Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Da's een leuk idee van prettig-ontspoorde-gps-juf-mijk: Met twee bouten en een plaatje heb je dus in 1 keer 2 meetpunten en een cache. Drie voor de prijs van 1! :)

ByTheWay

Geplaatst

Hier staan dingen die ikzelf meetbouten zou noemen. Die andere dingen met meetpunt erop zou ik eerder spijkers noemen. Of is men het daarmee oneens?

De link is overigens alleen te volgens als de testserver van geoman aanstaat.

Geplaatst

Inderdaad. Voor zover mijn technische kennis strekt: een spijker moet ik met een hamer ergens inslaan en een bout moet ik met een steeksleutel (of een Bahco dan wel monkey wrench) of een schroevendraaier in/vastdraaien.

Waar we het hierboven uitgebreid over hadden - dat waren met het juiste woord meetspijkers.

Maar dan zit je weer met de naam 'stelbouten'. Die zitten vaak op dezelfde manier vast gemaakt als de 'bronzen kernnetbout in.. ' en wel: een geboord gat, lijm erin, spijker erin.

Ik kwam laatst een 'bronzen bout in muur' tegen. Ooit in een ver verleden (toen hij alleen maar NAP-bout kon worden, GPS was er niet) was er een gat tussen metselstenen gemaakt waarin een loden prop was geslagen waarin vervolgens de spijker was vastgeslagen.

Om het niet langer te maken: hoe meer ik nadenk en hoe meer voorbeelden mij te binnen schieten hoe verwarrender het wordt.

Geplaatst
Kijk, dat vind ik nou zo mooi aan geocaching!! Altijd weer nieuwe ideeen en invalshoeken.  :)

Inderdaad!!! Een broedplaats van ideeen hier. Wat een geweldige hobby hebben we toch. Alles komt hier samen. Techneuten in roze leggings, een Professor op veiligheidsschoenen, lesbische schooljufs, reliboys die de zenz van het leven inzien, jongens die van water houden, mensen met haviksogen.....................

Kortom het is de mix die het doet. :hehe:

Geplaatst
een spijker moet ik met een hamer ergens inslaan en een bout moet ik met een steeksleutel (of een Bahco dan wel monkey wrench) of een schroevendraaier in/vastdraaien.

Volgens mij heet het een schroef als je een schroevendraaier gebruikt, zeker als er geen moer opkomt, zoals in hout.

Komt er wel een moer op dan kan het zowel schroef als bout zijn. Wie weet het verschil, of mag het altijd allebei?

En als het niet zelf gedraaid wordt, maar er wel een moer op wordt gedraaid, is het een bout. Past bijvoorbeeld met een vierkante kop tussen twee strips, of valt in een vierkant gat. Zit het onbeweeglijk vast(gemetseld), dan is het weer een draadeind.

Maar wat te zeggen tegen de schroef die door de snelle jongen onder de timmerlieden met een 'amerikaanse schroevendraaier' (hamer) snel bevestigd wordt? Volgens mij blijft dat een schroef.

Het is allemaal nog niet zo eenvoudig....  :)

Edited By lex on okt. 19 2002 at 22:22

Geplaatst

Nu wordt ik toch echt helemaal confuus. Om wat houvast te hebben ben ik op zoek gegaan naar materieele schroefbouten in de gereedschapdoosjes.

En oej wat tref ik aan: een bout want hij heeft een schroefdraad voor een moer en ook een fatsoenlijke 6-kantige kop voor een steek- of dopsleutel plus een gat voor een kruiskop schroevendraaier.

En uit een ander doosje komt een schroef met puntig toelopende spits (voor in hout) maar ook met 6-kantige kop en een inbus-insteek.

En ik altijd maar denken dat ik met mijn inbussleuteltjes boutjes aandraai...

Geplaatst

Een bout heeft [u:post_uid2]schroef[/u:post_uid2]draad. Om hem mee vast in iets anders met schroefdraad, bijvoorbeeld een moer, maar ook een gat waarin schroefdraad is getapt.

Een schroef is meestal puntig en heeft iets wat lijkt op schroefdraad, maar niet zo heet. Deze 'schroefdraad' vreet zijn eigen weg in het materiaal.

Zowel bouten als schroeven kunnen binnenzeskant hebben.

Maar de wereld van bevestigingsmiddelen kent enkele uitzonderingen.... ???

Geplaatst

Mijk omschrijft kort en bondig het verschil.

Ik blijf alleen zitten met de uitdrukking 'schroeven en moeren', daarom ben ik geneigd een boutje met een zaagsnede voor een schroevendraaier een schroef te noemen. Maar ook volgens mijn eigen criteria hebben schroeven en moeren eigenlijk niets met elkaar van doen.

Toch weet ik zeker dat de uitdrukking 'metaalschroef' wel wordt gebezigd (in tegenstelling tot houtschroef), ook als het niet om een zelftapper gaat, en het dus eigenlijk om een bout zou gaan.

Geplaatst

Bestaat een houtdraaibout echt?

Voor Mijk met haar korte beschrijving, die voor mijn gevoel precies juist is, kwam had ik juist nog overwogen als voorbeeld te geven dat een 'houtbout' zeker een onbestaanbaar iets is.

Maar zoals ik de 'metaalschroef' ken, is in andere kringen misschien wel de 'houtbout' in zwang.

Geplaatst
Hebben we het voortaan dus over een meetschroef?  :)

Ik denk dat dat inderdaad de juiste benaming is. Maar het klinkt me wel raar in de oren. :0

Net als de houtdraaibout in mijn opinie eigenlijk een schroef moet zijn........ Maar ja, mijn metaalschroef klinkt in andermans oren misschien ook wel raar  :D

Gast 90-1015262279
Geplaatst

Prof Lupardi verzocht mij het volgende  artikel online te zetten. Het betreft een krantenartikel over "educatieve grondwaterpeilers". Enjoy!

Zenz

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...