Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Twee weken terug nog met de lokale boswachter een cache geplaatst in het Haaksbergerveen. Keurig vergunning gekregen. In dit geval heeft de boswachter met het regio kantoor overlegd.

De vergunningen voor het VPK2005 ( SBB Odoorn ) waren ook snel geregeld.

Indien de route en de Cache verstopplaats goed gekozen zijn zou het geen problemen mogen geven.

Loopt er soms een Poema rond? :beerchug:

73's PE1BMC

Geplaatst (bewerkt)

@ Kitt : Heb je soms leges kosten moeten betalen ? Die eis kreeg ik laatst van een boswachter. Ik dacht bekijk het maar. :beerchug:

@ Kapitein Haak en @ Geopatra : join the club

bewerkt door GeoGerard
Geplaatst
@ Kitt : Heb je soms leges kosten moeten betalen ? Die eis kreeg ik laatst van een boswachter. Ik dacht bekijk het maar. no.gif

Nee gelukkig niet. Ik heb al drie vergunningen in m'n mapje. Trouwens ook het originele word document. Dus als de boswachter het te veel werk vindt kan ik de vergunning al voor hem opmaken....

Zover is het nog niet gekomen

73's pe1bmc

Geplaatst
Geopatra Geplaatst op Vandaag, 12:34

Als je een route uitzet die door een gebied van welke eigenaar dan ook loopt over publiekelijk toegankelijke paden, en als je daarbij geen informatie oid. achterlaat, zou ik niet weten waarom ik wie dan ook toestemming moet vragen.

Iedereen mag er komen, dus ook een persoon die toevallig met een gpsr in de hand loopt, zolang hij/zij zich maar aan de regels van de natuur houdt.

Vrij toegankelijk is vrij toegankelijk, maar een van de regels is ongetwijfeld dat je niets mag achterlaten. Zolang je dat niet doet kan niemand daar wat tegen doen!

Dit ongeacht hetgeen er in bovenvernoemde link staat! 

Stel je voor: controle aan de poort: "Heeft u een ingeschakelde gpsr bij u?" Neen -> gaat u verder en geniet, maar houd u aan de regeltjes. 

Ja, dat mag niet. Ik verzoek u vriendelijk om uw gpsr hier af te geven, dan kunt u hem na afloop weer op komen halen. Zo niet, dan verzoek ik u vriendelijk edoch dringend het terrein te verlaten. Goede middag. 

Geen onzin regeltjes graag! 

Geopatra

En dat is dus de misvatting waar het om gaat..zie ook dit draadje. Het gaat niet om je eigen GPS gebruik, maar een aangeboden route door een ander waar jij als cacher gebruik van maakt.

Je haalt een professor er toch zomaar weer uit hè? :beerchug:

Geplaatst
Aanvullinkje:

De boswachter moet nu alsnog overleg voeren met zijn superieueren kennelijk en mag of wil niet zelf beslissen. Het beleid t.a.v. het plaatsen van caches schijnt 'bevroren'te zijn.

Quote boswachter:

ik weet nog niet op welke termijn ik hierop antwoord kan geven, vooral omdat het beleid t.o.v. geocachen op dit moment door SBB bevroren lijkt te zijn, ik ga daar eerst info over inwinnen en daarna laat ik u uiteraard zo snel mogelijk weten waar we staan en wat het vervolg wordt. Ga er in ieder geval maar vanuit dat het nog wel een paar weekjes gaat duren, zeker met het bevriezen van verdere acties omtrent geocachen.

ik hoop u hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben, u hoort van mij.

met de vriendelijke groeten,

Heb vervolgens een mail gestuurd naar het hoofdkantoor in Driebergen en om opheldering gevraagd... 

I'll keep you posted....

Iedereen begint weer over de routes maar ik maak mij hier VEEL meer zorgen over. Er liggen toch afspraken met SBB. Waarom dan ineens deze actie van hun kant? Mumzle, wat is hier aan de hand...

Eerlijk, ik heb geen idee.

Ik ben vorige week donderdag nog bij SBB langs geweest en men was juist blij met de positieve mailtjes en reacties van geocachers die ons gezamenlijk gepubliceerde stukje over geocaching hadden gelezen.

Nu kunnen we natuurlijk twee dingen doen, maar ik hou niet van dubbel werk.

Ik wil best contact opnemen met SBB over wat er aan de hand is, maar het is onzinnig om met z'n allen aan de bel te gaan hangen.

Het woord in deze is aan jullie.

Ik wil dan wel graag volledig op de hoogte gebracht worden van de situatie.

