Spring naar bijdragen

Coordinaten controleren van nieuwe cache.


Ravje

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het uitzetten van een multi-cache van ongeveer 10 km.

Nou heb ik gelezen dat je de coordinaten van de cacheplaats 5 keer moet opnemen en daar een gemiddelde van moet nemen. Als ik dat ook doe van de tussenligggende waypoints dan ben ik daar best een tijd zoet mee.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi,

 

Ik heb mijn caches zo'n 2 a 3 keer gecontroleerd, ook nog op andere tijden. Het bleef ongeveer steeds hetzelfde.

 

Voor de waypoints maakt dat trouwens ook niet zoveel uit meestal.

 

Bij de cache heb ik volgens mij wel vaker gecontroleerd.

 

Mijn GPS (Magellan Meridian Gold) gaat middelen als hij stil staat. Dit heb ik wel op elk WP en bij de cache een minuut of zo laten doen.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bezig met het uitzetten van een multi-cache van ongeveer 10 km.

Nou heb ik gelezen dat je de coordinaten van de cacheplaats 5 keer moet opnemen en daar een gemiddelde van moet nemen. Als ik dat ook doe van de tussenligggende waypoints dan ben ik daar best een tijd zoet mee.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Het leggen van een cache is in principe een permanent item, logisch dat hier dan ook de nodige aandacht aan besteed moet worden. Vooral omdat er niets zo vervelend is om klagende cachers aan te moeten horen :ph34r:.

Kortom (net als ik dat met Hans Poeck ook heb gemoeten) een keer of 5 het bos in en flink wat metingen doen. Bij mij waren dat er 12. In dat geval weet je tenminste zeker dat je er alles aan gedaan hebt om een goede plaatsbepaling te hebben.

 

Leuke spreuk in deze zou kunnen zijn, als de cacher er al wat voor moet doen de cache te vinden dan moet de legger dat in elk geval ook.

 

Groeten Kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bezig met het uitzetten van een multi-cache van ongeveer 10 km.

Nou heb ik gelezen dat je de coordinaten van de cacheplaats 5 keer moet opnemen en daar een gemiddelde van moet nemen. Als ik dat ook doe van de tussenligggende waypoints dan ben ik daar best een tijd zoet mee.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Het leggen van een cache is in principe een permanent item, logisch dat hier dan ook de nodige aandacht aan besteed moet worden. Vooral omdat er niets zo vervelend is om klagende cachers aan te moeten horen :ph34r:.

Kortom (net als ik dat met Hans Poeck ook heb gemoeten) een keer of 5 het bos in en flink wat metingen doen. Bij mij waren dat er 12. In dat geval weet je tenminste zeker dat je er alles aan gedaan hebt om een goede plaatsbepaling te hebben.

 

Leuke spreuk in deze zou kunnen zijn, als de cacher er al wat voor moet doen de cache te vinden dan moet de legger dat in elk geval ook.

 

Groeten Kapitein Haak.

 

Het is niet echt nodig om 5 keer opnieuw naar het bos te gaan. Wat ik voor mijn geplande cache heb gedaan is enkele keren op en neer gelopen, d.w.z. ongeveer 100 meter weglopen naar open terrein, teruggelopen met de laatste meters langzaam, een paar seconden wachten en puntje prikken.

Deze methode werkt trouwens ook voor het lopen van een cache als ik het in eerste instantie niet kan vinden. De tweede keer ligt de cache dan vaak binnen 10 meter.

De afwijking die ik met deze methode krijg t.o.v. mijn originele peiling is dan 10 tot 20 meter of iets meer, maar de afwijkingen tussen de latere peilingen zijn vaak kleiner. Dit is in bos bij droog weer.

Wat ik daarna doe is meestal gewoon de middelste waarde nemen. Als er bijvoorbeeld N 51 24.786 (de eerste keer - niet met methode), N 51 24.771 en N 51 24.775 uitkomt dan pak ik de laatste. Niet echt wetenschappelijk, maar goed genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik daarna doe is meestal gewoon de middelste waarde nemen. Als er bijvoorbeeld N 51 24.786 (de eerste keer - niet met methode), N 51 24.771 en N 51 24.775 uitkomt dan pak ik de laatste. Niet echt wetenschappelijk, maar goed genoeg.

 

Ach, niet wetenschappelijk. Een gps die kan middelen doet precies hetzelfde.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Naast het middelen (waarover al genoeg gezegd is, ik heb het met 10 keer meten gedaan), heb ik mijn cache ook laten proeflopen door iemand. Ik heb hier een oproep gedaan en 2 mensen waren zo vriendelijk hem te lopen.

Daarmee heb ik de laatste fouten eruit gehaald. Misschien een tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Naast het middelen (waarover al genoeg gezegd is, ik heb het met 10 keer meten gedaan), heb ik mijn cache ook laten proeflopen door iemand. Ik heb hier een oproep gedaan en 2 mensen waren zo vriendelijk hem te lopen.

Daarmee heb ik de laatste fouten eruit gehaald. Misschien een tip.

 

 

Proeflopen als laatste stap voor het invoeren op geocaching.com is zeker zinvol. Het lijkt me erg lastig om zelf tijdens de laatste fase van het maken van een cache nog fouten de beschrijving te vinden, je hebt immers alles al vaker gezien en weet vaak de uitkomstyen van de berekeningen uit je hoofd.

 

Hooguit een traditional cache of zo kun je m.i. zonder proeflopen door iemand anders leggen.

 

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik dat ook doe van de tussenligggende waypoints dan ben ik daar best een tijd zoet mee.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

De tussenliggende waypoints zijn nog een beetje onder belicht gebleven.

Als zo'n punt bestaat uit het tellen van planken op een bankje, is het geen enkel probleem als je er daar 10 meter naast zou zitten. Onder voorwaarde natuurlijk dat er maar een bankje in de buurt staat. Staan er een hele serie, dan is het wel belangrijk precies te bepalen waar jou bankje staat. Je moet je ook realiseren dat het vinden dan ook lastiger wordt.

 

Het al beschreven proeflopen is in mijn ogen noodzakelijk. Is ook heel leuk als je mee loopt, omdat je dan ziet hoe anderen met jou cache om gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog een manier om na te gaan of je coördinaten een beetje kloppen.

Als je met TerraExplorer boven Nederland vliegt, recht naar beneden kijkt en daalt tot 200 meter dan staat het groene kruisje binnen 5 meter precies, zo heb ik ervaren als ik meetpunten bekijk.

Een andere mogelijkheid is om de 1:25.000 topografische kaarten te gebruiken. Met digitale hulpmiddelen (scan 254 dpi b.v.) kan je vrijeveldposities tot op 3 meter precies aanprikken.

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor jullie reacties en jullie tips. Ik ben al een hele tijd bezig met het uitzetten van deze multi-cache en wil het zo zorgvuldig mogelijk doen. Ik heb al een paar wijzigingen moeten aanbrengen omdat er wat verdwenen was door vandalisme. Een bevriend-gps stel wil voor mij de cache gaan lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...