damasterman Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 ik wilde een gps aanschaffen. Wat is nu al las en tot zover belangrijk vindt: -waas -pc aansluitbaar -goede prijs ben een beginnende geocacher die nu met een ppc (mio168) op stap gaat. Wat is de beste keus? En ik begrijp de voordelen tov de ppc mbt het laten vallen / regen. Maar zijn deze nu ook veel nauwkeuriger tbv het cachen? groeten dennis
Peetee Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 (bewerkt) ben een beginnende geocacher die nu met een ppc (mio168) op stap gaat. Wat is de beste keus? En ik begrijp de voordelen tov de ppc mbt het laten vallen / regen. Maar zijn deze nu ook veel nauwkeuriger tbv het cachen? Nee, een gps is niet per definitie nauwkeuriger, maar is door de gebruiks- en instelmogelijkheden geschikter voor het cachen. Goede instapmodellen zijn momenteel de Etrex Euro, Geko 201 en GPS60. Waarbij ik zelf een lichte voorkeur heb voor de laatste. De Geko 201 heb ik niet zelf gehad, maar ook daar zijn de ervaringen goed mee. Hou er daarnaast rekening mee dat er in de komende tijd waarschijnlijk nieuwe modellen op de markt komen, uitgevoerd met de SIRF III chipset die waarschijnlijk zorgt voor een betere ontvangst in gebieden waar deze vaak wat minder is, zoals in een bosrijke omgeving. Goede kans dat er ook nieuwe (of vernieuwde) instapmodellen met deze chipset uitgevoerd gaan worden. 14 september 2005 bewerkt door Peetee
damasterman Geplaatst 14 september 2005 Auteur Geplaatst 14 september 2005 Nee, een gps is niet per definitie nauwkeuriger, maar is door de gebruiks- en instelmogelijkheden geschikter voor het cachen. maar ze praten gemiddeld over een 3 meter afwijking. Praktisch gezien met mijn ppc kwam ik op een ruime 20m uit. Of is de theoretische afwijking van 3m prakisch niet haalbaar.
damasterman Geplaatst 14 september 2005 Auteur Geplaatst 14 september 2005 welke is trouwens nauwkeuriger de explorist met zijn 14kan. par. ontvanger of de geko201
Peetee Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 (bewerkt) maar ze praten gemiddeld over een 3 meter afwijking. Praktisch gezien met mijn ppc kwam ik op een ruime 20m uit. Of is de theoretische afwijking van 3m prakisch niet haalbaar. 3 meter is wel érg optimistisch. Vaak zit ik zonder WAAS/EGNOS in bossen rond de 10-20 meter. 14 september 2005 bewerkt door Peetee
Team Professor X Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 Peetee Geplaatst op Vandaag, 10:43 (damasterman @ September 14 2005, 09:14:12 )maar ze praten gemiddeld over een 3 meter afwijking. Praktisch gezien met mijn ppc kwam ik op een ruime 20m uit. Of is de theoretische afwijking van 3m prakisch niet haalbaar. 3 meter is wel érg optimistisch. Vaak zit ik zonder WAAS/EGNOS in bossen rond de 10-20 meter. En dan heeft de cacheuitzetter ook nog een afwijking (op zijn GPS handheld ). Sommige routes zijn niet altijd even nauwkeurig uitgezet.
Team Firefox Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 welke is trouwens nauwkeuriger de explorist met zijn 14kan. par. ontvanger of de geko201 <{POST_SNAPBACK}> Zal niet veel uitmaken. De Explorist is wat gevoeliger, maar mist een PC aansluiting.
damasterman Geplaatst 14 september 2005 Auteur Geplaatst 14 september 2005 een paar vragen nav winkelbezoek vandaag 1.ze zeggen dat waas vrijwel niet te ontvangen is in nederland door een veel te laag staande satteliet, dus je zou hir niets aan heben, klopt dit? 2.omdat de geko serie een schotelvormige gps ontvanger heeft zou deze niet zo goed kunnen ontvangen als de gps60 met zijn helixantenne 3.ook de geko101 zou ondanks dattie niet aan te sluiten is op de pc wel aan te sluiten kunnen zijn op de pc om software te updaten je kan daar ook een kabel voor kopen, klopt dit? 4.ze noemde iets van gemiddelde positiebepaling die de gps60 wel zou hebben en de geko niet, kent iemand dit?
team astronaut Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 Er is ergens toch een website van alle gps-sen????
JandeBeHanger Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 Er is ergens toch een website van alle gps-sen???? <{POST_SNAPBACK}> Garmin.com?
