt. Gebruik de Caches4Map functie om op gc.com alle caches te selecteren die op de kaart voor zullen komen. Download deze en je hebt je overzicht. Nadeel: je download alleen een loc-file met beperke informatie. Om de volledige informatie offline te ontvangen moet je Premium Member zijn en een pocket query maken

 

Kaarten vanuit GSAK

GSAK is hét tool om offline gegevens van caches te bewaren. Alleen tot nog toe had het geen kaartfunctie.

Met CacheMaps kan je uit je eigen GSAK database de caches selecteren die je wilt zien en deze doorsturen naar CacheMaps, waar je er vervolgens kaarten bij kan zoeken. Online en Offline.

 

Kaart van de multicache punten

Er zijn multicaches die de lijst met tussenpunten vooraf geven. Deze zet je op een ClickMap, print ze en die neem je mee op je cachetocht. Heb je altijd het overzicht bij je.

 

UIView kaarten gebruiken

De AreaMaps die offline bewaard worden hebben een UIView calibratie. UIView is een programma dat al jaren door zendamateurs wereldwijd gebruikt wordt om te laten zien waar de zenders staan. Op Internet staat honderden kaarten die je kan downloaden. Deze kaarten kan je in CacheMaps direct als AreaMap gebruiken.

 

Bekijk eens de verschillende online kaarten voor Het Derde Erf (alleen de kaarten die Nederland ondersteunen)

Expedia / 2 km

Geocaching.com

Geocaching.nl

Haringvliet / 20km

Locatienet / wijknivo

Map24 / 200m

MapQuest / zoomlevel 9

Google Maps / zoomlevel 2

 

AreaMap kaarten (allen met een schaal van ca 10 km geselecteerd):

Expedia

Haringvliet

Locatienet

MapQuest

 

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft over wat er kan met CacheMaps.

Maar stel gerust je vragen!

 

BigBird :wine:

bewerkt door BigBird
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Aanvulling op de gebruiksvoorbeelden:

 

Coördinaten opzoeken

Stel, je wilt het coordinaat opzoeken van een specifieke plek. In CacheMaps open je dan de kaart van Nederland en zoomt net zo lang in tot je op straatnivo de juiste plek hebt gevonden. De nauwkeurigheid is dan een meter of 10.

Als je niet vooraf een loc-file hebt geopend, zal het coordinaat weergegeven worden.

Je kan deze methode ook gebruiken om een bepald gebied op te zoeken en vervolgens te kijken welke caches hier liggen (zie voorbeeld Vakantie kaarten).

 

BigBird :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Met de vakantie voor de deur begint het plannen van welke caches je wil doen weer.

Vergeet dan niet wat de mogelijkheden van CacheMaps allemaal zijn. Met name het Vakantie kaarten voorbeeld dat hierboven gegeven wordt is dan zeer handig!

 

Leuk om te weten is dan ook dat de vernieuwde Google Maps nu ook voor CacheMaps beschikbaar zijn.

En download meteen de nieuwste versie van CacheMaps. Deze kan je vinden op de CacheMaps site.

 

Veel plezier met cachen tijdens je vakantie! :lol1:

bewerkt door BigBird
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Ik ga eens uitzoeken hoe dit werkt, klinkt interessant! Hopelijk is het freeware. Werkt dit overigens ook op een palm en niet alleen op een PPC?

CacheMaps werkt niet op een PPC of Palm. Het is Windows software en een Internet koppeling is nodig.

 

Het is een Shareware pakket, waarbij je de kosten zelf kan bepalen. Omdat Paypal geen lagere bedragen dan 1$ accepteerd is dat het minimumbedrag. Maar als dat te veel is, of je hebt problemen om via Paypal te betalen, mail me dan even.

Overigens kan je in het pakket jezelf elke keer voor één dag zonder kosten registreren. Nadeel: je moet het elke dag doen. Voordeel: je kan uitgebreid testen.

En tenslotte: registratie is nodig om default waardes op te slaan, maar is ook 'nodig' om mij het gevoel te geven dat ik het niet alleen voor mezelf programmeer.

 

Als je vragen hebt, laat het me weten!

bewerkt door BigBird
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga eens uitzoeken hoe dit werkt, klinkt interessant! Hopelijk is het freeware. Werkt dit overigens ook op een palm en niet alleen op een PPC?

CacheMaps werkt niet op een PPC of Palm. Het is Windows software en een Internet koppeling is nodig.

 

Het is een Shareware pakket, waarbij je de kosten zelf kan bepalen. Omdat Paypal geen lagere bedragen dan 1$ accepteerd is dat het minimumbedrag. Maar als dat te veel is, of je hebt problemen om via Paypal te betalen, mail me dan even.

Overigens kan je in het pakket jezelf elke keer voor één dag zonder kosten registreren. Nadeel: je moet het elke dag doen. Voordeel: je kan uitgebreid testen.

