Spring naar bijdragen

Topografische kaarten


Noorman

Aanbevolen berichten

Kan iemand van jullie mij vertellen wat voor kaart ik het beste kan gebruiken samen met mijn kompas? Ik ben nog druk bezig het een en ander te leren over het kompas en wil daarbij een goede kaart hebben.

Graag zou ik weten wat er minimaal op deze kaarten moet staan en waar ik ze kan verkrijgen.

Ik heb iets begrepen dat er ook kaarten zijn met coordinaten er op??

 

Heel erg dank!

 

Noorman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Eh...

 

Ik zou zeggen: elke kaart waarop vermeld staat waar het magnetische noorden zich bevindt, moet in orde zijn. Een kaart met veel detail is ook handig (kerktorens e.d.)

 

Of begrijp ik de vraag niet helemaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh ja, dat denk ik wel. Wij (mijn vriendin en ik) zijn tegenwoordig bezig met het zoeken naar caches in Nederland en soms komen we routes tegen waarbij een kompas nodig is. Nu willen we natuurlijk graag met een kompas overweg kunnen en dan niet alleen voor het geocachen, maar ook meteen het gebruik van het kompas in het algemeen.

Je kunt plaatsbepalingen doen met je kompas etc. en daarvoor gebruik je dus het beste een goede kaart.

Maar nu is dus de vraag wat voor kaart het beste is in gebruik, ook de schaal lijkt me belangrijk toch?

En dan nog, ik kan wel naar de VVV gaan en vragen naar een goede topografische kaart, maar zij hebben er net zo veel verstand van als ik. Dus dan heb ik er weinig aan.

Daarom de vraag dus hier gesteld.

 

Ik heb inmiddels een goed kompas gekocht (dacht ik) :unsure:

Een Recta DS50

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn is elke nederlandse topografische kaart afkomstig van de topografische dienst in Emmen. Bij de ANWB winkel liggen x-tig boeken met detailkaarten van heel Nederland, per provincie. Zijn wel duur trouwens.

 

Ik heb niet zoveel verstand van plaatsbepaling met kompas, maar ik kan me voorstellen dat als je aan de horizon twee of drie kerktorens kunt ontwaren die OOK op de kaart staan, je in NO-TIME kunt bepalen waar je je bevindt. Hoekjes schieten en potloodstreepjes zetten op je kopie van de originele kaart. Hopelijk hebben al je lijntjes een redelijk samenvallend snijpunt.

 

Zelf heb ik een Recta DP6. Lekker simpel en super nauwkeurig.

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik had al zo'n vermoeden dat ik naar de ANWB moest gaan. Ik zal daar dan toch maar eens een kijkje gaan nemen.

Als zo'n kaart duur is dan heb ik gewoon pech, ik wil gewoon graag zo'n kaart hebben. Hoe moet je anders een beetje op oefening met je kompas???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels een goed kompas gekocht (dacht ik) :unsure:

Een Recta DS50

 

Die is vast en zeker goed!! :D

 

Je zou verder deze cursus eens kunnen bekijken.

Ik heb er niet echt verstand van, maar het lijkt me best een goed stuk.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat het kaartmateriaal betreft: misschien zou je eens bij de lokale scouting groep kunnen informeren over het kaartmateriaal dat zij gebruiken.

 

Maar mogelijk kunnen ook de op dit forum aanwezige scouting-leiders je verder helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat het kaartmateriaal betreft: misschien zou je eens bij de lokale scouting groep kunnen informeren over het kaartmateriaal dat zij gebruiken.

 

Maar mogelijk kunnen ook de op dit forum aanwezige scouting-leiders je verder helpen.

 

Dat is ook een idee, nou mochten ze dit lezen dan hoor ik het graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal zijn de topografische kaarten wat lastiger te krijgen bij de ANWB. Maar wie weet hebben ze bij jou in de buurt er wel een met goede kaarten. Anders zou ik je Bever of een andere buitensportzaak adviseren en een beetje VVV heeft meestal ook wel een topografische kaart van die omgeving. Wij gebruiken bij onze scoutinggroep inderdaad de kaarten van de topografische dienst, staat toch wat meer op als de kaarten met de kleinste schaal die je bij de ANWB kunt krijgen. Alleen is het een stukje duurder omdat er maar zo weinig op een kaart past :unsure:

 

De link die Peetee stuurt ziet er goed uit, ik zou er zeker naar kijken als ik jou was, uiteraard met een topografische kaart.

 

Succes er mee!

 

Chantal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijdje terug de ANWB Topografische Atlas Nederland gekocht: en stevig en goed gebonden boek met heel Nederland op schaal 1:50 000 (274 kaarten)

Kostte wel een paar stuivers (ik geloof iets van 50 Euri), maar dan heb je ook wel wat. En een stuk goedkoper dan allemaal losse kaarten of een boek per provincie.

 

Nadeel is natuurlijk wel dat je dat boek niet even in je zak stopt :unsure: . Maar ik maak dan gewoon een fotokopie van de kaart die ik op dat moment nodig heb, en verder ligt de atlas in de auto.

 

Voor mij was dit de perfecte oplossing: los van de digitale versie natuurlijk... :D

 

EDIT Zojuist even gekeken op de ANWB webwinkel.

De atlas die ik bedoel staat rechts in de bovenste rij. Kost inderdaad € 49,95. Aanradertje !!

bewerkt door leokrabbendam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en verder ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.

 

Dat was ook het stokpaardje van mijn leraar Latijn :unsure:

 

En nou weer ontopic:

Ik ben sinds vorig jaar een verzameling van de topo's per provincie aan het aanleggen, ik wilde ze toch al eens hebben. Ik heb er nu vier.

Ze zijn duur, 30 euri per stuk, en verkrijgbaar bij ANWB en iedere goede boekhandel. Het zijn wél, vind ik, erg mooie boeken en ze hebben hun dienst al bij meerdere caches bewezen vanwege het detail wat je bij 1:50000 wel mist.

bewerkt door MCMAL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn duur, 30 euri per stuk, en verkrijgbaar bij ANWB en iedere goede boekhandel. Het zijn wél, vind ik, erg mooie boeken en ze hebben hun dienst al bij meerdere caches bewezen vanwege het detail wat je bij 1:50000 wel mist.

 

Je hebt natuurlijk gelijk: het kan altijd mooier en beter.

Het verschil tussen 50 Euro en 11*30 Euro :D is wel eventjes de moeite om over na te denken voor de meesten van ons

 

Maar er zijn ook situaties waarin 1:25 000 nog niet genoeg is, dus... waar houdt het op :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...