Spring naar bijdragen

Verschillende coördinatenstelsels


JeroenH

Aanbevolen berichten

Ik heb van een geocachende vriend een mooie kaart van het Gooi kado gekregen, maar ik kan daar niets mee i.c.m. mijn GPS-ontvanger. Er staat een coördinatengrid op wat ik nog niet eerder gezien heb. Volgens die vriend is elk vakje één kilometer. Het centrum van Hilversum heeft op deze kaart de coördinaat 141-471.

 

Is dit nu dat coördinatensysteem wat in Parijs begint? Is er ergens duidelijke info over te vinden (voor een beginner!!) hoe dat nu zit met al die coördinatensystemen?

 

Het liefst zou ik met mijn GPS-ontvanger willen kunnen navigeren op deze kaart. Dat als ik dus een bepaalde noorderbreedte/oosterlengte coördinaat van mijn GPS-ontvanger aflees ik kan aangeven waar ik dan precies ben op de kaart.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het tot nu toe maar ondoorzichtige materie. Waarom gebruikt niet gewoon iedereen hetzelfde systeem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

JeroenH Geplaatst op Vandaag, 13:57

Er staat een coördinatengrid op wat ik nog niet eerder gezien heb. Volgens die vriend is elk vakje één kilometer. Het centrum van Hilversum heeft op deze kaart de coördinaat 141-471.

Is dit nu dat coördinatensysteem wat in Parijs begint?

 

Ja, het ligt zelfs zo'n 120 km ten zuidoosten van Parijs, vlakbij La-Celle-Saint-Cyr.

 

Is er ergens duidelijke info over te vinden (voor een beginner!!) hoe dat nu zit met al die coördinatensystemen?

 

Gebruik de zoekfunctie eens op het forum en je komt bijvoorbeeld hieruit: diverse draadjes over stelsels en coordinaten

 

Waarom gebruikt niet gewoon iedereen hetzelfde systeem?

 

Voor het spelletje genaamd geocaching is het uitgangspunt Lat./long. en WGS84

 

Veel lees- en navigeerplezier :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indien je je GPS instelt op het nederlandse RD grid dan kun je prima met die kaart werken.

 

En mocht je willen converteren van het ene naar het andere stelsel dan is het vaak voldoende om een punt vast te leggen in het ene stelsel,

coordinaat grid instelling van je GPS aan te passen en vervolgens hetzelfde punt weer op te zoeken in de waypointlijst en hier het coordinaat van uit te lezen.

 

Kijk ook eens op het RD meetpunten deel van de geocaching website.

De coordinaten van deze punten worden ook in het RD stelsel weergegeven,

zo kun je in combinatie met de kaart waarschijnlijk wel wat punten opzoeken en vergelijken met de weergave op je GPS.

 

Succes Jan-Willem, PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als RD grid. Zo te horen staan de lijnen op je kaart per kilometer en dan kom je op getallen van 3 cijfers uit. Als je het op je GPS instelt zal je getallen van zes cijfers zien. Dit gaat dan in meters, dus een punt in Hilversum zal dan het format 141567-471345 hebben voor het coordinaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de hulp! :D

 

Mijn GPS-ontvanger (een geleende Benefon ESC!) kan echter niet omschakelen tussen meerdere grids. Misschien toch maar sparen voor een Garmin.

 

Zijn er trouwens wel kaarten te krijgen waarop Noorderbreedte/Oosterlengte staat aangegeven?

bewerkt door JeroenH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat JeroenH een Benefon ESC! heeft.

En hoe ik ook kijk, tot in de sub-appendices, niks over andere coördinateninvoer en gebruik.

Alles gaat 'vanzelfsprekend' in WGS84 met graden, minuten en seconden, zo meen ik te begrijpen.

Maar als je wat geld wilt uitgeven dan is het mogelijk om het zgn. Dutch Grid ofwel RD-raster dan wel de Amersfoortcoördinaten te gebruiken.

 

"Sindskort bestaat de mogelijkheid om je oude Esc! te upgraden naar een versie: de Esc! R2002. Voor zo'n 99 EURO wordt binnen een week je Esc! voorzien van een nieuwe (verbeterde) accu en nieuwe systeem-software met meer mogelijkheden (onder andere BeneLogo en het gebruik van grids en datums."

 

Aldus de tekst bij http://www.hiking-site.nl/navigatie_gps_benefonesc_tips.php

En dan pas kan je:

 

++User datum/grid' instellen voor Nederlandse topografische kaarten (Rijksdriehoek)!!!!

Als je je Esc! hebt laten upgraden naar versie R2002, dan zul je zien dat er veel meer grids en datums worden ondersteund. Ook is er een user-datum en user-grid, welke je kunt instellen voor gebruik bij de Nederlandse topografische kaarten die gebruik maken van de Rijks Driehoek-meting. Gebruik hiervoor de volgende instellingen:

 

User Datum:

DX: 593 meter

DY: 26 meter

DZ: 478 meter

DA: 740 meter

DF: 0.1003748

 

 

User Grid:

Longitude Origin: 5º23.258 East

False Easting: 155000

False Northing: -5316592

Scale: 0.9999079

 

Ik zal dit ook zsm. in mijn receptenboek opnemen.

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een goede tip, alleen helaas voor mij geen optie. Het apapraat is van mijn werk, maar hij is incompleet (geen datakabel) omdat hij ooit eens uitgeleend is geweest. Ik zou het apparaat dan eerst over moeten nemen, dan nog een datakabel kopen en dan nog eens upgraden.

 

Ik denk dat het (veel) goedkoper is als ik via marktplaats een leuke GPS-ontvanger op de kop tik die wel RD ondersteunt.

 

Verder is de ESC! op zich een goede GPS-ontvanger (voorzover ik het kan beoordelen) maar is hij in gebruik wel erg langzaam. Dat is wel eens irritant.

 

Maar nogmaals bedankt voor de info, inmiddels veel geleerd over het RD-stelsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt natuurlijk ook de coordinaten op je kaart omrekenen naar WGS84  :D

 

Dat is zeker een optie, maar dan krijg je een grid op de kaart waarvan de hoekpunten 'gebroken' (geen gehele) coördinaten zijn. Dat navigeert niet makkelijk.

 

Of kijken voor het juiste kabeltje op diverse veilingsites.

 

Heb ik inderdaad ook gedaan, maar ik heb een datakabel nergens aangeboden gezien. Benefon is natuurlijk relatief klein in GPS-land. En nieuw is erg duur, zeker i.c.m. genoemde software-update.

 

Ik ga op zoek naar een goede en betaalbare tweedehands, die direct RD-coördinaten ondersteunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...