Noorman Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Misschien toch een hele rare vraag, maar voor mij toch heel erg onduidelijk... Ik heb een Garmin Etrex Euro, op zich bevalt hij goed zolang ik maar niet ergens onder de bomen hoef te zoeken. Wanneer er maar een klein beetje bomen staan dan begint de verschrikkelijke afwijking! Na verschillende keren ergens in een bos gelopen te hebben begin ik nu toch te twijfelen over het apparaat. Hij lijkt wel ADHD te hebben!! Als ik vanaf een open veld het bos in ga lijkt alles goed, de wijzer blijft netjes richting aangeven, maar wanneer ik in het bos terecht kom is het mis, hij wijst alle kanten op behalve de goeie. Wanneer ik begin te zoeken op de plek wat de gps mij aangeeft, veranderd hij ineens naar een heel andere richting met een vrij grote afstand. Dus dan denk je toch dat je daar moet zoeken, maar dan ineens is het weer 40 meter de andere kant op. Zeer frustrerend!! Met als gevolg dat we ontzettend veel moeite hebben om een cache te vinden. Dus denk ik...is het mogelijk dat een gps apparaat op den duur niet meer zo goed reageert als voorheen??
rhgs Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Ik heb een Legend en herken dit gedrag. Ligt 'gewoon' aan de techniek van de Etrex serie. Mijn oplossing: zet de gps-nauwkeurigheid ('gps accuracy') in je navigatie scherm met richtingaanwijzer. Als de waarde boven de 10 schiet, moet je argwanend worden. Zoek dan een goede open plek waar je GPS een betere nauwkeurigheid heeft, kijk welke kant je op moet en hoeveel meter. Altijd raak. Of koop een duurdere gps (maar dat is geen optie, ook voor mij niet). 19 september 2005 bewerkt door rhgs
Peetee Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Wat ik met de Euro ook wel deed (doe ik met de GPS60 trouwens ook): leg hem op een plek met goede ontvangst. Laat hem daar even liggen om tot rust te laten komen. Daarna kun je zien hoever je volgens je gps dan nog van de juiste cacheplek af zit en in welke windrichting de cache moet liggen t.o.v. de Euro. Omdat de pijl dan waarschijnlijk niet in de goede richting wijst (geen ingebouwd kompas!), leg je er vervolgens een kompas naast (ik heb er zelf één van rond de 10 euro) om de juiste richting wel te kunnen bepalen. Als je vermoedt dat je gps minder goed gaat werken zou je eens een master reset kunnen uitvoeren, waarna je de gps de almanak opnieuw laat laden. De master reset voer je op de Euro uit zoals hier beschreven. Lees ook het stukje "After a reset". 19 september 2005 bewerkt door Peetee
Noorman Geplaatst 19 september 2005 Auteur Geplaatst 19 september 2005 En dat is het hem nu juist...ik leg mijn gps wel vaker eens weg en laat hem dan liggen op hem "tot rust te laten komen", maar de pijl veranderd dan niet van richting. Als ik dan van die plek weg loop en zeg maar opnieuw begin, dan krijg ik ineens een heel andere locatie, een locatie die soms wel 100 meter van de eerste plek af is. Vreemd, maar zeker zeer frustrerend! Misschien probeer ik de reset wel even uit. Ik heb trouwens de gps NIET op battery save staan, dat schijnt ook verschil te maken. Op battery save duurt het langer voordat de pijl de juiste richting aangeeft.
kinetics Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Misschien kun je ook controlleren of de datum wel op WSG84 staat. Dat was in het begin bij mij een probleem. Dat leverde een afwijking op waarbij het waypoint zo'n 120m NO lag. En verder heb ik er ook een kompas bij. In het bos duurt het altijd even voordat het [geen] kompas van de etrex de juiste kant opwijst. Mijn etrex heb ik op battery save staan. Ook valt mij op dat als je loopt en opeens stil staat dat de etrex euro nog even doorgaat met het tellen van de afstand tot het waypoint. Geen probleem opzich als je maar ongeveer in kunt schatten hoever het is bij benadering. Maar in open veld moet het geen probleem zijn.
rhgs Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Mijn Legend schiet ook wel een door, net alsof ie "uit de bocht vliegt" als je naar de track kijkt. Gebeurt voornamelijk als je van goede ontvangst plotseling naar slechte ontvangst gaat ( bijv. het bos in duiken). Errug lastig in elk geval. Maar ja, je moet er mee leven.
Jurgen & Co Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Wanneer je op de plek zelf waar je moet zoeken geen goed ontvangst heb kun je ook een soort kruis peiling maken. Darvoor zoek je een drietal plekken in de omgeving waar je wel een goed ontvangst hebt en loop je de juiste richting totdat het ontvangst wegvalt. Op de kruising van de drie richtingen moet je zijn. Mij is trouwens opgevallen dat het bijna altijd beter is op de laatste meters de GPS op te bergen en op je gevoel of je neus af te gaan naar de logische plek.