Ik wacht op antwoord.

Verder heb ik een verzoek om dit soort vragen m.b.t. natuurorganisaties in het vervolg in het "natuur" topic te plaatsen. Ik propageer bij deze organisaties om daar ook met regelmaat op te kijken en als ze het willen vragen te stellen en/of antwoorden te geven. Leuk voor iedereen.

Geplaatst
@ Kitt : Heb je soms leges kosten moeten betalen ? Die eis kreeg ik laatst van een boswachter. Ik dacht bekijk het maar.  :beerchug:

Even voor de goede orde:

Ik kan er absoluut niets aan doen als wie dan ook geld vraagt voor het verstrekken van een vergunning. Daar sta ik helemaal buiten.

MAAR, ik zal nimmer een afspraak met een organisatie maken, waarin wordt opgenomen dat er leges betaald moeten worden voor de vergunning tot het plaatsen van een cache!!

Net zo min zal ik de afspraak maken dat elk jaar opnieuw vergunning dient te worden aangevraagd.

Wel is het zo, dat door natuurtechnische omstandigheden de route (tijdelijk ??) omgelegd moet kunnen worden, maar dat lijkt me erg logisch.

Ron Mumzle

Geplaatst

Ik vind het eigenlijk wel handig dat een natuurbeheerder weet van een route over zijn terrein. Dan kan hij me een seintje geven als de route "in gevaar" komt door e.e.a.. Dat daar aan vast hangt dat hij de route vooraf bekijkt, prima. Zolang de route over normaal toegankelijke paden gaat zal de beheerder nooit moeilijk doen.

Geplaatst (bewerkt)
het is onzinnig om met z'n allen aan de bel te gaan hangen.

Het woord in deze is aan jullie.

Tja, ga gerust je gang. Ik wil niet aan de bel hangen :beerchug:

Is aan de bel hangen gelijk aan een hangout voor ontvreden geocachers?

bewerkt door Kruimeldief
Geplaatst (bewerkt)
Ik vind het eigenlijk wel handig dat een natuurbeheerder weet van een route over zijn terrein. Dan kan hij me een seintje geven als de route "in gevaar" komt door e.e.a.. Dat daar aan vast hangt dat hij de route vooraf bekijkt, prima. Zolang de route over normaal toegankelijke paden gaat zal de beheerder nooit moeilijk doen.

Natuurlijk is dat zo. Maar "weet van hebben" is voor mij iets heel anders dan "om toestemming moeten vragen" voor het gebruik van de paden voor een wandeling waarvoor verder niemand toestemming hoeft te vragen, simpelweg omdat het wandelen over die paden door diezelfde beheerder allang is vrijgegeven.

Natuurlijk is dit een verzoek van (voorlopig!) alleen GL, en niet van anderen, maar ik heb wel geprobeerd me voor te stellen wat e.e.a. zou hebben betekend voor het uitzetten van enkele van mijn caches.

Ik heb bv. een fietscache van 35 km lengte in beheer, die start op gemeentegrond, vervolgens gaat door SBB-gebied, weer over gemeentegrond, vervolgens door een gebied van It Fryske Gea, weer over gemeentegrond (echter wel een andere gemeente!), vervolgens over een pad van de Marrekrite, weer over gemeentegrond, enz. enz.

Als ik aan al die instellingen ook al toestemming zou moeten hebben vragen voor het gebruik hun grondgebied, dan zou die cache nooit van de grond zijn gekomen.

Een beheerder "in kennis stellen van", zodat een beheerder in voorkomende gevallen evt. iets bij kan sturen, daar kan ik me dus nog íets bij voorstellen.

Maar toestemming moeten vragen voor het wandelen op de paden in een gebied dat sowieso al voor iedereen is opengesteld, dat gaat mij toch echt te ver.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Dan nog maar even een aanvullinkje door degene die dit topic heeft gepost... wij dus; Team VDE.