En tenslotte: registratie is nodig om default waardes op te slaan, maar is ook 'nodig' om mij het gevoel te geven dat ik het niet alleen voor mezelf programmeer.

 

Als je vragen hebt, laat het me weten!

Maar je kunt wel HTML clickpagina's saven, en deze op de PDA brengen ! Zo kun je met gerichte GPX bestanden vanuit GSAK en Cachemaps de .nl clickplaat nabouwen. Die is overigens ook niet 'realtime'. het duurt een tijdje voor een nieuwe cache zichtbaar wordt. Mij lijkt de Cachemap clickmap een goed alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar je kunt wel HTML clickpagina's saven, en deze op de PDA brengen ! Zo kun je met gerichte GPX bestanden vanuit GSAK en Cachemaps de .nl clickplaat nabouwen. Die is overigens ook niet 'realtime'. het duurt een tijdje voor een nieuwe cache zichtbaar wordt. Mij lijkt de Cachemap clickmap een goed alternatief.

Wow, er is met CacheMaps dus nog meer mogelijk dan ik als bedenker weet! :no:

Begrijp ik het goed dat je op je PDA de ClickMaps kaart zet met daarop de aanklikbare caches? Tsja, moet kunnen. Je maakt met de ClickMaps een lokale HTML versie van de kaart met caches aan. En die kan je natuurlijk op je PDA zetten.

Ik ga het vanavond meteen proberen!

Thex, bedankt! :thumbdown:

 

:w00t2: BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, er is met CacheMaps dus nog meer mogelijk dan ik als bedenker weet! :thumbup:

Begrijp ik het goed dat je op je PDA de ClickMaps kaart zet met daarop de aanklikbare caches? Tsja, moet kunnen. Je maakt met de ClickMaps een lokale HTML versie van de kaart met caches aan. En die kan je natuurlijk op je PDA zetten.

Ik ga het vanavond meteen proberen!

Thex, bedankt! :notworthy:

 

:lol1: BigBird

:thumbup: Ik krijg het niet voor elkaar om de bestanden op de juiste plek te krijgen, zodat je ze in één keer over kan zetten naar de PDA. In de HTML code wordt altijd een volledig pad meegegeven en dat pad is er natuurlijk niet op de PDA.

 

@Thex, kan je uitleggen hoe je CacheMaps instelt om het mogelijk te maken?

 

Intussen staat dit bovenaan de ontwikkellijst, dus in een volgende versie zal zeker meegenomen zijn dat er een voor PDA's geschikte HTML file uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:notworthy: je hebt gelijk. Ik heb weinig de PDA mee in het veld, maar maak wel dit soort kaarten thuis. Een relatief pad lost alles op.

Ik heb een otterbox in bestelling. De nieuwe PDA met surfIII, topo duitsland onboard, Lyme, cachemate, en veel andere goodies kan ook nog wel wat klikkable maps gebruiken. Zeker als ik ook nog eens Wiffi'en kan.

Gaarne deze uitbreiding in 2 varianten: het internet op, en lokaal maar dan relatief.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

;) je hebt gelijk. Ik heb weinig de PDA mee in het veld, maar maak wel dit soort kaarten thuis. Een relatief pad lost alles op.

Ik heb een otterbox in bestelling. De nieuwe PDA met surfIII, topo duitsland onboard, Lyme, cachemate, en veel andere goodies kan ook nog wel wat klikkable maps gebruiken. Zeker als ik ook nog eens Wiffi'en kan.

Gaarne deze uitbreiding in 2 varianten: het internet op, en lokaal maar dan relatief.

De twee varianten zitten er al in. Je kan zowel online als offline links aanmaken.

Ik zal bij het maken van de PDA oplossing zorgen dat die twee ook naast elkaar kunnen staan. Nu overschrijft de één de ander.

Dus even geduld, maar ik ga er mee bezig.

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Ik kan cachemate niet installeren.

Krijg bericht dat het een 'valid Windows Installer package is' .

Moet ik soms eerste een eerdere versie downloaden ?

En welke versie moet ik dan hebben ?

Ik heb Cachemate nooit geinstalleerd. Maar een snelle Google leert dat Cachemate alleen op een Palm draait (zie link). En dan zal ie dus geen Windows Installer gebruiken. (ik neem aan dat het bericht dat je krijgt is 'INvalid Windows Installer package' ...)

 

Misschien ben je in de war met CacheMaps (mijn product). Dat draait op Windows, maar weer niet op een PDA.

 

Gr,

BigBird

bewerkt door BigBird
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alhoewel de vraag niet binnen het topic CacheMaps past, toch maar even een antwoord. Misschien kan een mod het verplaatsen naar het goede topic.

 

Cachemate draait wel degelijk op een PDA (PPC), zie : link

Cachemate dien je te installeren vanaf je PDA, niet vanaf je Windows PC, zie ook de FAQ

bewerkt door LesMarten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...