Noorman Geplaatst 20 september 2005 Auteur Geplaatst 20 september 2005 Tja, van die kruispeiling wist ik niet en had ik dus ook nog niet uitgeprobeerd. Het is gewoon !zwaar klote! als je op deze manier geen cache kunt vinden. Ik geloof dat ik dan toch maar eens op zoek moet naar een andere gps, ik word helemaal beroerd van het ding die ik nu heb! @Kinetics...de datum staat gewoon op wgs84, daar ben ik al eens eerder mee op de koffie gekomen. Toch bedankt!
Jurgen & Co Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Maar dan is het maar afwachten of de nieuwe gps beter is. Wat je ook kunt doen is samen met wat andere geocachers op pad te gaan. Niet alleen is dat gezellig maar je leert er heel wat van. Samen zie ook meer als allen. En dan kun je de ontvangst van jou gps ook nog even vergelijken met de andere modellen.
JandeBeHanger Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 (bewerkt) Ik geloof dat ik dan toch maar eens op zoek moet naar een andere gps, ik word helemaal beroerd van het ding die ik nu heb! <{POST_SNAPBACK}> Een andere nieuwere gps heeft niet 2x zoveel ontvangst.Op plekken waar de ontvangst slecht is zal een gps met nieuwere technologie wat meer ontvangen, maar stel je daar maar niet te veel van voor. Bij slecht ontvangst is het gewoon de cacheplek omcirkelen, naar sporen kijken. Het draait er meeastal op uit dat op een plek met slecht ontvangst, dat je op de verkerde plek bent of dat de hele omgeving om gegraven is. Ik baal van het verwoesten van de omgeving, dus is de oplossing dan om een andere geocacher te bellen. 20 september 2005 bewerkt door JandeBeHanger
Noorman Geplaatst 20 september 2005 Auteur Geplaatst 20 september 2005 Tja, ik ben nu twee keer op een locatie geweest, en ik ga geen derde keer. Misschien ooit als er nog eens iemand is die dezelfde route wil lopen. Ik snap er ook niets meer van en krijg ook geen response van de cache legger
Twinlife Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Tja, ik ben nu twee keer op een locatie geweest, en ik ga geen derde keer. Misschien ooit als er nog eens iemand is die dezelfde route wil lopen. Ik snap er ook niets meer van en krijg ook geen response van de cache legger <{POST_SNAPBACK}> Heb je wel goed gezocht op de locatie, heb je wel lang genoeg gezocht, heb je de hints wel gelezen, heb je de laatste logjes gelezen, heb je de foto's bekeken.???? Heb zelf een Vista gehad en nu een 60cs maar die laat ik bijna altijd even rusten op het eindpunt of ik doe de gps ook nog wel eens uit, wil ook nog wel eens helpen. En als het echt niet meer lukken wil dan blijft de master reset over net als Peetee zegt. Gr Twinlife
Nickx Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Misschien toch een hele rare vraag, maar voor mij toch heel erg onduidelijk... Ik heb een Garmin Etrex Euro, op zich bevalt hij goed zolang ik maar niet ergens onder de bomen hoef te zoeken. Wanneer er maar een klein beetje bomen staan dan begint de verschrikkelijke afwijking! Na verschillende keren ergens in een bos gelopen te hebben begin ik nu toch te twijfelen over het apparaat. Hij lijkt wel ADHD te hebben!! Als ik vanaf een open veld het bos in ga lijkt alles goed, de wijzer blijft netjes richting aangeven, maar wanneer ik in het bos terecht kom is het mis, hij wijst alle kanten op behalve de goeie. Wanneer ik begin te zoeken op de plek wat de gps mij aangeeft, veranderd hij ineens naar een heel andere richting met een vrij grote afstand. Dus dan denk je toch dat je daar moet zoeken, maar dan ineens is het weer 40 meter de andere kant op. Zeer frustrerend!! Met als gevolg dat we ontzettend veel moeite hebben om een cache te vinden. Dus denk ik...is het mogelijk dat een gps apparaat op den duur niet meer zo goed reageert als voorheen?? <{POST_SNAPBACK}> Komt op mij gewoon over....bladeren (vooral nat) hebben een grote invloed op de ontvangst van de signalen....volgens mij dus niks aan de hand met je GPS Nickx
JandeBeHanger Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 (bewerkt) Tja, ik ben nu twee keer op een locatie geweest, en ik ga geen derde keer. Misschien ooit als er nog eens iemand is die dezelfde route wil lopen. Ik snap er ook niets meer van en krijg ook geen response van de cache legger <{POST_SNAPBACK}> Ik zie "Dirt" als not found in je lijst staan.Die cache kon ik de eerste keer ook niet vinden, na het lezen van alle logs en bekijken van alle fotos, de twedde keer wel. Het ontvangst is daar ter plaatse belabberd en daarom loop je er voorbij. De cache is niet zo moeilijk verstopt! Ik heb er ook de eerste keer overheen gekeken. 20 september 2005 bewerkt door JandeBeHanger
thex Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Plat leggen, eventueel een retransmission antenen aanschaffen. Uitzetten kan helpen, maar het is vooral de interne software welke wat aan de magere kant is gehouden. Rustig gedrag helpt.
Aanbevolen berichten