Nog niet zo heel lang bezig met geocachen; wel heel enthousiast. Geen heilige boontjes, maar de natuur en regels daaromtrent zijn ons lief en wij willen ons daaraan houden. Regelgeving en info is summier geplaatst op de .nl Er zijn wat hoofdlijnen aangegeven; geen details; kan wellicht ook niet; ieder gebied is anders; iedere beheerder ook. Overleg voeren met de beheerder dus; logisch! Wat wel kan en mag staat niet vermeld verder op de site; dat moet je zoals gezegd met de beheerder overleggen. Goed, wij hebben dus SBB Driebergen gemaild; men kwam terug met twee telefoonnummers van boswachterijen in de omgeving Apeldoorn. Boswachter gebeld; was positief over het vooraf aanvragen van toestemming. Route uitgezet; waypoints genoteerd; foto's gemaakt van ieder waypoint, van de route en twee mogelijke cacheplaatsen aangegeven. Voorstel gemaild naar de boswachter. Week later de boswachter aan dit mailtje herinnerd en die kwam terug met het bericht in de quote een paar reacties hierboven; er was overleg nodig met hogerhand; boswachter beslist niet zelf. Beleid over geocachen is bevroren... Toestemming of afkeuring duurt een paar weken. Opheldering gevraagd in Driebergen; nog geen antwoord.

Dat is ons verhaal; alles volgens de regels van de .nl en de dot com. Alles volgens de regels die SBB graag ziet (overleg van te voren; geen kwetsbaar gebied etc. etc.) Toch wordt alles kennelijk heel ambtelijk nu. Ik weet niet of en wat Hawkeys en of Mumzle eraan kunnen doen, maar in onze simpele ogen gaat het hier gewoon om het in de grond stoppen (nee, vooral niet graven!!!) van een doossie van 20x30 cm. Leuk een speurtocht uitzetten; respect voor de natuur; evt. cache in, trash out. What's the big deal??? Kom op SBB en andere beheerders; get real! We komen niet met horden cachers, natuur vernielend de bossen in! We maken een gps wandeling van een uurtje, gaan ergens een paar metertjes van het pad af, halen een doossie op; schrijven onze naam erin en we zijn blij!

Voorlopig kennelijk niet veel nieuwe caches.... gelukkig kunnen we er nog 2734 zoeken in de Benelux die anderen verstopt hebben. Volgende maand naar Zweden; nog beter! Wij hadden echter zo graag ons eigen doossie onder de bladertjes gehad; gewoon op 3 meter van het pad af ofzo; ok, 2 meter dan? 1,5?

Team VDE zit er maar mee! :ph34r:

Geplaatst
Wij hadden echter zo graag ons eigen doossie onder de bladertjes gehad; gewoon op 3 meter van het pad af ofzo; ok, 2 meter dan? 1,5?

Tja, en daar wringt nu juist de schoen.... Bladertjes en GPS; dat werkt dus niet lekker. Hoe mooier het weer, hoe slechter de ontvangst zou je bijna kunnen zeggen. Op het moment dat de ontvangst slecht is wordt er veel natuur onnodig (en onbedoeld) "vertrapt" door ons zoekende cachers.En dat wekt dan weer weerstand op bij de beheerders....

Geplaatst
Wij hadden echter zo graag ons eigen doossie onder de bladertjes gehad; gewoon op 3 meter van het pad af ofzo; ok, 2 meter dan? 1,5?

Tja, en daar wringt nu juist de schoen.... Bladertjes en GPS; dat werkt dus niet lekker. Hoe mooier het weer, hoe slechter de ontvangst zou je bijna kunnen zeggen. Op het moment dat de ontvangst slecht is wordt er veel natuur onnodig (en onbedoeld) "vertrapt" door ons zoekende cachers.En dat wekt dan weer weerstand op bij de beheerders....

Mijn opmerking ging niet over het plaatsen van een cache onder een bladerdak, maar over het 'onder de bladertjes' verstoppen van een cache. Dit in tegenstelling tot ingraven, want dat mag niet....

Wij hebben de afgelopen twee maanden een twintigtal caches gelopen, waarvan een groot aantal in SBB gebied. Wat mij opvalt is dat men bij SBB kennelijk met twee maten meet. Bij ons voorstel (cache een meter of 2-3 van het zijpad af) wordt kennelijk de hele SBB top erbij betrokken, terwijl bij andere (SBB) caches het ding doodleuk op 20-30 meter van het pad af ligt. Zandenbos bv; afgelopen weekend gelopen... en zo kan ik er nog meer noemen.

Ik ken de 'managers'van de stichting niet prsoonlijk, dus kan ik niet oordelen over hun 'onderhandelings-capaciteiten'; wil ik ook niet. Hawkeyes en Mumzle doen ongetwijfeld hun best! Er liggen -basic- afspraken voor het plaatsen van caches. Wellicht is het toch handig om -centraal vanuit de stichting- dit soort plaatsingsperikelen eens voor te leggen aan de bobo's van SBB. Ben -zoals eerder gemeld- zlef ook maar begonnen met een lobby. Hoe meer cachers officiële, goed gemotiveerde, natuurvriendelijke caches plaatsen in goed overleg met de beheerder; hoe meer positieve resultaten, hoop ik.