damasterman Geplaatst 14 september 2005 Auteur Geplaatst 14 september 2005 Er is ergens toch een website van alle gps-sen???? <{POST_SNAPBACK}> Garmin.com? <{POST_SNAPBACK}> daar had ik natuurlijk al gekeken maar 1.kon het niet vinden 2.het lag aan mij vandaar deze post en jullie verzoek om te helpen
Peetee Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 (bewerkt) een paar vragen nav winkelbezoek vandaag 1.ze zeggen dat waas vrijwel niet te ontvangen is in nederland door een veel te laag staande satteliet, dus je zou hir niets aan heben, klopt dit? 2.omdat de geko serie een schotelvormige gps ontvanger heeft zou deze niet zo goed kunnen ontvangen als de gps60 met zijn helixantenne 3.ook de geko101 zou ondanks dattie niet aan te sluiten is op de pc wel aan te sluiten kunnen zijn op de pc om software te updaten je kan daar ook een kabel voor kopen, klopt dit? 4.ze noemde iets van gemiddelde positiebepaling die de gps60 wel zou hebben en de geko niet, kent iemand dit? 1. Het klopt in ieder geval nu, dat je er niet veel aan hebt. Het is allemaal nog in testfase. Of je er later veel aan zult hebben zal afgewacht moeten worden. Naar ik begrepen heb zijn het vooral de scheep- en luchtvaart die er hun voordeel mee moeten doen. 2. De Geko beschikt over een flatpatch antenne. Van apparaten met quad helix antennes is bekend dat zij in bossen een wat betere ontvangst hebben dan apparaten met flatpatch antenne. Dat verschil merk je in ieder geval als je de oudere Etrex Euro vergelijkt met de GPS60. Toch zijn ook de Geko-bezitters over het algemeen tevreden. Zelf heb ik nooit een Geko gehad. Verder is het natuurlijk niet alleen de antenne die bepalend is voor de ontvangst. Ook de achterliggende chipset speelt een niet onbelangrijke rol. 3. Nee, dat kan niet. De Geko 101 heeft niet die mogelijkheid. Als je op deze pagina kijkt, dan zie je dat er ook geen updates zijn voor de Geko 101. Want: al zouden ze er zijn, je kunt ze er niet opzetten!! 4. De GPS60 heeft dat inderdaad. Of de Geko dat ook heeft weet ik niet. Vergeet ook niet: bij de Geko 201 moet je er nog een pc-kabel bijkopen. Bij de GPS60 wordt ie al bijgeleverd. Verder heeft de GPS een 1MB geheugen waarin de Worldwide City POI Database, waarin o.a. de grotere steden in Nederland (in Friesland bv. steden als Sneek, Harlingen, Heerenveen, Drachten en Lemmer). Vind ik zelf toch wel een aardige optie. 14 september 2005 bewerkt door Peetee
kipchen Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 welke is trouwens nauwkeuriger de explorist met zijn 14kan. par. ontvanger of de geko201 <{POST_SNAPBACK}> Zal niet veel uitmaken. De Explorist is wat gevoeliger, maar mist een PC aansluiting. <{POST_SNAPBACK}> Mijn explorist wees vorige week nog een cache aan op de meter nauwkeurig! Hij wijkt doorgaans niet meer dan zo'n 5 meter af. Maar ja je moet zonder kabeltje werken willen. Ik heb wel eens lamme vingers van het coordinaten intypen. Maar ja een echte verslaafde doet alles voor z'n gpsje.
Kruimeldief Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 een paar vragen nav winkelbezoek vandaag 1.ze zeggen dat waas vrijwel niet te ontvangen is in nederland door een veel te laag staande satteliet, dus je zou hir niets aan heben, klopt dit? 2.omdat de geko serie een schotelvormige gps ontvanger heeft zou deze niet zo goed kunnen ontvangen als de gps60 met zijn helixantenne 3.ook de geko101 zou ondanks dattie niet aan te sluiten is op de pc wel aan te sluiten kunnen zijn op de pc om software te updaten je kan daar ook een kabel voor kopen, klopt dit? 4.ze noemde iets van gemiddelde positiebepaling die de gps60 wel zou hebben en de geko niet, kent iemand dit? <{POST_SNAPBACK}> Het is het verhaal van de klok en de klepel. Ze zitten dicht in de buurt met hun uitleg, maar net niet helemaal Dat WAAS/EGNOS niet goed te ontvangen is, klopt. Maar de reden is geen laag staande satteliet, maar dat WAAS bedoeld is voor horizonwerk. Dus voor lucht en scheepvaart. Je kunt hier genoeg over vinden als je de zoekfunctie van het forum gebruikt. WAAS/EGNOS is nog steeds in testfase. Maar, ook als de testfase afgerond is, is het niet bdoeld voor op het land. Het prijsverschil tussen de Geko en de 60 zit dus niet alleen in de antenne. De 60 is ook weerr moderner dan de geko. Maar de antenne in de geko is gelijk aan de venture en volgens mij alle etrexen. het is ook niet zo dat ze echt veel minder zijn, maar het kan er soms net op aan komen. Je moet de GPSr ook in een andere stand houden. De Quadhelix moet op 45 graden staat en de ander horizontaal voor het beste ontvangst. Ik zie dat inmiddels er al meer antwoorden zijn gekomen. Ik was ff een uurtje erutssenuit en was al aan het tikken.
rhgs Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 ... dat er in de komende tijd waarschijnlijk nieuwe modellen op de markt komen, uitgevoerd met de SIRF III chipset die waarschijnlijk zorgt voor een betere ontvangst in gebieden ... Nou, maak daar maar van "zeer zeker". Verder denk ik dat bijv. Garmin de chipset eerst in het duurdere segment invoert om te voorkomen dat de 'oude voorraad' modellen plotseling gedumpt moeten worden. De EDGE serie geeft m.i. een goede indicatie waar Garmin heen wil qua design etc. Met Sirf III heb je volgens mij aan een simpele patch antenne genoeg voor goede resultaten. Maar ja, wie ben ik....
Aanbevolen berichten