Aanvulling! In het bos waar ik een cache wil plaatsen is een stuk bos vrijgesteld voor het laten loslopen van honden (Het Leesten, Apeldoorn). Mijn voorgestelde route start en eindigt dan ook in een stuk bos waar honden mogen ravotten. Zit dus geen hert, geen haas, geen zwijn. Ook geen beschermde flora, want dat zou kapot gerend worden door de woefs. Mijn route loopt vervolgens door een stuk bos waar honden aan de lijn moeten; daar zou dan ook de cache komen te liggen. Niet in beschermd gebied, oveigens, daar heb ik wel op gelet! Er zou dus geen enkele reden hoeven zijn voor SBB om deze cache te wantrouwen. Hond en mens kunnen het eerste kwartier dollen en gekdoen, dan een half uurtje lekker wandelen (honden aan de lijn) en het einde van route is weer in het hondenbos. Natuurvriendelijker kan het toch niet?

Geplaatst
Aanvulling! In het bos waar ik een cache wil plaatsen is een stuk bos vrijgesteld voor het laten loslopen van honden (Het Leesten, Apeldoorn). Mijn voorgestelde route start en eindigt dan ook in een stuk bos waar honden mogen ravotten. Zit dus geen hert, geen haas, geen zwijn. Ook geen beschermde flora, want dat zou kapot gerend worden door de woefs.

In zo'n bos loop je wel risico dat die cache ongewild ontdekt wordt, want die honden vinden alles
Geplaatst
In zo'n bos loop je wel risico dat die cache ongewild ontdekt wordt, want die honden vinden alles

Valt wel mee hoor, onze cache ligt ook in zo'n bos (vanaf december vorig jaar) en is tot op heden (nog) niet ontdekt. We hebben hem wel afgedekt met een afdekplankje met hierop bosmateriaal en de cache ligt in het minder druk bewandelde gedeelte van dat bos. (overigens ook een SBB bos met toestemming en offciële vergunning...) Maar in een zeer druk belopen bos loop je natuurlijk meer kans op ontdekking.

Geplaatst
Voorstel gemaild naar de boswachter. Week later de boswachter aan dit mailtje herinnerd en die kwam terug met het bericht in de quote een paar reacties hierboven; er was overleg nodig met hogerhand; boswachter beslist niet zelf. Beleid over geocachen is bevroren... Toestemming of afkeuring duurt een paar weken. Opheldering gevraagd in Driebergen; nog geen antwoord.

Ik ga morgen even bellen, want nu wil ik er het mijne van weten. Jullie horen dus nog.

Dat is ons verhaal; alles volgens de regels van de .nl en de dot com. Alles volgens de regels die SBB graag ziet (overleg van te voren; geen kwetsbaar gebied etc. etc.) Toch wordt alles kennelijk heel ambtelijk nu. Ik weet niet of en wat Hawkeys en of Mumzle eraan kunnen doen, maar in onze simpele ogen gaat het hier gewoon om het in de grond stoppen (nee, vooral niet graven!!!) van een doossie van 20x30 cm. Leuk een speurtocht uitzetten; respect voor de natuur; evt. cache in, trash out. What's the big deal??? Kom op SBB en andere beheerders; get real! We komen niet met horden cachers, natuur vernielend de bossen in! We maken een gps wandeling van een uurtje, gaan ergens een paar metertjes van het pad af, halen een doossie op; schrijven onze naam erin en we zijn blij!

Voorlopig kennelijk niet veel nieuwe caches.... gelukkig kunnen we er nog 2734 zoeken in de Benelux die anderen verstopt hebben. Volgende maand naar Zweden; nog beter! Wij hadden echter zo graag ons eigen doossie onder de bladertjes gehad; gewoon op 3 meter van het pad af ofzo; ok, 2 meter dan? 1,5?

Team VDE zit er maar mee!  :blush:

Nu niet overdrijven, het heeft niets met ambtelijk te maken. Ik begrijp dat je graag wilt en dat je er de vaart in wil hebben, getuige je verstuurde herinnering na een week. Maar hun hoofdtaak is niet het behandelen van vergiingsaanvragen voor het plaatsen van een cache. De enige reden dat de boswachter daar wel wat over moet roepen is gelegen in het feit dat hij het gebied kent. Voor wat betreft de bevriezing ga ik morgen bellen en hoop ik morgen(avond) wat meer te kunnen vermelden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...